ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח • יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל
עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

"לא מוצא עכשיו את האור, מחפש אותו בנרות, משוטט בכל האזור מנקודה לנקודה". המילים האלה של משינה נכתבו אולי בימים אחרים, אבל הם מבטאים במידה רבה את רחשי הלב של כולנו - למצוא בתקופה הנוכחית "משהו קטן וטוב".

לכבוד פסח שבפתח ליקטנו מפי מקומיים המלצות לפינות, שבילים ומסלולים בחיק הטבע בארבעה מקומות שונים בארץ ולצדן כמובן משהו קטן וטוב לאכול. נישא תפילה שהטוב אכן קרוב.

WSJ | איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו"ל
היקב בעמק יזרעאל שמייצר יינות עבור מסעדות מישלן בעולם
אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עמק המעיינות

משהו לעשות: אדריכלות יפנית

"הגן הוא כל מה שזקוק לו האדם", אומרת מיכל טנצר, יוצרת ברקמה ותושבת כפר יחזקאל, שגילתה לנו את הגן היפני שבקיבוץ חפציבה. היא מוליכה אותנו בין שביליו המטופחים, בין פסליו וספסליו, המזמינים לבהות בנוף ורק להקשיב לנשימות ולציוצי הציפורים.

הגן היפני, חפציבה / צילום: חגית אברון
 הגן היפני, חפציבה / צילום: חגית אברון

הגן הוא מפגן מרהיב של אסתטיקה, הרמוניה ועדינות הבולטים בכל פינה, וסיפורו מפעים. הוא ניתן לקיבוץ כתשורה המסמלת אהבה וידידות על ידי תנועת המקויה היפנית, הידועה בחיבתה לעם היושב בציון.

בעודכם מטיילים בפינת החמד הזאת, הנושקת לגלבוע, מומלץ להרהר בנסיבות המרתקות שהובילו את היפנים לתרום את הגן המוריק דווקא לקיבוץ, שמקורן בכלל בברנש יפני שלמד עברית בחפציבה בשנות השישים. זו גם הזדמנות לתהות על הקשר המופלא בין אדריכלות יפנית מוקפדת לבין זו הים־תיכונית, המשתלבות להן בהרמוניה מופלאה.
הגן היפני, חפציבה

משהו לאכול: כריכים וגבינות מקומיות

למרגלות אותו גלבוע, הנשקף מכל עבר, שוכנת "הנודדת" - עגלת קפה מתוקה בכניסה לקיבוץ בית אלפא, השייכת למור ולסיון. בצמוד לעגלה נמצאת פינה פורחת בשלל צמחייה ופרחי העונה, שם אפשר להמשיך ללא הפרעה במלאכת הבהייה ולשלבה בכרסום משהו קטן וטוב במיוחד.

כריכים וגבינות מקומיות בעגלה הנודדת / צילום: באדיבות העגלה הנודדת
 כריכים וגבינות מקומיות בעגלה הנודדת / צילום: באדיבות העגלה הנודדת

"הנודדת" היא עגלה מקומית במלוא מובן המילה. גם בתמהיל הקהל הפוקד אותה וגם בשימוש בחומרי גלם המגיעים מיצרנים ומחקלאים מרחבי העמק.

מור הוא נצר לשושלת אופים, ומכין פרצעלים וכריכים מצטיינים החובקים גבינות ממחלבות מקומיות וירקות ממשקים מהסביבה, ואילו סיון מפליאה באפיית העוגות והקינוחים. בפסח יציעו השניים כריכים מלחמניות טעימות וכשרות לפסח, סלטים רעננים, קערות בריאות, שייקים, קפה מעולה ובגזרת הקינוחים הם מבטיחים הפתעות כשרות לפסח.
הנודדת, בית אלפא

השרון

משהו לעשות: 30 דונם של פריחה

"אמנם הרבה מים לא נשארו בבריכה, אבל השמורה המקיפה אותה פורחת ויפה מתמיד השנה", אומר לביא זמיר, מנכ"ל חוגי סיירות קק"ל, יו"ר ועדת איכות הסביבה של לב השרון ותושב יעף, שגילה לנו על בריכת החורף של עין שריד. זמיר צדק. אגם לוך נס זה לא, והבריכה למרבה האכזבה דומה בימים אלה לשלולית בוצית, אבל הפיצוי הוא בעצם ההליכה בינות הפריחה הטבעית המשתוללת בין השבילים, ועל כן ההמלצה ראויה לתואר: פינת חמד.

פארק בריכת החורף לב השרון, עין שריד / צילום: לביא זמיר
 פארק בריכת החורף לב השרון, עין שריד / צילום: לביא זמיר

גודלו של הפארק המקיף את הבריכה הוא כ־30 דונם. אדריכלי הנוף שהקימו אותו ביקשו לייצר סביבת טבע התואמת את אופי הבריכה באמצעות צמחים ושיחים. פריחת האביב המתפרץ בימים אלה יפה מתמיד וכוללת קני סוף תמירים, חוטמניות סגלגלות וזקורות גבעולים גבוהים שבקודקודם גזר קיפח ועוד שלל נאה ופרחוני שהעין לא שבעה ממראותיו. בחורף מתמלאת הבריכה על גדותיה במי גשמי ברכה, ומאכלסת מינים שונים של עופות ובעלי כנף.

השבילים עצמם מסודרים להליכה ומובילים למרפסת עץ שממנה אפשר להשקיף על מרחבי הפארק. בתום השיטוט, אם תחשוק נפשכם בעוד קצת טבע, אפשר להמשיך ליער קדימה הצמוד.
פארק בריכת החורף לב השרון, עין שריד

משהו לאכול: כריכים ופודינג טפיוקה

אחת העגלות המוצלחות באזור השרון היא "הקבינה", השוכנת בסמיכות למגדל המים של כפר הס. ברחבת הדשא פזורים שולחנות ואותה סוכך חיפוי חינני של כפות תמרים. במהלך השבוע יושבים שם מקומיים שלא יכולים לפתוח את היום ללא הקפה הנהדר וכריך החביתה המצוין של המקום. מלבד זאת מוגשים בה מאפים, פודינג טפיוקה וכריכים משגעים במהלך ימות השנה, תציע העגלה בפסח תפריט כשר לצד התפריט הרגיל.

כריכים ופודינג טפיוקה בקבינה / צילום: שני בריל
 כריכים ופודינג טפיוקה בקבינה / צילום: שני בריל

הקבינה, כפר הס

תל אביב

משהו לעשות: פארק מהיפים בעולם

"במסגרת הטיול עם הכלב שלנו גילינו קרוב לבית את חלק העיר הירוק והחדש הזה שנחשף והונגש לאחרונה לציבור", מספרת אורית קלר, מנהלת רווחה חינוכית במנהל החינוך של עיריית תל אביב יפו, ומכוונת לפארק הבוסתן. הראה הירוקה הזאת, המתערסלת בלב ליבה של העיר הלבנה, היא מקור הסדרת נשימה לכל מי שמחפש מפלט משאון העיר.

פארק הבוסתן, צמוד למוזיאון ארץ ישראל / צילום: חגית אברון
 פארק הבוסתן, צמוד למוזיאון ארץ ישראל / צילום: חגית אברון

הבוסתן, הצמוד למוזיאון ארץ ישראל, הוא פארק ציבורי חדש, שכמו רבים מהפרויקטים האורבניים שתל אביב התברכה בהם, גם בו דקדקו בפרטים הקטנים: מתקן המים הצוננים, הקערות לכלבים, פינות הישיבה המוסדרות, השבילים המונגשים והחומרים הטבעיים שמהם עשוי המרחב, שמשתלבים יפה עם הצמחייה ומשקיטים את העין ואת הנפש.

כל אלה ועוד הופכים את הביקור בפארק הבוסתן לעונג משחרר אנדורפינים. קשה להתעלם מהדמיון לפארק ההיי ליין של ניו יורק, אבל אם יורשה לי, הבוסתן יפה פי שבעת מונים ולטעמי הוא לא פחות מאחד היפים בעולם, והוא לגמרי שלנו.
פארק הבוסתן, צמוד למוזיאון ארץ ישראל

משהו לאכול: גן עדן לקרניבורים

חובבי בשר, עורו! פסח הוא חגכם בשל האפשרויות הקולינריות הרבות הגלומות באכילת בשר ללא הגבלה. ויסלחו לי הפעם הצמחונים וטבעונים. חובבי הסטייקים לבטח מכירים את מקדש הבשרים M25 שבשוק הכרמל, אך לא בהכרח מכירים את האחות הקטנה והלא פחות מוצלחת שמסתתרת בעיבורו של המרכז המסחרי ברחוב ברודצקי (לא רחוק מהבוסתן).

לשון פרה ב-M25. גן עדן לקרניבורים / צילום: עמית אופק
 לשון פרה ב-M25. גן עדן לקרניבורים / צילום: עמית אופק

זו מסעדונת ללא גינונים מיותרים, שבמבט ראשון עשויים לטעות בה ולחלוף על פניה. גם בפסח יגישו כאן את הקלאסיקות הישנות והמיושנות - בשר משובח המוגש לפי משקל בנתחים עסיסיים. יש גם שיפודים, צלעות טלה וקבב נהדר. כל אלה גם בימים של שגרה אינם זקוקים לכל תוספת, למעט סלט העגבניות המעולה שמגישים שם.
M25, מרכז מסחרי ברודצקי

אילת

משהו לעשות: חזונו של בן גוריון

בלב שכונת שחמון, ה"בוורלי הילס" של אילת, מסתתרת אחת התצפיות היפות בעיר: מצפור הים האדום. "מדובר במקום קסום שבו תוכלו לראות את העיר ומפרץ אילת מכל כיוון ולהבין את התגשמות חזונו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון", מתארת יעל לרנר, יוצרת מיזם Discover Eilat ומובילת סיורי אמנות, קולינריה ותרבות באילת.

התצפית משקיפה לעבר ארבע מדינות: ירדן, מצרים, סעודיה (כשהראות טובה) וישראל. תוכלו לראות ממנה את נמל אילת, שהחל לפעול ב-1950 ומשמש כשער הדרומי של ישראל אל מדינות המזרח הרחוק, מזרח אפריקה והודו מאז ראשית שנות השישים ועד היום. מן התצפית גם מומלץ להביט לעבר שכונת השחמון ועל תנופת הבנייה וההתפתחות המבורכת הפוקדת את העיר.

הביטו אל נופי המדבר שבהם עשרות מסלולי טיול, אל הטיילת ואזורי המלונות והתיירות של העיר. הביטו לעבר נופי עקבה בירדן, ארמונו של המלך ועד ערב הסעודית. ואז נשמו עמוק והפנו את מבטכם לחופי אילת, אל הריף והמצפה התת־ימי ובעיקר אל מרחבי ים סוף.

לתצפית מומלץ להגיע בכל שעה, אך היא יפה שבעתיים בעת שקיעה, עת הרי אדום בולטים בצבעם האדום־כתום והמים מבהיקים בכחול עז.
מצפור הים האדום

משהו לאכול: טירמיסו כשר לפסח

הקונדיטוריה של אורטל ורותם בן סימון שוכנת באזור התעשייה הדרומי, בין מוסכים ומתחמי פחחות לרכב. הפטיסרי הקטן, בלנקו, הוא הגשמת חלומם - ויטרינה קטנה ויפהפייה ובה "התכשיטים", כך הם קוראים לקינוחים המופלאים שהם יוצרים באהבה.

קונדיטוריית בלנקו / צילום: אורטל בן סימון
 קונדיטוריית בלנקו / צילום: אורטל בן סימון

במיוחד לפסח השניים יוצרים מיני קינוחים כשרים וללא גלוטן, שאותם תוכלו לקחת במארז לתצפית ואז להתענג על השילוב המופלא בין שקיעה אדומה למגה־מקרון פירות יער בצבעים דומים. יהיו שם עוגת גבינה פירורים, הטירמיסו המפורסם של אורטל בגרסה כשרה לפסח, קרם לימון ומסקרפונה, מוס שוקולד, קרם ברולה ופבלובה עם תותים. כולם טעימים ומושחתים.
קונדיטוריית בלנקו