מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל • מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת
קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בשבוע האחרון, לרגל חזרתם של תושבי שלומית, אור הנר, איבים ומבקיעים לבתיהם, הגיעו מתנדבי "הרוח הישראלית" למפגש מרגש עם המשפחות שליוו בחודשים האחרונים. המתנדבים חילקו לתושבי הנגב המערבי כאלף משלוחי מנות, שחלקם הגדול הוכנו במרכז המבקרים של קיבוץ נחל עוז, וכל ההכנסות מהם הועברו לקיבוץ ולשיקומו.

ישראל מתגייסת | פרויקט Next October של יזהר שי גייס 500 מיזמים להנצחת נופלים  
ישראל מתגייסת | OurCrowd מגדילה את השקעותיה בסטארט־אפים שמושפעים מהמלחמה

"המפגש היה עם תחושות מעורבות", מספרת ריבה פרידמן בורוביק, ממלאת מקום מנכ"לית הארגון. "מצד אחד התרגשות גדולה ושמחה, ומהצד שני הרגשנו את החשש של התושבים מחזרתם ליישוב ולשגרה. זו הייתה הפעם הראשונה שהם קיימו אירוע קהילתי מאז שחזרו ליישובים, עדיין בצל המלחמה, והם מאוד התרגשו לפגוש אותנו. כמובן שהעובדה שכל התוכן של משלוחי המנות נרכש מעסקים מהדרום גם ריגשה אותם.

"האתגר שעומד בפניהם כרגע הוא שיקום הקהילה שלהם, החזרה לשגרה והרצון לקיים אותה בצורה המיטבית. המטרה שלנו הייתה לתת להם תחושה שעם ישראל עדיין איתם".

ריבה פרידמן בורוביק / צילום: נעמה הלל מלמד
 ריבה פרידמן בורוביק / צילום: נעמה הלל מלמד

הרוח הישראלית היא חברה בת של הסוכנות היהודית, הפועלת לחיזוק אוכלוסיות מוחלשות והעצמת בני נוער וצעירים מהפריפריה. מאז פרוץ המלחמה התגייס הארגון בשורה רחבה של יוזמות למען מפונים, ובין היתר גייס יחד עם הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית כ־2.5 מיליון שקל מכ־1,500 תורמים.

"קושי רגשי משותף"

אחת מתוכניות הדגל של הארגון בשגרה היא "רוכבים עם כוכבים", שבמסגרתה עשרות מתנדבים מגיעים לכפרי נוער שבהם מתחנכים בני נוער בסיכון, ומלווים אותם לאורך השנה ברכיבות אופניים, מסעות וחניכה אישית.

מתוך התוכנית הזאת נולדה לאחר ה־7.10 היוזמה "רוכבים עם הדרום", שבמסגרתה יצאו מתנדבי הארגון לרכיבות משותפות עם מפונים - במטרה לאפשר להם להתאוורר ולפרוק מתחים, ולהחזיר להם את תחושת השליטה והמסוגלות.

"המתנדבים שלנו הביאו עמם את הרגישות ואת הניסיון שלהם, והשתמשו בכך כדי לסייע לקהילות שנעקרו מבתיהן, והתמודדו עם שינויים וקשיים בלתי רגילים", מספרת פרידמן בורוביק. "אנחנו רואים באופניים כלי טיפולי מדהים, שתורם באופן ישיר לתחושת החוסן והמסוגלות של אדם. לכן ייצרנו עבור קהילות רבות פעילות הפוגה ואוורור מסיר הלחץ שבו שהו בבתי המלון - וגם פלוגות מילואים פנו אלינו כאשר יצאו להפוגות".

עם זאת, היו גם קשיים. "בהתחלה התמודדנו עם קושי לוגיסטי בהתארגנות עם מספיק ציוד מתאים ובטיחותי לרכיבות, בהתאמת מסלולי הרכיבה וגם בגיוס מתנדבים. בנוסף, התמודדנו עם קושי רגשי, הן מהצד של המתנדבים שנפגשו עם משפחות שעברו טראומה טרייה, והן מצד המשפחות שהיה להן קשה מאוד לצאת מהמלון למקום לא מוכר, ו'לשחרר' גם את הילדים וגם את עצמם. בסופו של דבר, במהלך חוויית הרכיבה בטבע והמפגש עם המתנדבים כל החששות התפוגגו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

הקרן לידידות
הקרן לידידות תרמה יום ריענון לגדוד מילואים, שכלל ארוחת צהריים מפנקת, שולחנות משחק, פינות רווחה, ניידת עם צ'ופרים ודוכני מתיקה וקפה. במהלך היום ביקרו בכירי הבורד של הקרן במקום, בהזמנת האגודה למען החייל.

הקרן לידידות תומכת בחיילים באמצעות האגודה מאז 2005 בשורה של פרויקטים, ובהם תווי פסח לחיילים בודדים, ניידות ידידות לחיילים, מועדונים ותשתיות רווחה ביחידות צה"ל, מענקים למשפחות חיילים פצועים ועוד. מאז פרוץ המלחמה תרמה הקרן 4 מיליון דולר לטובת החיילים.

מתנדבי הקרן לידידות עם גדוד המילואים שעבורו ארגנו יום רענון / צילום: גיא יחיאלי
 מתנדבי הקרן לידידות עם גדוד המילואים שעבורו ארגנו יום רענון / צילום: גיא יחיאלי

מקס סטוק
רשת מקס סטוק תציע בסניפיה ברחבי הארץ קולקציית צמידים אשר עוצבו בהשראת הרוח הישראלית, ועשויים מרצועה דמויית עור שבמרכזה מגן דוד קטן בצבעי כסף או זהב. הצמידים מגיעים בשמונה צבעים - כחול כהה, חום, שחור, צהוב, אבן, בורגנדי, כחול טורקיז ואדום - והם יימכרו תמורת כ-6 שקלים. כל הרווחים יועברו לעמותת "הבית לחיילים הבודדים".

העמותה הוקמה בעיר התחתית בחיפה, שבה מתגוררים מאות חיילים בודדים. בית העמותה נמצא ברחוב הנמל, במיקום מרכזי ונוח מבחינה תחבורתית, ומתקיימות בו ארוחות שישי, חוגים משותפים, מפגשים, מסיבות ועוד.

DoorLoop
עמותת "פנימית", הדואגת להשמשת אופניים בישראל גייסה שורה של חברה על מנת לסייע בהשמשת זוגות אופניים לטובת מסירתם למפונים מהצפון והדרום. בין המתנדבים היו גם עובדי חברת ההייטק DoorLoop, שיצאו ממרכז הפיתוח והגיעו למתחם התחנה בתל אביב, ועסקו בתיקון אופניים לאורך היום.

תיקון אופניים למפונים שביצעו עובדי חברת DoorLoop / צילום: עומר אדלר
 תיקון אופניים למפונים שביצעו עובדי חברת DoorLoop / צילום: עומר אדלר

אור תורה סטון
תלמידות אולפנת "אור תורה נווה חנה" של רשת 'אור תורה סטון' יצרו מיצג הכולל 32 פסיפסים של יישובי עוטף עזה, אשר מוצג בכיכר החטופים בתל אביב. הפסיפסים נוצרו בארבעת החודשים האחרונים, כביטוי לרצון ולתפילה לאיחוי השברים שנוצרו ב-7 באוקטובר ביישובי העוטף, ובתקווה כי היישובים שנהרסו ייבנו מחדש. המיצג לווה בשיעורים ומעגלי שיח, לצד שיחות עם משפחות החטופים ותושבי העוטף.

"היוזמה החלה בשבועות הראשונים למלחמה, מתוך תחושות של צער עמוק, כאב ומחשבה על אחינו ואחיותינו בעוטף, שבאותו הבוקר התהפך עליהם עולמם", מספרת שרון ברנד, שיזמה את המהלך. "מתוך הרצון להושיט יד ולהציע תקווה מגוש עציון אל יישובי העוטף, נולד המיזם כפעולה של רעות וסולידריות".