ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר • ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה • במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי
ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

על חברת המים הלאומית "מקורות", מוטלת האחריות לספק מים גם בשעות משבר. במלחמה סיפקה החברה מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה, והם מבינים היטב כי יש להיערך לאתגרים הטכנולוגיים הקיימים בעת הזו. במהלך כנס TECH IL של גלובס שמתקיים היום (ג'), ערן רביד CIO (מנהל מערכות מידע) במקורות, הסביר כיצד נראית ההיערכות למצבי קיצון ורציפות תפקודית בחברה. 

ראיון | גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"
המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים" 
"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

רביד נכנס לתפקיד ב-8 באוקטובר 2023 וכבר ביום הראשון בתפקידו קפץ למים העמוקים בתוך חברה שהיא תשתית לאומית קריטית. את כל התרחישים שלרוב מתרגלים לקראת שעות חירום חווה על בשרו, תוך כדי שעת חירום לאומית. הוא מספר שזה היה "בית ספר" חשוב עבורו. 

הטכנולוגיה היא מצרך חשוב בניהול החברה

לדבריו של רביד, מקורות משקיעה רבות בחברות סטארט-אפ שעושות לטובת התעשייה בכלל ולחברת מקורות בפרט, אשר משתמשת בטכנולוגיות שהן מפתחות. "ההשקעה בסטארט-אפים אמורה לשפר את יכולת החיזוי שלנו. יש יותר מ-13 אלף קווים של צינורות מים פרוסים במדינה, כמות אדירה שכדי לתחזק אותה צריך טכנולוגיה מתקדמת".

ואכן, הטכנולוגיה היא מצרך חשוב בניהול החברה. החברה פרוסה בכל הארץ, נדבך מרכזי בתפעולה מתבצע באמצעות חדרי בקרה שתפקידם לפקח על העבודה וסייעו רבות במהלך המלחמה. "העובדה שמקורות היא חברה מבוזרת עוזרת לנו להתמודד עם משברים גם בתקופות אחרות. כל חדרי הבקרה יודעים לעבוד באופן עצמאי, וגם ליחידות אספקת המים הקטנות ביותר יש את היכולות והטכנולוגיה לפעול לאורך זמן. תפיסת ההפעלה של הביזור מתאימה גם בשגרה ובמקרים שאין אדם שיכול לתפעל אותה - היא אוטונומית". 

"נערכנו למקרי אסון"

עוד מוסיף רביד, כי היערכות למצבי קיצון כמו שהתרחשו בזמן המלחמה מבוססת על ארבע רגליים. מדובר לדבריו ב"הבטחת ההמשכיות, חיזוק מערך הסייבר, היערכות במלאים וצוותים טכניים, וגיבוש תכניות פעולה למקרה אסון. מבחינת רציפות תפקודית שומרים מאוד על יכולת תקשורתית של כל יחידה להיות עצמאית ולתת מענה, ביזור של המתקנים, יש לנו אתרי DR לכל חדרי שליטה ובקרה וגיבויי תקשורת. במלחמה הוספנו יכולת שימוש לוויינית, שיתוף פעולה עם חברות מודיעין גלוי ואנחנו עובדים מאוד צמוד עם הרגולטור כדי לחזק משהו שנראה טריוויאלי. במקומות אחרים הקמנו מוקד שעובד סביב השעון וכדי למנוע התקפות סייבר חסמנו גישה ממקורות מחו"ל". 

עוד הוא מוסיף כי אחד האתגרים הגדולים בשינוע המים ממקום למקום הוא הצורך בחשמל. "מקורות היא צרכן החשמל המוביל בישראל, שכן על מנת לשנע את כל המים צריך חשמל. כשמדברים על תרחיש העלטה המוכר אנחנו חושבים איך לספק מים, זה אומר שצריך מלאים של גנרטורים ומקורות הייתה ערוכה מצוין במקרים האלו". בנוסף הוא מסביר כי בחברה נערכו למקרי אסון באמצעות תרגילי מלחמה עם חברות חיצוניות.

 ***גילוי מלא: הכנס בחסות בנק ONE ZERO, מיקרוסופט, KPMG, HP Indigo, AT&T, ובהשתתפות מקורות ורשות החדשנות.