"מדהים שבמחיר חדר בת"א אפשר לקנות דירה בפריפריה"

שמחה גריידינגר, יו"ר ובעלים של קבוצת נתיב פיתוח: "הממשלה מתנהלת כמו חברה שהולכת לקראת פשיטת-רגל"

שמחה גריידינגר / צילום: תמר מצפי שמחה גריידינגר / צילום: תמר מצפי
אורי חודי 28.10.2014

"ברוב אזורי הפריפריה המחירים עדיין סולידיים, אבל מדהים שבמחיר חדר אחד בתל אביב, אפילו לא במקום הכי מרכזי, אפשר לקנות דירה שלמה בפריפריה", כך אומר שמחה גריידינגר יו"ר ובעלים של קבוצת נתיב פיתוח. החברה, שהוקמה שבשנות ה-90, פעילה בעיקר בפריפריה ומשווקת היום פרויקטים בהר יונה בנצרת עילית, בחריש, בקרית ים, בבית שמש ועוד.

"אנחנו כבר עובדים שנים מול משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל. כל כמה שנים משתנות תוכניות ומשתנים כללים במכרזים. אם היום יש 'מחיר מטרה', פעם היה 'מחיר למשתכן'. כל פעם גם תנאי הזכאות משתנים.

"עד היום הממשלה לא קיבלה החלטה פשוטה - האם הקרקע היא מקור לתקציב המדינה ולכיסוי גירעון או שהיא כלי לאפשר קורת גג לכל זוג צעיר. הרי זו זכות בסיסית שזכאי לה כל מי ששירת את המדינה. אבל ההתנהלות של הממשלה היא כמו של חברה שהולכת לקראת פשיטת רגל. אם אני הייתי יו"ר דירקטוריון של חברה כזו, הייתי מפטר את המנכ"ל. הם עסוקים במריבות על קרדיטים ואין קבלת החלטות נכונות. ראש הממשלה לא מחליט וזה מחלחל מטה".

- מה הבעיה הכי גדולה היום בענף הנדל"ן?

"יש הרבה חסמים. אחד יגיד שהדבר הכי קשה זה המחסור בפועלים, השני יגיד שהמחסור בקרקעות והשלישי ידבר על הביורוקרטיה שקשה להתמודד איתה - הכל נכון. יש חוסר אכפתיות מצד בעלי התפקידים בממשלה ובמוסדות התכנון. יש יותר מדי אגו ויותר מדי החלטות שמתקבלות מתוך אינטרסים זרים. הנדל"ן צריך להיות נקי מפוליטיקה, ואז הוא יתקדם".

גם גריידינגר, כמו רבים אחרים בענף, אינו מאמין בתוכנית מע"מ בשיעור אפס אחוז, וסבור כי גם הציבור חדל להאמין שהיא אכן תצא לפועל. זו הסיבה בין היתר שרק לאחרונה החליטו בחברה לצאת בשיווק הפרויקט החדש של החברה בקרית ים ולא להמתין ליישום החוק האמור, למרות שהדירות שם יוכלו ככל הנראה להיכנס להטבת המע"מ.

"אני לא בטוח שתוכנית אפס אחוז מע"מ תצליח לעבור את כל ההתנגדויות. אני חושב שגם בציבור כבר לא מאמינים בזה".

- איך זוג צעיר יכול לקנות היום דירה?

"בגלל מגבלות תקציביות ובגלל הוראות חדשות של בנק ישראל מחייבים כל זוג צעיר לגייס 25% הון עצמי וכל מי שיש לו דירה מוכרח להביא 50% הון עצמי. גם הביטחונות שהבנקים דורשים קשים מאוד. חייבים לקחת אחריות על הזוגות הצעירים, לתת משכנתא של 100% עם ערבות מדינה. בינתיים יותר ויותר אנשים לא מסוגלים לגייס את ההון העצמי".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מחירי הדירותשוק הדיורנדל"ן: נדל"ן למגורים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.