הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה המקומית; מניות הבנייה צללו בכ-2.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% • טראלייט ומגדל בשת"פ לקידום פרויקטים סולאריים • הראל ויזל מכר מניות פוקס • מבנה הודיעה על רכישה עצמית של מניות בסך 180 מיליון שקל • ארה"ב: דריכות לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן • מנכ"ל ג'יי.פי מורגן: "הריבית בארה"ב עלולה לזנק ל-8%" • פיץ' הורידה הבוקר את תחזית הדירוג של סין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה אדומה. מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 צלל בכ-1.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנייה השיל מערכו כ-2.5% ות"א נדלן צלל ב-2%. מדד ת"א בנקים 5 השיל מערכו 1.5%.

בקרב מניות מדד ת"א 125, אופקו הלת' , גילת , אשטרום קבוצה , זפירוס  ודנאל  ננעלו בירידות שערים.

מנגד, קבוצת אקרשטיין , ניו מד אנרג'י , דלתא גליל , קמטק  ופריורטק  ננעלו במגמה חיובית.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו בחדות על רגע נתוני האינפלציה המאכזבים בארה"ב, וזאת לאור ההערכות כי עיכוב בהקלות המוניטאריות בארה"ב עלול להשפיע גם על מתווה הריבית בישראל. ראשית, ככל שההסתברות להפחתת ריבית בארה"ב הולכת ומתרחקת, כך גם הדולר מתחזק מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל. לצד זאת, במידה והריבית בארה"ב תהיה גבוהה יותר מזו של ישראל, הדבר ייצר פער ריביות מה שצפוי גם להחליש את השקל.

התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים קפצה בכ-6 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.5%. התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרה סביב 4.09%.

נתוני האינפלציה המאכזבים בארה"ב הביאו לזינוק של הדולר מול מטבעות העולם וגם מול השקל. הדולר התחזק מול המטבע הישראלי בכ-1.3% ונסחר סביב רמה של 3.73 שקלים. האירו התחזק מול השקל ב-0.3% ונסחר סביב 4.02 שקלים.

15:58

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מזנק בכ-1% מול השקל על רקע נתוני האינפלציה המאכזבים שפורסמו בארה"ב לפני זמן קצר. בקצב שנתי, האינפלציה בארה"ב קפצה במרץ ל-3.5%. התחזיות המוקדמות עמדו על שיעור של 3.4%. 

15:02

השפעת החרם העסקי מטורקיה נותנת את אותותיה ומדדי הבניה והנדל"ן משילים 2% ו-1.3% בהתאמה. אתמול נחשף בגלובס שמשרד המסחר הטורקי פרסם רשימה של 54 פריטים שאסורים ליצוא לישראל . בין המוצרים בולטים: שיש, מלט, פלדה ואלומיניום.

כפי שנחשף בגלובס, כבר שבוע וחצי שממשלת טורקיה מעכבת או לא מאשרת יצוא משלוחים מטורקיה לישראל. סוכנים שעובדים עם יבואנים ישראלים סיפרו כי מקור העיכובים הוא הממשל, כאשר לא ידוע כמה זמן המצב יימשך. בה בעת, לגלובס נודע כי לא ניתן לבצע מכס יצוא עבור משלוחים מטורקיה לישראל. המערכת הטורקית מציגה שגיאה ללא יכולת להתקדם עם ההצהרה אך ורק ליצוא לישראל.

ההודעה הייתה צפויה במידה רבה, לאחר ששלשום הודיע שר החוץ הטורקי הקאן פידאן על החלטת אנקרה לנקוט צעדים נגד ישראל, בשל החלטת ירושלים לאסור על טורקיה להצניח סיוע הומניטרי לרצועת עזה.

מניות שבולטות בירידות הן אשטרום , אקרו  ומצלאוי 

14:01

חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט חתמה על הסכם עם מגדל ביטוח לקידום פרויקטי דו-שימוש סולאריים בהיקף של כ-150 מגה-וואט, שביזום סולארטק, חברת הבת של טראלייט. הפרויקטים שיוקמו יכללו גגות, קירויים, ופרויקטי גידור סולארי בעשרות מושבים, במסגרת שיתוף הפעולה האסטרטגי של טראלייט עם תנועת המושבים.

במסגרת ההסכם, מגדל ביטוח תיכנס כשותפה ב-49% ממרבית צבר פרויקטים שמקדמת טראלייט, בהיקף של כ-600 מיליון שקל.

12:49

ללא ידיעה מיוחדת בבורסה מניית חברת חיפושי הנפט והגז הקטנה רציו פטרוליום  מזנקת הבוקר. לפני כעשרה ימים הודיעה חברת  רציו אנרגיות  שמחזיקה 20% מרציו פטרוליום ומנוהלת על ידי יגאל לנדאו, שהיא בוחנת את רכישת כל יחידות ההשתפות שלה והפיכתה לפרטית. הדיווח הנ"ל שילח את מניית החברה לזינוק של כ-70%. יתכן שהבחינה מתקרבת לסיום חיובי.

שווי רציו פטרוליום נחתך ב-90% מהשיא שנרשם ב-2019 והוא עומד היום על כ-35 מיליון שקל בלבד. לפני כחצי שנה הודיעו ענקית הנפט האמריקאית אקסון מובייל וחברת אנרגיה אמריקאית נוספת hess corporation על יציאה מפרויקט Kaieteur בגיאנה, מה שהוביל לנפילת המנייה של רציו פטרוליום, שותפה בפרוייקט, בכ-20% בבורסה בתל אביב. 

רציו פטרוליום הוקמה ב-2011, ומחזיקה בזכויות חיפוש למאגרי נפט במרוקו, בפיליפינים ובדרום אמריקה. בעלת מניות המיעוט, קבוצת דלק  מחזיקה ב-5.1%. 

12:00

בהעדר התקדמות בעסקת החטופים בעזה ולקראת פרסום מדד האינפלציה בארה"ב, המסחר בתל אביב מתנהל כעת בירידות - מדד ת"א יורד ב-0.7% ומדד ת"א 90 ב-0.9%, מדד הבנקים משיל 1.3% ומשלים ירידה של 3% ביומיים האחרונים. 

בשוק החוב לא נרשמים כעת שינויים בכל מדדי אגרות החוב, הקונצרניות והממשלתיות. 

11:00

המסחר בת"א עובר כעת לעליות קלות. מדד ת"א 35 ב-0.2% ומדד ת"א 90 עולה בשיעור דומה,  מדד הבנקים נסחר עתה ביציבות. 

דלק קבוצה  בניהולו של עידן וולס מגייסת סדרת אג"ח חדשה (לט') - לאור ביקושים של למעלה מ-1.5 מיליארד שקל הגדילה החברה את ההנפקה למיליארד שקל, היקף ההנפקה כפוך לכך שמדרוג תאשר דירוג il3.A באופק יציב.

10:24

לאחר פתיחה יציבה, השוק עובר לירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 יורד בשיעור דומה. מדד הבנקים יורד ב-0.6%. 

מנכ"ל חברת האופנה פוקס, הראל ויזל, מוכר מניות של החברה שהחזיק באופן אישי, בסכום של 35 מיליון שקל. ויזל מחזיק באמצעות חברה פרטית בחלקים שווים, יחד עם אחיו יפתח ואסף, בכ-20% מפוקס. מכירת המניות התבצעה אתמול (ג') לפי שער מניה שהיה נמוך בכ-2% מהמחיר שבו ננעלה מניית פוקס בבורסה. 

10:02

המסחר בת"א נפתח הבוקר ביציבות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 עולה בשיעור דומה. מדד הבנקים יורד ב-0.5% לאחר שביומיים הראשונים של השבוע עלה ב-6.5%, אתמול והיום משיל כחצי מהעליה. 

מבנה  אשר בשליטת איש העסקים דוד פורר מאמצת מדיניות דיבידנד חדשה ומכריזה על רכישה עצמית של מניות בסך של 180 מיליון שקל בשני שלבים. בשלב ראשון אושרה תכנית רכישה עצמית בהיקף של עד 90 מיליון שקל. יתרת סכום הרכישה יחולק כדיבידנד כתלות בהחלטה ספציפית של דירקטוריון החברה לאחר בחינת מבחני החלוקה על פי הוראות הדין, בהתחשב במצב העסקי של החברה, תזרים המזומנים הצפוי שלה, אסטרטגיית החברה וצרכיה העסקיים. בשלב השני תתבצע רכישה נוספת בסכום דומה. 

08:18

בשוק המט"ח השקל נחלש מעט הבוקר בכ-0.4% ונסחר ב-3.7 שקלים לדולר וב-4 שקלים לאירו. 

07:55

1. שוקי המניות 

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת. לאחר האופטימיות ששררה בתחילת השבוע בעקבות המו"מ על שחרור החטופים והפסקת האש, אתמול מצב הרוח השתנה והבורסה בתל אביב ננעלה בירידות. מדד ת"א 35 ירד ב-1%, כמו מדד ת"א 90. מדד הבנקים השיל 1.8%.

חנן מור הפסידה בשנת 2023 861 מיליון שקל, מעל הצפי המוקדם שלה להפסד של 840 מיליון שקל, וממשיכה לרשום הערת "עסק חי". בשורה העליונה החברה רשמה נפילה של 50% בהכנסות ל-400 מיליון שקל, לעומת 815 מיליון בשנה שעברה.

חנן מור גם רושמת גירעון בהון של 126 מיליון שקל, הסיבה למעבר לגירעון בהון היא מחיקת הערך שנאלצה החברה לרשום בדוחותיה. 

נקסט ויז'ן  זינקה בחדות לאחר שדיווחה על קבלת הזמנה נוספת לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בתמורה לסך כולל של כ-19.6 מיליון דולר. החברה תספק את ההזמנה במספר פעימות במהלך שנת 2024, בהתאם למועדים שנקבעו.

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.2%, מדד שנגחאי ב-0.4% ומדד הנג סנג עולה ב-1.8%. בדרום קוריאה לא מתקיים מסחר לרגל הבחירות במדינה.

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר ביציבות.

אתמול, לקראת נתוני האינפלציה החשובים שיתפרסמו היום בארה"ב, המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו במגמה מעורבת ובשינויים קטנים - נאסד"ק עלה ב-0.3%, דאו ג'ונס ננעל ביציבות ו-S&P500 עלה ב-0.1%.

מספר מניות שבבים ירדו אתמול, בראשם אנבידיה  שנמצאת במגמת תיקון ונסחרת בכ-846 דולר למניה. תיקון מוגדר כירידה של 10%-20% מהשיא, בנוסף לאנבידיה, גם מניות סופר מיקרו קמפיוטר  ו-Arm  ירדו. כל זאת בזמן שמדד השבבים של פילדלפיה עלה ב-0.5%.

ובנוסף, חדשות לא טובות לאנבידיה - שתי ענקיות טכנולוגיה השיקו אתמול שבבים חדשים ומאתגרות אגב כך את הדומיננטיות שלה בתחום הבינה המלאכותית מתוך מטרה להפחית את התלות העולמית במונופול של הענקית מסנטה קלרה. אתמול (שלישי) הודיעה אלפאבית (גוגל)  לראשונה על השקת מעבד ליבה מרכזי חדש (CPU) המבוסס על ארכיטקטורת ARM, אינטל השיקה את הדור השלישי של המאיץ הגרפי שלה, גאודי. 

מניית רשת מתחמי האירוח סלינה  שעם פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, נפלה למחיר שפל של 4 סנט בלבד, המשקף לה שווי שוק של כ־12 מיליון דולר בלבד, נסקה במשך המסחר בכ-190% ובמחזור של יותר מפי 100 מהמחזור היומי הממוצע וננעלה בעליה של 96%.

עונת הדוחות הרבעוניים נפתחת השבוע, המשקיעים מקווים שרווחי החברות יתמכו בראלי המניות ברבעון הראשון. בין אלו שידווחו, דלתא איירליינס  היום, הבנקים סיטיגרופ , וולס פארגו  וג'י.פי מורגן צ'ייס  בשישי.

611% בשבועיים: הקרן שפותחת לכולם את ההשקעה ב־Open AI ו־Space X

2. שוקי החוב

בישראל, מדדי התל בונד הקונצרניים עלו קלות במהלך המסחר. בשוק הממשלתי, התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה קלות ונסחרה סביב 4.39%. על רקע ההערכות כי בנק ישראל יתקשה להוריד את הריבית כל עוד האיומים הביטחוניים יימשכו בעצימות הנוכחית. תשואות האג"ח הממשלתיות (לטווחים קצרים וארוכים) נסחרו בשיא של חמישה חודשים.

בארה"ב, החוב הממשלתי נסחר בשיא של חמישה חודשים, בעקבות שורה של נתונים בארה"ב שהעלו את החשש מפני עלייה מחודשת של האינפלציה וצמצמו את הסיכוי להורדת ריבית בקרוב על ידי הפדרל ריזרב. אתמול  ירדה תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ב-5 נקודות בסיס ל-4.36%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

מחירי הנפט השילו כ-1% וננעלו ב-85.8 דולר לנפט אמריקאי ו-89 דולר לנפט מסוג ברנט. נורברט רוקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור בבנק העושר "יוליוס בר" התייחס למגמת העליות בשוק האנרגיה, להערכת הבנק מצב הרוח השורי בשוק הנפט צפוי להסתיים: "העלייה בביקוש לנפט לא צפויה להמשיך להתרחב באופן משמעותי. שוק העבודה בארה"ב נותר הדוק והאפסייד הנובע מנסיעות לעבודה מוגבל. האתגרים בשוק הנדל"ן בסין מגבילים את פעילות הבנייה, במקביל לעלייה במספר הרכבים החשמליים שמתחילה לערער את צריכת הדלק בכבישים".

המדינה במזרח התיכון שעומדת להפוך למעצמת הדלק העתידי 

מחירי הסחורות הוסיפו ועלו גם אתמול - מחיר הזהב עלה בכ-1% ל-2,367 דולר לאונקיה ובסך הכל עלה ב-17% מתחילת השנה. אונקיית כסף נסחרת כבר ב-28 דולר ומחיר הקקאו נסחר בשיא של כ-30 שנה, 10,211 דולר לטון.

4. מאקרו

יום חשוב למדי - היום יתפרסמו בארה"ב נתוני מדד המחירים לצרכן (אינפלציה) של חודש מרץ. בשוק מצפים לעלייה חודשית של 0.3% ואינפלציה שנתית של 3.4%. מחירי הליבה צפויים גם הם לעלות ב-0.3% חודשית וב-3.7% שנתית.

הנתונים האלה, בשילוב עם נתוני שוק התעסוקה שממשיכים להפגין את עוצמת המשק האמריקני, עשויים להרחיק את הפד מהורדת ריבית, כאשר ההחלטה הקרובה צפויה בסוף החודש וכל התחזיות מדברות על השארת הריבית על כנה פעם נוספת.

ובתוך כך, יו"ר הפד של אטלנטה, רפאל בוסטיק צופה הורדת ריבית אחת ב-2024. "בנקודה זו, אני חושב שאחת, אבל במשך הזמן, אולי אגיד ששתיים או שבכלל לא. נאלץ לחכות ולראות מה קורה". 

מנכ"ל ג'יי. פי. מורגן, ג'יימי דיימון מזהיר שהריביות עלולות לעלות באופן משמעותי ועד כדי 8%. דיימון מודאג בעיקר מכך שהמשקיעים אופטימיים מידי לגבי האיומים הגאו פוליטיים, האינפלציה והמיתון.

דיימון מנה במכתבו השנתי לבעלי המניות של הבנק כמה סיבות - העלויות הגדלות הקשורות להשקעות צבאיות, מאמצי הפחתת שינויי האקלים ושיבושים בשרשראות האספקה העולמיות. "לכן, אנו ערוכים לטווח רחב מאוד של ריביות מ-2% עד 8% ואפילו יותר".

התחזית של דיימון מנוגדת לזו של יו"ר הפד ג'רום פאוול, שאותת בשבוע שעבר שהורדות הריבית עדיין על הפרק. לפני כשבועיים התייחס דיימון לכוונות הפדרל ריזרב להוריד את הריבית ואמר, "במקומם הייתי מחכה".

חברת הדירוג פיץ' הורידה הבוקר את תחזית הדירוג של סין ל"שלילית"', "בשל עלייה בסיכונים הפיננסיים". בחברות הדירוג מודאגיםבעיקר מעליית החוב הציבורי והצמיחה הנמוכה בכלכלה השניה בגודלה בעולם. הדירוג עצמו נותר ללא שינוי, על רמה של +A. 
לפי  פיץ', הגירעון הממשלתי של סין יעמיק ב-2024 ל-7.1% מהתוצר, מול 5.8% ב-2023; כמו כן, קצב הצמיחה יואט השנה ל-4.5%, בהשוואה ל-5.2% ב-2023. 

בניו זילנד הותיר הבנק המרכזי המקומי את הריבית ללא שינוי, 5.5% באומרו ש"המדיניות המוניטרית המרסנת נדרשת כדי לקרר את לחצי האינפלציה".

5. תחזית

סזאר פרז רואיז, מנהל ההשקעות הראשי בבנק פיקטה השוויצרי טוען בפתח עונת הדוחות בארה"ב ש"דוחות רווחי הרבעון הראשון יתחילו להתפרסם השבוע, ותוצאות חזקות יהיו זרז להתאוששות במניות. כדי לקבל תנופה נוספת בשוק המניות האמריקאי, נרצה לראות רווחים חזקים יותר בשוק". 

בנוסף, "נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב שיפורסמו היום יהיו חשובים להערכת מדיניות הפד. בעקבות דוח שוק העבודה של השבוע שעבר וקריאות ה-ISM המעורבות, נתוני האינפלציה עשויים לחזק את הספקות בשוק לגבי תרחיש שלוש הפחתות ריבית של הפד השנה". 

בנק אוף אמריקה מצביע על חדשות רעות ליצרניות הרכב החשמלי בעוד היצרניות המסורתיות חוזרות לעצמן. "מכירות הרכבים החשמליים מתקררות לאחר חודשים של צמיחה מואצת".

על פי הבנק, המכירות העולמיות בפברואר ירדו ב-7% בהשוואה לשנה הקודמת, נתון המושפע בעיקר מההאטה בסין בשל חגיגות השנה החדשה. במקביל, חדירת השוק של רכבים חשמליים באירופה ובארה"ב נמצאת ברמה נמוכה מהציפיות. "טסלה ו-BYD חוו ירידה משמעותית במכירות ברבעון הראשון של 2024, ויצרניות רכב מסורתיות באירופה מצליחות להחזיר לעצמן חלק מהשוק".

הדוח של בנק אוף אמריקה מוביל להפחתה בתחזית מכירות המכוניות החשמליות באירופה בשל נתוני המכירות החלשים ותחרות המחירים בסין. עם זאת, הבנק מציין כי ישנה אפשרות שפוליטיקאים ויצרניות רכב ידונו בהקלות ברגולציה על פליטות פחמן בשנים 2025-2035.

טסלה  למשל הציגה לראשונה מזה 4 שנים ירידה במספר המסירות, 387 אלף רכבים במהלך הרבעון בהשוואה ל-420 אלף ברבעון המקביל ובהשוואה לתחזיות האנליסטים הפסימיים ביותר שצפו גם כן מסירות של 420 אלף רכבים. 

בגולדמן סאקס הורידו את מחיר היעד של מניית טסלה מ-190 דולר ל-175 דולר ובדירוג "נטורל". בבנק ההשקעות הסבירו זאת בתחרות הגוברת, אך לטווח הארוך הם צופים לחברה עתיד מבטיח בזכות פוטנציאל הצמיחה והיתרון התחרותי שלה בשוק.