גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra
מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

שבוע חלף מאז שטורקיה הטילה מגבלות יצוא ראשונות וחסרות תקדים על הסחר עם ישראל. אבל לפחות לפי הסימנים מאנקרה - המהלך עשוי להתגלות בקרוב מאוד כראשון מבין רבים. האווירה הכללית נגד ישראל ברחבי טורקיה הולכת ומחמירה. לצד הכוונה להוציא משט נוסף, התקיימו השבוע מול משרדי הממשלה באנקרה הפגנות הקוראות לנתק לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל. בנוסף, וכפי שפורסם בגלובס בשבוע שעבר, אנשי עסקים משתי המדינות החלו לחפש מסלולים עוקפים שיאפשרו להמשיך לקיים את קשרי המסחר. המפגינים דורשים לחסום גם נתיבים אלו. בטורקיה מתקיימים דיונים רצופים ובוחנים את כל האפשרויות.

בטורקיה מדווחים: זו הסנקציה הבאה של ארדואן
המרמרה 2? כל הפרטים על המשט לעזה שעשוי לצאת מטורקיה בשבוע הבא
לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

בהתחשב בכך שהאירועים האחרונים ביחסי ישראל־טורקיה חריגים מאוד, אפילו שבדור האחרון הם כבר ידעו הרבה יותר מורדות מעליות, נשאלת השאלה מה המקור להתנהלותו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן. אז מה קרה, מה קורה וגם מה יקרה? גלובס מנסה לעשות סדר בבלגן.

האינטרס הטורקי הנסתר

אחת השאלות הקשות בנוגע למצב הנוכחי ביחסי טורקיה-ישראל היא מדוע באנקרה החליטו לנקוט צעד כה חריג של פגיעה בקשרי המסחר בין המדינות? לפחות מבחינה הצהרתית, שר החוץ הקאן פידאן תלה זאת בסירוב של ישראל להצנחת סיוע הומניטרי טורקי ברצועת עזה - דבר שאותו היא מאפשרת למדינות מהאזור, כמו איחוד האמירויות או ירדן.

עם זאת, נתוני מתאם פעולות הממשלה בשטחים מלמדים כי הטורקים שניים רק לאמירותים בהיקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה. יתרה מכך, מתוך 2,580 טונות סיוע הומניטרי שהוכנס ב־147 משאיות לרצועת עזה ביום חמישי - 26% היו מטורקיה. במועד ספציפי זה, הסיוע מאנקרה אף חצה את הסיוע מאבו דאבי, שהגיע ל־25%. קטאר, אגב, כבר מזמן מאחור, עם 7% בלבד.

לכן, סוגיית הסיוע המוצנח לבדה לא הייתה מביאה את הטורקים לצעד כה קיצוני, שאומנם משרת את ארדואן מול בסיס קהל המצביעים שלו, אך מכתים אותו מול חלק בלתי מבוטל ממדינות המערב, ובמיוחד ארה"ב. התשובה לכך טמונה בתסכול רב שהצטבר לאחרונה בארמון הנשיאות באנקרה סביב ההדרה הטורקית מדיוני היום שאחרי ברצועת עזה.

המדינות הסוניות המתונות, האיחוד האירופי וארה"ב כבר מזמן עוסקים במיזמי השיקום המתוכננים לרצועת עזה. לפי הערכת הבנק העולמי והאו"ם, הרס התשתיות הקריטיות ברצועת עזה בארבעת החודשים הראשונים במלחמת חרבות ברזל הסתכם בכ־18.5 מיליארד דולר. אלו שווים לכ־97% מהתמ"ג ב־2022 של רצועת עזה והגדה המערבית גם יחד, מה שמבהיר כי רוב רובו של תקציב השיקום לא יגיע מהפלסטינים.

לגלובס נודע כי ארדואן מעוניין לספק למקורביו, בכירי החברות הטורקיות הגדולות, פרנסה רבה - אך זוכה לכתף קרה מכל המדינות הנוגעות בדבר. באנקרה הבינו כי אין להם דרכים ממשיות להכאיב לגורמים המערביים המעורבים, מה שהוביל אותם למגבלת היצוא על 54 פריטים - במטרה לפגוע בישראל. הבכירים הטורקים כבר פחות מצפים שיאפשרו להם להצניח סיוע לרצועת עזה. הם דווקא כן מקווים כי יצליחו לסלול את הדרך לחברות טורקיות לעשרות מיליארדי הדולרים שיושקעו בשיקום רצועת עזה.

הנזק לישראל כבר נעשה

בישראל לא שמחים להודות על כך שהצעד של טורקיה כואב, ומשבש שרשראות אספקה בצורה משמעותית. העובדות מדברות בעד עצמן: 29% מכלל יבוא המלט לישראל מגיע מטורקיה, 11% מהפלסטיק והגומי ו־10% מהטקסטיל. אבל - וזה אבל גדול - הטורקים ידעו מדוע הם בוחרים לנקוט צעד שכזה בעיתוי שכזה. הם עשו זאת בידיעה כי חברות ישראליות רבות שתלויות ביבוא העתיקו ייצור מהודו וסין לטורקיה.

 

הן לא עשו זאת בגלל העלויות, אלא בשל מתקפות המורדים החות'ים שהובילו להפסקת המעבר של מרבית ענקיות הספנות בים האדום. חלק הארי של אוניות הסוחר שמגיעות למרחב הים התיכון מאזור הודו ואף סין, ממשיך לפנות לעבר כף התקווה הטובה ולעקוף את אפריקה משם. הדרך הזו מוסיפה שבועיים נוספים לפחות לדרך. הסיבות לכך שמדובר במרבית המקרים ביותר משבועיים היא השפעות כמו הפחתת זמינות הספינות והצורך בחלק מהמקרים לעצור באחד מנמלי אפריקה לצורך הצטיידות.

עתה, חברות ישראליות שרובן עם אוריינטציה לענף הבניין, שאליו הופנו עיקר הסנקציות הטורקיות, מבצעות את הפעולה ההפוכה לזו שעשו בגלל החות'ים: הן פונות לחברות בהודו ובסין כדי לחדש אצלן את הייצור. ואולם, זהו תהליך מחודש שדורש קבלת הזמנות, הכנת שרשראות הייצור עבור החברות הללו - ומשך הובלה רב יותר. בשורה התחתונה, מעבר לפינה נמצאים הרבה מאוד זמן וחשש ממחסור.

אנקרה: זה לא סוף פסוק

עוד לפני שמשרד המסחר הטורקי הודיע על 54 הפריטים שאסורים ליצוא לישראל עד לתום המלחמה ברצועת עזה, שר החוץ פידאן סיפר כי ארדואן אישר "שורת צעדים". כלומר, זהו לא סוף פסוק, והטורקים כבר הכינו "מחסנית" של צעדים אנטי־ישראליים. ניטור שתי וערב של התקשורת הטורקית עשוי להצביע על מה נמצא באותה מחסנית. באתרים "אינדי טורק" (אינדיפנדנט בטורקית) ו"ייני שאפאק" נטען כבר בשבוע שעבר כי הוחלט שכל יצוא שייעשה מול ישראל יהיה מחויב ב־100% מכס. יתרה מכך, לפי אותם דיווחים, כל יצוא לישראל יידרש בקבלת קדם־אישור ליצוא.

זהו לא מידע רשמי, אבל כזה שעשוי להצביע על כך שמבחינת בכירי אנקרה בעת הנוכחית - הם מוכנים להחריף צעדים עד כדי גזר דין מוות לסחר עם ישראל, שנמשך יותר משבעה עשורים.

הקיצוניות הזו נובעת מהפידבקים שמקבלים מבית. כלל קצוות קשת האופוזיציה הטורקית, מהימין האסלאמיסטי הקיצוני ביותר ועד מפלגת העם הרפובליקנית (CHP) הכמאליסטית, ביקרו את ארדואן על כך שהצעד הגיע "רק לאחר חצי שנה שבה מופצצים הפלסטינים בעזה". מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית, ולמעשה מנהיג האופוזיציה הטורקית, אוזגור אוזל, כבר קורא להחרפת הצעדים נגד ישראל. "המגבלה החלקית שהוכרזה היא צעד ראשון, גם אם לא כזה שמספיק, נגד הטבח בעזה", מסר. "נאטמו האוזניים למשמע קריאות אזרחינו לניתוק מוחלט של הסחר עם ישראל".

משט מרמרה 2.0

הקש שישבור את גב הגמל של סחר ישראל־טורקיה עשוי להתקבל ממשט לרצועת עזה שתכנן להוציא ביום שני איחוד של 12 ארגונים ממדינות שונות, כמו טורקיה, קנדה, ארה"ב ודרום אפריקה, בשם "קואליציית משט החירות" (FFC).

הארגון הבולט ואף המשמעותי שעומד מאחורי המשט הוא IHH, אותו גוף שעמד מאחורי אירוע מכונן ביחסי ישראל־טורקיה: משט המאווי מרמרה ב־2010. IHH מוגדר בישראל כארגון טרור. מעבר לכך, במסגרת FFC יש פעיל בולט, זאהיר ביראווי, שלו מיוחסים קשרים קרובים עם חמאס.

אותו משט אומנם פגע בקשרים הדיפלומטיים של ישראל וטורקיה ברמה חסרת תקדים, אבל לא השפיע עמוקות על קשרי הסחר שצמחו לאורך שנים. 2023 הייתה יוצאת מן הכלל, ובה צנח היבוא מטורקיה בכ־20% והיצוא לטורקיה בכ־33%. במשך תקופה ארוכה IHH פעלו כדי לקיים משט נוסף לעזה, אבל הרשויות הטורקיות בלמו אותם.

כעת, לפחות לפי הצהרות הארגונים, משט כזה צפוי לצאת לפועל עוד השבוע. את המארגנים בהנהגת יו"ר IHH ואחת הדמויות האנטי־ישראליות הבולטות ביותר בטורקיה, בולנט יילדירים, לא מעניין כי אין להם היכן לעגון ברצועת עזה - והמטרה הברורה היא פרובוקציה.

הבעיה היא שאם באנקרה יחליטו כי הם מאפשרים לפרובוקציה לצאת לפועל, זה עלול להסתיים באירוע חמור לא פחות ממשט המאווי מרמרה, שבו נהרגו עשרה פעילים - רובם אנשי IHH.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים