דיווח בוול סטריט ג'ורנל: בישראל נערכים לתקיפה ישירה של איראן בתוך 48-24 שעות

עיתון הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי בוושינגטון מעריכים כי פעולה איראנית נגד ישראל תתבצע בימים הקרובים • "ייתכן שעל אדמת ישראל" דווח, או נגד יעדים ישראלים במקומות אחרים

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press

ישראל מתכוננת למתקפה משטח איראן על דרום או צפון הארץ ב־48-24 שעות הקרובות. כך מפורסם היום (ו') בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורם המעורה בפרטים. מקורב למשטר האיראני טען בפני סוכנות הידיעות כי הנושא עדיין נמצא בדיונים, וטרם התקבלה החלטה.

ישראל ערוכה להגיב: הנשק התקדימי שיכול לשתק את איראן

גורם אמריקאי סיפר לוול סטריט ג'ורנל כי בקהילת המודיעין בוושינגטון מעריכים כי פעולה איראנית תתבצע בימים הקרובים, "ייתכן שעל אדמת ישראל" או נגד יעדים ישראלים במקומות אחרים. נזכיר כי שלשום דווח בסוכנות הידיעות בלומברג כי בארה"ב מעריכים כי תקיפה איראנית על ישראל צפויה ב"טווח הזמן המיידי".

לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי דן עם משמרות המהפכה בכמה אפשרויות תגובה, כשאחת מהן היא תקיפה ישירה עם טילים לטווח בינוני. עם זאת, חמינאי טרם החליט על התוכניות, בשל החשש מיירוט הטילים ותגובה מסיבית של ישראל על תשתיות אסטרטגיות של איראן.

בין יעדי התקיפה שנבחנים על ידי האיראנים: רמת הגולן או עזה, בניסיון להימנע מפגיעה ביעדים בשטחים שמוכרים כשטח ישראל על ידי כלל הקהילה הבינלאומית. אפשרות נוספת שנבחנת, לפי הדיווח, היא פגיעה בשגרירות ישראלית, במיוחד בעולם הערבי, כדי להזהיר מפני קשרים עם ישראל.

ביממה החולפת נקטו האמריקאים בכמה צעדים כהכנה למתקפה אפשרית: ראשית, מזכיר ההגנה לויד אוסטין שוחח אמש עם שר הביטחון יואב גלנט, וחזר על עמדת ארה"ב כי תעמוד לצד ישראל במקרה ותותקף. מעבר לכך, שגרירות ארה"ב הורתה לעובדיה ובני משפחותיהם להימנע מיציאה מאזורי המרכז, ירושלים ובאר שבע.

החש ממתקפה מפיע גם על כלכלה

החשש מתקיפה איראנית מכביד גם על הכלכלה המקומית. מאז גברו ההערכות שתקיפה כזו מתקרבת, התנודתיות בבורסה המקומית ובשוק המט"ח גברו. גם פרמיית הסיכון של האג״ח ממשלתיות (cds) קפצה השבוע לשיא של חמישה חודשים בצל המתיחות.

בנוסף לכך, המתיחות הזו השפיעה גם על החלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני השבוע. בתקופה שקדמה להחלטה היה בשוק קונצנזוס כי הנגיד אמיר ירון יודיע על הורדת ריבית, אך המתיחות טרפה את הקלפים ובסופו של דבר הריבית נותרה על כנה.

האיראנים זועמים על חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון חסן מהדווי (שמו המקורי מוחמד רזא זאהדי) בתקיפה אווירית ב־1 באפריל בדמשק.מהדווי מילא במשך יותר מעשור את תפקיד מפקד בסיס "סאר אללה", מהחשובים ביותר בבסיסי משמרות המהפכה.

אותו בסיס אמון על ארגון השמירה על מוסדות השלטון של משטר האייתוללות, ולפי הערכות הוביל בפקודותיו להרג של מאות מפגינים בלתי חמושים במחאה בנובמבר 2019. במסגרת תפקידו לאחר מכן, הוא פיקד על כלל הכוחות האיראניים והפרו־איראניים שהוצבו בסוריה ולבנון. כשמפקד כוח קודס הנוכחי, אסמעיל קאאני, ביקר למשל לפני כשנה בסוריה, מהדווי היה מהדמויות המרכזיות שליוו אותו - כולל מול המצלמות.