המבקר תוקף את מינוי ה"מלווה" בשכר-עתק בנמל אשדוד

"גלובס" חשף בעבר כי יו"ר נמל אשדוד ביקש ליצור תפקיד מיוחד עבור מקורבת, מבלי שנערך מכרז בעניין ובשכר "החורג מהשכר שנקבע לעובדים דרך חברת כוח-אדם"

נמל אשדוד / צלם: איל יצהר נמל אשדוד / צלם: איל יצהר
הדי כהן 05.05.2015

דוח מבקר המדינה המתפרסם היום (ג') מאשר את ממצאי תחקיר "גלובס" על נמל אשדוד. מביקורת שסוקרת את התנהלות הנמל בהיבטים של מינהל וממשל תאגידי בשנים 2011-2013, עולה כי חברת נמל אשדוד ניסתה לשכור בצורה לא תקינה את מירב שמולי לתפקיד של מתאם ביקורים וסיורי אח"מים בחברה.

כפי שנחשף ב"גלובס", יו"ר נמל אשדוד דאז, גדעון סיטרמן, ביקש למנות את שמולי בשכר של כ-20 אלף שקל בתוספת רכב צמוד, ואף הגיע לשם כך לביתו הפרטי של יו"ר הוועד בזמנו, אלון חסן, כדי לשכנע אותו בעניין. לא רק זו, אלא שהיו"ר ביקש לקלוט את שמולי לתפקיד מבלי שנערך מכרז בעניין כמקובל ומבלי שרואיינו לתפקיד מועמדים אחרים.

"החברה (חברת הנמל - ה.כ) יצרה עבורה (מירב שמולי - ה.כ) באופן מלאכותי תפקיד אשר לא היה קיים בעבר ואף לא אויש עד למועד סיום הביקורת, ואף נקבה בשכר החורג (פי שניים) מהשכר שנקבע לעובדים דרך חברת כוח", כותב המבקר ומוסיף כי תפקידים מרכזיים בחברה, כמו למשל סמנכ"ל כספים ויועץ משפטי, לא מונו על ידי הנהלת החברה באופן קבוע במשך שנתיים.

מעבר למינויים לא תקינים, הדוח מגלה כי החברה ניהלה באופן לקוי את השקעותיה. כך, מנכ"ל החברה והנהלתה הוציאו לפועל באופן חלקי ביותר את החלטות הדירקטוריון בדבר ביצוע תקציב ההשקעות ולא ניהלו מעקב אחר ביצוען, וכן לא הוציאו לפועל פרויקטים גדולים אשר היו נחוצים לפיתוחה ולקידומה של החברה.

"במהלך 2011 ועד לסוף שנת 2012 לא עמד הדירקטוריון על חומרת העניין: לא התייחס לביצועים הנמוכים של תקציב ההשקעות, לגורמים לכך ולהשלכותיהם על תפקוד החברה ועל יעילותה", כתב המבקר.

כשל נוסף שעליו מצביע הדוח הוא ניהול הרכש האסטרטגי של החברה שהוביל לפגיעה ביכולת התפעולית של הנמל. לטענתו, הניהול הכושל פגע ביכולת התפעולית של החברה וביכולתה להתאים עצמה לגידול במספר האוניות הנכנסות לנמל ולגודלן. בין היתר מזכיר המבקר את החלטת הדירקטוריון לקנות גוררת חדשה ולשפץ גוררת קיימת. למרות תקציב של מעל ל-50 מיליון שקל שהוקצבו לרכישת גוררת חדשה, במשך 4 שנים, עד דצמבר 2014, החברה לא רכשה גוררת כזאת ולא שיפצה את הגוררת הקיימת.

דוגמה נוספת לכשל היא הסבת רציף 21 לרציף מכולות - פרויקט שהחברה העריכה את עלותו ב-260 מיליון שקל, אולם במשך 4 שנים התמהמה ולא ערכה בדיקות לבחינת הכדאיות הכלכלית וההיתכנות ההנדסית-תפעולית של המהלך. כאשר החליטה החברה בסופו של דבר לקדם את הנושא, היא שכרה ללא מכרז את שירותיה של חברת ייעוץ בינלאומית בעלות מוערכת של 300 אלף שקל. על כך כותב המבקר כי "לא הייתה כל הצדקה לפטור את החברה ממכרז בנימוק של דחיפות, שכן בקשת רספ"ן (רשות הספנות והנמלים - ה.כ) לחוות דעת הייתה ידועה לחברה זמן רב".

מחברת נמל אשדוד נמסר כי "עם קבלת טיוטות דוח ביקורת המדינה בנושאים שבנדון החלה החברה לפעול לתיקון הליקויים. חלק מהנושאים כבר יושמו והאחרים נמצאים בטיפול אינטנסיבי".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מבקר המדינהנמל אשדודיוסף שפיראגדעון סיטרמןאלון חסן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.