גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ
ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

כשערן אור, מייסד ומנכ"ל XRHealth, שמע על אירועי ה-7 באוקטובר, היו לו בראש שני דברים: פצועים ופגועי נפש. החברה שהקים ופעלה אז בעיקר בארה"ב מתמחה בדיוק בשני התחומים הללו, ויש לה ניסיון בעבודה עם ה-VA, רשת בתי החולים והמרפאות לחיילים משוחררים בארה"ב. 

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי-פעם
סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

"ב-8.10 כבר הייתי על מטוס עם ערכות לתרומה", הוא מספר בראיון לגלובס. "כתבתי ברשתות החברתיות, 'מי רוצה ערכות טיפול?' וההיענות הייתה מעל ומעבר למה שציפינו. קיבלנו בקשות למאות אלפי ערכות. היה ברור שהמוצר שמוריד עומס מהמטפלים ומאפשר להם לתת רפואת חירום לכמה שיותר אנשים הוא נחוץ".

XRHealth, שמרכז הפיתוח שלה נמצא בישראל, תמיד רצתה לפעול גם בארץ אך חיכתה לתזמון הנכון. היא ביקשה לצבור ניסיון וקבלות בארה"ב כדי לשכנע גם את השוק הישראלי בכדאיות השימוש במוצריה. ברגע אחד, הביקוש עלה בהרבה על ההיצע. "אז מתוך המטוס כתבתי להנהלה שלי, 'חבר'ה, השקה בישראל'".

"ההשקה הכי חזקה למוצר מציאות מדומה"

האתגר הראשון היה להתקין במהירות 500 יחידות של המכשיר. "פנינו לקבוצת חובבי VR מישראל, ובתוך חצי שעה מתנדבים מכל הארץ התגייסו. היינו צריכים מקום להתקין בו את המערכות, ואורן פרקטים משהם נידב לנו את חנות הפרקטים שלו".

משרד הבריאות הבין את הפוטנציאל די מהר, אומר אור. "בשלב מסוים, במחלקת החדשנות של המשרד החליטו אילו ערכות הולכות לאן ובסוף התקנו ב-50 מוסדות. גייסנו מתנדבות להפעלת הסימולטורים, עם רקע מחיל האוויר, גייסנו והכשרנו במהירות 350 מטפלים, ועשינו 60 אלף שימושים בתחום של הפחתת לחץ וחרדה, תחילה בעיקר לילדים ולצוותים רפואיים". כעת, בשלב ההשקה הנורמלית והאיטית יותר, משלבת החברה גם את יכולות הטיפול שלה בהלם קרב וטראומה.

טיפול במציאות מדומה. לחברה 150 קליניקות וירטואליות / צילום: יח''צ

"זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי-פעם בעולם, וכעת כתוצאה מהסיפור הזה, ישראל מובילה את התחום", אומר אור. "בעוד שבארה"ב אנחנו מתמקדים בטיפול במחלות כרוניות, ונותנים חבילה של טיפול פיזיותרפי, טיפול בכאב וטיפול בפן הנפשי של המחלה הכרונית, בארץ החלטנו להתמקד בתחום הנפשי.

"אם עד כה החסם בשוק הישראלי היה ביקוש לא ברור, כעת הבעיה היא שאין מספיק מטפלים. המוצר שלנו מאפשר למטפל אחד להגדיל את מספר הטיפולים שלו פי עשרה, והיעד שלנו הוא להגדיל את הקיבולת שלו פי 100, ועל כך אנחנו עובדים. אבל אני לא מאמין בתוכנה בלבד. קלינאי תמיד יהיה חייב להיות מעורב בתהליך".

"החברה כמעט נסגרה ארבע פעמים"

XRHealth הוקמה ב-2016. "הייתי טייס F-16 ואובחנה אצלי פריצת דיסק צווארית", מספר אור. "כשהייתי בשיקום, זכרתי את הסימולציות מתחום הטיסה ועלה לי הרעיון לשלב מציאות מדומה בתהליך הזה. באותו זמן, אשתי עשתה פוסט-דוקטורט בבוסטון. ידעתי כמובן שאף אחד לא יעסיק אותי כטייס F16 בארה"ב, אז חשבתי שאולי זו הזדמנות טובה להקים חברה". זה קרה בשנה שבה הושק מכשיר האוקולוס הראשון (משקפי מציאות מדומה) לציבור הרחב. כלומר, מציאות מדומה עדיין לא הייתה ממש מוצר צריכה.

השיווק בארה"ב אינו טריוויאלי, והגעת לזה בלי ניסיון - לא בשיווק ולא במכשור רפואי.
"לא תמיד הכול היה ורוד. החברה כמעט נסגרה איזה ארבע פעמים. בתחום הבריאות, כדי להצליח צריך קודם כול הוכחה קלינית ואישור FDA, אבל אחרי זה אף לקוח לא מחכה לך בדלת. הלקוחות הם אלפי חברות ביטוח שלא תלויות זו בזו, ולכל אחת מהן צריך להראות היגיון כלכלי בשימוש במוצר. ואז צריך גם שהמטפלים יחשבו שזה רעיון טוב, תוך שקלול האינטרסים שלהם, וגם שהמטופלים ירצו להשתמש במוצר.

"אחד הלקחים שלנו היה שמערכת הבריאות מוכנה להטמיע מוצרים שנותנים הרבה ערך במוצר אחד. העניין הוא לא רק הערך הכלכלי, אלא ההשקעה הנדרשת בשינוי צורת העבודה שלה ובחיבור למערכות המידע של הארגון. לכן התרחבנו מפיזיותרפיה בלבד לתחום הקוגניטיבי ובריאות הנפש.

טיפול במציאות מדומה של XRHelath / צילום: XRHelath

"בכל זאת, למרות תוצאות קליניות מעולות, לא הצלחנו מיד לפתור את בעיית החדירה למרפאות. אז החלטנו לפתוח קליניקות שלנו. היום אנחנו מפעילים 150 קליניקות וירטואליות עם מטפלים משלנו. רצה הגורל שפתחנו אותן ממש לפני הקורונה, והסגרים נתנו תנופה אדירה לפעילות שלנו. אי-אפשר היה לבצע טיפולי פיזיותרפיה או תרגול קוגניטיבי לשיקום פנים אל פנים, אז חברות הביטוח היו מוכנות לשלם על המוצר שלנו".

לדברי אור, הבחירה להפעיל קליניקות היא "מהלך קיצוני שכרוך באין סוף חוזים ומנהלות, ומאוד זר למשקיעי הייטק, אבל לחברה שרוצה לשנות את הדרך שבה פועל השוק שלה, זה כמעט הכרחי".

אז היום יש לכם שיפוי ביטוחי בארה"ב שמאפשר לכם רווחיות?
"בארה"ב היום כל הטיפולים משופים. בימים אלה אנחנו מתרחבים לספרד, אחרי שרכשנו שם חברה בתחום בריאות הנפש".

ובישראל?
"עד כה כמעט הכול היה בהתנדבות, בהשקעה של מיליוני דולרים מצדנו. זה התאפשר כי המשקיעים שלנו הסכימו לעזור למדינה במצוקה, אף שלא כולם ישראלים או יהודים. עכשיו אנחנו במו"מ עם הקופות לפעילות מסודרת". בין המשקיעים: LG, HTC, AARP, ברידג'ס ישראל, קרן ההשקעו אסאביס ומועדון הצרכנות הגדול בארה"ב לגיל השלישי.

"כל החברות הגדולות נכנסות לתחום"

איך מתבצע הטיפול?
"יש לנו ארבע טכניקות לטיפול ראשוני בחרדה ובטראומה. הראשונה, וכנראה הכי טובה, היא EDMR, טכניקה שאולי באופן מפתיע היא מוכחת מחקרית ומקובלת מאוד. בטכניקה הזאת משחזרים את הטראומה תוך ביצוע תנועות עיניים מסוימות. איכשהו זה מאפשר למטופלים לאתחל התמודדות טובה יותר איתה.

"שיטה שנייה היא חשיפה מבוקרת - נניח, רק שומעים את הקול של הסירנה ובהדרגה מציגים יותר ויותר מהסיטואציה. חייבים מעקב צמוד של מטפל כדי לוודא שהחשיפה אכן מביאה לשיפור.

"טכניקה שלישית היא CBT, סדרת תרגילים שמשנים את צורת החשיבה על הטראומה, והרביעית היא מיינדפולנס, תרגילי נשימה ומיקוד ברגע הזה".

בארה"ב, נוספים למערכת הזאת גם תרגילי פיזיותרפיה והתמודדות קוגניטיבית עם כאב. המערכת אוספת מידע על הטיפול, כך שהיא חלק משינוי נרחב בתחום השיקום והטיפול הנפשי, שהופך מבוסס מידע.

אור צופה גדולות ונצורות לשוק המציאות המדומה בעתיד, כשתהפוך לכלי תקשורת מרכזי. "כבר היום חלק גדול מהמציאות וירטואלי. לאנשים נראה טבעי להיות באינטראקציה דרך האגודל שלהם, אבל לא כך נתקשר עם העולם בעתיד. מאחר שאנחנו אנשים תלת-ממדיים, נעשה אינטראקציה תלת-ממדית. כל החברות הגדולות נכנסות לתחום, ונכון שכבר אולי 30 שנה אומרים את זה, אבל עכשיו באמת מרגישים שזה מגיע".

לדברי אור, החברה מכניסה "מספר דו-ספרתי של מיליוני דולרים" וגייסה עד כה 45 מיליון דולר. אבל גיוס הון אף פעם לא בא בקלות, הוא מבהיר. "מציאות מדומה תמיד אופיינה בגלים של נסיקה ונפילה. כל משקיע שמדברים איתו כבר שמע בעבר שהנה השנה זה יפרוץ, ובריאות היא ממילא שוק קשה. ב-2021 גייסנו בשוויים מכובדים, אבל אנחנו מבינים שמשקיעים היום מחפשים רווחיות. אם הכול יעבוד נכון, נוכל לספק את זה עד סוף השנה. בעיניי זו גם הדרך הנכונה לבנות עסקים, לא על בסיס צמיחה בלבד".

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Rajesh Kumar Singh)

53 מעלות בצל בדלהי ומוסקבה נכנסת לטווח האש של טילים אוקראיניים

איך אפשר לחיות בעיר אחת עם 20 מיליון איש כשהטמפרטורה מגיעה ל–53 מעלות ● האומנם אוקראינה תורשה לירות טילים אמריקאיים על מוסקבה ● רק הרשעה תעצור את טראמפ ● משחק מסוכן במצרים: הרודן מייקר את הלחם ● מה שולחת צפון קוריאה בבלונים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

קמפיין חברת החשמל / צילום: צילום מסך

עם זוגיות בת יותר מ-20 שנה, שקע ותקע מככבים בפרסומת האהובה ביותר

למרות האהדה הגבוהה כלפיה, הפרסומת לחברת החשמל מתמקמת רק במקום העשירי בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● בזק השקיעה את הסכום הגבוה ביותר השבוע, 1.6 מיליון שקל, וסיבוס חוזרים עם פרסומת בת שנתיים

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

גילעד אלטשולר (אלטשולר שחם), אילן רביב (מיטב), דייב לובצקי (אי. בי. אי) ויאיר לפידות (ילין לפידות) בכנס של חברת ארבע עונות מקבוצת IBI / צילום: שלומי זירה

ממה מפחד גילעד אלטשולר ואיפה בכירי המשקיעים ממליצים לשים את הכסף

מנהלי בתי ההשקעות הגדולים מביעים חשש מהכיוון אליו צועדת הכלכלה הישראלית ● גילעד אלטשולר, שחותך בחצי את החשיפה לבורסה בת"א: "כל המוסדיים יעשו זאת" ● אילן רביב, מיטב: "השווקים בעולם במצב מצוין, אצלנו הסיפור אחר"

הפעיל על פי כתב האישום 11 בתי הימורים לא חוקיים / אילוסטרציה: Shutterstock

סחיטה באיומים והלבנות הון של מיליונים: כתב אישום חמור נגד מפעיל בתי הימורים בלתי חוקיים

פרקליטות המדינה הגישה כתב אישום חמור נגד ראש מערך עברייני, בטענה שניהל בתי הימורים לא חוקיים וביצע עבירות כלכליות בהיקף 35 מיליון שקל ● בנוסף לכך, עפ"י כתב האישום, שלושה נאשמים נוספים סחטו באיומים את אחד משותפיו העסקיים

תחנת דלק / צילום: שלומי יוסף

הוזלה ראשונה מתחילת השנה: מחירי הדלק יירדו ל-7.52 שקלים

הסיבה העיקרית לצניחת מחיר הדלק היא הירידה בשבועות האחרונים בשער הדולר ביחס לשקל ● סיבה נוספת היא התמתנות מסוימת במחירי הנפט בעולם

הדולר מזנק מול השקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

המטבע החזק בעולם בדרך לנקודת מפנה, ואיך זה ישפיע על השקל

הדולר מסכם את חודש מאי עם היחלשות מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל ● אך בבנק אוף אמריקה מעריכים שהמגמה תיעצר בקרוב ושהדולר ישוב להתחזק ● וכיצד צפוי להגיב המטבע הישראלי?

עינב צנגאוקר אמו של החטוף מתן צנגאוקר

תמיכה בנפגעי הנובה ועזרה למילואימינקים: יוזמות הסיוע ברחבי הארץ

קהילת שבט הנובה ועמותת "בעצמי" פותחות את תוכנית "מגן לתעסוקה", למען אחים ואחיות שכולים של נרצחי מסיבות ה-7 באוקטובר ● מכינת גליל עליון מקיימת יריד שמטרתו להעלות לסדר היום הציבורי את השיח סביב אתגרי המילואימניקים ובעלי העסקים המפונים ● ישראל מתגייסת

דונלד טראמפ / צילום: ap

דרמה בארה"ב: טראמפ הורשע בפרשת דמי השתיקה לסטורמי דניאלס

טראמפ הואשם בקשירת קשר להפר את חוקי הבחירות בעקבות זיוף מסמכים והעלמת עובדות על תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו ● גזר הדין יינתן באמצע חודש יולי והעונש על עבירה כזאת כרוך בדרך כלל במאסר, אך הוא לא מונע ממנו להתמודד בבחירות לנשיאות

משפחת חזירים כרמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

המפרץ הפרוע: עיריית חיפה ירתה במעל 100 חזירי בר. האם זה הפתרון לבעיה?

התוכנית החדשה והאמביציוזית לטיפול בבעיית חזירי הבר של ראש עיריית חיפה יונה יהב יצאה לדרך ומעוררת סערה בעיר ● תושבים מתלוננים שמשאירים את החזירים לגסוס ברחובות ודורשים דרכים הומניות יותר ● יהב הבטיח לפנות את העיר בתוך שלושה חודשים, אך ברשות הטבע והגנים טוענים: "ייקח הרבה יותר זמן"

מטבע הדוג'קוין / צילום: Reuters, Dado Ruvic

הכלבה מיפן שעשתה סנסציה בקהילת הקריפטו וברשת הלכה השבוע לעולמה

קאבוסו, כלבת השיבה־אינו היפנית, היוותה השראה למשקיעי קריפטו והפכה לפנים של מטבע הדוג'קוין, ללא ידיעתה ומבלי שבעליה תוגמלה על כך. לאחרונה היא מתה בגיל 18 ● האם המטבע בהשראתה ימשיך להתקיים עוד הרבה אחריה?

מספר מחפשי העבודה בענף עריכת הדין עלה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בצל המלחמה: מספר מחפשי העבודה בענף עריכת הדין עלה ב־18% ביחס ל־2023

המשבר הכלכלי והירידה בעסקאות עם פרוץ המלחמה אילצו את משרדי עריכת הדין להדק חגורה ולעצור גיוסים ● ואולם כיום מדווחים בענף על סימני התאוששות, בעיקר בתחומי הנדל"ן, חדלות פירעון ושוק ההון ● בהייטק ההאטה נמשכת: "על כל משרה משפטית בחברה יש מאות מחפשי עבודה"

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מיחזורי המשכנתאות תופסים תאוצה, ומזרחי טפחות מגדיל אחיזה בשוק

דוחות הבנקים מגלים כי הציבור מיחזר במהלך הרבעון הראשון של השנה משכנתאות בהיקף של 5.4 מיליארד שקל, לעומת 2.2 מיליארד לפני שנה ● וגם: התחרות בשוק המשכנתאות כבר לא צמודה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מה הציבור חושב על השרה מירי רגב לאחר שידור התחקיר עליה?

תחקיר "המקור" על שרת התחבורה מירי רגב השפיע באופן דרמטי על השיח אודותיה - כך עולה מניתוח של חברת MIG, הסוקרת את השיח ברשתות ומנתחת אותו באמצעות AI ● אלה הנתונים שנאספו בעקבות שידורי התחקיר

רובוט ה-MTGR של חברת Roboteam Defense / צילום: Roboteam Defense

טורקיה מאחרת באספקת מסוקים והרובוט הישראלי שבדרך לארה"ב

חברת "רובוטים דיפנס" הישראלית הודיעה כי קיבלה הזמנת רכש לאספקה של יותר מ־130 מערכות רובוטיות עבור חיל הנחתים של ארה"ב ● חברה אמירותית ממשלתית סגרה חוזה ענק עם הממשל באבו דאבי לרכישת 10 סירות פטרול ● צבא יפן ייפרד סופית מהטנקים המיושנים שלו ויחליפם בדגמים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילת. בעיגול: מירי רגב / צילומים: תמר מצפי, מארק ישראל סלם-ג'רוזלם פוסט

משרד התחבורה הסיט מיליארדים לרכבת לאילת. שנה לאחר מכן, שקל לא מומש

שנה לאחר המאבק בין שר האוצר לשרת התחבורה על מתן תקציב לרכבת לאילת, בדיקת גלובס העלתה כי מתוך מיליארדי השקלים שהוקצו, שקל לא מומש ● בענף מסבירים כי בעוד שלשרה היה חשוב להציג רפורמה משמעותית, המשרד בראשותה מתקשה לבצע פרויקטים

ישראל הפכה ליעד פורה עבור עברייני סייבר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ממשרד עורכי הדין ועד אתר מדלן: למה יש כל כך הרבה מתקפות סייבר?

יותר יותר תקיפות סייבר דווחו בישראל בחודשים האחרונים על רקע המלחמה, כאשר האחרונות היכו השבוע בפירמת עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן ובאתר הנדל"ן מדלן ● במערך הסייבר הלאומי טוענים כי הם "מזהים עצימות גבוהה ומיקוד טוב מבעבר" מצד התוקפים, אך נראה כי חברות רבות נותרות אדישות למצב ● וגם: כך המידע האישי שלכם נתון בסכנה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס: נסכים לעסקה רק כשישראל תעצור את המלחמה

הג'יהאד האיסלאמי פרסם סרטון נוסף של החטוף סשה טרופנוב ● גלנט למזכיר ההגנה האמריקני: "לא מתנגדים לפתיחת מעבר רפיח, אך לא נעביר את האחריות לחמאס" ● מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו ביממה יותר מ-50 מטרות ברצועת עזה ● פיר ממולכד ב"מרפאה אזרחית": תיעוד מהמקום שבו נפלו 3 לוחמים ● עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-3.7%, סיילספורס צללה ב-19%

דאו ג'ונס ירד ב-0.9% ● היום הכי גרוע של סיילספורס מזה 20 שנה, השילה 55 מיליארד דולר בשווי ● בעקבות הדוחות: יו.איי פאת' התרסקה, פוט לוקר ו-C3.AI זינקו ●  ישראליות: סטרטסיס הישראלית זינקה בעקבות הדוחות, צים משלימה עלייה של 65% בחודש ● מחר צפוי להתפרסם מדד ה-PCE בארה"ב

מכה חדשה על נוטלי המשכנתאות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המכה החדשה שתנחת בקרוב על נוטלי המשכנתאות

החוב הממשלתי בדרך להכות בכולנו ● משאבי המודיעין שבוזבזו היו יכולים לעבוד לטובתנו ● ואל תעצרו את הנשימה בהמתנה להתפטרות של השרה רגב ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק