גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משקיעים נכוו על ידי הבנקים האירופיים במשך שנים – עד עכשיו

מניות של בנקים אירופיים כמו UniCredit צוברות תאוצה

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita
אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

לאחר שנים של שפל, הבנקים האירופיים מתחילים להראות תוצאות משופרות, זאת לאחר שניקו את המאזנים שלהם, צמצמו עלויות והחלו להרוויח יותר ממתן הלוואות.

כתוצאה, מחירי המניות בענף עלו והגופים עתידים להחזיר כ-130 מיליארד דולר לבעלי המניות שלהם השנה. גם עסקאות מיזוג ורכישה בתוך המגזר, שהיו בגדר טאבו זמן רב, חוזרות, כאשר BBVA  מספרד הציע שוב לרכוש את יריבו הקטן יותר Sabadell.

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה 
באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב 

ההתעוררות המחודשת הזו מעשירה קבוצה קטנה של קרנות גידור וגופים אחרים שהחלו לבנות הימורים מנוגדים על בנקים אירופיים כשאלה לא היו פופולריים. בין אלו חברות קרנות גידור כמו Basswood Capital ומשקיעי ערך כגון Pzena Investment ו-Smead Capital.

ההייפ המתעורר בתחום מושך גם משקיעים חדשים, המתפתים על ידי מחירי המניות הנמוכים עדיין והתשלומים המבטיחים. "יש עדיין הרבה מיץ שאפשר לסחוט", אומר בנט לינדנבאום, מייסד שותף של Basswood, חברת קרנות גידור מניו יורק המתמקדת במגזר הפיננסי.

Basswood החלה לצבור פוזיציות בבנקים אירופיים בסביבות 2018, כשאלו היו טרודים בבעיות שכללו סערה פוליטית באיטליה ושערוריות הלבנת הון. בינתיים, פגעו ריביות שליליות ברווחי החברות בענף.

למרות זאת, הצוות של Basswood חשב שהתמחורים זולים, שהבנקים מחזקים את הונם וששיעורי הריבית לא יישארו שליליים לנצח. החברה הקימה משרד אירופי ואספה מניות בנקים דוגמת דויטשה בנק, UniCredit ו-BNP Paribas.

 

הזדמנות להתחדשות עסקאות M&A

חזרה לשנת 2024, מניות הבנקאות האירופיות מנצחות ברובן את הבנקים הגדולים בארה"ב. מניות כמו זו של נותן ההלוואות הגדול בגרמניה, דויטשה בנק, נמצאות בשיאים שלא ראו שנים רבות.

אסטרטגיית ההשקעה בבנקים ופיננסים אירופיים של Basswood - שאינה מהמרת על ירידת מניות - הניבה כ-18% על בסיס שנתי מאז שהושקה ב-2021, לפני עמלות והוצאות, אומר לינדנבאום.

התפנית של התעשייה משקפת מאמץ של שנים בהפחתת עלויות ונטישת הלוואות גרועות, לצד רגולציה קשוחה יותר, שהעלו את רמות ההון. אלו אפשר לבנקים להתחיל להרוויח כששיעורי הריבית ביבשת ובשאר העולם הפכו חיוביים ב-2022.

במדד מרכזי של רווחיות, התשואה על ההון, עקפו 20 הבנקים הגדולים ביבשת את מקביליהם בארה"ב בשנה שעברה, לראשונה זה יותר מעשור, לפי אנליסטים של דויטשה בנק.

זה עשוי להתבטא בהוצאת כמעט 120 מיליארד אירו, או כ-130 מיליארד דולר, על דיבידנדים ורכישות חוזרות של מניות מצד הבנקים האירופיים, להערכת אנליסטים של בנק אוף אמריקה.

אם עסקאות מיזוגים של בנקים יתרבו, המשמעות עשויה להיות הצעות רכישה בפרמיות גדולות עבור הגופים הקטנים יחסית. לנוכח חולשתם במשך זמן כה רב, ביצוע העסקאות בבנקים נתקע. המתעניינים ברכישה או השתלטות דוגמת BBVA, יוכלו כעת לקצור את יתרונות הגודל וקיצוץ העלויות, בהנחה שלא ישלמו יותר מדי.

"בנקים אירופיים כיום באופן כללי זולים יותר, מהוונים טוב יותר, רווחיים יותר וידידותיים יותר לבעלי מניות ממה שהיו במשך שנים רבות. לא מפתיע שיש הרבה עניין מצד משקיעים חדשים, שמנסים לזהות את המובילים במגזר", אמר גוסטב מוס, שותף בגוף ההשקעה האקטיביסטי Cevian Capital, שלה החזקות מוסדיות רבות, לרבות בבנק UBS.

הבנקים המרכזיים פועלים להפחתת הריבית, ורווחי העתק (מריבית) עלולים לרדת, אך סביר להניח שהריבית לא תחזור לרמות השליליות שהבנקים סבלו מהן במשך עשור כמעט. גם מחירי המניות נותרו צנועים, ורובם נמוכים בהרבה מהערך של נכסיהם בספרים.

יוניקרדיט ברמת השווי הגבוהה זה עשור

בין הנהנים המרכזיים מהמגמה כיום הם משקיעי UniCredit . מניות הבנק האיטלקי הכפילו את ערכן ביותר מפי 4 מאז שהפך אנדראה אורקל (Andrea Orcel) למנכ"ל ב-2021, לרמה הגבוהה זה יותר מעשור.

תחת הבנקאי מ-UBS לשעבר הגדיל יוניקרדיט את רווחיו והחל לחלק סכומים גבוהים לבעלי המניות, לאחר ששכנע את הבנק המרכזי של אירופה כי העסק מספיק חזק כדי לבצע תשלומים גדולים.

אורקל מציין שהבנקים האירופיים מושכים יותר ויותר משקיעים, כמו קרנות גידור עם הסתכלות ארוכת טווח, וכאלה עם תיקים מגוונים יותר, כמו קרנות פנסיה.

הוא מספר שקיבל עצה ממשרד קשרי המשקיעים לפיה ביקור ופגישת משקיעים בארה"ב חשוב לבניית מערכות יחסים - אך לא צפוי להניב פירות, בהתחשב באופן שבו הם רואים בנקים אירופיים. בעוד שהיום "האמריקאים מבקשים ממך להיפגש".

UniCredit היא ההחזקה השנייה בגודלה של קרן השקעות הערך הבינלאומית Smead Capital המנהלת 126 מיליון דולר. היא החלה להשקיע בבנק באוגוסט 2022, כשמניית יוניקרדיט נסחרה בסביבות 10 אירו, וכעת מחירה כ-35 אירו.

קול סמיד, מנכ"ל החברה, מאמין שהמניה עוד יכולה לרוץ מעלה, בין היתר משום שיוניקרדיט בעמדה כיום לשקול רכישת מתחרים בזול.

שינוי סנטימנט לטובת המגזר באירופה

הסנטימנט השתנה כל כך עד שעבור חלק מהמשקיעים, שחושבים שהרווחים הגדולים ביותר הם בהימורים בניגוד לקונצנזוס (שורטיסטים), הגיע אולי הזמן לסגת. סקר שנערך לאחרונה על ידי בנק אוף אמריקה מצא כי משקיעים ביבשת מתעניינים בבנקים באירופה, עם 52% מהמשיבים שרואים במגזר כאטרקטיבי.

זאת אחרי שבעשור האחרון נכוו משקיעים רבים בניסיון לדוג מניות של בנקים באירופה שנמצאות בתחתית. הכסף שהשכיבו שם יכול היה להניב תשואה גדולה בהרבה במקומות אחרים.

דויטשה בנק , למשל, עבר שנים של שערוריות והפסדים גדולים לפני שהתייצב תחת ניהולו של המנכ"ל כריסטיאן סווינג. כיום תגמול של בעלי המניות הוא בראש סדר העדיפויות של הבנק, לדבריו.

חברת ההשקעות הפרטיות האמריקאית סרברוס קפיטל בנתה החזקות בדויטשה בנק ובמתחרה המקומית קומרזבנק  ב-2017, רק כדי למכור נתח מכך כשהמניות ירדו ב-2022, אחרי שהתקשתה לבצע שינויים בקומרזבנק. בסרברוס מסרו שהיא נשארת "שורית ומחויבת למגזר", עם השקעות בנקאיות בפולין ובצרפת והחזקה במניות דויטשה וקומרזבנק הגרמניים.

כך השקיעה גם קפיטל גרופ בדויטשה ובקומרזבנק, ומימשה כ-5% ממניותיהם ב-2022 במחיר נמוך בהרבה מזה שבו הן נסחרות כיום. בחודש שעבר שבה קפיטל לרכוש מניות בדויטשה בנק, והגדילה החזקתה למעל 3%.

Pzena מארה"ב השקיעה בבנקים כמו UBS ו-HSBC ,NatWest וברקליס הרשומים בבריטניה. בחברה מעריכים כי המאזנים, פוזיציות ההון והרווחיות בבנקים ישתפרו כולם בסופו של דבר, אם הודות לשיעורי ריבית גבוהים יותר או לשינוי במודלים עסקיים.

עוד כתבות

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל