גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS
שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

בטבלת השאלות הדחופות ביותר ביחסים הבינלאומיים, סין תמיד סמוכה אל הפסגה. אבל האם זה מעניק לה אוטומטית את בכורת החשיבות והדחיפות? אולי לא בטווח המיידי, כאשר את עיקר תשומת הלב תובעים כיבוי אש במזרח התיכון ובמזרח אירופה.

WSJ | החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר
חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

אבל את שאלת סין אפשר בהחלט לתאר כחשובה ביותר של זמננו; והיא נוגעת במיוחד לדמוקרטיות המערביות, החוששות מפני סין, ומתקשות לפענח את מניעיה ולחזות את מהלכיה. הקושי הזה אינו נובע רק מן הסכנה שמעצמת-העל תפרוק עול, אלא מריבוי האינטרסים הסותרים.

יש ארצות שאין להן כמעט כל עניין בהגנה על הסטאטוס קוו, כמו רוסיה ואיראן; יש ארצות הלהוטות להגן על הסטאטוס קוו, כמו רוב הדמוקרטיות התעשייתיות; ויש ארצות הפוסחות על שתי הסעיפים, וסין היא הבולטת בהן.

בשעה שרוסיה יצאה למלחמה בכוונה מוצהרת להרוס את הנורמות של המערכת הבינלאומית ואת ציפיותיה, לסין יש הרבה מאוד מה להפסיד מחורבן פתאומי או מהיר של הסדר העולמי. הסיבה הפשוטה: היא משתתפת פעילה בסדר הזה, ויוצאת נשכרת מהתארכותו.

ביום ד' הגיע לבייג'ינג מזכיר המדינה של ארה"ב, טוני בלינקן, בניסיון תקופתי מעוט-סיכויים להתיר את הפלונטרים. זמן קצר לפניו היתה שם שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן. ממה נשקפת הסכנה הגדולה ביותר ליחסי הדמוקרטיות המערביות עם סין? האם היא קשורה בחיכוכים הגוברים והולכים על ריבונות בים סין הדרומי? או בעתיד טייוואן? או בציר המתהדק בייג'ינג-מוסקבה? או בהצפת שוקי העולם במוצרים סיניים זולים, המצננים את הפעילות הכלכלית בכל הארצות, העשירות והעניות?

פיל בחנות חרסינה

או אולי הסכנה הגדולה ביותר היא היקף החתרנות והריגול של סין במערב? השבוע, גרמניה הודיעה על מעצר שישה סוכנים סיניים. אחד מהם היה שתול במשרדו של מנהיג בכיר במפלגת הימין הקיצוני, שממנה מתנערות כל שאר המפלגות בגרמניה.

בדיוק לפני חודש, ארה"ב ובריטניה הטילו עיצומים על האקרים בכירים בשירות סין. הם מואשמים שניסו לחדור אל מערכות ביטחון, אל רשתות חשמל ואל שורה של תשתיות בארה"ב; הם גם הואשמו בגניבת 40 מיליון שמות מפנקס הבוחרים בבריטניה. הנוזקה (malware) שהסינים שתלו במערכות האמריקאיות נועדה להיכנס לפעולה אם סין תפלוש לטייוואן, ואם ארה"ב תנסה לבוא לעזרת האי הקטן.

בעניינים האלה, סין מתהלכת בעדינותו של פיל בחנות חרסינה. לפחות מצד הדיפלומטיה הפומבית שלה נראה שפשוט לא אכפת לה מה התנהגותה מעוללת למעמדה ולשמה הטוב. למעשה, אכפת לה בהחלט, והיא גם מתלוננת ללא הרף על כוונות הזדון של גילויים כאלה. זה לא מפריע לה לחזק את הרושם של היעדר ריסון עצמי.

בחודש שעבר, שגריר סין בבריטניה הוזמן לשלוש אוניברסיטאות במידלנד האנגלי. בלי ניד עפעף הוא הורה שם לסטודנטים סיניים "לתרום למולדת" ולהוציא אל הפועל את הנחיותיה של המפלגה הקומוניסטית (הופעתו דווחה ב-dailymail.co.uk).

טקסט שפורסם בישומון הסיני WeChat דיווח כי השגריר, ג'נג זגוואנג, "עודד את כל הנוכחים לזכור את ציוויי המזכיר הכללי שי ג'ינפינג, לדבוק באהבת המולדת ולשרת את ארצנו". אלפי סטודנטים סיניים לומדים באוניברסיטאות האלה. איך בדיוק עליהם לשרת את המולדת? זו שאלה ששירותי הביטחון הבריטיים מקדישים לה תשומת לב מיוחדת.

"שיטות רמייה וכפייה"

מחלקת המדינה של ארה"ב האשימה את סין עוד בספטמבר שעבר שהיא משתמשת ב"שיטות של רמייה ושל כפייה" כדי להזין את דעת הקהל בעולם במידע כוזב ולכונן "אוטוריטריזם דיגיטלי", זאת אומרת העתקתם של דפוסי התנהגות פנימיים מסין אל הזירה הגלובלית.

זה היה מאז ומעולם החשש הגדול ביותר: שסין, במקביל לעלייתה הכלכלית הפנומנלית ולהתחזקותה הצבאית, תנסה להתערב בענייניהן הפנימיים של יריבותיה. האמריקאים אומרים כי הם מתלוננים לא על עצם ניסיונה של סין להשפיע על דעת הקהל, אלא על השיטות שהיא נוקטת. סין עצמה סגורה ומסוגרת, נתונה לצנזורה מחמירה גם בעניינים של מה בכך. היא משפיעה, אבל אינה מושפעת. דעת הקהל שלה שייכת רק לה. השבוע שמענו שאפל נדרשה לסלק את יישומון ווטסאפ מחנות היישומונים הסינית שלה.

על הפרק בארה"ב עומדת כמובן המערכה נגד טיקטוק. הקונגרס של ארה"ב הצביע השבוע לטובת מכירה של היישומון האולטרה-פופולרי, כדי להוציא אותו משליטתו הלא-ישירה של המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג. החברה האם של טיקטוק, ByteDance, מחויבת על פי החוק הסיני לציית לשירותי הביטחון. ממשלות מערביות חושדות שהסידור הזה מעניק למשטר גישה חופשית לדאטה פרטית של מאות מיליוני משתמשים ברחבי המערב.

עניין טיקטוק רחוק מאוד להסתיים, ואל נכון יגיע עוד אל בית המשפט העליון של ארה"ב. טיקטוק דורשת שיכובד חופש הדיבור שלה, והיא עושה כן על יסוד התיקון הראשון לחוקת ארה"ב, המבטיח חופש דיבור.

כמובן, קצת משעשע לראות חברה סינית מסתמכת על חוק אמריקאי כדי להגן על זכות הדיבור שלה, בשעה שמדינת המשטרה הסינית רודפת בחימה שפוכה כל מי שעומדים על זכות הדיבור בסין עצמה.

לאחוז מקל בשני קצותיו

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" גילה השבוע, כי ממשל ביידן שוקד עכשיו על סנקציות נגד בנקים סיניים כדי להפסיק את השתתפותם בתעשיית המלחמה של רוסיה. סין אומנם אינה מספקת נשק בתור שכזה לרוסים, אבל היא מוכרת להם מרכיבים החיוניים לייצור נשק.

גישת סין אל מלחמת אוקראינה היתה קשה לפיענוח מלכתחילה. היא לא תמכה בעצם הפלישה הרוסית, אבל הטילה על נאט"ו את האחריות, והביעה תמיכה בזכותה של רוסיה להגן על ביטחונה. יחסיהם האישיים של ולדימיר פוטין ושל שי ג'ינפינג התחילו לפני עשר שנים, הם חזרו ונפגשו עשרות פעמים, והביעו לא רק ידידות פוליטית אלא חיבה אישית זה לזה. ברור למדי שאילו סין הייתה מתייצבת נגד הפלישה, רוסיה היתה מתקשה להתחיל אותה, או להמשיך אותה.

דונלד טראמפ / צילום: ap, Curtis Means

באותה השעה, שיתוף פעולה כלכלי ופוליטי עם אירופה עומד סמוך לראש סדר העדיפויות של סין. היא שכנעה את עצמה, איכשהו, שהיא תוכל להחזיק את המקל משני קצותיו: גם להפיק תועלת עצומה מן השוק האירופי הענקי, גם לתמוך במעצמה תוקפנית החותרת בגלוי לפורר את אירופה ולהחליש את ביטחונה הקיבוצי.

מדינאים אירופיים נכנסים ויוצאים בשערי בייג'ינג. קנצלר גרמניה היה האחרון שבהם, בשבוע שעבר. הם זקוקים לסין לא פחות ממה שסין זקוקה להם, והם אינם מכים באגרופם על השולחן. את העונג הזה הם משאירים, כרגיל, לארה"ב.

אם יהיו חילופי שלטון בוושינגטון בעוד שמונה חודשים וחצי, סביר להניח שהשולחן ייחבט לעיתים קרובות אפילו יותר. בזמן נשיאותו של דונלד טראמפ, מלחמת סחר אינטנסיבית עם סין הייתה מסימני ההיכר העיקריים של מדיניות החוץ האמריקאית. לסינים, וכמובן לא רק להם, מזומנות שעות ארוכות של תהייה על העתיד לבוא.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● פרקליטו של רה"מ התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יבואנית טויוטה מודיעה על "השפעה מיידית" על השיווק של קורולה ו-CH-R ● לגלובס נודע כי החברה עוצרת הזמנות לחברות הליסינג, ומקצה את המלאים לטובת לקוחות פרטיים ● גם יונדאי החליטה להשהות את ההזמנות על מספר דגמים, בהן I10, I20

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

"לו הייתי רוטשילד": טירה שהייתה בבעלות המשפחה היהודית נמכרת בסכום של 454 מיליון דולר

בטירה הצרפתית מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים ● בעבר הטירה הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית, אותה הם מכרו למלך מרוקו - חסן השני ● כעת היא צפויה לעמוד למכירה פומבית ועשויה אף להפוך לאחד הנכסים היקרים שנמכרו אי פעם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"