המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות • אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף
בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

לאחר שחברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות, אתמול (ד') הצהירה המדינה בבית המשפט כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי. 

בלעדי | הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה
התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

אתמול התקיים הדיון שהחל בשעות הבוקר ונמשך עד אחר-הצהריים, במהלכו שמע בית המשפט את עמדת גורמי הביטחון במעמד צד אחד.

בדיון טענה החברה הסינית כי "ההחלטה להגביל פעילות של חברות סיניות צריכה להתקבל על-ידי ממשלת ישראל בצורה בהירה ושקופה, ודאי לא בהמלצת אד-הוק של המל"ל".

חברת נמלי ישראל (חנ"י) טענה כי התייעצה עם גורמי הביטחון הרלוונטיים - משרד הביטחון, המל"ל, רשות הסייבר ומשרד החוץ; וכי זו אינה הפעם הראשונה שבה חנ"י פונה לגורמי ביטחון בקשר להשתתפות של חברה כזו או אחרת במכרזים.

בסיום הדיון הצהירה באת-כוח המדינה כי "לא מדובר בפסילה גורפת של החברה בישראל. הפסילה מתייחסת למכרז הקונקרטי, וכל מקרה עתידי לגבי מכרז אחר ייבחן לגופו, בהתאם לצורך".

בעקבות ההצהרה ובהמלצת השופט קובי ורדי מבית המשפט המחוזי בתל אביב, נדחתה העתירה בהסכמה.

חנ"י ביקשה להטיל הוצאות, בנימוק שהשקיעה 150-170 אלף שקל בייצוג המשפטי, אך השופט ורדי דחה את הבקשה. "מדובר בעתירה שהביאה לדיון נושא מהותי ושאלות מהותיות, שהיה חשוב ללבן אותן בבית המשפט ולשמוע את הגורמים המקצועיים. עמדה שהעותרת לא נחשפה אליה ולא תיחשף אליה בשל התבססות ההחלטה על מידע חסוי, שהתוצאה שלו היא פסילת הצעתה של העותרת במכרז - צעד משמעותי מבחינת העותרת, ולא מצאתי מקום בנסיבות העניין לחיובה בתשלום הוצאות משפט". 

פרויקט של כ-350 מיליון שקל 

בפברואר האחרון הודיעה חנ"י לחברת צ'יינה הרבור כי היא לא תוכל לגשת למכרז, לאחר שהתקבלה המלצה מהרשויות בישראל כי יש להפסיק את השתתפותה במכרז מטעמים של ביטחון לאומי. במכרז להקמת הנמל עלו לשלב הסופי סולל בונה ושפיר, אך ההכרזה על הזוכה עוכבה לצורך העתירה.

נמל התזקיקים במפרץ חיפה נועד להחליף את בתי הזיקוק ואת מסוף הדלקים הישן, והוא יופעל על-ידי החברה הממשלתית תשתיות אנרגיה (תש"א). עלות הפרויקט מוערכת ב-300-350 מיליון שקל, וההקמה צפויה להימשך שנתיים.

צ'יינה הרבור עתרה לבית המשפט באמצעות משרד עורכי הדין ש.הורוביץ וטענה כי לא רק שפעילותה אינה פוגעת בביטחון המדינה, אלא היא תורמת לקידום שיתופי-פעולה בינלאומיים ולמעמדה של ישראל בסין ובזירה הבינלאומית.

בעתירה פירטה החברה את פעילותה בישראל: הקמת "נמל הדרום החדש" בהיקף של 3 מיליארד שקל שהושלם בשנת 2021, פרויקט רציף 21 בנמל אשדוד וזכייתה עם שתי שותפות ישראליות במכרז להפרטת תחנת הכוח אלון תבור. עוד ציינה החברה כי תפקידי המפתח בהנהלת הפעילות בישראל מאוישים על-ידי ישראלים.

צ'יינה הרבור היא חברת תשתיות סינית גדולה הפועלת בין היתר בתחום הנמלים, תחנות כוח וסלילת כבישים. החברה שייכת לתאגיד China Communication Construction Company הנמצא בבעלות ממשלת סין.

צ'יינה הרבור מסרה בתגובה: "כפי שציינו בבית המשפט, לאור עמדת המדינה שהצהירה בדיון כי אין פסילה גורפת של פעילות החברה בישראל, והפסילה מתייחסת רק למכרז הקונקרטי, וכל מקרה עתידי ייבחן לגופו במידת הצורך - החברה הסכימה לחזור בה מהעתירה. חברת צ'יינה הרבור, שהקימה את נמל הדרום ופעלה בפרויקטים משמעותיים במשק הישראלי, תמשיך לפעול בהצלחה רבה במשק בישראלי, לטובת האינטרסים של כל הצדדים המעורבים". 

את צ'יינה הרבור ייצג עו"ד גלעד כ"ץ ממשרד ש. הורוביץ, את חנ"י ייצגו עורכי הדין דורון קילשטיין ויואב לוי ממשרד ארנון תדמור-לוי, ואת המדינה ייצגה עו"ד שרה בלו מהפרקליטות.