גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי
התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

קצת לפני החג הועברו לאישור ועדת הפנים של הכנסת תקנות חדשות להגברת השקיפות בעסקאות התחדשות עירונית. לדברי הרשות להתחדשות עירונית, "התקנות קובעות דרישות חדשות שהצורך בהן עלה מהניסיון הנצבר בשטח", והן יחולו גם על עסקאות פינוי בינוי וגם על עסקאות מסוג התחדשות בניינית - תמ"א 38 והחלופות לה. 

בלעדי | "חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים
שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

להלן עיקרי ההחלטות:

• עורך דין יאמת את חתימתו של בעל הדירה על עסקת התחדשות עירונית, לאחר שווידא כי בעל הדירה מבין את מהות העסקה ומשמעויותיה.

• העסקה תכלול פרטים מזהים מלאים של היזם, תוך חובה לגלות מי הם בעלי השליטה בחברה.

• חובה לגלות כל אפשרות לניגוד עניינים של היזם וכל מי שפועל מטעמו בקשר לפרויקט.

• חובה לציין את סוג העסקה בעת החתימה על החוזה (ולא להותיר זאת לשלב מאוחר יותר) - פינוי בינוי, התחדשות בניינית בדרך של הריסה ובנייה מחדש, או בדרך של עיבוי וחיזוק.

• חובה לציין מועדים מרביים לאישור תב"ע, להוצאת היתר בנייה ולמסירת הדירה החדשה.

• חובה לציין את התמורה, או עקרונות לקביעת התמורה, שיקבל כל בעל דירה בפרויקט.

• התחייבות היזם למסור לבעלי הדירות ערבות לבניית דירת התמורה. גובה הערבות לא יפחת משווי דירה הדומה במאפייניה לדירת התמורה.

• התחייבות היזם למסור לבעלי הדירות ערבות בלתי מותנית הניתנת לפירעון עם דרישה, להבטחת תשלום דמי השכירות לתקופה הפינוי, עד קבלת הדירה החדשה.

• התחייבות היזם למסור לבעלי הדירות ערבות גם בעסקת עיבוי וחיזוק, להבטחת השלמת ביצוע העבודות שהובטחו לבעלי הדירות.

אי קיומן של דרישות אלה יוביל, במקרים מסוימים, לבטלות העסקה.

עורכי דין הפעילים בתחום טוענים שחלק מהתקנות החדשות כוללות שינויים דרמטיים לעומת המצב הנוכחי, ובעיקר בנושא של קביעת המועדים לאישור התוכנית והשגת היתרי הבנייה. גלובס עושה סדר.

מי צריך לקבוע את התמורות לדיירים?

שמאי מקרקעין שמוליק כהן, מנכ"ל ומבעלי אס.קי (SK) שמאות מקרקעין המשמש כשמאי דיירים: "נושא התמורות הוא לב ליבה של עסקת פינוי בינוי לכלל השחקנים - בעלי הדירות, היזם והוועדה המקומית. התקנות המוצעות מציינות את הצורך בשיקוף התמורות לדיירים, אך הן לא מציינת באחריות מי לוודא שהתמורות או העקרונות לקביעתם שומרות על זכויות בעלי הדירות.

"לבעלי הדירות אין הידע הנדרש לחשב את התמורות הראויות בעסקה ספציפית וליזמים יש אינטרס להפחית את התמורות לדיירים. בעל המקצוע היחיד שצריך לבחון את התמורות לדיירים הוא שמאי מטעמם אשר ימליץ על כלל התמורות הראויות להינתן לדיירים טרום חתימת ההסכם וחשוב מכך - אף במועד בחירת היזם במסגרת מכרז יזמים".

שאלת האחריות לאיחורים

עו"ד אבי בבג'נוב, שותף במשרד עו"ד הרטבי בורנשטיין בסון ושות': "חשוב מאוד שהיזמים יתחייבו למועדים קשיחים לאישור תב"ע ואף לאבני דרך בתוך הליך אישור התב"ע ובהמשך יתחייבו למועדים להוצאת היתר בנייה ולתביעת דיירים סרבנים - כמובן בכפוף לארכה מתאימה בגין הליכים שלא תלויים בהם - ובכך גם יגדילו את הביטחון והוודאות אצל הדיירים.

"עם זאת, אי אפשר להטיל חובות וסנקציות על יזמים מבלי להטיל סנקציות וחובות דומות על הרשויות. יש להתקין תקנות דומות גם כלפי הרשויות המקומיות שלא פעם אחראיות לעיכוב בפרויקטים".

שאלת תאריך סיום הפרויקט

עו"ד שלומי הס, העוסק רבות בייצוג של בעלי דירות ויזמים בפרויקטים של התחדשות עירונית: "הרשויות המקומיות וועדות התכנון מערימות קשיים רבים בטרם אישור תוכניות ומתן היתרי בנייה, וקיימים 'פקקים' ארוכים בתור לדיוני הוועדות. גם לאחר קבלת אישור של התוכנית בוועדה, עומדת בפני היזם רשימה ארוכה של דרישות לקבלת אישורים רגולטוריים שונים בטרם יוכל להתחיל בבנייה עצמה. יש מקרים שבהם גופים רגולטוריים - לדוגמה רשות כיבוי והצלה - משנים את הדרישות גם לאחר אישור התוכנית בוועדה, דבר שעשוי לגרום לתכנון מחדש.

"עובדות אלו יקשו מאוד על היזמים בשלבים המוקדמים של הפרויקט להתחייב למועדים סופיים של מסירת הדירות. דבר זה עשוי לגרום לכך שהיזם יתחייב על מועד רחוק מאוד, על מנת לגדר את עצמו מפני הסיכונים שהתכנון יתעכב בוועדות, ואם אכן כך יקרה- מה הרוויחו בעלי הדירות?".

כיצד יושפעו מועדי סיום הפרויקטים?

עו"ד שי מורדוב, העוסק בנדל"ן ומלווה דיירים בהליכי התחדשות עירונית: "התחייבות למועד מסירת הדירה תצמצם באופן משמעותי את תופעת גרירת הרגליים של היזמים. מבחינת בעלי הדירות, מדובר בעסקה הכי גדולה והכי מורכבת שהם ביצעו ו/או יבצעו בחייהם. התחייבות למועדים ברורים ומוגדרים, עם אפשרות לביטול ההסכם במקרה של הפרה, תקל מאוד על החשש והפחד הקיימים מחתימה על הסכם פינוי בינוי, ותגביר את הוודאות. על היזם להעריך נכון את המועדים הדרושים לאישור התכניות, ולעשות שלאל ידו כדי לעמוד במועדים אלו.

"מנגד, בעת קביעת המועדים יש להביא בחשבון גם את גרירת הרגליים ושינויי המדיניות של הרגולטור".

האם התקנות פוגעות בחופש החוזים?

עו"ד יואב זהבי, שותף במחלקת הנדל"ן והתחדשות עירונית במשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז ERM, מסביר: "המחוקק, גם אם 'הריץ' את החקיקה המתגבשת דרך עו"ד ועוסקים נוספים בתחום, עשוי לצייר קוים ומסגרות הפוגעים בחופש החוזים, המתעלמים ממקרים חריגים והמקנים כוח בלתי סביר לגורמים מסוימים, במקרה שלנו - עשוי לחזק סרבנות וסרבנים.

"אם ניקח שני סעיפים מוצעים כדוגמה: ציון סוג העסקה - פינוי בינוי, תמ"א או אחר - הינה הגיונית כל עוד נוסח החוק לא ימנע את האפשרות לשמור על גמישות שנדרשת לעיתים במסגרת ההתקשרות.

"התחייבות ללו"ז, לעומת זאת, היא לא פחות מבדיחה, נוכח הקצב של רשויות התכנון ובעיקר חוסר היציבות והוודאות לגבי התנהלותם. הלוא חכם השביל מן ההולך בו, לא במקרה התקבעה פרקטיקה של לוח זמנים המבוסס חלקו - החלק התלוי בעיקר ברשויות - על תנאים מתלים. הטלת התחייבות כזו על יזמים תכניס אותם לחוסר וודאות ותוליד חוזים לא ממומשים, היזמים יוותרו עם חסרון כיס והדיירים יוותרו עם דירותיהם המטות לנפול."

איך בתי המשפט צפויים להגיב לשינויים?

עו"ד גבריאל שגיא ממשרד ארנון, תדמור־לוי: "מצד אחד, התקנות החדשות קובעות הוראות לגבי כמה פרטים בסיסיים - כמעט מובנים מאליהן - שעל הסכמי פינוי ובינוי לכלול, וזאת לצורך מתן הגנה על הצד החלש בעסקה - בעלי הדירות. בהיבט הזה, הן אכן עתידות לשרת את מטרתן המרכזית: קידום עסקאות התחדשות עירונית בצורה הוגנת.

"מצד שני, הוראות אחרות שנקבעו בתקנות מתערבות בחלקים המסחריים יותר של ההתקשרות בין הצדדים. כך למשל, התקנות עוסקות בהיבטים שונים של ערבות השכירות המופקת לבעלי הדירות או מטילות מגבלות על האפשרות להאריך מועדים במקרה שבו הפרויקט לא מקודם לפי לוחות הזמנים שנקבעו בו.

"מעבר לפגיעה הישירה של הוראות כאלה בחופש של הצדדים להגיע להסכמות ביניהם על בסיס רצון חופשי וללא התערבות מלמעלה, עצם ההסדרה של תנאים כאלה בחקיקה פותחת פתח גם לערכאות המשפטיות לפרש ולבקר את הוראות ההסכם, באופן אשר עלול להעמיק את הפגיעה".

עוד כתבות

ביקורת על ביידן: אין שום דבר נורמלי באבל על "הקצב של טהרן"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך מסקרים את שיטת הפעולה של שר החוץ ישראל כ"ץ,  אוניברסיטת קופנהגן נכנעה למוחים הפרו-פלסטינים, והסכסוך הקטלני שלא זוכה לכותרות ברחבי העולם • כותרות העיתונים בעולם 

אפליקציית TEMU / צילום: Shutterstock

איך הצליחה בעלת TEMU להביס את עליבאבא ולהפוך לחברת האיקומרס עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין

התרחבות בינלאומית, פרסומות במיליוני דולרים בסופרבול והצלחה במדינות מערב אירופה ● TEMU הצליחה - באמצעות לא מעט מהלכים שיווקיים ופרסומיים שעלו הון עתק - להדיח את עליבאבא מהפסגה והוכתרה כחברה עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין ● כך היא עשתה את זה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

56 מיליארד דולר על הכף: האם אילון מאסק יזכה בחבילת השכר שאיבד?

בעלי המניות של טסלה יקחו חלק בהצבעה שתקבע אם מאסק יקבל את חבילת השכר הענקית שביהמ"ש בדלוואר ביטל בינואר ● טסלה יצאה במסע תעמולה כדי לשכנע משקיעים להצביע בעד

שר האוצר בצלאל סומטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

מטוסי קרב חדשים בדרך? סמוטריץ׳ הודיע על הקמת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון

שרי האוצר והביטחון הגיעו להסכמה על הקמת הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון לאחר חודשים של מחלוקות ועיכובים ● זהות חברי הוועדה עדיין לא ברורה

חמינאי במסר למפגינים הפרו-פלסטינים בארה"ב: "תומך בכם, תתחילו להכיר את הקוראן"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המנהיג העליון של איראן במסר תמיכה למפגינים האנטי ישראלים בארה"ב, אלג'יריה פועלת נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם, והרס שהשאירו מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת הומבולדט בברלין • כותרות העיתונים בעולם 

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מה הציבור חושב על השרה מירי רגב לאחר שידור התחקיר עליה?

תחקיר "המקור" על שרת התחבורה מירי רגב השפיע באופן דרמטי על השיח אודותיה - כך עולה מניתוח של חברת MIG, הסוקרת את השיח ברשתות ומנתחת אותו באמצעות AI ● אלה הנתונים שנאספו בעקבות שידורי התחקיר

אילת. בעיגול: מירי רגב / צילומים: תמר מצפי, מארק ישראל סלם-ג'רוזלם פוסט

משרד התחבורה הסיט מיליארדים לרכבת לאילת. שנה לאחר מכן, שקל לא מומש

שנה לאחר המאבק בין שר האוצר לשרת התחבורה על מתן תקציב לרכבת לאילת, בדיקת גלובס העלתה כי מתוך מיליארדי השקלים שהוקצו, שקל לא מומש ● בענף מסבירים כי בעוד שלשרה היה חשוב להציג רפורמה משמעותית, המשרד בראשותה מתקשה לבצע פרויקטים

תחנת דלק / צילום: שלומי יוסף

הוזלה ראשונה מתחילת השנה: מחירי הדלק יירדו ל-7.52 שקלים

הסיבה העיקרית לצניחת מחיר הדלק היא הירידה בשבועות האחרונים בשער הדולר ביחס לשקל ● סיבה נוספת היא התמתנות מסוימת במחירי הנפט בעולם

אסי שמלצר, יו''ר קבוצת שלמה, וג'ארד קושנר, שותף בקרן אפיניטי פרטנרס / צילום: עזרא לוי

כסף סעודי? מי באמת מימן את ההשקעה בעסקים של משפחת שמלצר

בעסקה שהושלמה בעיצומה של המלחמה, קיבלה קרן אפיניטי שמוביל ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, הנחה של עשרות אחוזים ותנאי מימון נדיבים ● הקרן רכשה 15% מעסקי הרכב של קבוצת שלמה תמורת 110 מיליון דולר ● בגין השלמת העסקה, קיבלו מנהלי קבוצת שלמה בונוסים נאים

סיכום חודש מאי בשווקים / אילוסטרציה: Shutterstock

המניה שזינקה, והאכזבה המקומית: מה עשו השווקים במאי?

במאי שוב התעורר החשש מהאינפלציה, לצד התמשכות המלחמה בארץ מרחיקים את אפשרות הורדת הריבית והשוק הסולידי בישראל נפגע ● סקטור הטכנולוגיה גורר את מדדי וול סטריט והבורסה שלנו שוב מקרטעת מאחור

רחובות / צילום: Shutterstock, Oren Ravid

12 אלף איש על 250 יח"ד: העיר שמובילה בנרשמים ל"דירה בהנחה"

ההרשמה לתוכנית הדיור הממשלתית "דירה בהנחה" נפתחה השבוע וההרשמה להגרלות בעיר רחובות היא המבוקשת ביותר עד כה ● ההרשמה תיסגר ב-8.7 ● וגם: הריסת הבתים שנפגעו בעוטף עזה תחל בשבוע הבא ● חדשות השבוע בנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט; תשואות איגרות החוב הממשלתיות עלו

דאו ג'ונס ירד ב-1% ● הפרס שמציעה טסלה לאלה שיצביעו בעד חבילת השכר של אילון מאסק, וגם, טרמפ שוקל למנות את מאסק ליועצו ● המניות שאנבידיה רכשה, אחת מהן עם תשואה גבוהה אפילו משלה עצמה ● שיא בחשיפת קרנות הגידור לשבע המופלאות ● תעודת הסל על הביטקוין של בלאקרוק הפכה לגדולה ביותר ● למה תשואות האג"ח האמריקאיות ממשיכות לעלות? ● עסקת ענק: קונוקו פיליפס רוכשת את מרתון אויל ● אמריקן איירליינס פירסמה אזהרת רווח, ירדה ב-13%

הדולר מזנק מול השקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

המטבע החזק בעולם בדרך לנקודת מפנה, ואיך זה ישפיע על השקל

הדולר מסכם את חודש מאי עם היחלשות מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל ● אך בבנק אוף אמריקה מעריכים שהמגמה תיעצר בקרוב ושהדולר ישוב להתחזק ● וכיצד צפוי להגיב המטבע הישראלי?

דגלי גיאורגיה והאיחוג האירופי במחאה בבירה טביליסי / צילום: ap, Zurab Tsertsvadze

הקרב על הקווקז: גיאורגיה נקרעת בין השאיפה לאירופה ובין רוסיה

משבר עם פוטנציאל גורלי בגיאורגיה: המונים מחו על חוק המצמצם את הדמוקרטיה ומרחיק את המדינה מהמערב, אבל הפרלמנט לא נענה למחאות ● מה לעשות באנרגיה העצומה שהצטברה? האם פני גיאורגיה למהפכה חדשה? ואיך תגיב רוסיה?

סניף של סבן אילבן בישראל / צילום: Shutterstock

לאחר הפסד של כ-70 מיליון שקל: האחים זלקינד נפטרים מ"סבן אילבן"

רשת חנויות הנוחות "סבן אילבן", שהשיקה אלקטרה צריכה לפני פחות משנה וחצי, נמכרת למתחרה המקומית "סבן אקספרס" תמורת 3.4 מיליון שקל בלבד - לאחר שהסבה לאלקטרה צריכה הפסד של כ-70 מיליון שקל ● סניפי "סבן אילבן" יוסבו למותג הרוכש

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מיחזורי המשכנתאות תופסים תאוצה, ומזרחי טפחות מגדיל אחיזה בשוק

דוחות הבנקים מגלים כי הציבור מיחזר במהלך הרבעון הראשון של השנה משכנתאות בהיקף של 5.4 מיליארד שקל, לעומת 2.2 מיליארד לפני שנה ● וגם: התחרות בשוק המשכנתאות כבר לא צמודה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

גל הפיטורים בשופרסל נמשך: כ-50 עובדים קיבלו זימון לשימוע

כ-50 עובדי מחלקת מערכות המידע בשופרסל קיבלו היום זימונים לשימוע, חודש אחרי גל הפיטורים הראשון שכלל 100 עובדים ● בכך נמשך הליך ההתייעלות של האחים אמיר ברשת, כשהפיטורים הנוכחיים צפויים לפי הערכות להוביל לחיסכון של מיליוני שקלים

האם לכל המדינות בעולם יש גירעון ומה משמעותו?

הגירעון התופח הוא אחת הדאגות הגדולות כיום של הצמרת הכלכלית במדינה והוא צפוי להתגלגל לכיס של כולנו ● אבל האם גירעון הוא תמיד דבר שלילי? ולאילו מדינות אין גירעון? ● שאלת השבוע, מדור חדש

נעה היימן, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

עזיבה נוספת בצמרת אגף התקציבים: הבכירה שהתפטרה אחרי עשור

נעה היימן, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר לתחום המשרדים החברתיים, הודיעה על סיום תפקידה ● מדובר בעזיבה שנייה בצמרת האגף מתחילת השנה, לאחר פרישתו של הסגן לענייני מאקרו לפני ארבעה חודשים

שופט העליון יצחק עמית / צילום: דוברות בתי המשפט

לחץ על סמוטריץ' וגלנט: בג"ץ יבחן התנהלות המדינה בפנסיות הצבאיות

הפרקליטות צפויה להציג מחר בפני העליון הסכם שגובש בין משרדי האוצר והביטחון, שיסדיר מחדש את נושא הפנסיות של אנשי משרד הביטחון ויעגן את ההטבות בחקיקה ● העתירה, שהוגשה עוד ב-2019, טוענת כי "הגדלות הרמטכ"ל" - תוספות שנויות במחלוקת לפנסיות התקציביות של אנשי הקבע ב צה"ל - לא חוקית