גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי
עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

 

אחרי חצי שנה של לחימה מסביב לשעון, חיל האוויר ומסע ישראלי יצאו במיזם משותף שמסייע לטייסי קרב שמשתחררים ממילואים לחזור לשגרה. הטייסים עוברים סדנה ייחודית, שפותחה על ידי מסע ישראלי, במטרה לעבד את אירועי המלחמה, ולקבל כלים להתמודד עם המעבר חזרה לחיי השגרה.

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף
החברים שהקימו עמותה כדי לסייע לכיתות הכוננות בצפון ובדרום

כל סדנה נמשכת יומיים במכתש רמון, ובמהלכה רוכשים המשתתפים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים שהתעוררו בעקבות הלחימה. בין היתר, הם עוסקים בעיבוד חוויות טראומטיות, התמודדות עם חרדה ודיכאון, שיפור קשרי משפחה וחברים, חזרה לשגרת עבודה ולימודים ופיתוח חוסן נפשי. הסדנה מועברת על ידי צוות מדריכים, הכולל גם בכירים בחיל האוויר.

הסדנה נולדה מתוך רצון לתת מענה ייעודי לצרכים של טייסים, שבמסגרת שירותם מצויים שעות רבות במטוס, בתנאי לחץ ובעומק שטחי האויב. היציאה מהמטוס והשהייה במרחב פתוח ומדברי מאפשרת להם לקבל פרספקטיבה חדשה ולעבד את החוויות שעברו - יחד עם אחרים שחוו חוויות דומות.

"הלם ותפקוד נמוך"

אחת הסדנאות מאפשרת "הליכת בדד", כשהמשתתפים חווים הליכה בודדת, שבמהלכה הם מחלקים את תקופת המלחמה לחמישה חלקים אישיים, ובסופה מתקיים מעגל שיח שבו הם משתפים בתחושות שעלו אצלם.

"אחת התחושות שעלו הכי הרבה היא 'אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה הייתי לבד, ושמעתי את הצעדים שלי'", מספר מנהל מסע ישראלי, עידו אהרונוביץ. "200 ימים הם מוקפים באנשים 24/7, ואין להם רגע להתעסק בעצמם, ולאסוף את עצמם.

"הם מדברים על הלם ותפקוד נמוך, ועלו גם מילים כמו 'אני עובד כמו רובוט'. זה אירוע לא פשוט, לפתוח דבר כזה בפני אחרים, בעיקר כי כולם רגילים להיות מאוד אסופים, לשדר תפקוד מעל הרגיל, והתהליך הזה עושה סדר במה קרה 'לי' במלחמה.

"בסופו של דבר, אתה מבין שקורה אצל האנשים משהו בפנים. כשאדם שנמצא בהלם משדר כל הזמן כלפי חוץ שהוא לא בהלם, הוא גם מתעייף וגם הדברים מצטברים בבטן. אם לא תוציא את זה, בסוף זה ייצא, ולא בטוח שבמקומות שאנחנו רוצים. לכן, הצבא רוצה לתת לזה מקום דווקא עכשיו, כשהחוויה טרייה".

אהרונוביץ מסביר כי פעמים רבות, שיתוף עם אנשים שעברו אירועים דומים במלחמה, קל ומקרב יותר מאשר שיתוף חברים או קרובים שלא היו שם. "אתה מבין במבטי עיניים או במילה אחת מה מתרחש כרגע בבטן של אותו אדם. אנחנו גם עושים מאמץ להביא מדריכים ומדריכות שלנו שהיו במילואים, כי זה מתקבל בצד השני טוב יותר.

"אתה נותן לאדם מקום להביא את עצמו, איך הוא רץ למטוס ובאיזה תחושות - זה לא יעלה בשום תחקיר מבצעי, ואנשים חייבים את זה. אני מאמין שכולם יחזרו אחרי עיבודים כאלו יותר נקיים, פתוחים וחופשיים בנפש.

"אחד הטייסים אמר שבמשך 90 יום הוא היה כמו רובוט. הוא ראה את המשימה, ושום דבר אחר לא עניין אותו. אחרי שעיבד זאת עם עצמו, ההתנהלות הצבאית שלו הייתה מצוינת, אבל בסוף אנחנו באירוע שבו צריכים להסתכל על אנשים. הרי אנחנו נצטרך אותם שוב, ולא עוד הרבה זמן".

אהרונוביץ מדבר גם על הקושי לתקשר את החוויה לבני המשפחה. "הם אמרו שבבית הרגישו שפחות מבינים אותם, ולכן לא יצאו הביתה גם כשיכלו. הם הרגישו נטע זר בביתם, וחוו זאת כתסכול. גם כשיצאו הביתה, חיכו לחזור. היחידה התגלתה ככוח משמעותי - המקום שלי ברגע הזה הוא עם האנשים האלו, שמבינים אותי. אני לא מדבר סינית".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אוניברסיטת רייכמן

אוניברסיטת רייכמן תעניק תארי דוקטור לשם כבוד לדמויות שבלטו בתרומתן למדינת ישראל מאז ה-7 באוקטובר, ופועלם משקף ערכים של ציונות, יזמות, אחריות חברתית ואקדמיה. בין מקבלות ומקבלי התואר: סרן קרני גז, איל נוה, חיים ילין, תא"ל ישראל שומר ונועה תשבי. את התארים יעניקו פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון האוניברסיטה, פרופ' בועז גנור, נשיא אוניברסיטת רייכמן ואודי רקנאטי, נגיד האוניברסיטה. 

חיים ילין בקיבוץ בארי ההרוס / צילום: מיטל שטדלר

לדברי פרופ' רייכמן, "ב-7 באוקטובר התעוררו אזרחי ישראל למלחמה הקשה ביותר שידעה ישראל בתולדותיה. בתוך כל הזוועות ראינו את עם ישראל היפה מתגייס לעזור לכל מי שצריך, אם על ידי הקמת חמ"לים לשינוע ציוד, אירוח אזרחים מהעוטף או יישובי קו העימות, תמיכה נפשית, או מאמצי הסברה למען ישראל בעולם - וכמובן במלחמה על הגנת המולדת. קומץ האנשים שבחרנו להעניק להם את התואר השנה הם דוגמה ומופת לאלה שהתגייסו למען המולדת בשעתה הקשה".

AIG ועמותת נט"ל

עם פרוץ המלחמה ייסדה חברת הביטוח AIG את "הממ"ד הרגשי", שבמסגרתו העניקה סיוע נפשי ראשוני ללקוחותיה. בין היתר הוצעו טיפולים פסיכולוגיים וטיפולי CBT, ייעוץ פסיכיאטרי, טיפול בהפרעות אכילה, טיפולים מותאמים לילדים - וסרטוני הדרכת הורים שהוצעו לכלל האזרחים.

כעת משתפת החברה פעולה עם עמותת נט"ל, אשר תכשיר מתנדבים מתוך עובדי AIG שישמשו כנאמני חוסן קהילתיים. "מצוקות רגשיות לא נעלמות אחרי חצי שנה, והזנחה שלהן מקרינה על כל היבט בחיים המשפחתיים, התפקודיים והתעסוקתיים", מציינת יפעת רייטר, מנכ"לית AIG. "אלה מצבים שלרוב סמויים מהעין, והמחויבות שלנו היא להפנות אליהם זרקור, כדי שכל מתמודד נפש או נפגע טראומה יוכל לדבר על כך בפתיחות ולפנות לתמיכה מהקהילה".

לצפייה בסדרת סרטוני ההדרכה להורים: www.aig.co.il/about/cope-better

אינטל ישראל

עובדי אינטל ישראל, בשיתוף צוות "קוד מנצח", מסייעים לכ-100 תלמידים מהעוטף - אשקלון, שדרות ויד מרדכי - להתכונן לבגרות במדעי המחשב. המתנדבים פתרו עם התלמידים תרגילים, ענו על שאלות ולימדו אותם מניסיונם בתחום. במהלך לוקחים חלק גם משרד החינוך, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון ועמותת נובל למצוינות בחינוך.

מתנדבי אינטל שסייעו לתלמידי תיכון בעוטף / צילום: דוברות אינטל

לדברי רויטל ביתן , מנהלת אחריות תאגידית באינטל ישראל, "היוזמה משקפת את מחויבותנו לקהילה ולהכשרת דור המפתחים הבא. אנחנו עוזרים לתלמידים להמשיך בשגרת חייהם ולהתקדם אל עבר עתיד מקצועי מבטיח בתחום מדעי המחשב - שהוא קריטי לעתיד התעשייה".

יאנגו

בצל מלחמת חרבות ברזל, בחברת המוניות של יאנגו יצרו קשר עם ארגון יד לבנים, העוטף את המשפחות השכולות, וגייסו את נהגי החברה לסייע בהסעת בני משפחות אל קברי יקיריהם, ללא עלות. עד כה התגייסו למהלך עשרות נהגי יאנגו, ולקראת יום הזיכרון הם צפויים לבצע כ-100 נסיעות.

"הפרויקט החל מיוזמת הנהגים שלנו, שהיה להם חשוב לקחת חלק ולהתנדב, במיוחד בשנה כזאת", אומר גל בן-צבי, מנהל הפעילות של יאנגו טקסי בישראל. "מרגע שהם הרימו את הכפפה, הבנו שקיים צורך אמיתי, ושנוכל לסייע ולעזור".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

חודש ירוק בחיסכון: מה קרה לקופות הגמל במאי ומי הרוויח מעל 13% מתחילת השנה

לפי תחזית מיטב, חודש מאי סיפק נחת למשקיעים אחרי הירידות באפריל ● התשואה במסלולים הכלליים עמדה על 1.2% ובמסלולים המנייתיים הייתה 3.8% ● ומה המצב מתחילת השנה?

ישראל הפכה ליעד פורה עבור עברייני סייבר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ממשרד עורכי הדין ועד אתר מדלן: למה יש כל כך הרבה מתקפות סייבר?

יותר יותר תקיפות סייבר דווחו בישראל בחודשים האחרונים על רקע המלחמה, כאשר האחרונות היכו השבוע בפירמת עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן ובאתר הנדל"ן מדלן ● במערך הסייבר הלאומי טוענים כי הם "מזהים עצימות גבוהה ומיקוד טוב מבעבר" מצד התוקפים, אך נראה כי חברות רבות נותרות אדישות למצב ● וגם: כך המידע האישי שלכם נתון בסכנה

פרופ' לארי סאמרס / צילום: Associated Press, Luca Bruno

הבכיר האמריקאי שחושף: "אני מזועזע, כמעט חולה, ממידת ההתפשטות של האנטישמיות"

פרופ' לארי סאמרס, הנשיא היהודי הראשון של אוניברסיטת הרווארד ושר האוצר של ארה"ב לשעבר, חשב שהוא מכיר את האנטישמיות על גווניה ● אבל אז הגיע 7 באוקטובר ולימד אותו שיעור חדש ●  בראיון בלעדי הוא מביע זעזוע מגל האנטישמיות בקמפוסים, מעיד על הכשל של המנהיגים באקדמיה, ומדבר על הכסף הקטארי שמוזרם לשם

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המטרה - בחירות עד אוקטובר: המחנה הממלכתי הגיש הצעה לפיזור הכנסת

יו"ר הסיעה פנינה תמנו-שטה הגישה את ההצעה ולפיה יש לקיים בחירות עד חודש אוקטובר • המחנה הממלכתי: "המשך למהלך שמוביל יו"ר המפלגה השר בני גנץ להגיע לבחירות בהסכמה רחבה, עד לחודש אוקטובר, שנה לטבח" • חה"כ תמנו-שטה: שבעה באוקטובר הוא אסון שמצריך מאיתנו לחזור ולקבל את אמון העם • הליכוד: "פירוק ממשלת האחדות הוא פרס לסינוואר ופגיעה אנושה במאמץ לשחרור החטופים"

צילום: רפאל

יותר מחצי מההזמנות מישראל: הרווח הנקי של רפאל זינק פי 5 ברבעון

החברה סיימה את הרבעון עם רווח נקי בסך כ-232 מיליון שקל כאשר המכירות הסתכמו בכ-3.9 מיליארד שקל ● "עליית הרווח הנקי הושפעה מהביצועים העסקיים של 37 חברות הבנות, חלקן בארץ וחלקן בחו"ל", אומר מנכ"ל החברה יואב תורג'מן

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock, photosince

המניה שמניבה לבאפט רווח של 50% מתחילת השנה, וזו שהוא מופסד בה

באפט השקיע בחמש חברות ביפן, כולן הניבו תשואות נאות, חלקן אף של 50% ויותר ● בארה"ב המגמה מעורבת, על השקעתו ה"סודית" בצ'אב הוא הרוויח, אך על ליברטי סיריוס הוא מופסד די הרבה, בינתיים ● וגם, למרות הסתייגותו הנחרצת ממטבעות הקריפטו, הם מניבים לו רווחים יפים

קמפיין חברת החשמל / צילום: צילום מסך

עם זוגיות בת יותר מ-20 שנה, שקע ותקע מככבים בפרסומת האהובה ביותר

למרות האהדה הגבוהה כלפיה, הפרסומת לחברת החשמל מתמקמת רק במקום העשירי בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● בזק השקיעה את הסכום הגבוה ביותר השבוע, 1.6 מיליון שקל, וסיבוס חוזרים עם פרסומת בת שנתיים

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

האיום החות'י זולג גם לתובלה הימית מאירופה לישראל / צילום: Pak Agen / marinetraffic.com

בגלל המתיחות הביטחונית: עלייה חדה במחירי הובלת הרכב מאירופה לישראל

יבואני רכב ישראליים קיבלו הודעה מהנציגה של חברת הספנות "גרימלדי", לפיה החל מה-15 ביוני, צפויה עלייה חדה במחיר הובלת הרכב בספינות ייעודיות מאירופה לישראל ● בענף מעריכים כי ההתייקרות הסופית צפויה לנוע סביב כ-800 שקל לרכב פרטי

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

יניב ורדי / צילום: קרן מזור

הוא התחיל כנהג לימוזינה ופועל בניין. היום חברת הסייבר שהוא מנהל בדרך להנפקה

יניב ורדי, מנכ"ל חברת הסייבר קלארוטי, כבר רואה את ההנפקה באופק אך מאז 7 באוקטובר הוא לקח על עצמו גם את תפקיד ההסברה ● לא כולם יודעים איך לאכול את זה, אך כאבא לבן שנפצע במלחמה הוא לא מוכן לוותר: "מזהה בורות וחוסר הבנה אצל דור ה-Z בארה"ב"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס: נסכים לעסקה רק כשישראל תעצור את המלחמה

הג'יהאד האיסלאמי פרסם סרטון נוסף של החטוף סשה טרופנוב ● גלנט למזכיר ההגנה האמריקני: "לא מתנגדים לפתיחת מעבר רפיח, אך לא נעביר את האחריות לחמאס" ● מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו ביממה יותר מ-50 מטרות ברצועת עזה ● פיר ממולכד ב"מרפאה אזרחית": תיעוד מהמקום שבו נפלו 3 לוחמים ● עדכונים בולטים

מרצדס GLC300 קופה פלאג־אין / צילום: יח''צ

ביותר מחצי מיליון שקל: מרצדס קופה שגם מתחברת לשקע

גרסת הפלאג־אין של מרצדס GLC קופה 2024 היא גדולה, מאובזרת ונוטפת סטטוס ● היא תעניק לבעליה פטור די יעיל מביקור בתחנת הדלק

מלון לואי ויטון בשאנז אליזה, פריז, שהושק השנה. ''להוסיף ממד יצירתי שיגרום לנכסים לבלוט'' / צילום: Reuters, Benoit Tessier

הענקית שעומדת מאחורי לואי ויטון היא בכלל אימפריית נדל"ן

היא מוכרת בזכות פריטי האופנה האיקוניים שלה, אבל LVMH, החברה-האם של מותגים כמו דיור וז'יבנשי, היא גם יזמת התחדשות עירונית, החולשת על שכונות פרימיום מרכזיות בעולם ● כך היא מבטיחה לעצמה מידת שליטה שאין שנייה לה בשוק היוקרה העולמי

''אילו נוצחה ישראל'', הוצאת ספריית מעריב, 1969. התקבל בארץ בלעג ובאיבה

יוני 1967: זה היה יכול להיגמר אחרת

שלושה עיתונאים כתבו ב-1969 ספר שנקרא "אילו נוצחה ישראל" ● במשך שנים לא התייחסנו לזה ברצינות, אבל כעת הסיפור נשמע קצת פחות פנטסטי

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מיהו המוזיקאי המפורסם שהפך ממיליונר למיליארדר בשבוע שעבר?

באיזה סרט של טרנטינו הופיעה דניאלה פיק, למה אברהם שלונסקי גרם ללאה גולדברג לבכות, ובמה עוסקים גרונטולוגים? ● הטריוויה השבועית

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"