ווייטווטר תשלם 127 אלף שקל לסמנכ"ל לשעבר אביעד כספי

אביעד כספי, שכיהן כסמנכ"ל בחברת ווייטווטר של אורי יוגב, טען כי לא שולמה לו התמורה עבור השירותים שנתן בחודשים שלאחר סיום העסקתו

אורי יוגב / צילום: איל יצהר אורי יוגב / צילום: איל יצהר
גור מגידו 11.01.2015

הכרעה משפטית ראשונה בספיח של הסכסוך בחברת טיהור המים ווייטווטר. בית משפט השלום בתל-אביב קיבל בשבוע שעבר במלואה את תביעתה של חברת "מיקה בנרוי" בבעלותו של אביעד כספי, לשעבר סמנכ"ל הפיתוח העסקי של ווייטווטר, וחתנו של איש העסקים, אדווין (בני) טיש, נגד חברת ווייטווטר, שאורי יוגב הוא מייסדה והיה יו"ר הדירקטוריון שלה.

בית המשפט פסק כי על ווייטווטר לשלם סכום של כ-127 אלף שקל לחברת "מיקה בנרוי" בגין שירותים שהעניקה לווייטווטר ושהתמורה בגינם לא שולמה.

מפסק הדין עולה כי ההחלטה לא לשלם לחברתו של כספי הייתה בניגוד לדעתה של בעלת השליטה בחברת ווייטווטר, יו"ר הדיקטוריון בחברה והמשקיעה העיקרית בה, אשת העסקים חנה גרטלר. עם זאת, בית המשפט לא הכריע בטענתה שאי-תשלום נבע מן הסכסוך בין טיש לבין יוגב.

סכסוכים מקבילים

ווייטווטר היא חברה שעסקה בפתרונות טכנולוגיים ובאספקת מערכות מתקדמות לטיהור מים שעברו זיהום. מייסד ווייטווטר הוא יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות ולשעבר הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר.

כשקרסה ווייטווטר ב-2013 והותירה אחריה חובות של כ-19 מיליון שקל, הגיש טיש תביעה כספית נגד יוגב, בה טען, בין היתר, כי יוגב שכנע אותו להשקיע כ-4 מיליון דולר בחברה, "באמצעות שורה של מעשי תרמית, מצגי-שווא והפרות של מערכת הסכמית ברורה ומפורשת, עד שנותרתי כשידיי על ראשי וכשזכויותיי רמוסות".

התביעה שהגיש טיש מתנהלת בימים אלה במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. במקביל, התנהל בשנה וחצי האחרונות התיק הנוסף בפני שופט השלום בתל-אביב, מיכאל תמיר, בו ניתן פסק הדין בשבוע שעבר.

"מיקה בנרוי" היא חברה בבעלותו המלאה של כספי, שנשכרה בידי ווייטווטר למתן שירותי פיתוח עסקי ומכירות בינלאומיות בהסכם מסוף 2009, במסגרתו מונה כספי לסמנכ"ל. בפברואר 2012, לאחר שפרצה המחלוקת בין טיש לבין יוגב, הודיע האחרון לכספי על סיום העסקתו כסמנכ"ל ועל סיום ההסכם בין ווייטווטר לבין "מיקה בנרוי".

מעט מאוחר יותר פנה יוגב לכספי והודיע לו כי למרות ההודעה הקודמת, החליטה ווייטווטר להמשיך לקבל שירותים מכספי וחברתו עד לסוף יוני 2012, לטובת קידום עסקה במזרח הרחוק.

"חנה גרטלר לא התנגדה"

כספי המשיך בהענקת השירותים, אך למרות זאת לא שולמה לו התמורה בעד השירותים בחודשים אפריל-יוני 2012. בעקבות זאת הגיש כספי את התביעה, באמצעות עורכי הדין זוהר לנדה, שי שרביט ואיתי ויגודה ממשרד ברנע ושות'.

לטענת כספי, אי-תשלום הסכומים נעשה "ממניעים זרים הנוגעים למחלוקת שהתגלעה בין יוגב לבין אדווין (בני) טיש, חותנו של כספי, המחזיק בחלק מהותי ממניות ווייטווטר".

יוגב ו-ווייטווטר מצדם טענו כי כספי וחברתו, "מיקה בנרוי", הפרו באופן יסודי את התחייבות "מיקה בנרוי", שחדלה לספק שירותים לווייטווטר החל ממארס 2012. עוד נטען כי כספי לא הגיע למשרדי ווייטווטר לאחר מתן ההודעה על סיום ההתקשרות, לא עמד בקשר עם הממונים עליו ולא סיפק שירותים כלשהם לווייטווטר.

השופט תמיר, שקיבל את תביעתו של כספי במלואה, פסק כי "בהודעה מיום 13.2.2012 על הארכת תקופת ההסכם עד ליום 30.6.2012, לא צוין כי על 'מיקה בנרוי' ועל כספי להמשיך לספק שירותים כרגיל עד לסיום ההסכם. יתרה מכך, הן יוגב והן כספי הצהירו והעידו בפני בית המשפט כי לא הייתה כל כוונה שבתקופת ההודעה המוקדמת כספי ימשיך לעבוד במתכונת רגילה".

בהמשך פירט השופט כי "ווייטווטר לא הציגה בפני בית המשפט ראיות כלשהן כדי לסתור את גרסתו של כספי. בין היתר, לא הוגשו תצהירי עדות ראשית מטעם ווייטווטר, וכל שהוגש מטעמה הוא תצהירו של יוגב בבקשת הרשות להתגונן (מפני התביעה - ג'מ'), ובו טענה כללית, שלפיה 'מיקה בנרוי' לא סיפקה לווייטווטר שירותים כלשהם החל ממארס 2012. יוגב לא פירט בתצהיר זה אילו שירותים התבקשו כספי והחברה לתת לאחר מארס 2012, ולא ניתנו בפועל".

השופט תמיר התייחס לטענה שהמניע לאי-התשלום לכספי וחברתו נובע מן הסכסוך בין יוגב לבין טיש, אך נמנע מלפסוק בה חד-משמעית. "מהראיות שבפני בית המשפט עולה כי עוד במועד שבו נשלחה לכספי ההודעה הראשונה על סיום ההסכם בפברואר 2012, כבר היו מחלוקות משמעותיות בין יוגב לטיש", ציין השופט. "יחד עם זאת, לצורך ההכרעה בתיק אינני נדרש להכריע אם מחלוקות אלה השפיעו על התנהלות ווייטווטר מול כספי וחברת 'מיקה בנרוי', שכן כך או כך, לא הוכח כי יש ממש בטענות שהעלתה ווייטווטר כלפי כספי, ולא הוכח כי נפלו פגמים כלשהם בתנהלותו של כספי כלפי ווייטווטר במהלך תקופת ההסכם".

עוד עולה מפסק הדין כי אי-התשלום לכספי ולחברתו, "מיקה בנרוי", היה בניגוד לדעתה של בעלת השליטה בחברה, חנה גרטלר. "בשולי הדברים אציין כי גרטלר, שהייתה נכון למועד דיון ההוכחות יו"ר הדירקטוריון של ווייטווטר, העידה כי חשבה שצריך לשלם ל'מיקה בנרוי', ואף ניסתה לדאוג לכך שווייטווטר תשלם, אך נאמר לה שהדבר אינו אפשרי מבחינה משפטית. כמו כן העידה גרטלר כי אין לה התנגדות שיינתן פסק דין לטובת 'מיקה בנרוי', ושווייטווטר תשלם את הכסף", ציין השופט תמיר בפסק הדין.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אורי יוגבווייטווטרחנה גרטלר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.