גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 19־18 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית
ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

 

הטבח של ארגון הטרור הרצחני חמאס בעוטף ב־7 באוקטובר עורר רבים מאזרחי ישראל להתגייסות חסרת תקדים למען תושבים ויישובים שנפגעו, בדרום ובצפון. אם בחודשים הראשונים עיקר ההתגייסות נגעה לצרכים דחופים כמו מזון, בגדים ומקומות מגורים, ככל שעובר הזמן, ההיערכויות לחזרת התושבים ולשיקום היישובים עוברות למוקד העשייה.

כך נולד המיזם של ערן ברוך, איש חינוך ופעיל חברתי, לשעבר מנכ"ל ארגון "בינה", העוסק בחינוך לזהות יהודית ותרבות ישראלית: שנת שירות בעוטף למבוגרים בני 50 פלוס. מדובר במיזם הקורא לבעלי מקצועות מבוקשים לעזוב את חיי היומיום שלהם, להתגורר במשך שנה ביישובי העוטף, ולהתנדב במגוון תחומים. את המהלך מוביל ברוך עם חבריו ממכון מנדל למנהיגות.

עד כה נרשמו כ־500 פניות, ובספטמבר הקרוב צפויות לצאת לדרך שתי קבוצות - כל אחת מונה כ־15 מתנדבים - ליישובים במועצות האזוריות מרחבים ואשכול.

"החששות קיימים"

המושג "שנת שירות" מזוהה בדרך כלל הכוונה עם צעירים בגילאי 18־19, שמתנדבים לפני שירותם הצבאי, אולם ברוך מאמין שלידע ולניסיון יש חשיבות. "יש בארץ יותר ויותר אנשים מבוגרים, חלקם היו בזרועות הביטחון, שיוצאים לפנסיה בגילאים צעירים יחסית", הוא אומר. "יש גם אנשי חינוך שיכולים לקחת שנת שבתון, או כאלו שמחליטים לעצור לשנה, לוותר על השכר והתנאים וללכת לעשות משימה לאומית.

"אנחנו בקשר עם הרשויות והיישובים, ועשינו מיפוי צרכים רציני. ישנם כמה מגזרים שבהם נדרשת עזרה - הראשון הוא חינוך וטיפול, כמו טיפול רגשי, עבודה סוציאלית, ועבודה עם קשישים. השני הוא חינוך, פורמלי ולא פורמלי, ליווי וייעוץ. והשלישי מתמקד בעסקים קטנים ומקצועות כמו כספים, עריכת דין, ניהול ושיווק".

בין המתנדבים ניתן למנות אנשים שעבדו בשירות הביטחון ויצאו לפנסיה בגילאים צעירים, אנשי חינוך שלוקחים שנת שבתון או עצמאים (עורכי דין, יועצים ארגוניים) שהחליטו לעצור את עבודתם לשנה. כך, למשל, רינה כהן, שמתגוררת בכפר ורדים בצפון, מתעתדת לקחת שנת שבתון מעבודתה כמנהלת שכבת י"ב בבית ספר בצפון.

אנשים לא חוששים להתגורר בעוטף?
"המציאות מורכבת והחששות קיימים, אבל אנחנו נלווה את הקבוצות. זה לא יהיה קל, אבל אנשים רוצים לעשות זאת".

כדי לבצע את המהלך נדרש גם מימון, וכאן נכנסת לתמונה עמותת "אלול", בראשות המנכ"ל גיא גרדי. העמותה מסייעת בגיוס תרומות, בעיקר מאנשים פרטיים בארץ ובחו"ל.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מכון שחרית ו־FNL

מכון שחרית והקרן למנהיגות חדשה (FNL) יוצאים בסבב חדש של מענקים ליוזמות ופעולות חברתיות קיימות, שמטרתן לסייע בשגרת החירום למשפחות החטופים, המשפחות השכולות, הפצועים והפצועות, לכוחות המילואים ולמפונים שטרם שבו לביתם בצפון ובדרום.

מרבית המענקים במיזם "שחר" יהיו בגובה של 10-20 אלף שקל, וחלקם יהיו עד 40 אלף שקל. ההיקף הכולל של המענקים צפוי לעמוד על מיליוני שקלים. המענקים מיועדים ליוזמות של יזמים פרטיים, לצד עמותות וארגונים קטנים בעלי מחזור שנתי של עד 800 אלף שקל. המענקים מיועדים לסייע, בטווח הזמן המיידי, בפעולות וביוזמות קיימות שנותנות מענה ישיר ונקודתי במקומות שבהם המענה חסר או אינו קיים כלל.

לדברי חלי טביבי ברקת, מנהלת המיזם, "חצי שנה עברה מאז מתקפת הטרור האכזרית ופרוץ המלחמה, וישנן אוכלוסיות שלמות שחיות באי ודאות, ומתמודדות עם אתגרים במגוון תחומים. כשרבים מאיתנו כבר מנהלים חיי שגרה, יש אנשים רבים מן השורה, מכל גווניה של החברה שמקדישים מזמנם וממרצם ביצירתיות, בהתמדה ובנחישות מעוררת גאווה כדי לסייע לאותן אוכלוסיות. עבור אותן יוזמות החלטנו לצאת עם סבב נוסף של מענקי תמיכה".

להגשת בקשה למענק: לחצו כאן

"זר לנופל"

כ־5,000 חניכים וחניכות מתנועת הנוער העובד והלומד יגיעו במהלך יום הזיכרון הקרוב אל כ־150 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, ויחלקו זרי פרחים למשפחות השכולות ולציבור הרחב ללא תשלום. הפעילות היא חלק ממפעל "זר לנופל - צרור פרחים למשפחות השכולות", שמתקיים זו השנה ה־44.

חניכת הנוער העובד והלומד במיזם ''זר לנופל'' / צילום: עמית בשן

"זר לנופל" נוסד על ידי שמעון אהרון, 80, חקלאי ומגדל פרחים ממייסדי מושב כפר רות, ואליו הצטרפה תנועת הנוער העובד והלומד, שהרחיבה את המיזם לכל רחבי הארץ. במסגרת המבצע יחולקו כמיליון פרחים שיאוגדו בכ־135 אלף זרים. החלוקה מתבצעת בשיתוף היחידה להנצחת החייל - אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון.

"נפגשים"

"נפגשים", תנועה המונים א־פוליטית המחברת את החברה הישראלית לתודעת ייעוד ואחדות, תקיים השנה כ־100 מפגשים בסלונים ברחבי הארץ, שבהם יתאחדו המשתתפים עם בני משפחות שכולות.

המפגשים ייערכו בעשרות ערים במהלך השבוע של ה־7-13 למאי, בסימן "השנה כולנו זוכרים יחד". בני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן ישתפו בסיפורי הגבורה האישיים של בניהם ובנותיהם. בתנועה קוראים למשפחות השכולות ממלחמת חרבות ברזל להצטרף, ולספר לציבור את סיפורן האישי.

במהלך ייקחו חלק גם יוזמת "קואליציית ההסכמות" ופורום "120 מנהיגות מחברות", שנוסד במטרה להחזיר לשיח הציבורי את ההערכה לריבוי דעות וקולות, את האמון הנובע משיח ולפעול למען העתיד שאחרי המחלוקת. בפורום פעילות למעלה מ־600 נשים.

להרשמה להשתתפות סלון: zicaron.co.il/

משפחות המעוניינות לשתף בסיפורן: לחצו כאן

עוד כתבות

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

בכיר במשמרות המהפכה: התקבל אות מהמסוק של ראיסי

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, באיראן מדווחים שהתקבלו אותות מהמסוק ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו