בארה"ב, סירוב של מחוקק לעשות סטריפטיז פיננסי אינו אופציה

בניגוד לכנסת, כל מחוקק אמריקאי חייב לתת פומבי להצהרת ההון שלו; סירוב יהיה משול לחארקירי פוליטי ■ ניתוח הצהרות ההון של מחוקקים אמריקאיים מראה: יותר ממחציתם שווים יותר ממיליון דולר

תיק כסף / צלם: thinkstock תיק כסף / צלם: thinkstock
רן דגוני 09.06.2014

מנתוני הצהרות ההון שחשפו, כנראה בחריקת שיניים, חלק מהמועמדים לנשיאות ישראל, אפשר אולי לנחש שרוב חברי הכנסת, אם לא כולם, אינם דלפונים. אי-אפשר לדעת בוודאות מפני שהצהרות ההון של הח"כים חסויות בביטחה בלשכתו של יו"ר הכנסת, שלו חייבים הח"כים להגיש דיווחים על מצבם הפיננסי על-פי כללי האתיקה של הכנסת. היו"ר אינו רשאי לחשוף את הצהרות ההון של עמיתיו אלא במקרים מוגדרים ונדירים מאוד.

עמימות כזו לא תיתכן על גבעת הקפיטול. כל מחוקק אמריקאי - 535 סנטורים וצירים בבית-הנבחרים (וגם בכירי הממשל, לרבות הנשיא, והשופטים העליונים) - חייב לתת פומבי, מדי שנה, להצהרת ההון שלו (אם כי לא במספרים מדויקים אלא בטווחים שבין רמות הכנסה). כל אזרח רשאי לבחון את המסמך, להסיק מסקנות לגבי יושרתו של המחוקק ולהחליט האם הוא באמת מעדיף מועמד שרמת ההכנסה שלו גבוהה פי 10 או פי 100 מזו שלו.

ביקום הפוליטי האמריקאי, סירוב של מחוקק או מועמד למשרה פוליטית לעשות סטריפטיז פיננסי אינו אופציה. זה דבר שהדעת אינה משגת. מחוקק בושינגטון או בסקראמנטו שהיה מנסה לחקות את ח"כ מאיר שטרית ולהסתיר מהציבור מידע על התנהלותו הפיננסית הוא תופעה בלתי אפשרית, נאמר כמו קנגורו פורט עלי נבל.

מבחינה מעשית: סנטור או ציר בבית-הנבחרים, שמסרב לחשוף את מצבו הפיננסי לא רק עובר על החוק אלא גם מבצע חארקירי פוליטי.

ארה"ב אין נוהגים כך", אמרה ל"גלובס" ויווקה נובאק, ראש מערכת הפרסומים בארגון המחקר Center for Responsive Politics והאתר שלו, OpenSecrets.org, גופים א-פוליטיים ושלא למטרות רווח, שמקדישים עצמם למעקב אחר זרימת הכספים בעורקי המערכת הפוליטית האמריקאית ולדיווח כיצד כספים אלה ומזרימיהם משפיעים על החלטות המחוקקים ומקבלי החלטות בממשל.

נובאק התקשתה להבין מציאות שבה החוק מאפשר לפוליטיקאי למסור הצהרת ההון ליו"ר הפרלמנט שלו אך להסתיר אותה מהציבור. "אצלנו זה לא ייתכן", היא אומרת. "מחוקקים אמריקאים מדווחים לציבור כל שנה מפני שזו הדרך הטובה ביותר לבדוק האם מחוקק זה או אחר פועל בצל של ניגוד אינטרסים. בוחרים צריכים לקבל מידע מרבי על המועמדים ומידע פיננסי הוא רכיב חשוב במערכת השיקולים של הבוחר. הוא רוצה לדעת האם פוליטיקאי מסוים נמצא ברובד ההכנסות שלו. אצל בוחרים מסוימים זה שיקול חשוב".

על סמך הצהרות ההון העדכניות של כל המחוקקים בקונגרס, קבע מכון המחקר ש-2014 היא שנה היסטורית: זו השנה הראשונה שבה יותר ממחצית המחוקקים האמריקאים הם מיליונרים. על-פי ניתוח, שפורסם בינואר השנה, השווי הממוצע נטו של לפחות 268 מחוקקים עובר את הרף של מיליון דולר. השווי החציוני נטו של המחוקקים הוא 1,008,767 דולר, בהשוואה ל-966 אלף דולר שנה קודם לכן. הקונגרס מתחיל להיראות כמועדון של מיליונרים.

מאז ומתמיד היו המחוקקים בקונגרס עשירים יותר מהאמריקאי הממוצע, אך העובדה שעתה קצת יותר ממחצית המחוקקים הם מיליונרים היא אירוע מכריע בארה"ב, נאמר בסקירה של מכון המחקר. אירוע זה התרחש בדיוק כאשר המחוקקים עוסקים בסוגיות חברתיות כגון דמי אבטלה, תלושי מזון לנזקקים ושכר מינימום, נושאים בעלי חשיבות קריטית לבוחרים שהכנסותיהם נמוכות שמעותית מאלה של המחוקקים שמייצגים אותם.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ארה"במאיר שטריתפוליטיקההצהרת הון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.