גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

WSJ | החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר
חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן
בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

1בלומברג: איראן ופקיסטן משתפות פעולה

"איראן ופקיסטן מתקדמות לקראת שיפור היחסים ביניהן בעקבות תקיפות צבאיות קטלניות מוקדם יותר השנה", נכתב אמש (ג') בבלומברג. "במהלך ביקור חשוב של נשיא איראן, איברהים ראיסי, שתי המדינות חתמו על הסכמים בנושא שיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי. ראש ממשלת פקיסטן שהבז שריף והנשיא ראיסי הובילו את החתימה על שמונה הסכמים באיסלמבאד, כולל הקמת אזור כלכלי מיוחד משותף. הם גם הסכימו, ברמה העקרונית, לאסור על ארגוני טרור לפעול זה על אדמתו של זה ולשתף פעולה במלחמה בטרור, לפי הצהרות משרד הפנים של פקיסטן".

באתר החדשות NDTV, צוין כי "ארה"ב הזהירה ביום שלישי את פקיסטן מפני השלכות אפשריות למהלכים הללו, והוסיפה כי הם ימשיכו לשבש ולנקוט פעולות נגד רשתות הפצה השוקלות לקיים עסקים עם איראן". "אנו ממליצים לכל מי ששוקל עסקאות עם איראן להיות מודעים לסיכון הפוטנציאלי של סנקציות", אמר סגן דובר ראש מחלקת המדינה האמריקאית, ודנט פאטל. עוד צוין כי "בתגובה לשאלה על הסיבה מאחורי הסנקציות הללו, אמר פאטל כי 'הסנקציות נעשות משום שאלו ישויות אשר הפיצו נשק להשמדה המונית ואמצעים למסירתם'".

מתוך בלומברג, מאת איסמעיל דילוואר. לקריאת הכתבה המלאה

מתוך NDTV. לקריאת הכתבה המלאה

2אל ג'מהורייה: בלבנון מתחילים לחשוב על היום שאחרי הלחימה

"באזור שחווה טלטלה שעלולה לעצב מחדש את הגבולות הפוליטיים, תושבי לבנון מתמודדים עם אתגרים וחילוקי דעות מיידיים, אבל בקרוב הם יצטרכו לשאול את עצמם: מה יהיה עתידה של לבנון לאחר סיום הסכסוך?", כך נכתב הבוקר (ד') באל-ג'מהורייה הלבנוני. בעיתון, נכתב כי "הקבוצות הלבנוניות הגדולות מהססות לשרטט את החזון הספציפי שלהן לעתידה הפוליטי של לבנון ולמאזן הכוחות בה. יש חוסר רצון משותף לחזור לנוסחה הישנה שעיצבה את המדינה במאה האחרונה, מכיוון שהחולשות שלה התבררו".

כמו כן, צוין כי "שתי המפלגות השיעיות העיקריות רוצות לשמור על משטר ריכוזי חזק, ומכיוון שהשותף השיעי לשלטון הוא החזק ביותר כיום, הוא יכול לדחות כל דיון במתכונת חדשה". כך או כך, נכתב, "כולם יתמודדו עם האתגר הגדול ביותר - מספר משמעותי של עקורים סורים ופלסטינים. אם המאמצים להחזיר את האנשים האלה לבתיהם ימשיכו להתעכב, מסיבות פנימיות או חיצוניות, המשמעות היא שלבנון תעמוד בפני מצוקה גדולה ומסוכנת ביותר, שעלולה לאיים עליה כמדינה וכישות, בשל ההתנגשות בין שני סוגי דומיננטיות: השיעים, המחזיקים בכוח מדיני וצבאי, והסונים, הגדולים יותר מספרם.

מתוך אל ג'מהורייה, מאת טוני איסה. לקריאת הכתבה המלאה

3ניו יורק טיימס: המחאות האנטי-ישראליות בקמפוסים במוקד

"בזמן שהמחאות על מלחמת ישראל-חמאס פרצו באוניברסיטאות בארה"ב בחודשים האחרונים, סטודנטים לתקשורת מדווחים מדי יום על המתרחש", נכתב אמש בניו יורק טיימס. בעיתוני הסטודנטים, "הצביעו על האופן בו מנהלים מגיבים למפגינים והגנו על זכויות הסטודנטים להתבטא. העיתונים היו קולניים במיוחד לגבי איומי הטרדה וחשיפה של מפגינים, שלטענתם חונקים את חופש הביטוי בקמפוס", נכתב. בניו יורק טיימס הציגו כמה ממאמרי המערכת שנכתבו על־ידי עיתוני סטודנטים בשבועיים האחרונים, על רקע המתיחות הגוברת באוניברסיטאות ברחבי ארה"ב.

ראיון | "אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור"
"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

מהבולטים ביניהם היה מאמר מערכת ה-Columbia Daily Spectator שפורסם בשבוע שעבר, שעות ספורות לאחר שנמת שאפיק, נשיאת האוניברסיטה, הזעיקה את המשטרה לקמפוס כדי לרוקן מאהל ממפגינים פרו-פלסטינים. "יותר מ-100 תלמידים נעצרו, וגרמו לסערה בקרב קהילת בית הספר". צוין כי "במאמר המערכת המנוסח בחריפות, שפורסם ב-18 באפריל וכותרתו 'האם קולומביה במשבר?', נכתב כי הנהלת בית הספר 'נכשלה ביצירת קשר אמיתי עם תלמידיה, עם הסגל והצוות', וכי האוניברסיטה הפכה אט־אט ל'מרחב של חוסר־אמון, דיכוי ופחד'". בעיתון "מישיגן דיילי" של אוניברסיטת מישיגן, נכתב כי "ככל שהאוניברסיטה מנסה להשתיק את קולות הסטודנטים, כך הם הופכים חזקים ונלהבים יותר".

בניו יורק פוסט, נכתב כי "מפתה להשוות את מחאת הסטודנטים על עזה להתקוממות שנראתה בקמפוסים במהלך מלחמת וייטנאם", לפני חמישה עשורים. "אבל ההשוואה מרחיקה לכת, משום שישנם הבדלים מהותיים במוטיבציה. ההתקוממות המוקדמת יותר נבעה מהתנגדות למלחמה באסיה, שיצרה זרם טלוויזיוני של שקי גופות אמריקאים ומהבהלה של צעירים שעומדים בפני גיוס צבאי". ההפגנות של היום, לעומת זאת, "מונעות ממשהו הרבה יותר מרושע: אנטישמיות. מחוף לחוף, יהודים הם פתאום נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת אנה בטס, ג'ונתן וולף. לקריאת הכתבה המלאה

מתוך הניו יורק פוסט, מאת מייקל גודווין. לקריאת הכתבה המלאה

4הדיילי מייל: שעון החול של טיקטוק בארה"ב התהפך

לאחר שבחודש שעבר, אישר בית הנבחרים האמריקאי הצעת חוק שתוביל לאיסור כלל ארצי על הפעילות של טיקטוק בארה"ב, "אמש, אישר הסנאט הצעת חוק של 95 מיליארד דולר לסיוע חוץ, ועכשיו שולח את החקיקה לשולחנו של הנשיא", נכתב בדיילי מייל. "החבילה שעברה כוללת תקציב של 60 מיליארד דולר לאוקראינה, 26 מיליארד דולר לישראל ולעזה וכ-4 מיליארד דולר לאינדו-פסיפיק - וכוללת הוראות שעשויות להביא לאיסור על שימוש בטיקטוק בארה"ב", נכתב.

שאלות ותשובות | סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

"'זה יהיה אחד ההישגים הגדולים ביותר של הסנאט מזה שנים, אולי עשרות שנים', אמר מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר, שעות לפני המעבר האחרון של הצעת החוק", בעוד ש-170 מיליון חובבי טיקטוק האמריקאים "מחכים בדאגה, שמא החקיקה תוביל להוצאה אל מחוץ לחוק של פלטפורמת שיתוף הווידאו האהובה עליהם". צוין כי בניגוד לחקיקה הקודמת, "החקיקה החדשה תיתן לטיקטוק שנה אחת ולא שישה חודשים להיפרד מסין - או להיאסר בארה"ב".

מתוך הדיילי מייל, מאת מורגן פיליפס. לקריאת הכתבה המלאה

עוד כתבות

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי