טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר • האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ
טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

יצרנית המכוניות החשמליות טסלה , שזכתה לתואר "הנשרכת לאחור" מבין מניות הטכנולוגיה הגדולות (מיקרוסופט, אפל, גוגל, מטא, אמזון, נטפליקס, אנבידיה וטסלה), פרסמה לפני זמן קצר את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה.

החברה דיווחה על הכנסות בגובה של 21.3 מיליארד דולר, ובכך פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על כ-22.22 מיליארד דולר, בהשוואה לתקופה המקבילה. מדובר בירידה החדה ביותר שהחברה הציגה בשורת ההכנסות מאז שנת 2012. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על רווח של 45 סנט למניה ופספסה את הצפי המוקדם שעמד על רווח של 51 סנט למניה, כך לפי FactSet.

למרות התוצאות החלשות, נכון לשעה זו, מניית טסלה קופצת בכ-6% במסחר המאוחר, לאחר שהחברה דיווחה כי בכוונתה להאיץ את הייצור של מכוניות חשמליות במחירים נגישים יותר.

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה 
בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה 

התחזיות החלשות לדוחות החברה לא מפתיעות ממש לאחר שורה של ידיעות מאכזבות שטסלה פרסמה בשנה האחרונה שבאו לידי ביטוי גם בביצועי מנייתה, שצללה בכ-40% רק מתחילת השנה ומחירה הגיע לשפל מאז ינואר 2023. 

טסלה, שעד לא מזמן השתייכה לקבוצה המכובדת של "7 המופלאות", הולכת ומאבדת את מעמדה בקרב המניות המבטיחות של וול סטריט ולא מפסיקה לייצר כותרות מאכזבות. 

ריקול מכוניות, פיטורי עובדים והורדות מחירים

הסיבה המרכזית לצרות של טסלה נובעת מהתחרות הגוברת שעמה החברה מתמודדת מצד החברות הסיניות וזאת לצד הירידה בביקוש מצד הצרכנים. את ההשלכות לכך ראינו כבר בדוחותיה האחרונים של החברה, אז פספסה את תחזיות המשקיעים ומנייתה איבדה מערכה ב-12% מיד לאחר פרסום הדוחות ורשמה את ירידת השווי היומית החדה ביותר בשנה האחרונה. לצד זאת,  מנהלי טסלה הזהירו בשיחת המשקיעים שהצמיחה צפויה להאט קצב ב⁻2024 יותר מהשנה הקודמת, מבלי לציין נתון מספרי. 

רק בתחילת החודש, חברת הרכב החשמלי פרסמה את דוח המסירות הרבעוני שלה התחזיות המוקדמות לקראת הדוח צפו עלייה של 8% במסירות למספר של כמעט 460 אלף רכבים, אבל ככל שהזמן חלף הן התבררו כרחוקות מהמציאות כשהחברה דיווחה על מסירה של כ-387 אלף מכוניות ברבעון הראשון של 2024. נמוך בהרבה לא רק מהתחזיות המוקדמות, אלא גם מאלו הפסימיות יותר שהסתפקו בכל מספר מעל 420 אלף. 

אין ספק שטסלה מנסה להילחם במומנטום השלילי שלה. לאחרונה הכריזה על הורדות מחירים על הדגמים הפופולריים ביותר של החברה בגובה של עד 2,000 דולרים ברחבי ארה״ב, כמו גם בסין ובאירופה. לצד זאת, בתחילת השבוע שעבר הודיעה החברה על כוונתה לצמצם יותר מ-10% מכוח העבודה הגלובאלי שלה.

בנוסף, בשבוע שעבר טסלה פרסמה כי בכוונתה לבצע ריקול על כמעט 4,000 רכבי סייברטראק, בהם יש לתקן פגם חמור בדוושות הרכב שנחשף בסרטון טיקטוק ויראלי מטעם לקוח שרכש סייברטראק.

לצד זאת, ברויטרס דיווחו כי אילון מאסק הדגיש כי סטלה מבטלת את התכנית להשקת מכונית חשמלית מדגם 2 במחיר סביר בטווח הקרוב, על מנת להתמקד בפיתוח החדש של החברה - הרובוטקסי. עם זאת, האנליסטים בוול טסריט לא משתכנעים שזה מה שיציל את טסלה כאשר ג'וזף ספאק, אנליסט ב-UBS, הדגיש בראיון ל-CNBC כי "הסביבה הנוכחית של טסלה לא מאפשרת מימון הן של הרובוטקסי והן של רכב חשמלי חדש במחיר סביר יותר".