צו 8 לצרכנים: כך תוכלו לרכוש מוצרים המיוצרים ביישובי הדרום

מאות מיליוני שקלים הפסידו מפעלים, חקלאים, עסקים, חנויות ובעלי מקצוע בדרום ■ רוצים לסייע להם? כך תוכלו לרכוש מתוצרתם באינטרנט ובירידים במרכז הארץ

מיכל רז-חיימוביץ' 24.07.2014

"צוק איתן" והנזקים הכלכליים של העסקים בישראל בכלל והעסקים מהדרום בפרט גדלים מיום ליום. לפי אגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, הנזק הכלכלי המצטבר למפעלי התעשייה בכל אזורי הארץ הנמצאים תחת איום הטילים עמד אחרי 14 ימי לחימה כ-580 מיליון שקל, כאשר לפי ההערכות, מפעלי הדרום כולל עוטף עזה ניזוקו ב-235 מיליון שקל. שיעורי הפגיעה ברווח של מפעלי הדרום נאמדים ב-30%.

במילים אחרות, זו השעה לפרגן לעסקים ישראלים תוך דגש על עסקים מהדרום.

כבר כעת, בדומה למבצעים מן העבר, נערכים ירידים במרכז הארץ, שבהם מוזמנים עסקים מהדרום למכור את מרכולתם: במודיעין נערך לפני שבוע יריד מכירה של חקלאים מהדרום, וברעננה התקיים יריד נוסף. אל נמל יפו הוזמנו בעלי עסקים מהדרום למכירה ישירה של מוצריהם - מכירה שתערך גם ביום שישי הקרוב.

ירידים כאלה מתקיימים באופן נקודתי, אבל אפשר לפרגן גם בלי לצאת מהבית, כלומר בקנייה אינטרנטית של פריטי יצרנים מהדרום.

דרך אחרת היא באמצעות שימת דגש על קניית תוצרת שמיוצרת בארץ ודגש על מפעלי הדרום.

קובי עדני, מנכ"ל חברת ע.ב מסחר בעץ, המייצרת בתי עץ, פרגולות ודקים, יצא בקריאה להעדיף מוצר ישראלי טהור, דווקא בימים אלה: "בימי שגרה קיימת תחרות כלכלית בריאה בין חברות ישראליות הבונות מבנים מעץ לבין חברות המייבאות מוצר מוכן שנבנה בחו"ל. בימים של מלחמה, התחרות קשה בהרבה. כל אחד יכול לתרום את חלקו לכלכלת הדרום, כשניתן להזמין שירותים ועבודות מחברות שממוקמות בדרום. קיבלנו ביטולים/דחיות עבודה מלקוחות מהדרום המופגז, אך אנו עושים להמשיך ולהעסיק את כל צוותי העבודה שלנו".

גם חנויות אופנה ועיצוב הממוקמות בדרום יצאו בקריאה המזמינה את תושבי המרכז לתת גיחה ולרכוש בהן. בסניפי רשתות הממוקמים בדרום (דוגמת הוניגמן) ניתנות הנחות סוף העונה עמוקות יותר, ולא רק ביישובים הדרומיים: מפעלים מהדרום מציעים הנחות על מוצריהם בתקווה להגביר את קצב המכירות: ההנחות תקפות להזמנות בסניפים הממוקמים ברחבי הארץ.

לדוגמה, הרשת מטבחי דקור, שמפעלה ממוקם בקריית גת, מעניקה מדיח כלים או כיור ברז ברכישת מטבח. חברת הדלתות רשפים, הממוקמת באשקלון, מציעה 15% על כל מוצריה ועוד.

בדף הפייסבוק "גם אני קונה בדרום" מפרסמים יוצרים מהדרום את מוצריהם, שאת חלקם ניתן לרכוש באינטרנט או בטלפון: עיצובים לבית, תכשיטים ועוד. דרך האתר ניתן ליצור קשר עם עסקים מהדרום לטובת ירידים ומכירות באזורים שונים בארץ.

"גלובס" סוקר עוד כמה דרכים לפרגן לעסקים מהדרום גם בקנייה מרחוק:

קניות מזון

* דגים: הודעת וואטסאפ/מייל שרצה בימים אלה מזמינה את הציבור לרכוש דגים מהמגדלים אחים דובקין שממושב תקומה בנגב הצפוני. ההודעה אמנם הופצה בימי עמוד ענן ולפיכך המחירים שמפורטים בה אינם נכונים, אבל המהות תקפה: שיווק דגים לאזור המרכז (רעננה, תל-אביב, הרצליה, מודיעין ועוד) לפי מועדי חלוקה המפורטים באתר: ביום שישי הקרוב, 25.7 תיערך חלוקה בגבעת-שמואל, רעננה, סינמה סיטי ובמתחם הרידינג. החברה מציעה דגים ובשר מוכן לבישול שיובל לנקודות החלוקה במשאיות קירור. לפרטים: www.dubkin.co.il.

* מוצרי מכולת: הודעה אחרת מזמינה את תושבי המרכז להזמין מוצרי מכולות מעסקים פרטיים ובתי עסק דרומיים. הרעיון הוא שמתאגדות כמה משפחות ומתאמות אספקה אחת, ביום שישי בבוקר או במועד אחר. "השבוע עשיתי משלוחים לרעננה, ראשון-לציון, חולון ותל-אביב", מספר מאיר מסס בעלי סופר זול מסס. "ההירתמות של תושבי המרכז מעודדת ומרגשת. באחד המשלוחים החליטו על דעת עצמם הקונים לממן לי את ההוצאות הדלק. זה מרגש ולא מובן מאליו". מסס אינו גובה דמי משלוח. מכולות אחרות עם שירות דומה: סופר יעקב כהן, מכולת ספי, מכולת אמסלם, סופר צברי, סופר היפר כהן ועוד.

* ירקות: ברשת spices בסניף אפקה בתל-אביב אפשר למצוא מוצרים של חקלאים מהדרום.

* סברס: אפשר גם למקד את תשומת-הלב לתוצרת שבחנויות תוך העדפה לזו שהגיעה מהדרום. לדוגמה, בימים אלה נמכרים מארזים של סברסים צבעוניים ומקולפים של חוות צברי אורלי מרמת הנגב. 15 שקל ל-400 גרם.

שעוני עדי מקבוצת יבנה

המפעל של החברה הישראלית לייצור שעונים ממוקם במועצה אזורית חבל יבנה. כעת מציעה החברה עד 50% הנחה על דגמי שעונים מתוצרת הארץ או שעונים מיובאים. טווח המחירים 350-2,000 שקל. המכירה מתבצעת הנקודות המכירה ודרך אתר החברה: adiwatches.co.il.

דשא מלאכותי

חברת "פשוט ירוק", המשווקת דשא מלאכותי, ממוקמת באשדוד ומנסה לתפקד כשמרבית המנהלים גויסו והמפעל מצוי תחת מתקפת הטילים. ימי הקיץ אמורים להוות את שיא המכירות בגינון ובחיפוי חצרות, וכעת החברה מדווחת על שפל במכירות. במטרה למזער נזקיה מוצעים מבצעים למזמינים: משטח דק לחצר ב-260 שקל למ"ר ללא התקנה (במקום 350 שקל למ"ר), או מחיר הכולל התקנה ב-490 שקל למ"ר (במקום 650 שקל למ"ר). דשא מלאכותי מוצע כעת ב-30 שקל למ"ר במקום ב-110 שקל. לפרטים: pashutyarok.co.il.

הסעדה

ענף ההסעדה, בתי הקפה ובתי האוכל ידע פגיעה קשה, בעיקר בדרום. אפשר למצוא דרך לפרגן גם לשפים שמציעים שירותי קייטרינג ביתר חלקי הארץ.

* השף גיא פרץ: פרץ הוא תשוב הדרום שבבעלותו 3 מסעדות באשדוד ובאשקלון. 3 המסעדות סגורות בימים אלה. בבעלותו של פרץ גם חברת הקייטרינג סילאן, המציע שירותים גם ליישובים בחלקים האחרים של הארץ.

פריטי אמנות ועיצוב הבית

* שופיקה shopicka.com: אתר שופיקה (shopicka.com) הוא בוטיק אינטרנטי המציע מאות פריטי עיצוב של אמנים תושבי הפריפריה. רבים מהם תושבי יישובים מהדרום. "אנחנו נותנים במה לעסקים שלא היו מגיעים בדרך אחרת לסחר אינטרנטי, לרוב מדובר בעסקים שהם של אדם אחד.

המכירה באתר תעזור להם להגדיל את פרנסתם ולקבל חשיפה. אנחנו מתמקדים בשיווק ובמכירה והיוצרים מתפנים לייצר את הכי טוב שיש", מספרת עדי אוראל, מנכ"לית האתר.

כדי לעודד את המכירות, יצא האתר במבצע המעניק 15% הנחה על כל הפריטים באתר ומשלוח חינם. לדוגמה: שטיחי pvc צבעוניים או תמונות מקסימות של המותג אננדה (80-270 שקל), עיצובים מתוקים לחדרי ילדים של המותג גיתוש, אהילים, בתי מזוזה או שלטי דלת (90-340 שקל), מוצרי "אנשי הזית", טחינה, שמני זית, ירקות כבושים, פריטי אופנה ולבוש של המותג שימושיק: שמלות, שרשאות וסיכות ראש (65-230 שקל) ועוד רבים.

ההזמנה מבוצעת דרך האתר, כך שניתן גם לערבב מוצרים של יצרנים שונים.

* מעצבים בעיר: המעצבים במתחם מעצבים בעיר שבירושלים (בתוך בית הקפה נוקטורנו), יארחו ביום שלישי (29 ביולי) מעצבים מהדרום. במתחם פועלים 20 מעצבים מתחומי האופנה, קרמיקה, תכשיטים, עיצוב הבית ועוד, אליהם יחברו מעצבים מהדרום. פרטים בעמוד הפייסבוק של designinthecity.

ירידי יוצרים

* שישי לייב בנמל יפו: הפנינג שישי לייב של נמל יפו, הבנוי מירידים של מעצבים בשילוב של הופעות חיות, הוקדש בשישי האחרון לטובת יוצרים מהדרום, גם בשישי הקרוב צפוי להתקיים יריד דומה. אחת המציגות היא הנטורופתית אורית לוי, שלה קו מוצרי קוסמטיקה טבעית. "זה 3 שבועות שהפרנסה שלי נעצרה כליל", אומרת לוי. "ירידים כאלה מהווים עבורנו כקרש הצלה, כהכוונה היא גם לפנות לערוץ מכירה אינטרנטי".

קו המוצרים החדש של אורית, הידרולה, מבוסס על גידולים של צמחי מרפא אורגניים במערב הנגב והוא כולל אישורי משרד הבריאות). טווח המחירים: 155-245 שקל.

יצרנים דרומיים נוספים כוללים בית קלייה לקפה "דור קפה" מבאר-שבע, מוצרי קונדיטוריה של "ביליס קייק" מבאר-שבע, ודוכן של הרובשקה, בוטיק יש שנייה קהילתי מבאר-שבע ועוד.

* ירידים במקומות עבודה: מיזמים שמתקיימים בחברות (הייטק, תקשורת, טכנולוגיה) משמשים פלטפורמה מכירתית לסוחרים מהדרום באמצעות דוכנים שיוקמו במועדים מסוימים. ביום חמישי לדוגמה תתקיים מכירה במשרדי הוט. בין הדוכנים: מוצרי קונדיטוריה, זרים מתוקים, צעצועים, עבודות יד, מצעים ומגבות ועוד.

לפרטים: דליה לב, 054-2376319

חקלאות

זעקת החקלאים, ובעיקר מיישובי הדרום, נשמעה עוד טרם מבצע "צוק איתן". החקלאים טוענים לפערי מחיר מופרזים בין המחיר לצרכן והמחיר שהם מקבלים בעד תוצרתם. מכירות נקודתיות שקמו בעקבות מחאת הפלפלים אפשרו לצרכנים לפרגן ישירות לחקלאים בקנייה ישירה מהם. חלק מהחקלאים משווקים את תוצרתם במכירה מקוונת לקהל הרחב.

* משק חביביאן: המשק, הממוקם במושב הודיה ליד אשקלון, פנה ללקוחותיו השבוע כך: "ימים לא פשוטים עוברים עלינו. המושב שלנו, מופגז והעבודה שלנו מתנהלת בין אזעקה לאזעקה ובין נפילת קאסם אחד לשני. למרות זאת אין באפשרותנו להעתיק את פעילותינו למקום אחר. החקלאות מחברת אותנו לאדמה שלנו בטוב וברע. עבודת השדה היא יומיומית ומחייבת. הירקות ממשיכים לגדול, אנחנו ממשיכים לקטוף אותם, לעשב את הערוגות, לשתול ולזרוע לקראת השבועות והחודשים הקרובים. גם השבוע נשמח לשלוח לכם את הירקות האמיצים ששורדים את המצב הביטחוני ונקווה לימים שקטים".

מדי שבוע מוצעים שני סוגי סלים, קטן וגדול בהתאם לגידולים הטריים. המחירים: 85 שקל לסל קטן המכיל כ-10 גידולים ומתאים בתכולתו לשני אנשים, או סל גדול המכיל כ-13 מיני ירקות ב-110 שקל המתאים ל-3-4 נפשות. דמי המשלוח הם 20 שקל. משלוחים - מערד ועד אזור השרון. להזמנות יש להירשם דרך אתר המשק. לפרטים: Havivian77.com

* משק טבע הבשור: גם התוצרת החקלאית האורגנית של משק טבע הבשור הממוקם, תוכל להגיע עד אליכם: באתר המשק מפורסמת רשימה שבועית של התוצרת ממנה ניתן לבצע הזמנה. סל שבועי מלא ועשיר ב-125 שקל. עוד ניתן להזמין גם מוצרי טיפוח אורגניים, חליטות תה, ריבות ומזון יבש. Teva-habsor.co.il. מינימום הזמנה: 150 שקל.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ישובי הדרוםקניות באינטרנטעוטף עזהצוק איתןעסקים קטנים ובינוניים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.