כ-300 יוזמות חדשנות רפואית פותחו במלחמה. לא תמיד הצוותים מרוצים

בפורום החדשנות וההיערכות למצבי חירום, שהתכנס השבוע, עסקו בכירי ענף הרפואה באתגרי השעה - מהטמעת חידושים בתחום הטראומה ועד מחסור במומחים לטיפול בכוויות

פרופ' יוסי חייק, שיבא / צילום: מרכז רפואי שיבא
פרופ' יוסי חייק, שיבא / צילום: מרכז רפואי שיבא

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

המלחמה הנמשכת כבר למעלה מחצי שנה מציבה בפני מערכת הרפואה בישראל שורה של אתגרים, בהיקפים ובאינטנסיביות שלא נראו זמן רב. כדי לזקק את הבעיות, ואולי אף למצוא להן מענה, התכנס השבוע פורום חדשנות רפואית והיערכות מערכת הבריאות למצבי חירום, בהשתתפות בכירי הענף. 

ישראל מתגייסת | רשת בתי קפה חדשה תנוהל ותופעל ע"י תושבים מהעוטף
ישראל מתגייסת | חממת SouthUp בשער הנגב חוזרת לפעול ומקימה קרן אימפקט
ישראל מתגייסת | ביוזמת שלושה צעירים: יריד תעסוקה בהייטק למילואימניקים

מהנתונים שהציגה יעל אופיר, מנכ"לית HealthIL מהמכון הישראלי לחדשנות, עולה כי במהלך המלחמה הוקמו כ-280 יוזמות של חדשנות רפואית. "זה מוכיח את החוזק של האקוסיסטם", ציינה אופיר. "הרבה מהטכנולוגיות החדשות עוסקות בטיפול בנפגעי נפש וטראומה, ולא בכדי - המערכת הרפואית תתקשה להתמודד בכלים הרגילים עם אלפי הנפגעים.

"עם זאת, צריך לזכור שהטכנולוגיה לבדה לא מספיקה. היא כלי, ובשביל שהיא תיכנס לשימוש צריך להתמודד גם עם התנגדויות וקולות שעולים מהצוות הרפואי המטפל. התובנות המתקבלות כל העת משוקפות לחברות הפיתוח, מה שמוביל להתאמות ודיוקים בפיתוחים".

יעל אופיר, HealthIL / צילום: יח''צ
 יעל אופיר, HealthIL / צילום: יח''צ

גיוסים מחו"ל

פרופ' יוסי חייק, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח שיבא ויו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, הזכיר כי ברפואה הציבורית אין מספיק מומחים למציאת כוויות. "המקום היחיד לכוויות ופציעות דומות, שאמור לטפל ב-9 מיליון איש, הוא מרכז הכוויות בשיבא - והוא אינו יכול לקלוט כ-100 נפגעים", אמר חייק.

"הצענו המון הצעות כדי להיערך למצבי משבר, חלקן לא עברו, אך הגמישות והראש הפתוח הביאו לכך שכבר בתחילת הלחימה רכשנו ציוד בכמויות אדירות שהועבר לכלל המרכזים הרפואיים. בנוסף, העברנו קורסי ריענון לצוותים רפואיים רבים בזמן קצר, גייסנו פלסטיקאים מהסקטור הפרטי והכשרנו אותם לטיפול בכוויות.

"בנוסף, בעקבות העובדה שבתקופת אסון או מלחמה אין לנו מדינות שכנות להפנות אליהן מטופלים, גייסנו יותר מ-300 פלסטיקאים שיגיעו במידת הצורך מחו"ל כדי לסייע לנו".

סא"ל במיל' אושרת גוזלן, סמנכ"לית ב-Wonder ולשעבר האחות הראשית בצה"ל, הזכירה כי שיעור האחים והאחיות בארץ נמצא במקום נמוך ביחס לממוצע ב-OECD. "כוח האדם שלו אנו זקוקים הוא בעיקר בעולמות הפצע, הכאב, השיקום והטיפול הנפשי", ציינה.

"הצעד הראשון שנעשה בשנים האחרונות הוא הכשרת אחים ואחיות לתחומים ספציפיים, כך שיהיו להם סמכויות טיפול נרחבות יותר. הצעד השני הוא הקמת מיזמים פרטיים שיקדמו סקטור זה".

גל רצקובסקי, ראש מגזר הבריאות ומדעי החיים ב-Deloitte ישראל, ציין כי "חברות ייעוץ והשקעה מאפשרות את מסלולי ההתקדמות של מערכת הבריאות, ובסופו של דבר, את התכנון התבוני של המוכנות שלה למקרי אסון. כל עוד ארגון לא מטמיע בתוכו תרבות שמייצרת חדשנות, לא נוצרת טרנספורמציה שמייצגת ערך. ככה נוצר מעגל תנופה שהולך ומזין את עצמו. עתות חירום ומלחמה יכולות לאפשר לסטארט-אפים הזדמנויות חדשות".

מנקודת מבט יזמית וטכנולוגית, רון גרמה מאיגוד ההייטק הישראלי הזכיר כי "אנחנו לא צריכים להגיע למשברים, ואז להתחיל לחפש פתרונות. הפתרונות כבר כאן, רק צריך להשקיע בהם ולתת להם את האפשרויות לצמוח".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

הקהילות היהודיות בלאס וגאס ולוס אנג'לס וארגון לב אחד

ילדי הקהילה היהודית באמריקה רכשו וארזו צעצועים ביחד עם ציורים וברכות למען ילדי העוטף. במסר לילדי העוטף נכתב כי "כבר למעלה מחצי שנה שאתם בלב שלנו, בכל יום ובכל רגע. לכבוד חג הפסח אנחנו שמחים להעניק לכם שי קטן - שהגיע מאנשים שחושבים עליכם בצד השני של העולם...

"רגע לפני שאתם פותחים את המתנות, נספר לכם שהקהילה היהודית באמריקה, הילדים והמשפחות שארזו ושלחו את הארגז הזה מאוד רצו (ועדיין רוצים) לשמוע ממכם ולשמור אתכם על קשר! אז פתחנו במיוחד קבוצת פייסבוק משותפת לכולנו, מהארץ ומחו"ל".

משלוחי הקהילות היהודיות בארה''ב במרכז של ארגון ''לב אחד'' / צילום: לב אחד
 משלוחי הקהילות היהודיות בארה''ב במרכז של ארגון ''לב אחד'' / צילום: לב אחד

מאחורי היוזמה עומדים בין היתר המתנדב כפיר בר-לב, משרד עורכי הדין FWMK, ארגון לב אחד, סולי סקאל ועוד.

לקבוצת הפייסבוק: www.facebook.com/groups/1361795647870591

מלונות פתאל ועמותת נצח יהודה

רשת מלונות פתאל, בשיתוף עמותת נצח יהודה יארחו בסוף השבוע הקרוב במלון לאונרדו פלאזה ירושלים משפחות שכולות וחיילים וחיילות צה"ל אשר נפצעו במהלך הלחימה, כמו גם את בני משפחותיהם.

האירוח יתקיים ללא תשלום, ויכלול תנאי פנסיון מלא לצד פעילויות ייחודיות ומותאמות כמו הרצאה של עודד מנשה ועדן הראל, הרצאה של מרים פרץ ששניים מבניה נהרגו בקרב בעת מילוי תפקידם, מופע של המנטליסט נבו אבוטבול, הופעות מוזיקליות, פיוטים עם הזמר יצחק בן ארזה ופעילויות לילדים בשטח המלון.

מאחורי היוזמה עומדים דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל פתאל החזקות, ודוד האגר, פילנטרופ יהודי ומייסד עמותת נצח יהודה.

עמותת נאמני שניידר

עמותת נאמני ביה"ח שניידר קיימה את ערב ההתרמה השנתי שלה בסימן הוקרה למשפחות ולילדים שחזרו מהשבי בעזה. האירוע התקיים באוניברסיטת תל אביב, ובמהלכו גויסו כ-2 מיליון שקל לטובת מערך החדשנות והמחקר, רכישת ציוד רפואי מתקדם ולהמשך שגשוג בית החולים.

באירוע לקחו חלק משפחות חטופים שחזרו משבי חמאס בעזה, בהם אביחי והדר ברודץ - שתיארה את תקופת השבי ואת רגעי המשבר שבהם ייחלה שהסיוט ייגמר - דניאל אלוני, קרן מונדר וחן גולדשטיין. את האירוע הנחתה בהתנדבות מירי מיכאלי, והוא כלל גם הופעה של אביב גפן והתעויוט.

מועצת המכינות הקדם-צבאיות

בחודשים האחרונים מקדמות המכינות הקדם צבאיות את פרויקט "חוזרים הביתה" לסיוע בתהליכי החזרה הראשוניים של קהילות העוטף. בין היתר עוזרים חברי המכינות בשיקום התשתיות ביישובים, מסייעים לחקלאי העוטף, ודואגים לפינוי וניקוי בתים, גני ילדים, מועדוני נוער ומבני ציבור - לקראת חזרת התושבים.

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, פעילות המכינות הקדם-צבאיות כללה כ-70 אלף ימי התנדבות ב-1,500 מוקדי פעילות, מהצפון ועד הדרום. הפעילות כוללת כ-1,200 מתנדבים. לדברי אבישי ברמן, מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, "חניכי המכינות נרתמו למשימות הדחופות מיד עם פרוץ המלחמה, ועשו זאת כמעט ללא אנשי צוות חינוכי, אשר גויסו בצו 8 למלחמה.

"עשרות אלפי בוגרנו נלחמו ונלחמים בכל הגזרות ולצערנו גם שילמנו מחיר דמים כבד. רוח התרומה וההתנדבות אחת היא - אצל החניכים בשדה החברתי ואצל הבוגרים בשירות הצבאי".