"המשך מגמה דפלציונית במשק עשויה לפגוע ביעד הצמיחה"

מדד ינואר ירד ב-0.9% ■ שמואל בן אריה מקבוצת פיוניר: "הצרכן חושב על כל שקל לפני שהוא יוצא מכיסו" ■ אורי גרינפלד מפסגות: "ההסתברות להפחתת ריבית נוספת גדלה" ■ עוזי לוי, מאינפיניטי: "בנק ישראל חייב להיות יצירתי"

שירות גלובס 15.02.2015

"מדד ינואר הנמוך מדגיש את החולשה של סביבת האינפלציה המקומית אשר מושפעת מהתגברות התחרות בענפים רבים, מהרפורמות השונות להוזלת יוקר המחיה ומירידת מחירי הנפט שמתגלגלת למחירי הדלקים", כך מציין הערב (א') אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות בתגובה לפרסום המדד.

להערכתו של גרינפלד, גם מדד חודש פברואר צפוי לרדת בשיעור חד כאשר לירידת מחירי החשמל בשיעור של 10% בתחילת החודש צפויה להיות השפעה מהותית עליו. "אל לנו לטעות ולחשוב כי מה שהיה הוא שיהיה. מחיר הנפט התייצב לאחרונה ובכל מקרה לא ירד כנראה בכל שנה ב-50%. גם בענפים שונים בהם המחירים ירדו בחדות בשנה החולפת כמו המזון והסלולר יש כיום פחות מקום להמשך הורדות המחירים ולכן לאחר מדד פברואר האינפלציה צפויה לחזור להיות חיובית".

בפסגות סבורים כי בנק ישראל עשוי להפחית את הריבית בשבוע הבא. "מצד אחד הנתונים השוטפים מראים כי הסביבה הכלכלית מתאוששת ומצד שני האינפלציה נמוכה והשקל ממשיך להתחזק. בהתאם לכך ההסתברות להפחתת ריבית נוספת גדלה באופן משמעותי", מציין גרינפלד.

מנגד, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון סבורים כי "בשלב זה נראה שבנק ישראל ישמור על יציבות בריבית וימתין לבחון את התפתחות ציפיות האינפלציה בסוף רבעון א', מגמת השקל ואינדיקטורים כלכליים. אין לפסול הורדת ריבית והפעלת מסגרת של הרחבה כמותית במידה וציפיות האינפלציה יישארו מתחת ליעד של בנק ישראל".

שמואל בן אריה, מנהל מחלקת המחקר בקבוצת פיוניר, ציין כי "הביקושים במשק ממשיכים להיות נמוכים ונראה כי הצרכן הישראלי חושב על כל שקל לפני שהוא יוצא מכיסו ואת זה ניתן בעיקר לראות מסעיפי הצריכה השונים שירדו, אפילו מחירי הדיור התקשו לעלות הפעם. המדד שפורסם מרמז כי בנק ישאל מסתבך - עד היום בכל פעם שהמדד היה נמוך וסיכן את יעד האינפלציה השנתי, בנק ישראל הגיב מוניטרית. אך עכשיו נראה שידיו כבולות שכן הורדת הריבית ל- 0.15%, למשל, אינה רלוונטית ובבחינת מס שפתיים בלבד. הורדת הריבית ל-0% אמנם תשדר המשך נחישות במלחמה בדפלציה אך תותיר את הבנק ללא תחמושת הריבית בעתיד. ומה לגבי הדפסת כסף? מהלך שכזה דורש אומץ וחשיבה מחוץ לקופסה, לאור העובדה שלא ברור האם המשק הקטן והאזוטרי שלנו יוכל לעמוד במהלך שכזה מבלי להסתבך. מה שבטוח הריבית הנמוכה כאן להישאר".

עוזי לוי, אנליסט ראשי, באינפיניטי, מציין בתגובה לנתוני המדד כי "על בנק ישראל להבין כי לא לעולם חוסן והמשך מגמה דפלציונית במשק הישראלי עשויה לפגוע ביעד הצמיחה. בנק ישראל חייב להיות יצירתי במדיניותו ולפעול באופן לא שגרתי ומפתיע. אנו סבורים כי מדד ינואר וזה הצפוי בחודש פברואר עשויים להביא את בנק ישראל לפעול ולהמשיך להוריד את הריבית לרמת האפס וזאת בכדי להוזיל את הריבית הריאלית במשק שעלתה כתוצאה ממדדים שליליים".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אורי גרינפלדבנק ישראלדפלציהעוזי לויפסגות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.