הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% • סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% • ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי • תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

19:01

סיכום השבוע בבורסה: המסחר בתל אביב בשבוע השלישי של חודש אפריל נפתח במתקפת ירי מאסיבית וחסרת תקדים ע"י איראן ושלוחותיה לעבר ישראל , לפנות בוקר ה-14 באפריל 2024. למרות זאת המסחר בבורסה נפתח כסדרו, ומדדי הדגל ת"א-35 ות"א-125 עלו באותו היום בכ-0.3% כל אחד . 

אבל בעקבות המתקפה האיראנית התגברה הדריכות בשווקים לגבי פעולת תגמול של ישראל ולהתרחבות הלחימה במזרח התיכון. 

מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו השבוע בכ- 1.1% ובכ- 0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ- 7.6%. לירידת המדד תרמו המניות הדואליות הכלולות בו. יוצאי דופן השבוע, מדד ת"א-בנייה ומדד ת"א תשתיות אנרגיה שעלו השבוע בכ- 1.0% ובכ-0.8%, בהתאמה.

בתום המסחר היום ה-18 באפריל, נקבעו הפרמטרים לעדכון החצי שנתי של הרכב מדדי המניות, ובמסגרתו ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל החזקות ושופרסל , ויגרעו מהמדד מניות קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי.

ירידות שערים אפיינו את מדדי איגרות החוב. את ירידות השערים הובילו איגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד לטווח ארוך שירדו השבוע בכ-1.3%. יוצאי דופן השבוע הם מדדי איגרות החוב הממשלתיות תל גוב משתנה ו תל גוב צמודות 0-2 שעלו בכ-0.25% , כל אחד.

התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע. זאת בדומה לתשואה לפידיון של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים שעלתה בכ-0.1% במקביל והגיעה לכ-4.7% לקראת סוף השבוע.

מדד תל בונד-דולר ירד השבוע בכ- 0.1%, למרות התחזקות הדולר ביחס לשקל בשיעור של כ-0.5%. ביום חמישי, ה-18 באפריל, ערב העדכון החודשי של מדדי איגרות החוב הקונצרניות, הסתכם המחזור היומי באיגרות חוב בבורסה בכ- 7.8 מיליארד שקל, כ-4.1 מיליארד שקל מתוכם באיגרות חוב קונצרניות.

17:30

לאחר ארבעה ימי מסחר שליליים, המסחר בתל אביב ננעל הערב בעליות שערים חדות - ת"א 35 הוסיף לערכו 1.3% ות"א 90 עלה ב-0.9%. מדד הבנקים עלה ב-1.8%.

בנוסף בלט מדד ת"א בנייה שעלה ב-2.2%, בלטו בו קרסו נדל"ן והכשרת ההתחדשות. 

בין 125 המניות הגדולות בבורסה בלטו בי קומיוניקיישן שעלתה ב-8%, תמר פטרוליום ונקסט ויז'ן שעלו ב-4%. 

16:17

העליות בבורסה של תל אביב מתזקות כעת - ת"א 35 מוסיף לערכו 1% ות"א 90 עולה ב-0.6%. מדד הבנקים עולה ב-1.9%. 

אתמול המדדים בבורסה ננעלו בירידות של כ-1%, בסיומו של עוד יום תנודתי שהתחיל בעליות קלות. מדד הבנקים רשם ירידה של 1.7%. על המסחר ממשיכים להשפיע חששות מהסלמה ביטחונית. 

אר.אס.אל אלקטרוניקה קיבלה הזמנה לפיילוט ממפעל ישראלי לייצור תחמושת בהיקף של כ- 100 אלפי דולר ליישום אזרחי ראשון של שילוב טכנולוגיות הכוללות, בין היתר, בינה מלאכותית ולימוד מכונה. החברה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי אלקטרוניקה מתוחכמים לתחומי התעופה והארטילריה.

אלה יושמו עד כה בפלטפורמות צבאיות בלבד, על מנת להשיג שיפור בתפוקת הייצור ובעליות מחזור החיים על ידי אימוץ שיטות אחזקה חזויה. בעתיד הקרוב, הפיילוט יורחב לרצפת הייצור של מפעל התחמושת. הזמנה זו בנוסף ל פיילוט שהותנע כבר ברכבת ישראל ופיילוט מתוכנן באוניות צי סוחר הזהות במטרותיהם לשיפור תפוקות ויצירת חסכון בעלויות התפעול. 

15:13

חברת הפיצוחים הבורסאית חממה סחר , שבשליטת משפחת חממה (77.7%), שהיא למעשה שלד בורסאי (בשווי שוק של 59 מיליון שקל), מרכזת עניין בעקבות הצעה שקיבלה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה, כאשר השליטה תעבור לבעלים החדש. 

מי שהגיש את ההצעה הוא ניסים ברכה, מנכ"ל חברת הקנאביס טוגדר   ומייסד חברת נדל"ן בשם גלובוסנטר נדל"ן. על פי ההצעה, ברכה ימזג לחברה פעילות נדל"ן בארץ בתחום המרכזים הלוגיסטיים וכן נדל"ן מסחרי בשווי של לפחות 90 מיליון שקל ופעילות נדל"ן נוספת בהיקף של עד 80 מיליון שקל.

14:35

מניית חברת הטענת כלי הרכב החשמליים, אלקטריאון , עולה ב-4% אחרי שהחברה הבת הצרפתית שלה מדווחת כי היא נמצאת בשלבים מתקדמים לחתימה על הקמת פרויקט בעיר רוא'ה בצרפת. במידה והחוזה ייחתם, יהיה מדובר על הפיילוט השני של החברה במדינה שצפוי להימשך מספר חודשים. בצרפת מדווחים כי מדובר על היקף כספי של כ-547 אלף יורו.

נזכיר כי החברה צפויה להיכנס למדדי ת"א 90 ות"א 125 בעדכון המדדים הקרוב שיתקיים בתחילת חודש מאי, וזאת אחרי שהמניה זינקה בחצי השנה האחרונה ביותר מ-200%.

13:15

עשות אשקלון , שנמצאת בשליטת קרן פימי (85%), הודיעה היום (ה') על רכישת 100% מחברת אי.די.סי בתמורה משולבת של 40 מיליון שקל במזומן ומניות עשות בהיקף 1%.

החברה הרוכשת נחשבת לאחת המובילות בייצור מערכות הנעה, ממסרות ומכלולים מורכבים וייחודיים לכלי רכב משוריינים כמו מרכבה ונמ"ר. נוסף על כך, עשות, שנוסדה בשנת 1967 ומעסיקה כיום כ0440 עובדים בישראל ובארה"ב, מספקת לחברות ענק בינלאומיות בתחומי התעופה הצבאית והאזרחית חלקים ורכיבים קריטיים הכוללים חלקים נעים וגלים סובבים מרכזיים למנועי סילון, וכן מוצרים ושירותים נוספים. בשנת 2011 הרחיבה עשות את פעילותה בשוק האמריקאי לאחר שרכשה חברת ייצור מערכות גלגלי שיניים ורכיבים מתקדמים, רליאנס גיר, שמפעלה נמצא באילינוי.

אי.די.סי פועלת בשני תחומי פעילות. בתחום הצבאי, היא מספקת ללקוחותיה ובראשם משרד הביטחון, מגוון מערכות שכוללות רכיבים קריטיים לטנקי מרכבה ונמ"ר. בתחום הפעילות האזרחי, מספקת אי.די.סי ללקוח מרכזי, מוצרים המשמשים אותו בייצור סמיקונדקטורים. ההכנסות והרווח התפעולי של אי.די.סי בשנת 2023 עמדו על כ-48 מיליון שקל וכ־17 מיליון שקל בהתאמה.

13:07

חברת ברן , העוסקת במתן שירותים הנדסיים של ניהול וביצוע פרויקטים בתחומים שונים, דיווחה לפני זמן קצר כי דירקטוריון החברה אישר מדיניות חלוקת דיבידנד בחברה, כך שהחברה תבצע חלוקה לבעלי מניותיה, בשיעור של עד 50% מתוך הרווח הנקי לאחר מס כל שנה.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק מול השקל קלות ונסחר סביב 3.78 שקלים לאחר שמוקדם יותר הבוקר חצה את רף ה-3.8 שקלים. האירו מתחזק ב-0.7% מול השקל ועומד כעת על 4.04 שקלים.

12:18

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. ת"א 35 מוסיף לערכו 0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס. מדד ת"א בנקים 5 בולט לחיוב ועולה בכ-1.3%.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל נסחרות כעת במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ל-10 שנים יורדת קלות ועומדת על 4.86%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה מעט ונסחרת סביב רמה של 4.38%. 

10:45

חברת הטכנולוגיה באטמ , העוסקת בפיתוח מערכות תקשורת וסייבר וציוד רפואי לבדיקות מעבדה, מרכזת עניין הבוקר. זאת לאחר שהחברה הודיעה כי חתמה על הסכם לשלוש שנים לאספקת פלטפורמת Edgility עם חברת תקשורת מובילה במקסיקו, Totalplay, המספקת שירותי אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה על גבי רשתות סיבים אופטיים במקסיקו.

10:04

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה חיובית. ת"א 35 קופץ ב-0.9% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.3%.

בולטות לחיוב מניות אורמת טכנו , איסתא , מלם תים , אלקטרה  ואיידיאיי ביטוח .

מנגד, חברות דוניץ , פריון נטוורק , ישרס , פז נפט  ומג'יק  נסחרות בירידות.

09:50

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק בשעה זו בכ-0.4% ונסחר סביב 3.79 שקלים לאחר שמוקדם יותר חצה את רף ה-3.8 שקלים.

במקביל, פרמיית הסיכון של ישראל (ה-CDS) חצתה הבוקר את הרמות השיא שנרשמו בתחילת המלחמה. בנוסף ל-CDS, המרווחים של האג"ח הדולריות של ישראל נסחרים מעל רמות השיא של תחילת המלחמה.

08:19

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (ד'), המסחר בבורסה ננעל במגמה אדומה על רקע המתיחות הביטחונית עם הסלמה בגבול הצפון, שם גרמה פגיעה ישירה במבנה ביישוב לפציעתם של עשרות בני אדם. ת"א 35 איבד מערכו כ-1% ות"א 90 ירד בשיעור דומה. מדד ת"א בנקים 5 צלל בכ-1.7%. 

מתחילת השבוע, מדד ת"א 35 איבד מערכו כ-2.3% ות"א בנקים 5 ירד בכ-3.3%. ת"א ביומד בולט לשלילה עם ירידה שבועית של 6.5%.

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו 

חברת התרופות טבע , דיווחה על קבלת אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לתרופת ביוסימילר שהיא מפתחת עם חברת Alvotech. מדובר בתרופה ביולוגית לטיפול בנגעי פסוריאזיס למבוגרים וילדים מגיל 6. הכנסות התרופה המקורית של ג'ונסון וג'ונסון ב-2023 הסתכמו ב-7 מיליארד דולר.

בתוך כך דווח כי עלות התגמולים של מנכ"ל טבע, ריצ'רד פרנסיס, הסתכמה ב-25.7 מיליון דולר ב-2023. רוב הסכום, כ-19 מיליון דולר, ניתן לפרנסיס כתגמול הוני על רקע הצטרפותו לחברה באותה שנה. בכך הפך פרנסיס לשיאן השכר בבורסה בת"א כשהוא עוקף את ברק עילם, מנכ"ל נייס, שהוביל את הרשימה לשנת 2023.

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? 

נראה כי החששות למתיחות הגיאופוליטית בין איראן לישראל נרגעו מעט, כאשר הבוקר, המדדים המרכזיים באסיה נסחרים בעליות שערים: הניקיי עולה ב-0.5%, ההנג סנג מוסיף לערכו 1.3%, בורסת שנגחאי מוסיפה לערכה 0.6% ומדד הקוספי קופץ ב-1.7%.

גם החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים הבוקר במגמה חיובית.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות שערים: הנאסד"ק ירד ב-1.2%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.6% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%. 

אלפאבית  מרכזת עניין הבוקר לאחר שדווח כי החברה פיטרה אמש כ-28 עובדים שהיו מעורבים במחאה נגד מתן שירותי מחשוב ענן ובינה מלאכותית לישראל. המחאה התקיימה במשרדו של מנכ"ל גוגל קלאוד, תומס קוריאן, ביום שלישי בלילה. אמש (ד') כריס רקאו, סגן נשיא גוגל לאבטחה עולמית, הדגיש במכתב שנשלח לעובדי החברה כי "בעקבות חקירה, היום סיימנו את העסקתם של 28 עובדים שנמצאו מעורבים במחאה. נמשיך לחקור ולנקוט פעולות ככל שיידרש". 

גם טסלה  מרכזת עניין לאחר שדווח כי מנכ"ל החברה, אילון מאסק, שלח לעובדי החברה מייל בו הדגיש כי חבילות הפיצויים שקיבלו העובדים שפוטרו נמוכות מדי: "בזמן שאנחנו מבצעים ארגון מחדש של החברה, הגיע לידיעתי שחלק מחבילות הפיצויים נמוכות מדי וזה שגוי", כתב מאסק. "אני מתנצל על הטעות הזו, זה יתוקן באופן מיידי". 

הדיווח מגיע לאחר שביום שני האחרון, יצרנית הרכבים החשמליים הודיעה כי תצמצם יותר מ-10% מכוח העבודה שלה, שהסתכם בסביבות 140,000 עובדים בסוף 2023. 

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה 

בבנק אוף אמריקה שדרגו את המלצתם על מניית סיסקו  מניטרלי לקניה. בניתוח שהבנק פרסם השבוע הודגש כי הם צופים נורמליזציה בתחום הרשתות וצמיחה מחודשת, המונעת על ידי נתח השוק המצוין של החברה במערכי AI של ענקיות הטכנולוגיה. במקביל, בבנק מציינים כי הם צופים האצה בצמיחת תחום האבטחה בעזרת התייצבות מוצרי ה-firewall והשקת מוצרים חדשים. לבסוף בבנק מציינים כי הם רואים סינרגיית צמיחה אדירה מרכישת חברת Splunk. 

עוד ציינו בבנק כי הם מגדילים את מחיר היעד של מניית סיסקו מ-55 דולר ל-60 דולר.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, תשואת האיגרות הממשלתיות נסחרה בירידה קלה אמש (ד') אחרי מספר ימים של עליות לרמת שיא של 12 שנה. בשוק הקונצרני, מדד התל-בונד 20 עלה קלות בצהרי רביעי.

ירידה נרשמה גם בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב לטווחי הזמנים השונים ביום רביעי, בטווח שבין 4.6% באיגרת ל-10 שנים עד תשואה של 4.9% באג"ח לשנתיים.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר נסחר הבוקר (ה') בשיא של חמישה חודשים מול השקל ועומד בשעה זו על רמה של 3.78 שקלים. עם זאת, גם מול סל המטבעות הזרים המטבע האמריקאי מתחזק, ומדד ה-DXY האומד את ביצועי הדולר בעולם נמצא גם בשיא של כחמישה חודשים, ומשקף את העצבנות בשווקים בשל המתיחות הגלובלית.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו אמש בכ-3% לאור הרגיעה בחששות מהסלמה בין ישראל לאיראן. חבית מסוג ברנט נסחרה בכ-87 דולר.

בבלומברד אודייר מעריכים כי הביקוש לגז טבעי יישאר חזק בטווח הארוך: "ירידת מחירי הגז הטבעי מסמנת את סופו של משבר האנרגיה, המוביל להתאוששות אירופית. הירידה במחירי הגז מיוחסת לגמישות מוגברת בשווקי האנרגיה ולהיצע יתר, במיוחד מייצור גז טבעי נוזלי (LNG) בארה"ב. למרות עודף היצע לטווח קצר, הביקוש לגז טבעי נותר חזק בטווח הארוך, ותומך בתפקידו במעבר האנרגיה. מחירי אנרגיה נמוכים יותר צפויים לנרמל את האינפלציה ולתמוך בצמיחה הכלכלית, במיוחד באירופה. החלטות ההשקעה מושפעות מדינמיקת האנרגיה המשתנה הללו, ואנו מעדיפים נכסים ומניות אנרגיה בארה"ב".

4. מאקרו

בבריטניה פורסם ביום רביעי מדד המחירים לצרכן, שאכזב את מי שצפו התמתנות באינפלציה, כשהציג שיעור של 3.2% במרץ, לעומת צפי ל-3.1%. אינפלציית הליבה, ללא מחירי המזון והנפט עלתה ל-4.2%.

בבנק המרכזי של בריטניה צופים כי רמת המחירים תיחלש בהמשך השנה ותגיע ליעד הבנק - 2%, לפני שתעלה מעט שוב. בעקבות הנתונים, מטבע הליש"ט התחזק ברביעי מול הדולר ב-0.3%.

בהמשך היום (ה'), בארה"ב צפוי להתפרסם מדד הייצור של הפד של פילידלפיה ונתוני מכירות הבתים הקיימים.

5. תחזית

מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק ציינו בסקירתם השבועית כי לדעתם כלכלת ארה"ב והרווחים של החברות איתנים, מה שמניע את המניות לשיאים, למרות החששות מאינפלציה והמתיחות הגיאופוליטית:

"הרווחים ברבעון הראשון צפויים להפגין חוזק גם מעבר לחברות הטכנולוגיה, במיוחד בתחומי התעשייה והחומרים, הנתמכים מעליית מחירי הסחורות. סנטימנט השוק עשוי להישאר חיובי אם ירידת מחירי הסחורות תקזז את דאגות האינפלציה, מה שעלול להוביל להורדת הריבית של הפדרל ריזרב.

"עם זאת, הסלמה במתיחות במזרח התיכון מהווה גורם סיכון לעלייה ממושכת במחירי הנפט. הוצאות הצרכנים עשויות להאט ככל שהחיסכון שנצבר בתקופת המגיפה הולך ופוחת, אבל החברות ממשיכות להשקיע בתשתיות ייצור, בסיוע תמריצים ממשלתיים.

"אנליסטים צופים צמיחה ברווחים מעל הממוצע לשנת 2024. סקטורים כמו תעשייה, חומרים ואנרגיה מועדפים על פני מוצרי צריכה, הם מונעים משינויים מבניים כמו מעבר לכלכלה דלת פחמן והתקדמות הבינה המלאכותית. מניות אנרגיה נתפסות כגידור מפני סיכון גיאופוליטי, בעוד שאג"ח ארה"ב לטווח ארוך פחות יעילות בסביבת אינפלציה גבוהה יותר. בבלקרוק מצפים לצמיחה רחבה יותר ברווחיות ומעדיפים מניות בארה"ב, במיוחד במגזרים הקשורים לבינה מלאכותית, יחד עם הזדמנויות סלקטיביות בתעשיות, סחורות, שירותי בריאות ואנרגיה".