גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour
מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

הכותבת היא סמנכל"ית ב-Rapyd, עמיתה בהרווארד, חברת פורום דבורה. לשעבר ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור וראש המשלחת הישראלית ל-FATF

התקיפה האיראנית הכושלת על ישראל הראתה כי במבחן התוצאה, יכולותיה הצבאיות של איראן עדיין מוגבלות. הודות לברית האזורית ולעליונות טכנולוגית, על איראן להשקיע משאבים רבים נוספים בפיתוח יכולותיה הצבאיות והגרעיניות.

כותרות העיתונים בעולם | "ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל
גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן
WSJ | החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

לאחר התקיפה, העולם המערבי התעורר מתרדמתו בנושא האיראני: מדינות ה-G7 קראו לפעולה נגד איראן, והאיחוד האירופי וארה"ב הטילו סנקציות נקודתיות. פעולות חשובות, אך לא מספיקות.

אני סבורה שאירועים אלו יצרו חלון הזדמנויות נדיר, אולי אחרון, לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ולגיבוש ברית אזורית אסטרטגית. על ישראל להזדרז ולנצל חלון זמנים זה, בטרם יתפוגג האשראי העולמי, כדי לקדם מהלך אסטרטגי משמעותי - תקיפה כלכלית.

בשנים האחרונות, התפוגגו מרבית הסנקציות על איראן. היא מצליחה לגלגל מיליארדים המועברים לטרור, בין היתר, באמצעות מערך חברות קש בין־לאומיות, המלבין עבורה מיליארדים, מכירת נפט (בעיקר לסין והודו) והעברות כספים באמצעות "חוואלה" - העברות כספים מחתרתיות בשיטת הקיזוז, שאינן נרשמות במערכת הפיננסית. לאחרונה, אף ייסדה עם רוסיה, גם היא תחת סנקציות, מערכת העברת כספים אלטרנטיבית לרשת ה-Swift ממנה נותקה (ה-Interchange). יודגש כי מודיעין רב אודות פעילותה הכלכלית של איראן קיים אצל מדינות העולם, המפגינות רפיסות מפעולה בתחום בשנים האחרונות.

במקום לפעול במתקפה צבאית כנגד איראן, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה הבין־לאומית, ישראל צריכה לנצל את המומנטום העולמי כנגד איראן לגיבוש תקיפה כלכלית, שיעילותה הוכחה מספר פעמים בעבר, בייחוד בשנת 2012.

האיראנים מוטרדים מפגיעה בכלכלתם, בוודאי לאור המצב הפגיע הנוכחי של הכלכלה האיראנית, כשהמטבע והבורסה בשפל היסטורי, אשר עשוי להוביל לפגיעה נוספת בשירותים לאזרחיה ואף לתסיסה פנימית נגד הממשלה. איראן זקוקה לכספים כדי להמשיך לממן את חיזבאללה וחמאס, וכן כדי להשלים את תוכנית התעצמותה הצבאית והגרעינית. במקביל, יצירת קואליציה כלכלית אזורית עשויה לקדם נורמליזציה עם ערב הסעודית ושותפות נוספות.

לשחק שחמט איראני במקום דמקה ים תיכונית

לאור הדברים, להלן שורת פעולות מוצעות:

ראשית, יש לגבש כוח משימה כלכלי בין־לאומי, שיתמקד באיתור ובהקפאת כספים איראניים במגוון כלכלות. כבר כיום, קיים בידי מדינות וסוכנויות מידע רב אודות כספים איראניים המוסווים כפעילות עסקית לגיטימית, למשל, מיליארדים הזורמים בכלכלת איחוד האמירויות. יש לדחוק בכלל המדינות להפסיק לעצום עין, לחלוק מודיעין ולשתף פעולה לטובת ביצוע תקיפה כלכלית מהירה ויצירתית ותפיסת הכספים. יוזכר, כי בדומה לשיטת "אל קאפונה", תקיפה כלכלית דרך עבירות מס הנובעות מהסתרת בעלי השליטה האמיתיים, הינה פעמים רבות מהירה מאשר עבירות מימון טרור.

יוזמות דומות בוצעו בעבר בהצלחה: הקואליציה נגד דאע"ש (בה נטלתי חלק כבכירה בארגונים בין־לאומיים), הקואליציה שגובשה לאחרונה כנגד חמאס, שהובילה לאיתור ולהקפאת נכסי חמאס ש"לפתע" התגלו במדינות אירופאיות שונות - למשל, נכסי סינוואר, שהוקפאו בפריז.

פעילות זו ניתנת ליישום כבר כיום, במהירות וביעילות, במסגרת החקיקה הקיימת של משטר מימון טרור והלבנת הון; זאת, באמצעות שת"פ ברשת המודיעין הפיננסי המוצפנת של הרשויות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בעולם, תוך השקעת משאבים מינימלית.

שנית, יש להחיל מגבלות על סחר בנפט איראני, עליה מסתמכת איראן באופן ניכר. על אף המורכבות ביישום מתווה זה, יש לבחון החלה מחודשת של התמריצים להפחתת סחר בנפט איראני, שבעבר הצליח והוביל לצניחה של 50% בהכנסות איראן מנפט, בשנים 2012 ו-2016. לסנקציה זו גם תמריץ כלכלי אזורי - ערב הסעודית, שברשותה עודפי נפט, תוכל לספקו במקום איראן, ובכך לקדם את חזון השלום הכלכלי.

שלישית, יש לחזק מנגנוני סנקציות, דוגמת הכרזת משמרות המהפכה כארגון טרור באירופה ובמדינות נוספות. המאבק בטרור אינו של מדינה אחת וחוזק השרשרת תלוי בחוליה החלשה. יש לדרוש הגברת הצעדים האופרטיביים מטעם פורומים כלכליים דוגמת ה-Financial Action Task Force) FATF), ארגון האמון על המאבק במימון טרור ובהלבנת הון, ולבחון באופן מעמיק עמידת מדינות ביישום הסנקציות הקיימות.

במסגרת ניסיוני כראש המשלחת הישראלית ל-FATF, ראיתי את המשאבים האדירים שהשקיעה איראן כדי להימנע מכניסה לרשימה השחורה, ולאחר שהצבענו על הכנסתה - המיליארדים שהשקיעה לצאת ממנה, עדות לאפקטיביות.

ד''ר שלומית ווגמן-רטנר / צילום: שי יחזקאל

יש לעודד מדינות להמשיך להחיל סנקציות פרטניות, דוגמת הכרזות OFAC שמבצעת ארה"ב, החלות על כל גוף בעולם שמעוניין לפעול בדולרים. יש להתמודד עם רשת העברות הכספים האלטרנטיבית ל-Swift שהקימו איראן ורוסיה ולצמצם הרחבתה, ועוד. מאחר שרוסיה הינה בת ברית של איראן, הגברת הפיקוח על איראן תהדק גם הסנקציות על רוסיה, מהלך בו ארה"ב עצמה מעוניינת.

יש לזכור כי הגרעין האיראני מהווה איום קיומי על ישראל, להבדיל מחמאס. ניהול אסטרטגי לאומי מחייב סיומה המהיר של החזית בעזה והשבת החטופים, לשם הבטחת מיקוד פרגמטי של כלל המשאבים הלאומיים בחזית האיראנית.

לסיכום, ארגז הכלים הפיננסי הוא מגוון ובעל יכולת השפעה רבה. כפי שאמר צ'רצ'יל, "לא כדאי לתת למשבר טוב להתבזבז". על ישראל לנצל את המומנטום העולמי כדי ליצור קואליציה לפגיעה מכרעת בכלכלת איראן, שתהווה שובר שוויון אסטרטגי, אשר יתרום הן לקידום ברית אזורית כלכלית והן לקידום נורמליזציה. מקבלי ההחלטות - צאו מהקופסא. שחקו שחמט איראני, לא דמקה מזרח תיכונית.

עוד כתבות

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות נתוני האינפלציה: המדדים בוול סטריט נסחרים בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עולה ב-0.9% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC יורדות ביותר מ-20% ● מניות שמרכזות עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי מזנקת ב-20%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● מזרחי טפחות: "ההפתעה מהווה משב רוח דפלציוני מרענן. אבל חשוב לשים לב שהנטייה לכיוון 0.3% הייתה גבולית"

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: לא אסכים לממשל צבאי בעזה, אני קורא לנתניהו - תכריז שלא נעשה זאת

אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון • מטח כבד למירון אחרי חיסול בכיר חיזבאללה: כ-60 רקטות שוגרו • צבע אדום בעוטף עזה: התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום • עדכונים שוטפים

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"