גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי
שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מבקשת להחמיר בעונשו של שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, שנידון ל-14 חודשי מאסר בפועל, 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל בעקבות הרשעתו בהעלמת מס בהיקף 1.5 מיליון שקל במסגרת פרשת "זיוף מסמך ועבירת מס".

בערעור שהוגש הבוקר (ג') לבית המשפט המחוזי בתל אביב, מבקשת המדינה להטיל על ברוש 24-40 חודשי מאסר וכן קנס משמעותי יותר מאלה שהוטלו עליו, וזאת, כנטען, "באופן שיבטא נאמנה את חומרת מעשיו, את מידת הפגיעה בערכים המוגנים ואת מדיניות הענישה הנוהגת, בשים לב למכלול העבירות שנעברו, מלוא ההכנסות שהושמטו והצורך בהרתעתו והרתעת הרבים מפני ביצוע מעשים מסוג זה". 

3 פסקי דין בשבוע | ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?
2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

יצרו מצג כוזב

חקירת פרשת "המסמך המזויף ועבירת המס", שבוצעה על-ידי פקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, סבבה סביב חברה משפחתית שהקימו שרגא ברוש ואחיו יריב, כאשר על-פי האישומים, על-מנת "לחסוך" מס, שלח ברוש מכתב מזויף לרשות המסים בנוגע למועד בקשת רישום החברה כמשפחתית. הזיוף הנטען הוא התאריך שבו התבקש הרישום, לאחר שברוש ניסה ליצור מצג לפיו הוא ביקש לרשום חברה בבעלותו ובבעלות אחיו כחברה משפחתית כבר בשנת 2014.

על-פי כתב האישום, ברוש ואחיו יריב החזיקו במניות החברה א.ל.ע.א השקעות בע"מ, כל אחד ב-50% ממניות החברה. החברה החזיקה במניות חברת עושרד גז טבעי בע"מ, שהוקמה לשם עיסוק בקניית גז טבעי מאסדת הקידוח "תמר" ומכירתו ללקוחות. במהלך שנת 2015 מכרה חברת א.ל.ע.א חלק ממניותיה בחברת עושרד. מכירה זו הניבה לחברת א.ל.ע.א רווח הון בסך של כ-8.36 מיליון שקל.

על-פי סעיף 64א לפקודת מס הכנסה, חברה שחבריה הם בני משפחה, ושלושה חודשים מיום היווסדה הוגשה בקשה להכיר בה כחברה משפחתית - יחולו עליה הוראות מיסוי מיוחדות, שעיקרן היותה "שקופה", וחישוב המס יתבצע אצל בעל המניות עצמו. לו הייתה חברת א.ל.ע.א חברת משפחתית, הייתה לה הטבת מס בגין רווחי ההון, כיוון שרווח ההון לא היה ממוסה במיסוי דו-שלבי, כפי שממוסה חברה שאינה חברה משפחתית - מיסוי רווח ההון בחברה ואחר-כך מיסוי הדיבידנד כשהוא מחולק לבעל המניות שמבקש למשוך לעצמו את הרווח.

באישום נטען כי במועד שאינו ידוע במדויק, לאחר חודש יוני 2015, החליטו ברוש ורואה החשבון של החברה, רו"ח מיכאל בר-לבב, לרמות את פקיד השומה על-ידי יצירת מצג כוזב לפיו הוגשה בקשה להכיר בחברה כחברה משפחתית במועד. לצורך כך, נטען, זייפו השניים שלושה מסמכים שתכליתם הייתה להציג מצג לפיו הוגשה הבקשה בתוך שלושה החודשים ממועד היווסדה של החברה. השניים הגישו מסמכים לפקיד השומה אשר כוללים את המסמכים המזויפים.

עוד על-פי האישום, ברוש ורואה החשבון פנו מספר פעמים לפקיד השומה וביקשו להכיר בחברה כמשפחתית על בסיס המסמכים המזויפים.

ב-18 בינואר 2017 הגישו ברוש ובר-לבב לרשות המסים דוח שנתי על הכנסות החברה לשנת 2015, בחתימת ברוש, אליו צורף דוח כספי מבוקר על-ידי רואה החשבון. בדוח נכתב כי החברה נרשמה כחברה משפחתית. עקב הפניות וההצהרות ותוכנן הכוזב, סווגה החברה כמשפחתית.

המס אותו היו צריכים לשלם החברה ובעלי מניותיה עמד על סך של 4.3 מיליון שקל. המס המופחת ששולם, עקב המרמה הנטענת, עמד על כ-2.76 מיליון שקל בלבד. ברוש הואשם בהשתמטות ממס בסך כ-1.55 מיליון שקל.

"זיוף אקטיבי"

ב-29 בדצמבר 2016 הגיש ברוש דוח על הכנסות ליחיד על שנת 2015, ובדוח זה הופיע מצג לפיו החברה היא חברה משפחתית. לטענת המדינה, דוח זה הוא כוזב, הואיל ובמועד הגשתו החברה לא נרשמה כחברה משפחתית, וברוש ורואה החשבון ידעו על כך.

ברוש, חברה בבעלותו ורואה החשבון בר-לבב הואשמו בעבירות מרמה בכוונה להתחמק ממס, בזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בר-לבב הורשע, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בכך שסייע לברוש לערוך את המסמכים המזויפים לטובת הטבת המס, ונגזרו עליו 9 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 50 אלף שקל, וכן נאסר עליו (בהסכמתו) לעסוק במקצוע ראיית החשבון.

ביולי אשתקד הרשיעה השופטת דנה אמיר את ברוש ואת החברה בבעלותו בעבירות של זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ובמסירת פרט כוזב בדוח, ובמרמה, עורמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס ולסייע לאחר להתחמק ממס וכן בזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות.

בהמשך לכך, בחודש שעבר, נגזר דינו של ברוש ל-14 חודשי מאסר בפועל. השופטת דנה אמיר מבית משפט השלום בתל אביב קיבלה את עמדת המדינה, לפיה נסיבות ביצוע העבירות "מלמדות על פיתוי גדול לבצען לאור הסיכון הנמוך בגילויין", אך דחתה את בקשת הפרקליטות להטיל על ברוש מעל 24 חודשי מאסר בפועל.

עונש שאינו עולה בקנה אחד עם הערכים שנפגעו

בערעור שהגיש עו"ד נועם עוזיאל מפרקליטות מיסוי וכלכלה נטען כי העונש שהוטל קל מדי. לטענת המדינה, מתחם הענישה שקבע בית המשפט - של 12 עד 30 חודשי מאסר - הוא רחב מדי, ביחס של פי 2.5 בין רף תחתון לעליון, ו"הרף התחתון והעליון של מתחם העונש ההולם שקבע בית המשפט נמוכים מדי ואינם עולים בקנה אחד עם הערכים החברתיים שנפגעו, נסיבות ביצוע העבירה ומדיניות הענישה הראויה ואף זו הנוהגת בעבירות המס קיימים תבחינים כמותיים הניתנים להשוואה הנוגעים להיקף הכנסה שהועלמה וכיוצ"ב".

בערעור צוין כי "במקרה שבפנינו מדובר בעבירות שמטרתן הייתה להימנע ממיסוי החברה על הכנסה בהיקף של 8.5 מיליון שקל ומעשי זיוף המסמכים וקבלה במרמה של הכרה למפרע בחברה כמשפחתית - עבירות לפי חוק העונשין הפוגעות בערכים מוגנים נוספים ומשמעותיים. מתחמי הענישה הנוהגים בפסיקה בעבירות מס, בהיקפים ונסיבות הדומים לנסיבות שבענייננו, גבוהים מהרף התחתון והעליון אותו קבע בית המשפט". 

עוד צוין כי בערעור כי היות שבגזר הדין קבעה השופטת אמיר כי יש הבדל משמעותי בין כתב האישום בו הודה רו"ח בר-לבב לבין זה שבו הורשע ברוש, בעיקר לחובתו של ברוש, לא ניתן לקבל ולהצדיק קביעת תחתית המתחם לכדי 12 חודשים, שהיא אותה תחתית מתחם בעניינו של בר-לבב, ובכלל על בית המשפט היה לקבוע מתחם שתחתיתו גבוהה מ-12 חודשים.

עוד כתבות

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה בכ-0.7% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גולדמן סאקס: השווי של אנבידיה אטרקטיבי לקנייה ● גיימסטופ ו-AMC זינקו שוב בעשרות אחוזים ● מלחמתזנקת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה זינקה ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה