גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski
אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט בשיא של חצי שנה ומאיים על המאמצים של הבנק המרכזי בארה"ב להחזיר את האינפלציה ליעד של קצב שנתי שנמוך מ־2%. עוד לפני התקיפה האיראנית, כשברקע המתיחות הביטחונית במזרח התיכון, מחירה של חבית נפט עמד זה מספר ימים על כ־90 דולר.

"איראן עשתה קידום מכירות לתעשייה הישראלית": מאחורי הזינוק במניות הביטחוניות
המניה הישראלית שמחקה 99% מערכה והגיעה לשפל של 20 שנה 

כעת בשוק חוששים מזינוק נוסף במחיר, מה שיכביד מאוד על האינפלציה בארה"ב. מעבר לכך, מדובר בסוגיה רגישה מאוד עבור הצרכן האמריקאי, וערב מערכת הבחירות גם בכאב ראש רציני עבור הנשיא ג'ו ביידן. אפילו הניסיון האמריקאי להשתמש במאגרי החירום כדי לענות על הביקושים בינתיים לא ממש עוזר.

אפקט דומה צפוי גם בישראל. עוד במצב הדברים הנוכחי, שבו שער הדולר עומד על כ־3.77 שקל, ומחיר חבית ברנט עמד על 90 דולר, ליטר בנזין 95 עלול להתייקר בחודש הבא שוב ולחצות את רף השמונה שקלים. בפעם האחרונה שזה קרה, לאחר פרוץ מלחמת רוסיה־אוקראינה, במשרד האוצר התערבו והפחיתו את המס על הבלו במטרה להוזיל את המחיר לצרכנים ואת לחצי האינפלציה. הפעם, לאור המלחמה וההוצאות הכבדות, זה כנראה לא יקרה.

נתיב השייט המרכזי של איראן

מדוע בעצם מחירי הנפט קופצים? איראן שולטת במיצרי הורמוז, דרכן עוברות מדי יום 21 מיליון חביות נפט, בשווי 1.8 מיליארד דולר, שמהוות כ־20% מצריכת הנפט העולמי. מומחים חוששים כי הגדלת הסיכון בנתיב שייט קריטי זה יכולה להביא לזינוק חד במחיר, לרמות של כ־100 דולר לחבית.

 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, מציין כי תפקוד השווקים מאוד תלוי בהתפתחות המלחמה: "אם נצא מנקודת הנחה שהאירוע מאחורינו, הדבר ייטיב עם השוווקים וירגיע אותם". מנגד, הסלמה תביא לאפקט הפוך. "עליית מחירי הנפט מעלה את הסיכון לאינפלציה, גם בעולם וגם בישראל", מוסיף ז'בזינסקי.

לדבריו, "עליית מחירי הדלק תוסיף כאב ראש לא קטן לבנק המרכזי בארה"ב, שם כבר כעת יש לבטים לגבי היכולת להוריד את הריבית כלל השנה". הדילמה של הפד החריפה בשבוע שעבר לאחר שמדד המחירים לצרכן למרץ הפתיע לרעה עם קצב שנתי של 3.5%, זו הפעם הרביעית ברצף. הצפי המוקדם להפחתת ריבית בחודש יוני נראה כעת לא ריאלי.

הזהב השחור ישפיע על זהות הנשיא

ארה"ב היא אחת המדינות שמפיקות נפט בעצמן ורגישות עד מאוד למחירי הדלק. מחיר גלון דלק בארה"ב נחשב כברומטר ליוקר המחיה במדינה. זבז'ינסקי מדגיש כי האמריקאים רואים את תנודות המחירים מדי יום, וזו אחת הסיבות להשפעתו הגדולה על הצרכן האמריקאי.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מסביר כי "ארה"ב וקנדה דווקא מנסות להגדיל את ההיצע". לדבריו, האמריקאים אמנם מצליחים לעשות זאת אך באופן מדורג ומתון. "הגדלת ההפקה האמריקאית מתבצעת באמצעות התייעלות תהליך ההפקה, ולא באמצעות הגדלת מספר הבארות", אומר בפמן. לכן, היכולת שלהם מוגבלת ואינה יכולה להימשך לעד.

בפמן מציין אלמנט נוסף שמכביד על מחירי הנפט ואינו קשור בהכרח למציאות הביטחונית במזרח התיכון. מדינות קרטל הנפט אופ"ק פלוס החליטו לצמצם כמות ההפקות שהן מבצעות, והביאו לעלייה בנפט ללא קשר למצב הגאו־פוליטי. "מדינות הקרטל מנסות להגדיל את הרווחים שלהן. עוד ועוד מדינות המפיקות נפט מצטרפות בכל יום ומורידות את כמות ההיצע בשוק הנפט", מספר בפמן.

בנוסף, מלחמת רוסיה אוקראינה מביאה לפגיעה מצידה בהיצע הנפט העולמי. "התקיפות מאוקראינה נגד בתי זיקוק רוסיים, תרמו אף הן לעליית מחירי הנפט בשבוע החולף. זאת, לאחר שהאוקראינים תקפו בתי זיקוק רוסיים, באזור טטרסן, המרוחק כ־1,300 קילומטרים מהגבול המשותף בין המדינות. המתקפות האוקראיניות נגד הנפט הרוסי, נאמדות בפגיעה בכ־16% מסך ייצור הנפט הרוסי. הפגיעה בנפט הרוסי מהווה גם פגיעה בהיצע הנפט הגלובלי", מסכם בפמן.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; טסלה קופצת ביותר מ-16%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף