ניתוח: ישראל הדפה את המתקפה הענקית של איראן. אך רק בעזרת שותפים אמריקאים וערבים

ישראל עבדה עם שותפים, וכך הדפה את התקיפות הקשות ביותר של איראן; מה שיבוא בהמשך יבחן את הכוחות במזרח התיכון ומחוצה לו

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen
שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

התקיפה האיראנית על ישראל בשבת הייתה ענקית בכל קנה מידה. טהרן שיגרה יותר מ-170 כטב"מים עמוסי חומרי נפץ, כ-120 טילים בליסטיים וכ-30 טילי שיוט, לפי ישראל. הנזק יכול היה להיות קטסטרופלי. כפי שהתברר, כמעט כולם יורטו. 

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה 
התמיכה של מדינות אירופה בישראל מגיעה עם דרישה לריסון

הצלחה זו נבעה משילוב של מערכת ההגנה האווירית המתוחכמת של ישראל ושל סיוע קריטי שסיפקו ארה"ב ושותפים מערביים וערבים אחרים. מטוסי קרב אמריקאים, בריטים וירדנים מילאו תפקיד חשוב במיוחד בהפלת כטב"מים. רוב הכטב"מים והטילים האיראנים הושמדו עוד לפני שהגיעו למרחב האווירי הישראלי. 

השאלה אם ישראל ותומכיה יכולים לשחזר את הביצועים האלה בתנאים של מלחמה כוללת - המטח של סוף השבוע מאיראן, שתוקשר בבירור מראש, היה ההיפך ממתקפת פתע - נותרה פתוחה, כמו גם היכולת של ישראל להגן על עצמה ללא עזרה מבחוץ.

"איראן הפסיקה להסתתר מאחורי פרוקסים"

זהו שיקול מרכזי שמביאות ישראל וארה"ב בחשבון כשהן שוקלות את התגובות למציאות האסטרטגית החדשה, שנוצרה מהתקיפה הצבאית הישירה הראשונה של איראן על שטח ישראל מאז המהפכה האיסלאמית של 1979. קבינט המלחמה של ישראל התכנס בתל אביב אתמול (א') כשמנהיגי המדינה שקלו את האפשרויות שלהם, ובכירים במערב אמרו שהם מאמינים שתגובת ישראל יכולה להגיע במהירות, אפילו כבר היום (ב'). 

תגובה קשה על אדמת איראן עלולה להביא לפעולת תגמול הרסנית הרבה יותר. אך חוסר תגובה מוחלט, או תגובה חלשה מדי, עלולים לשחוק את ההרתעה, ולהפוך את ישראל ומדינות אחרות לפגיעות יותר למטחים איראניים עתידיים. 

"איראן התחילה שלב חדש. היא הפסיקה להסתתר מאחורי פרוקסים וכעת היא חשופה למתקפה ישירה מישראל", אמר נדב פולק, אנליסט ממשלתי ישראלי לשעבר, המלמד באוניברסיטת רייכמן. "בהמשך, ישראל לא תוכל לשבת בשקט ורק ליירט הכול". 

המיירטים, במיוחד מערכות החץ והפטריוט המשמשות נגד טילים בליסטיים, הם יקרים ביותר ומוגבלים בכמותם. הקונגרס האמריקאי, שעצר את חבילת הסיוע הצבאי לישראל, אוקראינה וטייוואן, יצר סיבוך נוסף. 

במתקפה בשבת, שלטענת טהרן הייתה פעולת תגמול על תקיפה החשודה כישראלית ב-1 באפריל, שבה נהרגו שבעה קציני משמרות המהפכה האיסלאמית, לרבות שני גנרלים, בנציגות דיפלומטית איראנית בדמשק, נעשה שימוש רק בחלק זעיר מארסנל הכטב"מים והטילים העצום של הרפובליקה האיסלאמית. 

יירוט של מערכת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל
 יירוט של מערכת כיפת ברזל / צילום: דובר צה''ל

נוסף על כך, טהרן גם החזיקה במילואים את כוח הפרוקסי הלבנוני שלה, מיליציית חיזבאללה, המחזיקה באלפי טילים ורקטות. ואמנם רק קומץ טילים איראניים חדרו בשבת, וגרמו נזק קל לבסיס האווירי של ישראל בנבטים, אך הצבא האיראני אסף מידע מודיעיני יקר מהתבוננות כיצד פועלות ההגנות האוויריות של ישראל וארה"ב. 

"איראן בחנה את מערכת ההגנה מפני טילים, את הנחישות של המדינות האזוריות, את הנחישות של ארה"ב", אומר ג'ונתן שנצר, חוקר בקרן להגנת הדמוקרטיות (Foundation for Defense of Democracies) בוושינגטון. "סיכון גדול נובע מכל זה. כששני צדדים חזקים עוסקים בפעולות איבה באופן ישיר, אף אחד לא יודע לאן הדבר הזה הולך". 

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, תיאר את המטח בשבת ככזה היוצר משוואה אסטרטגית חדשה: כל תקיפה ישראלית על האינטרסים האיראניים באזור תיענה במתקפה איראנית ישירה על ישראל. זהו, כמובן, קו אדום שישראל, שנלחמת מול שלוחי איראן כבר עשרות שנים, אינה יכולה לקבל. 

עם זאת, כשהיא בוחנת את תגובתה, על ישראל לשקול גם את האינטרסים של שותפיה הערביים, כמו ירדן, סעודיה ואיחוד האמירויות. למרות הכעס הרווח על הרג עשרות אלפי פלסטינים במהלך פעולות צבאיות ישראליות בעזה, עזרו לישראל ירדן ושותפות אחרות להדוף את הטילים והכטב"מים האיראניים בשבת.

"השותפים האזוריים שלנו התגייסו למרות שישה חודשים של מתיחות משמעותית מאוד בינם לבין ישראל, ובינם לבין ארה"ב, כשהם התחננו אל ארה"ב שתעשה משהו כדי לרסן את הישראלים", אמר סטיבן קוק, אנליסט של המזרח התיכון במועצה ליחסי חוץ.

קוק אמר שלא משנה עד כמה המדינות באזור עשויות שלא לאהוב את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, הן סולדות אפילו יותר מהממשלה של איראן.

המתקפה על ישראל הייתה מהגדולות שנראו בלוחמה המודרנית

התפקיד החיוני שמילאו השותפים הערבים הללו יחד עם ארה"ב ומדינות אחרות באספקת מודיעין, פתיחת המרחב האווירי שלהם, ובמקרה של ירדן, בעצם הפלת הנשק האיראני, עשוי להעניק להם השפעה חדשה על ממשלת ישראל, מבחינת אופי התגובות שיוחלט עליהן, ככל שהמשבר יתפתח.

מטוסי F35 / צילום: חיל האוויר
 מטוסי F35 / צילום: חיל האוויר

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה: תחילה נחיל של כטב"מים איטיים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ולזהות את מיקומן של סוללות ההגנה האווירית, אחר כך טילי שיוט ולבסוף מטח של טילים בליסטיים מהירים יותר, הידועים לשמצה כקשים ליירוט. 

היקף המתקפה היה גם מהגדולים שנראו בלוחמה המודרנית. מטח ה"הלם והיראה" הפותח של רוסיה ביום הראשון לפלישה לאוקראינה, ב-24 בפברואר 2022, כלל בין 160 ל-200 טילי שיוט וטילים בליסטיים - נגד מדינה הגדולה מישראל ביותר מפי-20. 

רוסיה השתמשה לראשונה בכתב"מים מסוג "שאהד" מתוצרת איראן בשילוב עם מתקפת טילים ב-10 באוקטובר 2022, מטח שכוון לתשתיות של אוקראינה, וכלל סך של 84 טילים ו-24 כטב"מים. המטח הזה הגיע לאחר שאוקראינה פגעה בגשר המקשר את קרים הכבושה ליבשת רוסיה. רק כמחצית מן הטילים הרוסים יורטו. 

בעוד שאוקראינה שיפרה מאז את שיעורי היירוט של כטב"מים וטילי שיוט, רוב הטילים הבליסטיים הרוסיים פגעו במטרותיהם - בניגוד לתוצאות המתקפה האיראנית בשבת. טכנולוגיית הטילים של איראן מבוססת במידה רבה על הידע הסובייטי והצפון קוריאני. 

מחצית מהטילים שאיראן שיגרה נכשלו בשיגור

גורמים אמריקאים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי מחצית מן הטילים הבליסטיים שאיראן שיגרה נכשלו בשיגור או "נפלו" מהשמיים לפני שהגיעו ליעדיהם. 

הכישלון של איראן להסב כאב חמור לישראל, כתוצאה מעליונות ההגנה האווירית הישראלית "חשף עד כמה הם חלשים בכל הנוגע לאיום הצבאי הקונבנציונלי - וזה לא חדש, וזו הסיבה שאיראן השקיעה כל כך הרבה בקבוצות טרור ובקבוצות שונות שהחלישו למעשה את מערך המדינות במזרח התיכון", אומר בריאן קטוליס, עמית בכיר ב-Middle East Institute. "אך עדיין יש להם יכולת רבה לזרוע פחד ולהוות גורם סיכון משמעותי לאזור". 

החולשה המוכחת של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה לטמון בחובה סיכונים משלה להסלמה, מזהיר עלי ועז, מנהל פרויקט איראן ב-International Crisis Group. מאחר שלא נראה שהתקפות הפרוקסי של חיזבאללה או חמאס או מטח ישיר על ישראל עובדים, עלולים מקבלי ההחלטות בטהרן להתפתות יותר ויותר לאופציה הגרעינית, הוא אומר: "אם הם יסיקו שההרתעה הקונבנציונלית שלהם, שהיא למעשה מערכות הטילים והכטב"מים שלהם, לא באמת מספיקה, הם כנראה יסיקו שהמוצא היחיד שנותר להם הוא גורם ההרתעה האולטימטיבי".