גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid
נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

בעיצומה של מערכת הבחירות עצומת הממדים בהודו (ששה שבועות של הצבעה, כמעט מיליארד בעלי זכות בחירה), השר לענייני ספנות ונמלים התפנה מפוליטיקה מפלגתית, וטס לאיראן, ללא הודעה פומבית מוקדמת.

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

שם, בנמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי סמוך לגבול פקיסטן, הוא חתם על הסכם לעשר שנים, עם הארכה אוטומטית, המעניק לחברה ממשלתית הודית את זכויות הניהול וההפעלה. החברה תשקיע 120 מיליון דולר בנמל, ותעניק אשראי של 250 מיליון דולר ל"פרויקטים בעלי תועלת הדדית". החברה נמצאת שם זה שש שנים, אבל נוכחותה הוגבלה לרציף אחד.

על פי העיתונות ההודית, זו הפעם הראשונה שחברה ממשלתית מקבלת את השליטה בנמל זר. חברות פרטיות הודיות כבר עשו כן. בתחילת השנה שעברה, השליטה בנמל חיפה עברה לידי חברת הנמלים של משפחת אדאני. שגריר ישראל לשעבר בהודו נעשה יושב ראש מועצת המנהלים.

ללמדך מה רבת משמעות ההתפתחות הזו, ומה מפתיעה, עיתון פיננסי מרכזי בהודו, "אקונומיק טיימס", הודיע עליה בכותרת ראשית, והכריז כי היא "נחשבת להתקרבות גיאופוליטית רבת משמעות לאיראן, עם תוצאות אזוריות כבדות-משקל".

אקונומיק טיימס ההודי: חברה ממשלתית הודית תפעיל את הנמל האיראני בצ'בהאר (13 במאי)

"נשאר ביני לאיראן"

ארה"ב לא אהבה את החדשות, ומותר לשער שגם ישראל חרקה שיניים. דובר מחלקת המדינה בוושינגטון הזכיר השבוע להודו, כי "עיצומי ארה"ב על איראן עומדים בתוקף, ונוסיף לאכוף אותם… מוטב כי כל גוף, יהיה אשר יהיה, השוקל לעשות עסקים עם איראן, יהיה מודע לסיכונים הפוטנציאליים ולסכנת הסנקציות". הודו הגיבה על ההודעה הזו בצינה. "לארה"ב אין ולא כלום עם צ'בהאר", צוטט שר החוץ של הודו, ס. ג'איישאנקאר. "ובמלוא הכנות, אם יש משהו ביני לאיראן, הוא נשאר ביני לאיראן".

אנחנו חיים בעידן של חיספוס גובר ברטוריקה הדיפלומטית ההודית, וג'איישאנקאר, דיפלומט מקצועי מלוטש ומבריק, שנכנס לפוליטיקה רק בחמש השנים האחרונות, מבטא את השינוי הזה. יש לו יותר השפעה על מדיניות החוץ ההודית ממה שהיתה כמעט לכל קודמיו. הוא לא חוסך את שבט לשונו ממדינות מערביות, המשמיעות ביקורת כלשהי על העדפותיה של הודו.

מותר להניח, שהקונטקסט לא נעלם מעיניה של ממשלת הודו. איראן היא עכשיו צד פעיל במלחמה אזורית נגד ישראל, וישראל היא שותפת קרובה של הודו, בייחוד בענייני ביטחון. ספינות הודיות היו על הכוונת של החות'ים בתימן, וכטב"ם איראני פגע בספינה שהייתה קרובה יחסית למי החופים של הודו.

מודי: "ארצנו תחילה"

העיתונות האיראנית בוודאי שמה לב לקונטקסט, ובירכה את עצמה על ההסכם עם הודו. עיתון אחד בטהרן, "דוניה-א-אקטסאד", הכריז כי חולשת התגובה האמריקאית על ההתקפה הבליסטית של איראן על ישראל "גרמה להודו לשנות את מדיניותה, ולחתום על הסכם צ'בהאר" (על פי תרגום לאנגלית ב"טהרן טיימס").

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי / צילום: ap, Rajesh Kumar

זה כמובן פירוש המיוסד על משאלת-לב. אבל קשה להימנע מלתהות על לוח הזמנים של הודו. האומנם לא יכלה לחכות עד שהעשן קצת יתפזר במזרח התיכון? התשובה היא, כנראה, שהודו נוטלת לעצמה את החירות לשרת את האינטרסים של עצמה, על פי הבנתה. במובן הזה היא כמובן לא שונה מרוב הארצות האחרות בעולם, כולל ישראל. אבל בניגוד לישראל, העולם כולו שוחר לפתחה של הודו.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, השולט בה ביד ברזל, אוהב לחזור על לחש הקסמים "ארצנו תחילה". פירושו פשוט: הודו עושה קודם כול לביתה, ואבוי למי שישכחו. כמה מנהיגים בינלאומיים זולתו יכולים לערוך ביקורים של ידידות צרופה בארצות השונאות זו את זו שנאת מוות? איראן וישראל הן שתיים הנאלצות לקבל את חוסר האקסקלוסיביות של יחסיהן הקרובים מאוד עם הודו. ארה"ב ורוסיה הן שתיים אחרות.

להודו היה חשוב להגיע לנמל צ'בהאר בהקדם האפשרי, מפני שהיא חששה כי הסינים יגיעו קודם. איראן היא חוליה חשובה ב"יוזמת החגורה והדרך" של סין, פרויקט העל המיועד לחבר את סין עם שאר העולם, בכל אמצעי תעבורה אפשרי. סין בונה נמלים, או רוכשת נמלים מכל הבא ליד. היא בונה נמל עמוק מים בפקיסטן, היא בנתה נמל עמוק מים בסרי לנקה, והיא מחזיקה בסיס ימי בג'יבוטי. נמל צ'בהאר היה בהחלט מתיישב עם חזונה.

הודו מפגרת הרבה אחרי סין בהשפעה גלובלית, אבל היא עושה מאמצים ניכרים להתגונן ולהשתפר. היא חברה לארה"ב, ליפן ולאוסטרליה בהפגנות תקופתיות של כוח ימי שסין היא היעד הלא מוצהר שלהן. היא הגדילה את פעילות הצי שלה במרחב הימי שבינה לחצי האי ערב ולקרן המזרחית של אפריקה. היא נדחקה באחרונה מאיי המלדיבים, לאחר שנשיא פרו-סיני חדש ציווה עליה לסלק כוח משימה צנוע מאדמת המלדיבים, וערך את מסעו הראשון מעבר לים בסין.

השערים פתוחים לפניה

ארה"ב לא מתעלמת מן הצד הסיני של יחסי הודו עם איראן. ב-2018 היא פטרה קשרים עם איראן מסנקציות אם צומחת תועלת הומניטרית לעם האיראני - או אם הם מועילים לביסוס הממשלה הדמוקרטית באפגניסטן, שכנה איראנית ללא מוצא משל עצמה לים. באוגוסט 2021 חדלה להתקיים הממשלה הדמוקרטית באפגניסטן. נשאר אפוא רק התירוץ ההומניטרי. הודו משתמשת בו, אבל ברור למדי ששום איראני לא זקוק לפרוזדור הומניטרי בצ'בהאר. הודו רוכשת שם דריסת רגל כדי ליצור פרוזדור עסקי ואסטרטגי אל מרכז אסיה ואל הקווקז. זו כמובן זכותה. פרוזדור דרך פקיסטן היה אולי חוסך לה מאמצים ומזומנים, אבל הודו ופקיסטן מעדיפות לגווע ברעב ובלבד שלא ישתפו פעולה.

הודו רוצה להגיע מערבה וצפונה. היא מוכנה להשתמש בכל פרוזדור, שאינו מצריך חצייה של פקיסטן או של סין. היא מוכנה לעבור דרך ערב הסעודית וישראל, דרך עיראק וטורקיה, ודרך איראן ורוסיה. מדהים שיש לה יחסים מצוינים עם כל אחת מן הנ"ל. כל השערים פתוחים לפניה.

בחצי המאה הראשונה של עצמאותה, הודו אימצה לוויות-חן מוסריות וצדקניות במדיניות החוץ שלה. שנים ארוכות היא היתה אנטי-מערבית לתיאבון ואנטי-ישראלית קיצונית (עד 1990). אפשר אולי להגיד שהיא ויתרה על עקרונות לטובת יתרונות, והיא לא מוכנה לשמוע הטפות מוסר מאיש.

ידידי הודו רבים מאוכזבים מרה מסירובה לנקוט עמדה נגד פלישת רוסיה לאוקראינה, למשל. אבל שר החוץ שלה צלף בעמיתיו המערביים: אנחנו מסרבים לראות את העולם דרך עיניכם. זה מה שהוא יגיד, או היה אומר, לישראל אילו ניסתה לדבר על לבה של הודו שלא ללכת לאיראן. זה לא עניינכם, הוא היה אומר, ואולי כבר אמר. לרוע המזל, זה בהחלט ענייננו, אבל מה אפשר לעשות.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

אורנשטיין, שקד ונוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי-ידיעות אחרונות, שלומי יוסף

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ● החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים ● מדוע זה קרה דווקא עכשיו ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, תיחקר?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני ארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור ● אולם גלי בהרב־מיארה, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה ● ייתכן שההחלטה לפתוח בחקירה הנוכחית מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל

אילוסטרציה: Shutterstock

רק 10% ממנהלי השיווק בישראל אימצו את הבינה המלאכותית ככלי עבודה עיקרי

השימוש בבינה מלאכותית בתחום השיווק נועד בעיקר להגדלת היצירתיות, ופחות מזה ליצירת חוויית לקוח טובה - כך עולה מסקר חדש של איגוד השיווק ● בצל המלחמה, כ-50% מסמנכ"לי השיווק בארץ הקטינו את התקציב, ו-22% כבר חזרו להשתמש בשפה תקשורתית רגילה

כוחות צה''ל בשדרות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

2 ק"מ מעזה: תוכנית לכ־5,000 דירות מקודמת בשדרות. האם יהיה לה ביקוש?

פרויקט לשכונת מגורים במערב שדרות, שכולל בניינים רבי־קומות ומרחבים למוסדות חינוך, יובא השבוע לדיון ראשון בדרך לאישור הוותמ"ל ● הבנייה מתוכננת לאזור הקרוב ביותר לרצועת עזה אך בשוק הנדל"ן ובעיר דווקא אופטימיים: "הבנייה תעצים את תחושת הביטחון"

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן / צילום: ap, Peter Dejong

ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA ● "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

אחרי שעות ארוכות של חקירה: אפי נוה שוחרר בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים ● נוה ואורנשטיין שוחררו בתנאים מגבילים, ובהם ערבות בסף 20 אלף שקל

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

מתקפת הסייבר על משרד עורכי הדין הגדול מסתבכת: "אותר גורם עוין ברשת"

במשרד עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקף בשבוע שעבר ע"י האקרים, עדכנו כי עדיין קיימת פעילות של גורם עוין ברשת, וקיים חשש לדליפת מידע ● עפ"י ההודעה, במשרד החליטו, בהתאם להמלצה המקצועית, לנתק באופן מיידי את התקשורת החיצונית

פרויקט תמ''א 38 ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

מדוע בפרויקטי תמ"א 38 היזם אחראי על איחור במסירה ולא הקבלן

רוכש חנות תבע 550 אלף שקל מיזם של פרויקט תמ"א 38 בשל איחור של שנתיים וחצי ● היזם טען כי הקבלן אשם, אך ביהמ"ש לא קיבל את עמדתו

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם הצו של ביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג מאפשר את המשך הלחימה ברפיח?

האם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בהאג אסר על ישראל ללחום ברפיח? נראה שלא - אבל יש מגבלות ● המשרוקית של גלובס

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

עו''ד אפי נוה והשופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילומים: כדיה לוי, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החשדות וקו ההגנה: כל מה שכדאי לדעת על החקירה הדרמטית של השופט וראש הלשכה לשעבר

בעוד שלעו"ד אפי נוה זו החקירה השלישית במספר - עבור איתן אורנשטיין, שהיה שופט ונשיא מוערך מאוד, זו החקירה הראשונה ● מהם החשדות נגדם, מה צפויים השניים לטעון, ואיך הגיבה השופטת דליה גנות אותה ביקש נוה להעביר? ● גלובס עושה סדר

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין־דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בת"א; אלקטרה צריכה עולה ב-5%, טלסיס יורדת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.4% ● עונת הדוחות בבורסה המקומית תופסת תאוצה: היום יפרסמו דוחות הפניקס, הראל השקעות, אזורים ואל על ● אנבידיה ממשיכה במומנטום החיובי לאחר הדוחות, הנאסד"ק שוב שבר שיא ● במורגן סטנלי מסבירים אילו תחומים ייהנו מהראלי במניות ה-AI

כפר סבא / צילום: Shutterstock

עם הנחות של כמיליון שקל לדירה: שווקו 950 יח"ד במחיר מטרה במרכז הארץ

על הקרקעות יוקמו הפרויקטים שישתתפו בהגרלות העתידיות של תוכנית "דירה בהנחה", והם עשויים להציע הנחות גבוהות במיוחד, ודאי ביחס למחירים באזורי הביקוש ● 137 הצעות הוגשו לתשעת המגרשים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כך התגברה חברת השילוח הקטנה מחולון על איום החות'ים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הראל הציגה דוחות חזקים לאור התשואות בשוק ההון ושיפור בביטוחי הבריאות ● גם הפניקס הציגה זינוק מרשים ברווח אך רשמה הפסד בתחום ביטוחי הבריאות ● מדור חדש 

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו ● החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל ● כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית