ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית • קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן • נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen
יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

עדכונים שוטפים

22:53 - דובר צה"ל: חיל האוויר תקף מבנה צבאי בו שהו מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה

מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מבנה צבאי במרחב מיס אל ג'בל בו שהו מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה, לצד מבנה צבאי נוסף של הארגון במרחב ט'יר חרפא שבדרום לבנון. מוקדם יותר היום כוח צה"ל ביצע ירי ארטילרי להסרת איום במרחב שבעא. 

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה מאיראן והצלחת ישראל
זו התעשייה: העליונות האווירית ניצחה, ואלה המרוויחות העיקריות
הקצין הבכיר שמסביר איך צה"ל יכול לשחזר את ההצלחה מול איראן
המומחה שבטוח: ההצלחה הגדולה של ישראל היא לא רק היירוטים
"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

20:50 - דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר כי "המתקפה האיראנית שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט מבלי לחדור לשטחנו". בהצהרה שמסר הציג הגרי את הנזק שנגרם בבסיס נבטים, ואמר כי "מדובר בנזק קל בלבד לתשתית, בסך-הכול היו ארבע פגיעות, ליד מסלול המראה, שתיים בשטח פתוח וסמוך למבנה בבנייה שגרמה לו נזק קל. הכול יתוקן בימים הקרובים. הבסיס מפקד מסביב לשעון".

הגרי התייחס לביקורת על הסרת ההגבלות על קיום פעילויות חינוכיות בחצות, ואמר כי "השיקול העליון הוא ביטחון האזרחים. יכולנו לעשות זאת רק סמוך לחצות. אם יכולנו לשחרר לפני - כך היינו עושים. אם נידרש לשוב להנחיות - נעשה זאת. פיקוד העורף עושה מאמצים לתיאום מיטבי. המלחמה בכמה זירות, האיומים משתנים - וגם ההנחיות. הן עשויות להשתנות גם בימים הקרובים".

20:43 - גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח

שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון בנושא ההיערכות לביצוע הפעולות האזרחיות הנדרשות, לקראת הכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל לרפיח. גלנט הדגיש בדיון כי יש להיערך לביצוע שורת פעולות לקראת תחילת הפעילות הקרקעית, בדגש על פינוי האזרחים מרפיחנ והרחבת הדרכים להכנסת מזון וציוד רפואי לרצועת עזה.

20:30 - בחיל האוויר משלימים את ההיערכות לקראת התגובה למתקפה האיראנית

אחרי המתקפה הדרמטית מאיראן, הצמרת המדינית והביטחונית בישראל החליטה להגיב "בצורה ברורה ונחרצת". המטרה היא להבהיר בתגובה הזו שישראל לא עברה לסדר היום, וגם שלא תאפשר לאיראנים לייצר את המשוואה החדשה שהם ניסו לייצר ביממות האחרונות.

מועד התגובה יישאר חסוי עד שייצא לפועל. ישראל בונה לעצמה את היכולות ורוצה לראות איך היא עושה את התיאומים האלו כדי שזה יתאפשר לה - גם במחיר שאיראן תגיב על התגובה. אחרי 7 באוקטובר, ישראל מנסה לשרטט משוואות חדשות, היא לא יכולה להרשות לעצמה את האיומים הללו, וזה מצריך נטילת סיכונים מחושבים. לכתבה המלאה

20:08- הרמטכ"ל בבסיס נבטים: "טילים לשטח מדינת ישראל יענו בתגובה"

"תראו, בסיפור קצר - איראן רצתה לפגוע ביכולות אסטרטגיות של מדינת ישראל, זה דבר שלא היה בעבר. אנחנו נערכנו במבצע 'מגן ברזל', ההיערכות הזו הביאה את איראן לפגוש גם עליונות אווירית שאתם ביטאתם אותה בצורה מאוד טובה.

"אנחנו ביום שני שעבר ראינו את מה שמתארגן, ואנחנו חושבים שמדינת ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד, אבל עם איום כל-כך מרובה וכל-כך רחוק אנחנו תמיד שמחים שיש איתנו, ואני אומר לכם, טלפון למפקד פיקוד המרכז האמריקאי, גנרל קורילה, ביום שני שעבר, חמישי בבוקר הוא כבר נחת בארץ, התחלנו תיאומים משותפים. יש משהו באמירה הזו - איראן פוגשת פה יכולת בינלאומית מאוד מאוד חזקה.

"תראו, כשאנחנו מסתכלים קדימה אנחנו שוקלים את צעדינו, והשיגור הזה של כל-כך הרבה טילים, טילי שיוט, כטב"מים לשטח מדינת ישראל יענה בתגובה. נסכם את הביקור הזה, אנשים מצוינים עושים תהליכים מצוינים ומביאים לתוצאות מצוינות. זה מאוד-מאוד ניכר. אני חושב שאתם מוכנים היטב ומאוד מאוד סומך על היכולת הזו קדימה למה שיידרש".

19:25 - ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא מחויב לביטחון ישראל, להפסקת אש בעזה והחזרת החטופים.

17:47 - איראן על תגובה ישראלית: "נגיב מיידית וחזק יותר מקודם"

שר החוץ של איראן אמר בשיחה עם עמיתו הבריטי כי "טהרן אינה חותרת להרחבת העימות" עם ישראל. עם זאת, הוא הוסיף כי "היא תגיב מיידית וחזק יותר מקודם אם ישראל תצא להרפתקה".

17:17 - שתי אזעקות הופעלו בקיבוץ חניתה שבגליל המערבי בהפרש של דקות

16:49 - הסתיימה ישיבת קבינט המלחמה

כמה מדרגות תגובה עלו על שולחן הקבינט, ברמות תגובות שונות. חלק מהתגובות מינוריות וחלק עצימות יותר. חלק מהתגובות הן כאלו שאפשר להוציא לפועל באופן מידי. המטרה של ישראל היא להכאיב לאיראן אבל לא לגרום למלחמה כוללת. בנוסף ישראל רוצה לצאת לפעולה שמתואמת עם האמריקאים. בגלל התארכות קבינט המלחמה, פגישת נתניהו עם ראשי האופוזיציה נדחתה.

16:32 - דיווח בארה"ב: גורמים אמריקאים מעריכים - ישראל תגיב במהירות, ייתכן שכבר היום

על-פי ה"וול סטריט ג'ורנל", גורמים מערביים וביניהם אמריקאים מעריכים כי ישראל תגיב במהירות - ייתכן עוד היום - למתקפה האיראנית לשטח ישראל.

16:25 - לקראת תגובה ישראלית? נתניהו מזמין את ראשי האופוזיציה לעדכון ביטחוני בקריה

15:35 - מפקד פיקוד העורף מסביר את ההחלטה לחדש את הלימודים רק אחרי חצות

"אנחנו במלחמה ארוכה ורב זירתית, לאורך כל המלחמה אנו נלחמים עושים הערכות מצב כשמטרות המלחמה וביטחון תושבי מדינת ישראל לנגד עינינו. בליל שבת התמודדנו עם התקפה מאיראן ושלוחות הטרור שלה. צה"ל בהובלה של חיל האוויר, אגף המודיעין ושאר הצבא התמודד באופן מיטבי עם האיומים הכול כדי להגן על מדינת ישראל, לאורך כל המלחמה וגם באירוע האחרון.

פיקוד העורף פועל באופן מיטבי עם ראשי הרשויות, המועצות המקומיות והאזוריות הכול כדי לאפשר שגרת מלחמה בטוחה ומאפשרת. אתמול במהלך שעות הערב והלילה ביצענו הערכת מצב לגבי ההגבלות. רק לקראת חצות התגבשה ההבנה וההחלטה להסרת ההגבלות מתוך רצון לאפשר הקלה במדיניות ההתגוננות לצד שמירה על הביטחון. פתיחת המשק וחזרה של ההורים לעבודה החלטנו בחצות להסיר את המגבלות על החינוך וההתקהלויות. אני מודע לקושי של ראשי הרשויות המועצות האזוריות והמקומיות להתארגן במהלך שעות הלילה, לכן החזרה הייתה הדרגתית.

אנחנו במלחמה ארוכה יכולים להיות שינויים גם בימים הקרובים לאור הערכת מצב.
לסיום, חשוב לי לציין את ההקפדה המופתית שלכם, תושבי מדינת ישראל על ההנחיות המשיכו להקשיב ולפעול בהתאם להנחיות פיקוד העורף, הן מצילות חיים".

14:50 - הפיצוץ בגבול הצפון בו נפצעו ארבעה לוחמי צה"ל התרחש בתוך שטח לבנון

13:15 -  חיזבאללה מודה: אנחנו גרמנו לפיצוץ בצפון, הנחנו מטענים

חיזבאללה קיבל אחריות לפגיעה בחיילי צה"ל בפיצוץ הלילה בגבול הצפון, וטען כי הטמין מטעני חבלה באזור. בפיצוץ המדובר נפצעו ארבעה לוחמים מסיירת גולני ומיחידת יהל"ם, בהם אחד קשה. 

12:50 - חשד לחדירת כלי טיס עוין בגליל המערבי. פיקוד העורף: האירוע הסתיים

התרעות הופעלו בגורנות הגליל, גורן, חניתה, אילון, יערה, אדמית וערב אל-עראמשה בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין. מפיקוד העורף נמסר כי האירוע הסתיים.

11:45 - הותר לפרסום: 4 לוחמים נפצעו, בהם אחד קשה, מפיצוץ ש"לא ידוע מקורו" בגבול הצפון

במהלך פעילות מבצעית במרחב הגבול בצפון הארץ הלילה, לוחם צה"ל נפצע באורח קשה, שני לוחמים נפצעו באורח בינוני, ולוחם נוסף נפצע באורח קל מפיצוץ שלא ידוע מה מקורו. הלוחמים, מגדוד של סיירת גולני ומיחידת יהל"ם, פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. מדובר צה"ל נמסר כי האירוע מתוחקר.

הפצועים פונו במסוק לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, אחד מהם טופל כבר בנקודת האירוע באופן דחוף. פעילות הכוחות אירעה במרחב גדר הגבול, בגזרה המערבית של גבול הצפון.

11:23 - קבינט המלחמה יתכנס ב-14:00 לדיון נוסף על התגובה על ההתקפה האיראנית

11:14 - דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": סעודיה ואיחוד האמירויות שיתפו מודיעין מסווג עם ארה"ב כחלק מהמערך האזורי לסכל את המתקפה האיראנית נגד ישראל

09:40 - שר החוץ של בריטניה: "נשקול להטיל סנקציות נוספות על איראן"

שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון אמר היום בראיון לסקיי ניוז כי בריטניה שוקלת להטיל סנקציות נוספות על איראן בעקבות התקפתה על ישראל, והוסיף כי "אנחנו דוחקים בישראל שלא תסלים את המצב. ההתקפה האיראנית הייתה כישלון". 

09:30 - נשיא צרפת מקרון ישוחח היום עם נתניהו: "נעמוד לצד ישראל ונבטיח את ההגנה הטובה ביותר עבורה" 

נשיא צרפת עמנואל מקרון על ההתקפה האיראנית על ישראל: "איראן הגיבה על חיסול הבכיר בדמשק בצורה לא פרופורציונלית. נעשה כל שביכולתנו כדי למנוע הסלמה ולשכנע את ישראל שהיא לא צריכה להגיב להתקפה האיראנית. עלינו לעמוד לצידה של ישראל כדי להבטיח את ההגנה שלה הכי טוב שאנחנו יכולים". עוד הודיע מקרון כי ישוחח היום עם ראש הממשלה נתניהו. 

07:56 - דיווח: כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים מאיראן - נכשלו

כ-50% מהטילים הבליסטיים ששוגרו מאיראן התרסקו לפני שהגיעו ליעדם, או ששיגורם נכשל - כך דיווח הבוקר ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי שלושה גורמים אמריקאים. עוד נמסר כי איראן שיגרה בין 115 ל-130 טילים בליסטיים שכוונו לישראל - אך רק מחציתם יורטו, שכן השאר כלל לא הגיעו ליעדם.

07:30 - מטוסי קרב יירטו במהלך הלילה כטב"ם ממזרח; אין נפגעים, ולא נגרם נזק

דובר צה"ל הודיע כי במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו בהצלחה כלי טיס בלתי מאויש שעשה את דרכו לשטח ישראל מכיוון מזרח. לפי ההודעה, הכטב"ם היה במעקב על-ידי כוחות צה"ל, לא היווה איום, ולא הופעלו התרעות בהתאם למדיניות. אין נפגעים, ולא נגרם נזק.

05:09 - אזעקות באילון, באדמית ובערב אל-עראמשה שבגליל המערבי

02:54 - סנטקום, פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, הודיע כי כוחותיו השמידו יותר מ-80 כטב"מים ולפחות 6 טילים בליסטיים במהלך המתקפה האיראנית על ישראל

01:20 - שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים

בלינקן שוחח עם מקביליו בעקבות המתקפה של איראן על ישראל, וחזר על כך שארה"ב אינה מחפשת הסלמה. בשיחתו עם שר החוץ המצרי, הדגיש בלינקן את חשיבות הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

01:03 - שגריר ישראל באו"ם ארדן: "העולם חזה בהסלמה חסרת תקדים שמוכיחה מה קורה כשלא נשמעים לאזהרות"

השגריר גלעד ארדן בנאומו במועצת הביטחון של האו"ם בדיון על איראן שכונס לבקשת ישראל: "מאז שהתחלתי את תפקידי, צלצלתי בפעמונים בכל הנוגע לאיראן בכל נאום שנשאתי פה. הבהרתי שמטרותיה לשליטה עולמית חייבות להיבלם לפני שזה יביא את העולם לנקודת אל-חזור - מלחמה אזורית שיכולה להתדרדר למלחמה עולמית. לצערי, לא ננקטה כל פעולה. אתמול בלילה העולם חזה בהסלמה חסרת תקדים שמוכיחה מה קורה כשלא נשמעים לאזהרות".

00:40 - שגריר איראן באו"ם: נשתמש בזכותנו להגיב באופן יחסי אם ארה"ב תיזום פעולות צבאיות נגדנו

00:00 - לאחר הערכת מצב, צה"ל הסיר את המגבלות מהעורף

בעדכון מעט אחרי חצות, פיקוד העורף הודיע על שינוי בהנחיות החירום שהוכרזו בעקבות המתקפה האיראנית. במרבית אזורי הארץ אין הגבלות על פעילויות חינוכיות, מקומות עבודה והתקהלויות, אך עדיין לא ברור אם המסגרות החינוכיות אכן יופעלו בבוקר. הנחיות ייעודית נותרו ביישובי הצפון ובעוטף עזה.

23:25 - נציג ארה"ב באו"ם: "איראן תישא באחריות אם תנקוט פעולה נוספת נגד ישראל"

סגן שגרירת ארה"ב באו"ם, רוברט ווד, אמר כי מועצת הביטחון מחויבת להתייחס למתקפה האיראנית, והבהיר: "איראן תישא באחריות אם היא או שלוחיה ינקטו פעולה נגדנו או פעולה נוספת נגד ישראל. עלינו לגנות באופן חד-משמעי את הפעילות של איראן - אנחנו תומכים ביכולת של ישראל להגן על עצמה".

23:09 - המטרה החשודה שיורטה בים סוף - כטב"ם

בצה"ל עדכנו כי המטרה האווירית החשודה שיורטה מוקדם יותר הערב בים סוף היא כטב"ם. ספינת טילים מסוג "סער 6" יירטה אותו בהצלחה באמצעות מערכת "כיפה ימית".

23:00 - החל הדיון במועצת הביטחון של האו"ם על המתקפה האיראנית נגד ישראל

21:47 - צה"ל: בוצע יירוט של מטרה אווירית חשודה במרחב ים סוף

דובר צה"ל עדכן הערב כי חילות הים והאוויר זיהו מטרה אווירית חשודה, שהגיעה למרחב האווירי של ישראל מאזור ים סוף ויורטה באמצעות מערכת "כיפה ימית" - אין נפגעים ונזק. "המטרה הייתה במעקב של כוחות צה"ל, לא היוותה איום, ולא הופעלה התרעה בהתאם למדיניות", נמסר מצה"ל.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12