גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מכוניות חדשות ממתינות ליצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות ממתינות ליצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

מערכת היחסים הגלויה בין ישראל לסין התדרדרה בחודשים האחרונים. כלי התקשורת הרשמיים בסין מפגינים טון לא אוהד, בלשון המעטה, כלפי ישראל; דוברי ממשל סינים לא חוסכים ביקורת מהמהלכים של ישראל, וברקע ניתן להבחין גם בהתקרבות ביטחונית מדאיגה בין סין לאיראן, שבאה לידי ביטוי בפגישה בין שרי ההגנה של שתי המדינות בוועידת Shanghai cooperation organization, שנערכה בסוף אפריל בקזחסטן.

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90 והחלופות שבוחנים היבואנים
השבוע בענף הרכב | צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי
דובי בן גדליהו, פרשנות | טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

אבל אם לשפוט על פי נתוני מכירות הרכב בישראל בשליש הראשון של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר, האווירה השלילית לא השפיעה על היבוא מסין או על התנהגות הצרכנים. בין ינואר לאפריל המשיכו מסירות כלי הרכב מתוצרת סין לשבור שיאי מכירות. סין חיזקה את הפער על פני קוריאה ואירופה בראש טבלת המסירות לפי מדינות, ובסך הכול נמסרו מתחילת השנה 24,534 כלי רכב מתוצרת סין, נתח של 22% מכלל המסירות ועלייה של כ-12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זאת בהשוואה לירידה של כ-14.8% בכלל מסירות הרכב בישראל מתחילת השנה.

יצוין כי עיקר מכירות כלי הרכב הסיניים בשליש הראשון של השנה הם ממלאי שהגיע ברבעון האחרון של 2023, לפני עליית המס. על פי נתוני המכס בסין, יצוא הרכב החשמלי משם לישראל התכווץ ברבעון הראשון של 2024 בכ-51%, אולם בענף מעריכים כי מדובר בתופעה מתבקשת לאור המלאים המסיביים שנצברו בשנה שעברה "על חשבון" היבוא ברבעון הראשון.

תופעה חריגה בעולם

היקף החדירה של כלי הרכב הסינים לישראל - אחת מכל חמש מכירות - הוא תופעה חריגה בהשוואה למדינות מערביות מפותחות. ניקח למשל את האיחוד האירופי, שבימים אלה בוחן נקיטת מהלכים משמעותיים לבלימת יבוא כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין, בנימוק שממשלת סין נוקטת מדיניות "היצף" אנטי-תחרותית ומסבסדת את היצרנים המקומיים.

אבל אם מנטרלים את היבוא לאירופה של רכבי טסלה, שמיוצרים בסין, מגלים שמכירות כלי הרכב מתוצרת סין באיחוד עמדו בשנה שעברה על פחות מ-2.5% ממכירות הרכב החדש. אפילו בספרד, שמסתמנת כיום כשוק הגדול ביותר לכלי רכב סיניים באיחוד האירופי, שיעור החדירה בשנה שעברה היה נע סביב 4%.

יש הטוענים, שמדובר בתהליך "טבעי", שנובע מהמעבר המואץ של שוק הרכב הישראלי לרכב חשמלי. אכן, בשליש הראשון של השנה נשברו גם שיאי המסירות של כלי רכב חשמליים בישראל, עם כ-27 אלף מסירות, נתח של 25.6% מכלל המכירות ועלייה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מכיוון שהיצרנים הסינים הם כמעט היחידים שמסוגלים להציע כיום כלי רכב חשמליים עם מפרט שמתאים לשוק ה-MASS הישראלי בפלח המחירים של 140-180 אלף שקל, הם "תופסים טרמפ" על הביקוש הגואה לחשמליות.

אבל הטענה הזו אינה מדויקת, משתי סיבות. הראשונה היא, ששיעור החדירה של המותגים הסיניים בפלח הרכב החשמלי בישראל עמד בשליש הראשון על כ-42% (לא כולל טסלה), וזה נתון חריג לחלוטין בהשוואה לעולם המערבי. באיחוד האירופי, שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין, לא כולל טסלה, נע כיום סביב 10% בלבד.

הסיבה השנייה היא, שבישראל נמכרות גם כמויות מכובדות של כלי רכב מתוצרת סין עם מנועי בעירה פנימית (דגמי בנזין ופלאג-אין). אומנם הנציגות הסינית בפלח הזה עדיין די מצומצמת, וכוללת בעיקר את רכבי הכביש-שטח של צ'רי ואת דגמי הפלאג-אין של WEY ו"לינק אנד קו". אבל ההיקף מכובד, עם קרוב ל-5% מכלל המסירות. בהמשך השנה הוא אף עשוי לצבור תאוצה בזכות שלל דגמים חדשים מתוצרת סין עם מנועי פלאג-אין, שצפויים לנחות כאן.

מחירי חדירה מסובסדים?

לתופעה הצרכנית יוצאת הדופן אפשר למצוא כמה סיבות מעשיות. הראשונה היא, שבניגוד לאירופה, בישראל אין תעשיית רכב, ולכן מרכיב "הנאמנות הלאומית" למותג מקומי לא קיים בשוק. יתר על כן, נראה שלקוחות רבים אדישים כלפי זהות מותג הרכב החשמלי שאותו הם רוכשים.

הלקוחות בשוק ה-MASS בוחרים לרכוש רכב חשמלי של מותג מסוים, לא בגלל שם המותג אלא בשל שיקולים תועלתיים כמו מחיר, טווח, ביצועים ואבזור, ובשל "רשת הביטחון" שמעניק היבואן לאותו מותג בישראל, כמו שירות, אחריות, טרייד-אין וכדומה. זהו שינוי מהותי מאוד בהשוואה להתנהגות הצרכנים, שאפיינה את שוק הרכב הישראלי לפני מספר שנים.

סיבה נוספת היא מחירי חדירה אגרסיביים של רוב המותגים הסיניים ו/או היכולת שלהם להעניק הנחות משמעותיות לציי רכב בישראל. לטענת חוקרי האיחוד האירופי, ממשלת סין מסבסדת את כלי הרכב המיוצאים לאירופה במישרין או בעקיפין, כדי להשיג שליטה בשוקי יצוא, ולא מן הנמנע שזה מה שקורה גם אצלנו.

השאלה הגדולה היא האם נתוני החדירה המרשימים של השליש הראשון קצרי-טווח, או מסמנים מגמה לטווח ארוך, שעתידה להפוך את שוק הרכב הישראלי ל"שוק סיני".

בדרך ל"סין הקטנה"?

תיאורטית, אם קושרים קשר ישיר בין ההצלחה של המותגים הסיניים בישראל לבין החדירה המואצת של כלי הרכב החשמליים, אפשר להגיע למסקנה שמדובר במגמה ארוכת-טווח.

התחזיות צופות המשך עלייה בביקוש לרכב חשמלי בשנים הקרובות, והמגמה הזו גם זוכה בטווח הקצר לתנופה ממתווה המס "המדורג" על רכב חשמלי. כלומר, לקראת כל סוף שנה הלקוחות צופים התייקרות של כלי הרכב בשל עליית המס, וזו מוטיבציה חזקה לרכישה, במיוחד מכיוון שהמתווה יוצר מעין "ביטוח מפני ירידת ערך" של החשמליות המשומשות.

מצד שני המצב הזה מדאיג מאוד את האוצר, שעלול לנקוט צעדים דרסטיים כדי "לקרר" את שוק הרכב החשמלי. ראיה לכך אפשר היה למצוא בין השורות בסקירה של ענף הרכב שפרסמה רשות המסים בשבוע שעבר. למרות שבשנה שעברה גביית מס הקנייה מכלי רכב עלתה משמעותית - למרות המעבר המואץ לרכב חשמלי, לראשונה ראינו את האוצר מכריז על כך שלמדינה כבר אין יותר צורך להעניק הטבות מס על רכב חשמלי.

אם מוסיפים לכך את ביטול ההטבה באגרה השנתית, שהתקבל בוועדת הכלכלה בחודש שעבר, ואת מס הנסועה שבדרך, מתקבל מסר עקבי מאוד, שמטרתו להגביל את חדירת הרכב החשמלי.

לכך אפשר להוסיף גם גורמים חיצוניים, כמו מכשולי התקינה והמיסוי שאירופה מערימה כיום בפני היצואנים הסינים, מה שעלול להשפיע על המוטיבציה שלהם לייצא דגמים בתקינה שמתאימה לישראל; ואולי גם את "תסמונת ארדואן" - מצב שבו היחסים בין שתי המדינות יידרדרו עד כדי סנקציות יצוא ו/או "חרם צרכני". כך או כך, החדירה חסרת התקדים היא בהחלט "אור אדום" עבור יצרני הרכב המערביים, ששלטו עד היום בשוק הרכב הישראלי.

עוד כתבות

סיגלית הורן-גלפרין, מנכ''לית איגוד השיווק; תרי ישכיל, סמנכ''לית מזרחי טפחות; ואיל שטיינר, סגן נשיא אאוטבריין / צילום: עזרא לוי

רק 10% ממנהלי השיווק בישראל אימצו את הבינה המלאכותית ככלי עבודה עיקרי

השימוש בבינה מלאכותית בתחום השיווק נועד בעיקר להגדלת היצירתיות, ופחות מזה ליצירת חוויית לקוח טובה - כך עולה מסקר חדש של איגוד השיווק ● בצל המלחמה, כ-50% מסמנכ"לי השיווק בארץ הקטינו את התקציב, ו-22% כבר חזרו להשתמש בשפה תקשורתית רגילה

דינה בן טל גננסיה ועמית משיח /צילומים גיא כושי ויריב פיין, איל יצהר

נשארים ביחד: אל על בחר, שוב, במשרד הפרסום מקאן ת"א

מקאן זכה במכרז שנערך בין כמה משרדי פרסום, וכך ממשיך את הקשר עם חברת התעופה, שמתקיים כבר כ-21 שנים ● המשרד ינהל תקציב בהיקף של 50 מיליון שקל לשנה, הדומה בקנה מידתו לתקציבים של בנקים בישראל

דגלי גיאורגיה והאיחוג האירופי במחאה בבירה טביליסי / צילום: ap, Zurab Tsertsvadze

הקרב על הקווקז: גיאורגיה נקרעת בין השאיפה לאירופה ובין רוסיה

משבר עם פוטנציאל גורלי בגיאורגיה: המונים מחו על חוק המצמצם את הדמוקרטיה ומרחיק את המדינה מהמערב, אבל הפרלמנט לא נענה למחאות ● מה לעשות באנרגיה העצומה שהצטברה? האם פני גיאורגיה למהפכה חדשה? ואיך תגיב רוסיה?

נעה היימן, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

עזיבה נוספת בצמרת אגף התקציבים: הבכירה שהתפטרה אחרי עשור

נעה היימן, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר לתחום המשרדים החברתיים, הודיעה על סיום תפקידה ● מדובר בעזיבה שנייה בצמרת האגף מתחילת השנה, לאחר פרישתו של הסגן לענייני מאקרו לפני ארבעה חודשים

יציאה לאיילון צפון ממשה דיין / צילום: גלובס

היכונו לפקקים: איילון יחסם מחר. אלו הדרכים החילופיות

עקב הנפת גשר חדש שיחבר את תחנת רכבת משה דיין למתחם האלף בראשון לציון חברת נתיבי איילון תחסום מחר (ה') אחר הצהריים את נתיבי איילון לצפון ולדרום, לצד הפסקת תנועת הרכבות ● לפי גורמים בענף, עקב מדיניות הממשלה שלא מאפשרת עבודות בשבת - לא נעשה אפילו ניסיון להעביר את העבודות לסופ"ש

אפליקציית TEMU / צילום: Shutterstock

איך הצליחה בעלת TEMU להביס את עליבאבא ולהפוך לחברת האיקומרס עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין

התרחבות בינלאומית, פרסומות במיליוני דולרים בסופרבול והצלחה במדינות מערב אירופה ● TEMU הצליחה באמצעות לא מעט מהלכים שיווקיים ופרסומיים שעלו הון עתק להדיח את עליבאבא מהפסגה והוכתרה כחברה עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין ● כך היא עשתה את זה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים עלה ב-1.3%, אלקטרה צריכה ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.25% ● דוחות מעולים לאל על, אך המניה ירדה בכ-3.5% ● 
לאחר הפסד של כ-70 מיליון שקל: האחים זלקינד נפטרים מ"סבן אילבן" ● במורגן סטנלי מסבירים אילו תחומים ייהנו מהראלי במניות ה-AI

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו"ד אפי נוה עוכבו לחקירה ושוחררו בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בת"א בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים ● נוה ואורנשטיין שוחררו בתנאים מגבילים, ובהם ערבות בסף 20 אלף שקל

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם הצו של ביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג מאפשר את המשך הלחימה ברפיח?

האם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בהאג אסר על ישראל ללחום ברפיח? נראה שלא - אבל יש מגבלות ● המשרוקית של גלובס

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו ● החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל ● כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית

עובדי טכנולוגיה מגוגל, מטא ואמזון מוחים נגד החברות שמספקות לישראל כלים. וספציפית נגד פרויקט הענן ''נימבוס'' / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

המלחמה בישראל מגיעה לדירקטוריונים של ענקיות הטכנולוגיה

רוב באסיפת בעלי המניות באמזון הצביע לאחרונה נגד הצעה אנטי־ישראלית לבחינה מחדש של הסכם הענן הממשלתי נימבוס ● הצעות דומות עלו בחברות כמו אנבידיה וסטארבאקס ונהדפו, ומומחים מודאגים מההשפעה שלהן על הלכי הרוח: "מרתיע חברות משיתוף־פעולה עם ישראל"

סניף של סבן אילבן בישראל / צילום: Shutterstock

לאחר הפסד של כ-70 מיליון שקל: האחים זלקינד נפטרים מ"סבן אילבן"

רשת חנויות הנוחות "סבן אילבן", שהשיקה אלקטרה צריכה לפני פחות משנה וחצי, נמכרת למתחרה המקומית "סבן אקספרס" תמורת 3.4 מיליון שקל בלבד - לאחר שהסבה לאלקטרה צריכה הפסד של כ-70 מיליון שקל ● סניפי "סבן אילבן" יוסבו למותג הרוכש

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

מתקפת הסייבר על משרד עורכי הדין הגדול מסתבכת: "אותר גורם עוין ברשת"

במשרד עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקף בשבוע שעבר ע"י האקרים, עדכנו כי עדיין קיימת פעילות של גורם עוין ברשת, וקיים חשש לדליפת מידע ● עפ"י ההודעה, במשרד החליטו, בהתאם להמלצה המקצועית, לנתק באופן מיידי את התקשורת החיצונית

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"

שאול אלוביץ' / צילום: רפי קוץ

"מרמה, העדפת נושים והברחת נכסים": מפרקי יורוקום נדל"ן תובעים את שאול אלוביץ' על 100 מיליון שקל

יורוקום קרסה בשנת 2018 עם חובות של קרוב ל-300 מיליון שקל ● המפרקים שמונו, עוה"ד שאול קוטלר ושלום גולדבלט, טוענים כי בעל השליטה והמנכ"ל לשעבר הם שאחראים לקריסה

ציר פילדלפי שברפיח, עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

חטיבה נוספת נכנסה לרפיח, צה"ל השיג שליטה מבצעית מלאה בציר פילדלפי

3 לוחמי נח"ל נפלו בקרבות ברפיח • גלנט באיום על נסראללה, עם תמונות מפקדי חיזבאללה שחוסלו: "אם תמשיכו - אנחנו נגביר" • בלינקן בביקורת חריפה על הממשלה: מה שקרה ברפיח זה מחריד, בלי תוכנית ישראלית ליום שאחרי - לא יהיה יום שאחרי • ראש המל"ל הנגבי: המלחמה תימשך לפחות עוד שבעה חודשים •  ● עדכונים שוטפים

מטוס של bluebird airways / צילום: Shutterstock

חברת התעופה שהפכה לאחת הפופולריות בנתב"ג, והקשר הישראלי

בלו בירד, חברת תעופה יוונית, הייתה בין הראשונות שחזרו לפעול בארץ לאחר ה-7 באוקטובר, וכעת היא ניצבת ברשימת חמש החברות הפופולריות ביותר בנתב"ג ● היא אומנם לא רשומה כישראלית, אך היא שייכת לקבוצת התיירות המקומית "קווי חופשה"

אלכסנדר דה קרו, ראש ממשלת בלגיה / צילום: ap, Omar Havana

לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

בבריסל נעתרו ללחץ הפרו-פלסטיני ויזמנו את ישראל לדון ב"ציות" לחוק הבינלאומי הנובע מהסכם עם האיחוד שכולל סחר שנתי בשווי 47 מיליארד אירו ● בכירה בממשלת בלגיה: "זמן לסנקציות"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מה הציבור חושב על השרה מירי רגב לאחר שידור התחקיר עליה?

תחקיר "המקור" על שרת התחבורה השפיע באופן דרמטי על השיח אודותיה, כך עולה מניתוח של חברת MIG, הסוקרת את השיח ברשתות ומנתחת אותו באמצעות AI ● אלו הנתונים שנאספו בעקבות שידורי התחקיר