גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura
הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

כמעט שבוע עבר מאז הוקם מאהל המפגינים הפרו-פלסטיניים והאנטי-ישראלים באוניברסיטת קולומביה ולא נראה כי המפגינים חותרים לקראת סיום כלשהו של האירוע. הנהלת אוניברסיטת קולומביה, ששוכנת על שטח פרטי במרכז ניו יורק, אפשרה לשוטרים להיכנס למתחם רק ביום הראשון של האירועים, ומאז המשטרה מקיפה את הקמפוס, כל השערים סגורים ומסוקים חגים מעל האוניברסיטה, אך המשטרה לא יכולה להיכנס למתחם.

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה 
חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן 

השיעורים הפרונטליים באוניברסיטה הופסקו עד הודעה חדשה. סטודנטים יהודים ובעיקר כאלה שהתבטאו בעד ישראל או נוהגים להתלבש באופן המסגיר את יהדותם, קיבלו המלצה חמה לא להגיע למקום. לא היו עדיין התקפות פיזיות של ממש, אך הייתה אלימות מילולית רבה ולסטודנטים נחטפו דגלים ונחסמה כניסתם לאזור בו מתקיימת ההפגנה או המעבר אל בית הכנסת בקמפוס.

המאהל הפרו פלסטיני שקם בתוך הקמפוס של אוניברסיטת קולומביה / צילום: ap, Stefan Jeremiah

אתמול נערך במתחם ליל סדר בהובלת יהודים התומכים בקמפיין הפרו-פלסטיני. אבל אם זה נשמע פסטורלי, נציין כי בסמיכות לאירוע הזה, מפגינים הניפו שלטים החוגגים את פעילותם של טרוריסטים ספציפיים נגד ישראלים, היללו את הצלחת התקפות ה-7.10, עודדו את ההתקפות הבאות ואפילו קראו לנפילת ארה"ב.

"המפגינים קוראים למחיקת הלגיטימיות של מדינת ישראל"

פרופ' שי דוידאי מבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה, שהיה אחד ממובילי הקבוצה היהודית הציונית במאבק מול ההפגנות, גילה אתמול בלילה כי כניסתו לאוניברסיטה נחסמה, כמו לחלק מן הסטודנטים המפגינים, אך בפועל חלק מן אותם סטודנטים מצאו את הדרך להגיע לקמפוס. הנהלת האוניברסיטה מסרה לדוידאי כי כניסתו לקמפוס נחסמה כדי לשמור על בטחונו. "בפעם האחרונה שבה נחסמה כניסתו של חוקר לאוניברסיטה על רקע יהדותו, זה היה בגרמניה הנאצית", אמר דוידאי בחשבון הטוויטר שלו. זו אחת מבין כמה השוואות למשטר הנאצי שערך דוידאי בימים האחרונים.

עומר לובטון-גרנות, סטודנט לתואר שני וחוקר בבית הספר למדיניות ציבורית של קולומביה, נשוי למובילת המחאה נגד הרפורמה המשטרית בניו יורק, שני גרנות, ואחד ממובילי מוביל המאבק למען החטופים בעיר, סיפר לגלובס על חוויותיו בשבוע האחרון.

"אנחנו גרים בערך 100 מטר מהשער של קולומביה. מ-7.10 ההפגנות לא מפסיקות, והן כללו מההתחלה אמירות מאוד קשות, כולל מחיקת הלגיטימיות של מדינת ישראל ואפילו תמיכה ישירה בטרור וגלוריפיקציה של המחבלים. העיר נהייתה מקום פחות סימפטי והיו מקומות שנמנענו מלהגיע אליהם.

עומר לובטון, סטודנט לתואר שני וחוקר בבית הספר למדיניות ציבורית של קולומביה / צילום: עומר קפלן

"האוניברסיטה ניסתה לאזן בין טיפול במצב לבין חופש הביטוי, ועד לפני שבוע אמרתי שהם עשו עבודה יחסית טובה. הם השעו שני ארגוני סטודנטים מיליטנטיים במיוחד, פרסמו תקנון ברור לגבי מה מותר ומה אסור לעשות בקמפוס, תמכו בנו הסטודנטים הישראלים ואפילו יזמו אירועי דו-שיח.

"אבל השבוע נשיאת האוניברסיטה מוניש שאפיק נסעה לתת את הצהרתה בנושא בשימוע בקונגרס, וכשהיא לא הייתה כאן הוקם המאהל. מדובר בחבורה מאוד חכמה, מאוד מאורגנת ונחושה. עומדים מאחוריהם אנשים עם הרבה יכולות וכסף. אני עצמי מגיע מעולם של קמפיינים פוליטיים, וברור לי שזה מאורגן".

נשיאת האוניברסיטה, מוניש שאפיק, בהצהרתה בקונגרס / צילום: ap, Jose Luis Magana

יש אנשים שטוענים שזה אפילו מאורגן ישירות על ידי חמאס או החזית העממית.
"אני לא יודע על ידי מי, אבל גם אני שמעתי דברים כאלה".

לובטון-גרנות מספר כי עם הקמת המאהל "האוניברסיטה נכנסה ללחץ והכניסו את המשטרה, מה שהם לא עשו מאז שנות ה-60, ומאז הפעם האחרונה שהם עשו זאת, נדרש להם זמן רב לאושש את המוניטין שלהם כשומרי חופש הביטוי. אבל למרות התגובה החריפה הזו, הם לא ממש סיימו את העבודה והמאהל חזר לקמפוס עוד באותו הלילה. זה קמפוס מאוד עירוני, לרוב פתוח לכל הציבור, אבל עכשיו נראה כמו בסיס צבאי. כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות, מסוקים באוויר".

לא רק סטודנטים אלא גם מרצים משתתפים. אלה מרצים ספורים, או רבים?
"כמות משמעותית של מרצים תומכת בחופש הביטוי של הסטודנטים. בנוסף ישנם כמה מרצים שמובילים את האירוע, ונוקטים בקו קיצוני וקשה".

מרצים באוניברסיטת קולומביה מפגינים למען חופש הביטוי באוניברסיטה / צילום: ap, Stefan Jeremiah

איך האמריקאי הממוצע מגיב לאירוע הזה?
"לפי מה שאני רואה, רוב האמריקאים מרגישים שזה עושה שירות רע לליברליות ולדמוקרטיה. בסופו של יום אנשים שסולדים ומפחדים מהפרקטיקות הקיציוניות האלה. בטח שלא מתלהבים שאנשים לבושי כאפיות צועקים להם בערבית במרכז ניו יורק, זה מזכיר להם דברים לא טובים. זו בעיני ממש משימת התאבדות של השמאל, שתחזיר בסופו של דבר את טראמפ, כי אנשים ירצו חוק וסדר.

תורמים יהודים כבר ביטלו בשבוע האחרון תרומות לקולומביה, ואני חושב שגם האמריקאי השמרן יותר לא רחוק מאחור.
"אני מארגן את הפגנות החטופים בניו יורק. אלה הפגנות שקטות ולא מתלהמות, ובזכות זה יש לי גישה טלפונית לבית הלבן ולאו"ם. למפגינים האלה אין את זה, ומצד שני יש להם מהירות תגובה, שליטה מעולה בשפה ובסמלים, והמון פעילות ברשתות החברתיות. עוד לא ברור איזו גישה תעבוד. אני חושב שאנחנו צריכים גם כן להתחיל להגיב מהר יותר, להשיב על אש באש". אך מי יגיב? לובטון-גרנות מודה כי הקהילה הישראלית-יהודית הרבה פחות מאוחדת ומאורגנת מכפי שהמתנגדים נראים.

מה דעתך על תגובת הנהלת קולומביה לאירועים?
"אני לא מצפה מהם לפתור את הסכסוך במזרח התיכון, אלא רק שאני ארגיש בטוח ללמוד פה, וכרגע זה לא קורה. הם יצאו פארשים בעניין שי דוידאי. אני בטוח שהוא היה מתעמת עם המפגינים אבל בחיים הוא לא יעשה משהו אלים, ובכל זאת לא נתנו לו להיכנס לקמפוס כאשר חלק מהפרו-פלסטינים שהושעו, כבר בכל זאת חזרו לשם.

פרופ' שי דוידאי בשער לקמפוס. כניסתו לאוניברסיטה נחסמה במהלך הלילה / צילום: ap, Stefan Jeremiah

עם זאת, אני ממש לא קורא להחלפתם. הרי גם הצד השני קורא להחלפתם ומי יודע מה יכול לבוא במקום זה? אני לא חושב שיש היום אנטישמיות מהמוסדות בקולומביה".

איך זה יגמר לדעתך?
"ב-15.5 יש טקס סיום אליו מגיעים הורים ובוגרים מכל העולם. אני אתפלא מאוד אם האוניברסיטה תיתן לארגונים הפרו-פלסטיניים להרוס לה את זה. הרי מה אוניברסיטה מוכרת אם לא את הרגעים האלה. לכן אני מאמין שכך או אחרת, עד שבוע הבא זה ירגע".

ביום שישי ינצל לובטון-גרנות את נוכחות התקשורת במקום ויערוך אירוע בנושא החטופים. "המטרה היא לא ליצור עימות עם המפגינים בתוך הקמפוס אלא לא לתת לחטופים לרדת מסדר היום", הוא אומר.

אירוע נוסף שארגן וכנראה לא יצא לפועל, הוא ערב חברתי משותף לסטודנטים ישראלים ואיראנים. "אני מאוד מצטער על כך שנאלצנו לבטל. אנשים שבאמת מגיעים מהמזרח התיכון, היכולת שלהם להחזיק שיח מורכב ובונה היא גבוהה יותר. מרבים המפגינים הם בכלל לא מהאזור". 

"רטוריקה מטרידה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא "כמובן מודע" למחאות. סגן דובר הבית הלבן מסר לעיתונאים אמריקאים כי הממשל עוקב אחר ההתרחשות מקרוב. עם זאת טען כי ההחלטה האם לקרוא למשמר הלאומי לעזרה בפיזור ההפגנות, כפי שהציעו כמה פוליטיקאים רפובליקנים, היא החלטה של מושלת ניו יורק קאת'י הוקול, ולא של הממשל הפדרלי. הוקול התבטאה בעבר נגד חמאס ובעד זכותה של ישראל להגן על עצמה.

שוטרים עומדים מול מפגינים פרו פלסטינים בשערי האוניברסיטה / צילום: ap, Mary Altaffer

ביידן הוסיף כי הוא מגנה "רטוריקה מטרידה" בחלק מן ההפגנות. "אנחנו תומכים בזכותו של כל אמריקאי למחות בדרכי שלום, אבל כשאנחנו חוזים בקריאות לאלימות, באיום פיזי וברטוריקה אנטישמית, זה לא מקובל עלינו. הנשיא יודע ששתיקה היא כהסכמה, ולכן הוא משתמש בכל הפלטפורמות העומדות לרשותו כדי לוודא כי כל האמריקאים בטוחים". בהזדמנות אחרת אמר כי הוא: "מגנה גם את מי שלא מבין מה שקורה לפלסטינים". 

המהומות התפזרו לאוניברסיטאות נוספות. באוניברסיטת NYU  נעצרו אתמול 150 איש, ביניהם סטודנטים וגם מרצים מן האוניברסיטה, לאחר הפגנה שכללה גם השלכת בקבוקים על שוטרים. באוניברסיטת ייל נעצרו 45 מפגינים בין יום שני לשלישי. אוניברסיטאות אחרות בארה"ב מצטרפות למחאות, ביניהן הרווארד, MTI , מישיגן ודרום קליפורניה. חלק מההפגנות כבר התרחקו מהנושא המקורי ומתוייגות כהפגנות תמיכה בחופש הביטוי של הסטודנטים מקולומביה.

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נעילה ירוקה באירופה

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות