טרנד הטיקטוק שמעורר ויכוח, והחברה שעשתה אקזיט של 237.5 מיליון דולר

טרנד הטיקטוק שמעורר ויכוח בקרב נשים: כמה באמת כואב להחדיר התקן תוך רחמי? • אופקו באקזיט של 237.5 מיליון דולר לחלק מפעילות המעבדות שלה • ומה אומרים דוחות ביוליין על שנת המכירות הראשונה שלה? • השבוע בביומד

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (צילומים: תמר מצפי, shutterstock)
חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (צילומים: תמר מצפי, shutterstock)

אופקו מוכרת חלק מפעילות המעבדות

חברת אופקו  בראשות יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט, הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק הודיעה בסוף השבוע שעבר כי בכוונתה למכור חלק מפעילות המעבדות שלה, תמורת 237.5 מיליון דולר. הרוכשת היא חברת לאבקורפ (Labcorp), ממובילות תחום המעבדות בארה"ב. מלאבקורפ נמסר כי מדובר בפעילות המכניסה כ-100 מיליון דולר. 

ראיון | "ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד
התרופה שנכשלה בניסוי קליני רק אחרי שאושרה לשיווק

בעקבות ההודעה רשמה מניית החברה עלייה של 12% ואופקו נסחרת לפי שווי של 836 מיליון דולר. יש לציין כי במקביל לעסקה, מספר בעלי עניין המירו אופציות למניות, באופן שייתכן והשפיע על המחיר. מתחילת השנה, כולל יום העסקה, ירדה מניית החברה 23%. 

אופקו היא חברת ביומד המפתחת תרופות ומחזיקה בחברות פיתוח תרופות ומכשור רפואי, וגם ברשת מעבדות BioReference שהיא הפעילות התפעולית העיקרית שלה והמקור העיקרי שלה להכנסות קבועות. הרשת נרכשה ב-2015 כדי לקדם את הבדיקה של אופקו לסרטן הערמונית, 4kScore, מוצר שהצליח פחות מן הצפוי. היא נרכשה בשווי של כ-1.47 מיליארד דולר במניות. 

בתקופת הקורונה המעבדה התגלתה כבוננזה. אופקו פיתחה במהירות בדיקות קורונה ורשמה ב-2020 הכנסות של 1.2 מיליארד דולר מפעילות המעבדות, גידול של 170% לעומת השנה הקודמת, והחברה אף הפכה רווחית. אבל תקופה זו הסתיימה וגם רשת המעבדות של אופקו חזרה לגודלה הטבעי. ב-2023 רשמה הכנסות של כ-515 מיליון דולר. 

כאמור, לא כל הפעילות נמכרת ללבקורפ. הפעילות הנמכרת היא בתחום בריאות האישה והפוריות, בכל הטריטוריות מלבד ניו יורק וניו ג'רזי, ואילו אופקו תמשיך להחזיק במוצרים בתחום האונקולוגיה והאורולוגיה, ובכל התחומים בניו ג'רזי וניו יורק. 

"באמצעות עסקה זו נוכל להמשיך להחזיק בליבת הפעילות של המעבדות ולאפשר לרשת צמיחה בת קיימא ורווחיות", אמר פרוסט. "העסקה הזו היא חלק מן המאמץ עליו כבר הכרזנו, להשיב את הרווחיות לפעילות המעבדות שלנו תוך מיצוב אופקו כחברת ביוטק חדשנית".

אופקו גם תהנה מהמזומן מהעסקה. יש בקופתה 95 מיליון דולר במזומן ונכסים שוטפים בסכום כולל של 309 מיליון דולר. אלה מספיקים למימון התחייבויותיה השוטפות בהיקף של 200 מיליון דולר, אך יש לה גם אג"ח להמרה לטווח רחוק יותר, בהיקף של 214 מיליון דולר. היא עשויה להשתמש במזומן גם לניצול הזדמנויות שקיימות כרגע בשוק, אם כי לרוב היא מבצעת רכישות במניות.

פעילויות החדשנות בהן אופקו מתמקדת כעת הן ModeX, חברה שנרכשה תמורת 300 מיליון דולר במניות ומפתחת נוגדנים לטיפול במחלות ויראליות וסרטן; הורמון הגדילה במתן שבועי שמשווקת חברת פייזר עבור אופקו וכן מוצר מבוסס נוגדנים לטיפול בסרטן שנמצא בשלבים מוקדמים של פיתוח.

האשטג IUD: מה לטיקטוק ולכאב בהחדרת התקן תוך רחמי?

נשים ברחבי העולם החלו בשנה האחרונה לצלם ולהעלות לרשתות החברתיות סרטונים המראים את פניהן במהלך פרוצדורה להחדרת התקן תוך רחמי. בחלק מן הסרטונים, הפציינטיות בוכות או מעוות את פניהן בעוצמה במהלך הפרוצדורה, ובחלקם הרופאים מתעלמים מהכאב או מקלים בו ראש. 

ובעוד רוב הרופאים מבינים לראשונה כתוצאה מהסרטונים הללו, עד כמה המעיטו בתפיסת הכאב של המטופלות, ישנם גם רופאים אשר טוענים כי מדובר בסוג של פייק ניוז, העצמה של הדרמה לטובת ויראליות ברשתות, באופן שעלול לפגוע בנשים אחרות שעלולות לוותר בגלל זה על פתרון מניעת הריון שעשוי להתאים להן.

מחקר שפורסם בכתב העת המוביל Obstetrics & Gynecology מצא כי מבין 100 הטיקטוקריות המובילות שהשתמשו בהאשטג IUD, כ-40% התייחסו באופן שלילי לחוויה, 20% באופן חיובי והיתר ציינו יתרונות וחסרונות. כל הסרטונים שדיווחו על חוויה אישית, היו שליליים או מעורבים, ומתוכם 97% דיברו על כאב. 27.6% הביעו חוסר אמון ברופאים.

אחד מכותבי המחקר, ד"ר ג'ונס שוורץ מאוניברסיטת דיוק בארה"ב, אמר לאתר חדשות תחום המכשור הרפואי Mepage כי: "לפני שערכתי את המחקר נטיתי לחשוב על סרטונים בנושאי בריאות בטיקטוק באופן דיכוטומי כאמיתיים או פייק. הפעם, אין לי ספק שהחוויות האישיות אמיתיות. אבל חוויות אישיות של אנשים ספציפיים שפתאום צוברות חשיפה ויראלית, יכולות להקשות על קבלת מידע רפואי מהימן". הוא ציין כי רבים מן הסרטונים כללו מידע מוטעה לצד החוויה האישית האמיתית ככל הנראה, ולא הציעו דרכי פעולה חיוביות.

בעקבות המחקר, כיום הוא נוהג לשאול את המטופלות מה ראו בטיקטוק בעניין ההתקן ומה דעתן על כך. החשיפה, הוא אומר, משפיעה על הציפיות שלהן. 

עם זאת יש לציין כי מחקר מ-2014 הראה שעוד לפי עידן הטיקטוק, היה כאב בהחדרת התקן והיו רופאים שהקלו בו ראש. הרופאים נתנו ציון כאב של 35.3 על סולם של 100, והנשים שעברו את הפרוצדורה נתנו ציון ממוצע של 64.8. אולי זו הסיבה שאין היום הנחיות מפורשות כיצד לנהל את הכאב בפרוצדורה הזו, לעומת קולונוסקופיה למשל. 

גניקולוגים המתמחים בסוגיה זו ממליצים להתאים את אסטרטגיית ניהול הכאב לרמות הכאב היחסיות המדווחות על ידי המטופלות מפרוצדורות קודמות, למשל מטיפולי שיניים, או מבדיקות גניקולוגיות קודמות. לחלק מן המטופלות מספיק לתת תרופה מסוג NSAIDS (אדוויל או נורופן) שהיא יעילה במניעת התכווצויות של הרחם, חלקן עשויות להרוויח מטשטוש, ואילו לאחרות עדיף לבחור באמצעי מניעת הריון אחר. 

הדוחות של ביוליין

חברת ביוליין הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, ושפיתחה מוצר המשפר את תהליך איסוף תאי הגזע במסגרת טיפול השתלות מח עצם, פרסמה השבוע את דוחותיה לשנת 2023, השנה הראשונה שבה התרופה שלה Aphexda נמצאת בשוק. התרופה אושרה לשיווק בספטמבר, והחברה רשמה הכנסות שנתיות של 4.8 מיליון דולר, אך מתוכם רק 0.2 מיליון הם ממכירות המוצר בפועל והיתר מקדמה מעסקת רישוי למוצר באסיה. כלומר, בחודשיים האחרונים של 2023, החברה עדיין לא הספיקה לממש בצורה משמעותית את ערוצי השיווק שלה. 

המשקיעים לא היו מרוצים מקצב ההשקה ושלחו את המניה לירידות של 17%, כך ששווי החברה עומד כעת על 83 מיליון דולר. ייתכן שהייתה השפעה גם להודעה של גמידה סל, חברה ישראלית נוספת בתחום דומה, על כך שלאחר השקה מגומגמת, היא תימחק מן הבורסה ותהפוך להיות חברה פרטית. משקיעים מסוימים טענו בדיונים ברשת לגבי החברה כי "אי אפשר לסמוך על הביוטקים הישראלים האלה". 

עם זאת ביוליין מסרה במסגרת הדוח על התקדמות בהשגת שיפוי ביטוחי למוצר. חברות ביטוח המכסות 95% מהמטופלים הרלוונטיים הסכימו עקרונית לשפות את השימוש במוצר, אשר גם נכלל בפרוטוקולים הרפואיים של ארגוני הרופאים העוסקים בהשתלות. כ-20% ממרכזי ההשתלות העיקריים כבר מסוגלים להתמודד עם הפרוצדורה של ביוליין, והיא מקווה לדווח על 35% כאלה עד סוף המחצית הראשונה של 2024 ו-60% עד סוף שנת 2024. לחברה גם מוצרים נוספים בפיתוח.  

בקופת החברה כ-43 מיליון דולר אשר אמורה להספיק לה, יחד עם קו אשראי שקיבלה מקרן קראוס קפיטל (Kreos Capital), למימון פעילותה המתוכננת עד 2025.