המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה • לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור
מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

ביום חמישי האחרון, קבינט המלחמה דן אודות הפעולה ברפיח, והסימנים המעידים על כך שישראל צפויה לצאת בקרוב למהלך מעורר המחלוקת, מופיעים בקצב גבוה. בנוסף, חמאס פרסם השבוע סרטון מהשבי של החטוף הירש גולדברג־פולין. בסרטון, נראה הצעיר שנחטף ממסיבת הנובה, כשיד שמאל שלו קטועה. משפחתו של גולדברג-פולין התירה לישראלים להפיץ את הסרטון, והדבר עורר מחאות ברחבי הארץ בקריאה לשחרר את החטופים.

בלעדי | אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות 
שאלות ותשובות | לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס? 

כדי להבין לאן הדברים הולכים, דיברנו עם מאיר בן שבת, ראש מכון משגב לביטחון לאומי ולשעבר ראש המל"ל. בתחילת השיחה, שאלנו את בן שבת מה אמורה להיות המטרה של הפעולה ברפיח.

"למעשה", הסביר בן שבת, "הפעולה ברפיח אמורה להמשיך את המאמץ להשגת כל המטרות שהוגדרו למלחמה בעזה, שעד כה טרם הושגו". לדבריו, היעדים הקונקרטיים של הפעולה, לא לפי דחיפותם, הם כדלקמן:

1. פירוק חטיבת החמאס המרחבית, על ארבעת גדודיה, על־ידי חיסול או מעצר של אנשיה, תפיסה או השמדה של מפקדות, נכסים אסטרטגיים, נשק ואמצעי ייצור.

2. הפסקת השליטה האזרחית של ממשל חמאס במרחב הזה, על־ידי פגיעה במנגנוני השלטון של חמאס.

3. השתלטות על נתיבי ההברחה ועיצוב מציאות ביטחונית חדשה ברצועת הגבול, שתמנע הברחות מסיני לרצועת עזה.

4. קידום שחרורם של החטופים, בין אם במהלכים מבצעיים או לא, תוך ניצול הזדמנויות מבצעיות שהלחימה תיצור, לרבות בערוץ המשא־ומתן בעקבות הכבדת הלחץ על חמאס".

איך אפשר לטעון שאחרי הפעולה ברפיח יגיע ניצחון, כאשר בינתיים, רואים את העזתים חוזרים לצפון הרצועה, משגרים רקטות בערב החג והולכים לים?
"הפעולה ברפיח איננה סוף פסוק", מדגיש בן שבת בפסקנות ומצנן את ההצהרות הנשמעות כאן לאחרונה. "גם אחריה, תידרש עבודה ממושכת בתוככי השטח, כדי להשמיד את היכולות שיוותרו ולהעמיק את עקירת חמאס, עד שתיווצר מציאות חדשה. זה לא יהיה קל ולא יהיה מהיר, אך זה אפשרי. כך היה גם לאחר 'חומת מגן', שפרצה בדיוק לפני 22 שנה".

מה יהיה עם עסקת החטופים?
"צריך לומר ביושר", הוא אומר בצער. "הלחץ על חמאס בתקופה האחרונה לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות ולהגיע לעסקה בדחיפות. יתרה מכך, הוא נהנה מהאספקה ההומניטרית המוגדלת, ושאב עידוד מהלחץ החיצוני הגובר על ישראל, וכן מהלחץ הפנימי בתוכנו. כדי להניע את חמאס לעסקה צריך להגדיל את הלחץ בכל המישורים, כך שהארגון ישלם מחיר על גם משיכת הזמן". בן שבת מונה כמה מישורים שלדעתו יש לפעול בהם כדי ללחוץ על חמאס להגיע לעסקה:

1. פעילות צבאית בתוך השטח ברפיח - במחנות המרכז וגם באזורים שבהם כבר פעלנו, תוך חיסול שיטתי של האנשים והגופים שמנציחים את משילות חמאס באזור.

2. חיסול מנהיגי חמאס בחו"ל.

3. סילוק הנוכחות של חמאס בקטאר.

4. מניעה מוחלטת של חזרתם של תושבי צפון רצועת עזה לבתיהם.

למה הם בעצם משחררים הקלטות של חטופים? מה המטרה?
"יש להניח שארגון הטרור המפלצתי שסוחר מולנו בתינוקות ובילדים שחטף מבתיהם, לא משחרר קלטות מתוך התחשבות במצוקת המשפחות. אפשר להעריך שהוא עושה זאת, בראש ובראשונה, כדי להגביר את הלחץ על מקבלי ההחלטות בישראל להיענות לתביעותיו. סיבה נוספת היא כדי שמנהיגיו בחו"ל יוכלו לטעון מול המתווכים שהסרבנות היא מהצד הישראלי. ייתכן שיש סיבות נוספות - אך לדעתי, אלה הן העיקריות".