גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באספה של ברקשייר יורגש חסרונו של מונגר

חברו ושותפו העסקי של וורן באפט משכבר הימים מת בנובמבר בגיל 99

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik
מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

בעלי המניות והמשקיפים מסכימים: ללא צ'רלי מאנגר, האסיפה השנתית של ברקשייר האת'וויי בשבת לא תהיה אותו הדבר.

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת
לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

במשך עשרות שנים, התענגו המשתתפים בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות וההחזקות באומהה, נברסקה, על ההאזנה לוורן באפט ומאנגר, חברו ושותפו משכבר הימים, שדיברו במשך שעות על השקעות, עסקים ועל החיים. מאנגר היה בן 99 כשעלה לבמה באסיפה השנתית האחרונה שלו במאי שעבר. הוא מת בנובמבר, מעט לפני יום הולדתו ה־100

באפט הוא מנכ"ל החברה וכמובן משקיע מפורסם יותר, אך למאנגר היה מקום מיוחד בליבם של אוהדי הקבוצה. הם מצאו תבונה באמירותיו על כל דבר, מהמסחרי ועד האישי. הם אהבו את העובדה שלא פחד לומר את דעתו, וחוש ההומור הנשכני לעתים שלו הצחיק אותם.

השילוב בין האמירות הארוכות והדיפלומטיות יותר של באפט לבין המשפטים הקצרים והחריפים של מאנגר, יחד עם החברות הגלויה בין שני הגברים, נתן לעתים תחושה של צפייה בסיטקום של חבר'ה טובים על קפיטליזם.

"אני מרגיש שחלק בליבי ייחסר כשלא נראה את צ'רלי שם על הבמה", אמר לייל מקינטוש, חקלאי מאייווה, שמגיע להשתתף באסיפות של ברקשייר מאז שנות ה־80. "כמובן שנצטרך להתרגל, אבל בהחלט תהיה תחושה של 'כיסא ריק'".

"למי יש 'חבר הכי טוב' במשך 65 שנים?"

באפט ספד למאנגר בפברואר, כשבתחילת מכתבו השנתי לבעלי המניות הוסיף עמוד שכותרתו "צ'רלי מאנגר - האדריכל של ברקשייר האת'וויי".

בהתחשב בביטחון ובבוטות האופייניים למאנגר, אפשר להאמין לבאפט שסיפר כי מאנגר "אמר לי - ובצדק! - שקיבלתי החלטה טיפשית כשקניתי את השליטה בברקשייר", שהיה באותם ימים עסק טקסטיל מדשדש. "אבל הוא הבטיח לי, מאחר שכבר עשיתי את הצעד, שיגיד לי איך לתקן את הטעות שלי".

המפתח לדברי מאנגר היה "לוותר על קניית עסקים בינוניים במחירים מצוינים", ובמקום זאת לצרף לברקשייר "עסקים מצוינים שנרכשו במחירים הוגנים".

 

באפט המשיך ובנה את ברקשייר לכדי קונגלומרט רחב ידיים הכולל עסקים החל מביטוח ועד למסילות רכבת ולשירותים, מצבעים, דרך קינוחי גלידה ועד בגדים תחתונים. יש לברקשייר פורטפוליו מניות ענק עם החזקות גדולות באפל, קוקה קולה ובנק אוף אמריקה, וכן הר של מזומנים.

ולאורך כל השנים הללו, "צ'רלי מעולם לא ביקש לקבל קרדיט על תפקידו כיוצר ומניע, אלא אפשר לי להיות בקדמת הבמה ולקבל את השבחים", כתב באפט.

הידידות הזו בין שני הגברים, שצחקו וסיפרו יחד סיפורים על הבמה, הכניסה לכינוסים השנתיים אווירה אישית יותר מאשר באסיפה רגילה של חברה.

"למי בחיים יש חבר - חבר הכי טוב - במשך 65 שנים?", ציין לורנס קנינגהם, פרופסור לממשל תאגידי בדימוס שכתב ספרים על באפט ועל חברת ברקשייר. "הם הדגימו את החברות הזאת וחגגו אותה".

הפה שהפיק מרגליות לא מצונזרות

כשג'ון ביילר, מנהל תיקים ב־Newton Investment, השתתף באסיפת ברקשייר הראשונה שלו בשנת 2010, הוא נדהם מההערצה שהרעיף הקהל על באפט ומאנגר. אנשים מחאו כפיים וקמו ממושביהם להריע לשני הגברים. "זה היה כמו כשהביטלס הגיעו לאמריקה", סיפר ביילר. "לא ייאמן כמה אהבה לשניים הללו הייתה במקום הזה".

צ'רלי מאנגר / צילום: ap, Nati Harnik

חסידיו של מאנגר משננים משפטים בלתי נשכחים שהוא אמר לאורך השנים. בשנת 2000 נשאלו באפט ומאנגר אם להייפ ולמסחר הספקולטיבי בטכנולוגיה יהיו השלכות על הכלכלה הרחבה יותר. באפט דיבר כמה דקות לפני שהציע למאנגר את רשות הדיבור.

"אם אתה מערבב את המתמטיקה של מכתבי השרשרת או של הונאות פונזי עם התפתחות לגיטימית כלשהי, כמו זו של האינטרנט, אתה מערבב משהו נבזי ובלתי הגיוני ובעל השלכות רעות עם משהו שיש לו השלכות טובות מאוד", אמר מאנגר. "אבל ככה זה, אם מערבבים צימוקים עם גללי צואה, זה עדיין גללים".

"וזו הסיבה שמעדיפים שאת הדוח השנתי אני אכתוב", העיר באפט.

לפעמים הציע מאנגר שיעורים לחיים, כמו באסיפה של 2014 כשהצמד דן בשותפויות עסקיות: "אני תמיד אומר שהדרך להשיג בן זוג טוב היא להיות ראויים לאחד כזה. כדי להשיג שותף טוב אתה ראוי לשותף טוב. זו דרך ה'אולד סקול' להתקדם".

"צריך להכיר את הדור הבא שיהיה בשליטה"

במהלך האסיפה של 2015, אמר באפט שאנשים שוגים לחשוב שהוא מתכוון לדבר על ההשקעות של ברקשייר. "אם סביר להניח שברקשייר תגדיל החזקה כלשהי או שחברה שברקשייר מחזיקה במניותיה עשויה לרכוש מחדש מניות - למה שנרצה שהמחיר יעלה?", תהה.

"וורן, אם אנשים לא היו טועים לעתים קרובות כל כך, לא היינו עשירים כל כך", השיב מאנגר. הקהל אהב את זה.

באפט לא יהיה לבד על הבמה בסוף השבוע הקרוב. יהיו שם גם גרג אייבל, שמנהל את הפעילות הלא־ביטוחית של ברקשייר וסומן כיורשו של באפט בתפקיד המנכ"ל, וכן אג'יט ג'אין, העומד בראש עסקי הביטוח, שכבר הופיעו בפני הקהל באסיפות של השנים האחרונות.

אבל עבור משתתפים רבים, היעדרותו של מאנגר תהיה משמעותית - ולחלקם זה אולי יגרום להרהר לגבי היום שבו באפט כבר לא יעמוד בראש ברקשייר האת'וויי.

"זה סוג של מעבר לעידן חדש", אמר ג'רי בייקי, אנליסט השקעות בכיר ב־Scharf Investments שהשתתף ברוב האסיפות השנתיות של ברקשייר מאז 1983. "אנשים צריכים להכיר טוב יותר את הדור הבא שמקבל לידיו את השליטה".

עוד כתבות

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

מצרים מקררת יחסים עם ישראל? לפחות בתחום אחד אין לה בחירה

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

ישראל מציגה את טענותיה בדיון נגדה בבית הדין הבינ"ל בהאג

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח, המשלחת הישראלית משיבה על טענותיה ● בראש המשלחת עומד המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שטוקהולם / צילום: ap, Pavel Golovkin

בתוך שעות: חשד ל-2 ניסיונות פיגוע ביעדים ישראליים באירופה

חמוש ניסה להצית בית כנסת בעיר רואן שבצרפת, כוחות ביטחון במקום נטרלו אותו ● בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • עדכונים בולטים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי