גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke
הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

לפנות בוקר, בין מוצאי שבת לראשון, התגלתה מכונת קידוח שעולה בלהבות בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בירושלים. הנזק המוערך: מיליוני שקלים. הנזק הזה מצטרף לנזקים רבים שנגרמו לכלי עבודה ולפועלים במסגרת התנגדותם של קיצונים מהחברה החרדית למעבר הרכבת הקלה ברחוב בר אילן, בשכונת מאה שערים.

בלעדי | רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע 
בלעדי | בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ 

ברחוב מבוצעות עבודות להקמת הקו הירוק ובתת־הקרקע גם להקמת הקו הכחול. הקו הירוק של הרכבת הוא הקו השני שייפתח בירושלים, לאחר הפעלתו המוצלחת של הקו האדום כבר לפני יותר מעשור.

הקו, שאמור להיפתח ב־2025, יימתח משכונת גילה בדרום העיר לגבעה הצרפתית שבצפונה.

עם תחילת העבודות ב־2021, החלו גם ההתפרעויות. כבר בפברואר 2021 דווח כי חרדים השליכו חפצים לעבר עובדים באתר הבנייה, שנמלטו מהמקום במשאית ובטרקטורים. שבועות לפני כן התקיימה הפגנת ענק שבמהלכה הובערו פחים ונזרקו אבנים לעבר עיתונאים. במקרה אחר נופצו שמשות הרכבת ונשפך בטון על המסילות.

שנה לאחר מכן כבר החלה המשטרה להגיש כתבי אישום כנגד חלק מהמתפרעים, אך בהמשך אתרי העבודה סבלו מוונדליזם של ילדים ונערים, שנגדם קשה יותר לנקוט באמצעי אכיפה.

על מה מוחים: "בנות נכנסות בלבוש בגד ים"

על מה בעצם מוחים החרדים? הרב שרגא ברנד, ממובילי המחאה, הסביר בראיון לרשת ב' באוגוסט 2022 את התנגדותו לעבודות: "נתקלתי כמה פעמים בבנות שישר מהבריכה נכנסות לאוטובוס בלבוש בגד ים. ההלכה אוסרת לגשת למקום שיש בו פריצות". בהפגנות נכתב על כרזות "רכבת הקללה בשכונתנו לא תעבור".

במשרדי הממשלה ובעיריית ירושלים ניסו לפעול: העירייה הפיצה עלון הסברה והגישה תביעות אזרחיות נגד מפגינים שהשחיתו את אתרי העבודה, במשרד האוצר תקצבו כוחות שיטור נוספים למשטרה והחברה המבצעת את הפרויקט שכרה חברת אבטחה פרטית. ואולם, ההתפרעויות לא הופסקו.

גורמים בענף העריכו את הפגיעה עד כה במאות מיליוני שקלים ובעיכוב מוערך של כשישה חודשים בסיום העבודות במקטע, למרות עבודות לילה שנעשות כדי לנסות לצמצם את הפיגורים. "זה מטורף שכל כך קשה להקים פרויקט תחבורה במרכז עיר הבירה במדינה, איפה המשטרה?" תהה גורם שמעורה בפרטים.

העלויות כוללות את הפגיעה בגדרות, ארונות חשמל, כלי העבודה, השחתת תוואי שהעבודה עליו כבר הושלמה וכד' ועלויות עקיפות כמו אבטחת האתר, הארכת זמני הביצוע של הפרויקט, המימון הנוסף שזורם למשטרה כדי לתגבר כוחות במקום ועבודות שנעשות בלילות כדי לצמצם את הפיגורים בלוחות הזמנים והתעריף שלהן גבוה יותר.

בחברת מוריה, האחראית על העבודות, כתבו ב־2021 למנכ"לית משרד התחבורה דאז: "מאז תחילת העבודות התרחשו ועדיין מתרחשות התפרעויות, הפגנות והפרות סדר חריגות חוזרות ונשנות מצד פלגים חרדים קיצוניים המוחים נגד תוואי עבודות הרכבת הקלה". במכתב ציינה החברה אלימות המופנית כלפי הפועלים, גרימת נזק יומיומי לאתרי העבודה ואמצעי הבטיחות בהם, פירוק והריסה של תשתיות שכבר נבנו, השחתת רכוש וזריקת פסולת.

החברה ציינה כי נוכח המציאות היום־יומית שכופים המתפרעים, הקבלנים נאלצים לעבוד "תוך חשש לפגיעה ממשית ברכוש, בגוף ובנפש. הם גם נאלצים כמעט מדי יום לפנות את האתרים מאשפה שנזרקת למקום, להקים מחדש את הגידור ואת העבודות שבוצעו ונהרסו על ידי המתפרעים, ופעמים רבות להפסיק לחלוטין את העבודות בשטח".

החברה התריעה במכתב כי הנסיבות הללו משפיעות באופן מכריע על לוחות הזמנים של הפרויקט. "נוצר סיכון ממשי לעיכוב בהפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה, דבר אשר כשלעצמו עלול לגרור עלויות כספיות משמעותיות למדינה". באותה עת מתחו שם ביקורת גם על פעילותה של המשטרה שלא מייצרת את ההרתעה הנדרשת.

המשטרה: הוגשו עשרות כתבי אישום

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת לטיפול נחוש ובלתי מתפשר בהפרות סדר ואירועי ונדליזם המתרחשים באזור על רקע התנגדות של קיצוניים לעבודות הרכבת הקלה.

"במקרים אלו, נפתחת חקירה פלילית במשטרה, מבוצעים מעצרים של חשודים לחקירה ובסיומה, מוגשים כתבי אישום.

"מאז תחילת העבודות בתוואי הרכבת בירושלים, נעצרו למעלה מ־200 חשודים בגין עבירות של גרימת נזק לתשתיות ולציוד הנדסי. לאחר שנפתח נגדם הליך פלילי בשל מעשיהם וחקירתם הסתיימה, הוגשו עשרות כתבי אישום על ידי התביעה, בהתאם לראיות שגובשו נגדם.

"מעבר למעצרים והליכים פליליים, הודות לשיתוף פעולה של המשטרה עם חברת מוריה - יזם הפרויקט, קיים הליך של תביעות נזיקיות נגד פורעי חוק ומפרי סדר שהסבו נזקים כלכליים לעבודות הרכבת, ועד כה הוגשו עשרות תביעות שכאלו.

"במסגרת תקציב שהוקצה תוגברו כוחות המשטרה באזור, בין היתר על ידי הקצאת צוותי יס"מ ייעודיים לאורך היום, על מנת לתת מענה מהיר ומבצעי לאירועי סדר וגרימת נזק. נציין כי מאז שהחל לפעול כוח זה, ישנה מגמת ירידה משמעותית בכמות האירועים.

"נמשיך לפעול בנחישות נגד אותם מפרי חוק וסדר ולטפל באירועי וונדליזם וגרימת נזק, באזור ובכל מקום אחר, תוך מיצוי כלל היכולות והאמצעים לאיתורם של חשודים המעורבים בכך ומיצוי דין עמם בהתאם".

חרף הפגיעה בפרויקט, העבודות על הקמת השלב הראשון נמצאות בשיאן. מכונת הקידוח שנשרפה מיועדת לעבודות יציקת הרצפה משום שבד בבד עם הפעלת הרכבת בקו הירוק, מתחת לפני הקרקע ימשיכו להתקיים העבודות למקטע התת קרקעי במסגרת הקו הכחול, שייפתח בהדרגה בשנים 2028־2030.

בשונה ממטרופולין גוש דן שבו כל קו מופעל בנפרד, בירושלים יופעלו קווי שירות רבים על שלושת הקווים וביניהם, כך שעל תשתית זו יופעלו כעשרה קווי שירות שיסיעו על פי התוכניות כ־500 אלף נוסעים מדי יום ובין 70 תחנות.

עוד כתבות

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים, שיובילו לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בה בעת, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים, ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

אילוסטרציה: shutterstock

חודש ירוק בחיסכון: מה קרה לקופות הגמל במאי ומי הרוויח מעל 13% מתחילת השנה

לפי תחזית מיטב, חודש מאי סיפק נחת למשקיעים אחרי הירידות באפריל ● התשואה במסלולים הכלליים עמדה על 1.2% ובמסלולים המנייתיים הייתה 3.8% ● ומה המצב מתחילת השנה?

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע / איור: גיל ג'יבלי

צעיר, על אופנוע, עם לשכה במרתף: למה כולם מדברים על נשיא ביהמ"ש החדש בבאר שבע?

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצליח פעם אחר פעם להביא להסדרי טיעון ולחסוך למדינה מיליונים, בזכות טיפול מהיר ויכולת להביא את הצדדים להסכמות ● מבקריו חושבים שהוא לפעמים לוחץ מדי, והכרעות מתוקשרות שלו שונו לאחר ערעור ● עכשיו שגיא, שידהר כל הדרך לבאר שבע על אופנוע כבד, יצטרך ללמוד את החוקים של הדרום

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

מכרו חברות ב־2 מיליארד דולר. האם המשבר הסתיים? / איור: גיל ג'יבלי

הושלם הגיוס הגדול ביותר והשכר בשיא: האם המשבר בהייטק הסתיים?

לאחר שנתיים קשות נראה שחל מפנה בהייטק הישראלי, כשבחודשים האחרונים יותר מעשר חברות נרכשו, ההשקעות עלו, ושכר העובדים הגיע לשיא של כל הזמנים ● אולם חלק מהמומחים לא ממהרים להגדיר זאת כהתאוששות, וטוענים: "יש פה שתי כלכלות נפרדות, אחת של 'כוכבי תעשייה' והשנייה של כל השאר"

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

הבניין ברחוב רחל אמנו 34 בשכונת קטמון הישנה בירושלים / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

כמה שילמו זוג הייטקיסטים על דירה בשכונת קטמון בירושלים

בני זוג ראו את הדירה לפני ה־7.10 ועתה החליטו לרכוש אותה ● ב־2018 נמכרה דירת הפנטהאוז בבניין, תמורת 4.9 מיליון שקל ● קטמון הישנה היא שכונה במרכז ירושלים, ונחשבת לאחת מהשכונות היוקרתיות בעיר, לצד טלביה, המושבה היוונית ורחביה

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכול: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

''אילו נוצחה ישראל'', הוצאת ספריית מעריב, 1969. התקבל בארץ בלעג ובאיבה

יוני 1967: זה היה יכול להיגמר אחרת

שלושה עיתונאים כתבו ב-1969 ספר שנקרא "אילו נוצחה ישראל" ● במשך שנים לא התייחסנו לזה ברצינות, אבל כעת הסיפור נשמע קצת פחות פנטסטי