דונלד טראמפ מכריז: אני נייטרלי בסכסוך הישראלי-פלסטיני

חורג מהדפוס הרפובליקאי של התייצבות לימין ישראל ללא הסתייגות ■ הסנטור טד קרוז, המתחרה העיקרי של טראמפ: "כשאהיה נשיא, אין לי שום כוונה להיות נייטרלי; אהיה תמיד לצד ישראל" ■ סקר חדש מצביע על התכווצות היתרון של טראמפ בפריימריז בקרוליינה הדרומית, בשבת

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
רן דגוני 20.02.2016

דונלד טראמפ, המתמודד המוביל במירוץ למועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, חורג מהדפוס הרפובליקאי של התייצבות לימין ישראל ללא הסתייגות ומכריז שהוא שומר על נייטרליות בסכסוך הישראלי-פלסטיני. ההכרזה עוררה תדהמה ביקום הרפובליקאי, אם כי, במבט לאחור, זו לא היתה הפעם הראשונה שהקבלן מניו-יורק חמק מנקיטת עמדה פרו-ישראלית בסכסוך.

בעצרת שאלות ותשובות עם אזרחים, בצ'ארלסטון, בקרוליינה הדרומית, ששודרה אור ליום אתמול בערוץ החדשות MSNBC, שאל המנחה, ג'ו סקארבורו (לשעבר ציר רפובליקאי בבית-הנבחרים) איזה צד אשם, לדעתו, בסכסוך בין ישראל לפלסטינים.

"אני לא רוצה להיכנס לזה, ג'ו", השיב טראמפ. "הסיבה היא, שאם אכן אזכה (בבחירות) חייב להישמר אלמנט מסוים של הפתעה, (כדי) שאנשים לא ידעו למה לצפות". לדבריו, יש צורך בכך כדי שהוא יימצא בעמדה הטובה ביותר לנהל מו"מ: "אני לא רוצה להימצא במצב שבו אומר לך (מי אשם) ואז יבוא הצד האחר ויאמר, 'אנחנו לא רוצים את טראמפ בעסק'"

"תנו לי להיות האיש הנייטרלי", הוסיף טראמפ. "יש לי ידידים שהם אנשי עסקים פנטסטיים, באמת יודעים איך לנהל מו"מ והם אומרים שזה בלתי אפשרי. אתה יודע שהרבה אנשים כשלו במאמציהם לעשות עסקה. לכן אני לא רוצה לומר מי אשם; אני לא חושב שזה יעזור".

"אני אעשה לעשות זאת... זה יהיה גדול", הוא אמר. "קרוב לוודאי שכיום זו העסקה הקשה ביותר בעולם להשגה... אם אתה יכול השיג את העסקה הזו, אתה יכול להשיג כל דבר בעולם. (אבל) ייתכן שזה לא בר-ביצוע מפני שעסקה כזו חייבת להחזיק מעמד".

אחת מדרכי הפעולה של טראמפ בקמפיין הנוכחי היא ניתוץ כל ביטוי של תקינות פוליטית שהוא נתקל בו. תמיכה איתנה בישראל, בלי 'אבל' או 'אם', היא אחד מקווי היסוד של החשיבה הרפובליקאית, במיוחד בקרב האוונגלים, והנה, טראמפ הצליח לסדוק עוד ביטוי של תקינות פוליטית, הפעם רפובליקאית. הסנטור טד קרוז, נוצרי אדוק, אמר אמש בתגובה: "רק עתה אמר טראמפ, בתכנית טלוויזיה, שהוא יהיה נייטרלי (בסכסוך) בין ישראל לפלסטינים. (קריאות בוז בקהל). כנשיא, אין לי שום כוונה להיות נייטרלי. כנשיא, אני אתייצב לצד מדינת ישראל, בלי צורך להתנצל על כך". סביר להניח, שהנושא לא ירד מסדר היום של המירוץ הרפובליקאי ואנו עוד נשמע ביקורות רבות על ההתבטאות של טראמפ.

אך, למעשה, אין זו הפעם הראשונה שטראמפ משמיע דברים שנתפסים כצורמים באזניהם הרגישות של יהודי ארה"ב ואולי של ישראלים. בראיון לסוכנות הידיעות "אסושייטד פרס", בתחילת דצמבר, השמיע הקבלן התבטאויות שאפילו אובמה היה נזהר מלהשמיען בעקבות עוד היתקלות עם נתניהו.

"יש לי ספק רציני האם שני הצדדים (בסכסוך הישראלי-פלסטיני - ר.ד.) רוצים להצליח", הוא אמר. "והספקות שלי גדולים במיוחד לגבי צד אחד (הוא לא נקב בשמו אבל המשפט הבא לא הותיר ספק במי מדובר). הרבה יהיה תלוי בישראל ובנכונותה לסגור עסקה, בנכונותה להקריב דברים מסוימים... ייתכן שהישראלים לא יסכימו, ואני מבין זאת. זה בסדר מבחינתי. אך אם כך, פשוט לא תהיה עסקה".

טראמפ אמר דברים דומים בנאום בכנס של הקואליציה היהודית-רפובליקנית בוושינגטון ב-4 בדצמבר, ואף חידד אותם באמירה, שהוא אינו בטוח שלישראל יש "מחויבות" להגיע לשלום עם הפלסטינים. בכל זאת, לדבריו, הוא ידע "בתוך שישה חודשים" למן כניסתו לבית הלבן, האם יעלה בידו לחולל שלום בין ישראל לפלסטינים. הוא אף חמק מהתחיייבות לתמוך באיחודה של ירושלים.

הנאום אשתקד לא היה חף מהתבטאויות טראמפיות פוגעניות והוא ולא היסס להשתמש בסטריאוטיפ על יהודים. "אני נושא ונותן כמוכם, חבר'ה", הוא אמר. "יש מישהו באולם הזה שלא נושא ונותן על עסקות? כנראה שיש פה הרבה יותר מאשר בכל אולם שדיברתי בו". הוא הוסיף: "אתם בוודאי לא תצביעו בעדי. אני לא רוצה את כספי התרומות שלכם. לא תרצו בי כי לא תוכלו לקנות אותי". לא מעטים הגיבו בקריאות בוז על הדברים. העובדה שטראמפ הזכיר את החתן היהודי של בתו לא עזרה כל כך.

ובראיון בתכנית "מול פני האומה" ברשת CBS, ב-5 בינואר, אמר טראמפ, כי הוא "לא יוציא מכלל אפשרות לרגל" אחר בעלות ברית של ארה"ב, כמו ישראל. זו היתה תגובה על דיווח ב"וול סטריט ג'רנל", שלפיו הוסיף הבית הלבן לנטר תקשורות של מנהיגי מדינות ידידותיות ובראשם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למרות הבטחות של הבית הלבן, לפני כמעט שנתיים, להפסיק את המעקב האלקטרוני אחר בעלות ברית. בידיעה נאמר, כי הממשל תכנן להשתמש במידע שלוקט מהתקשורות הישראליות כדי לסכל קמפיין ישראלי נגד ההסכם הגרעיני עם איראן.

"בהחלט לא הייתי רוצה לעשות זאת", השיב טראמפ, בהתייחסו לריגול נגד ישראל. אך הוא הוסיף: "... אני מוכרח לומר משהו. מרגלים אחרינו כל הזמן. זה נורא מה שמתרחש בכל הדבר הזה. מתברר לנו ש'הם' מרגלים אחרינו, וגם הם משמשים מטרה לריגול. הכל יוצא החוצה". הוא לא אמר במפורש למה התכוון במילה 'הם'.

"מה שאובמה עשה לישראל זו חרפה"

אך בראיון נפרד לפוקס ניוז, אתמול (ו'), דווקא נצמד טראמפ למתכונת ההתבטאויות הרפובליקאיות על ישראל: "אובמה הוא הדבר הכי נורא שקרה אי פעם לישראל... מה שהוא עשה לישראל זו חרפה".

היום נערך בקרוליינה הדרומית הסבב השלישי של הפריימריז של המפלגה הרפובליקאית. סקר חדש של "וול סטריט ג'רנל" ו-NBC מצביע על התכווצות ניכרת ביתרון של טראמפ במדינה, אם כי הוא מוסיף להוביל. על פי הסקר, זכה טראמפ ב-28% מקולות, קרוז ב-23%, סנטור מארקו רוביו הוצב במקום השלישי עם 15% וג'ב בוש, לשעבר מושל פלורידה, במקום הרביעי, עם 13%. מנתח המוח לשעבר בן קארסון ומושל אוהאיו, ג'ון קייסיק, קיבלו 9% כל אחד. על פי סקרים קודמים במדינה נהנה טראמפ מיתרון דו-ספרתי על יריבו הקרוב ביותר, 16% על פי אחד מהסקרים. עתה הצטמצם הפער ל-3%.

הגרסה הארצית של הסקר, שפורסמה יום קודם לכן, מראה שטראמפ ירד למקום השני בארה"ב כולה, ובמקום הראשון ניצב קרוז. בשיעור התמיכה הארצית בטראמפ נרשמה ירידה של 7%, לרמה של 26%. קרוז קיבל 28%. הסבב השלישי של הדמוקרטים, במתכונת של אסיפות פוליטיות (caucuses) נערך היום בנוואדה. היתרון הגדול של הילארי קלינטון על פני ברני סאנדרס במדינה זו נשחק כמעט כליל.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בחירות בארה"בדונלד טראמפהסכסוך הישראלי פלסטיני
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.