האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש
יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

הפיילוט ייגנז עוד לפני שיצא לדרך? מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן השתתף היום (ד') בפאנל בנושא "שוק הדיור לאן?" במסגרת יומה השני של ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024. במהלך הפאנל הכריז מורגנשטרן כי במשרד הוחלט להעניק פיצוי לקבלנים אשר יידרשו לשלם לרוכשים על איחורי מסירת דירות בעקבות המלחמה - במסגרת פיילוט, כצעד ראשון. אלא שבמשרד האוצר, אשר החלטה כזו צריכה לקבל את אישור אנשיו, לא מכירים הצעה כזו.

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון
דוח נציבות התלונות על השופטים: כשליש מהתלונות המוצדקות בשל התמשכות הליכים משפטיים

נזכיר כי בחודשים האחרונים עלה לא פעם, גם כאן, נושא השתתפות המדינה בפיצויים על איחורי מסירה: בימים כתיקונם, כאשר קבלן מאחר במסירת הדירה ומוסר אותה אחרי התאריך שנקבע בחוזה הרכישה, הוא נדרש לשלם פיצוי לרוכש, מהחודש השני לאיחור.

מאחר שקבלנים רבים כבר הצהירו כי יתעכבו במסירת דירות בשל המלחמה, ובעיקר בשל המחסור בעובדים מרגע שפרצה, החשש הוא שהפיצויים שיידרשו לשלם הקבלנים יהיו אדירים ובקנה מידה כלל ארצי.

בתחילה במשרד האוצר התנגדו באופן גורף למתן פיצוי כלשהו לקבלנים, אך לאחרונה נראה שעמדה זו "התרככה" מעט, והנושא נבחן שוב על ידי אנשי המקצוע במשרד: האם על המדינה להשתתף בפיצוי שיידרשו לשלם הקבלנים, ואם כן - באיזה שיעור?

קבלן שמשלם על האיחור יקבל פיצוי"

היום הכריז מורגנשטרן חד־משמעית כי יינתן פיצוי לקבלנים על ידי המדינה: "החלטנו לבוא ולתת פיצוי", אמר מורגנשטרן, והציג את התוכנית שגיבש: "המודל החדש אומר: הקבלן איחר? שישלם. אם הרוכש לא תבע והקבלן לא פיצה, השוק עושה את שלו. אבל יהיה אותו שיעור של קבלנים שכן יידרשו לשלם, ולהם נציע השתתפות בפיצוי.

"במהלך השבוע האחרון הנחיתי להתחיל פיילוט בצפון ובדרום - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי, שם יש יותר מ־1,000 דירות אשר נמצאות בסטטוס הזה. אנחנו יודעים למצוא את התקציב, על אף שזה תקציב של מאות מיליונים. קבלן שמשלם על האיחור יקבל פיצוי".

מורגנשטרן ציין עוד כי "ההצעה חונה אצל האוצר", אלא שנראה שבאוצר לא מכירים את הנושא. במשרד מציינים כי מנכ"ל המשרד, עו"ד שלומי הייזלר, אינו מכיר את ההצעה, ואומר כי "על פני הדברים, נראה שהיא לא ישימה בעליל".

עוד מציינים גורמים באוצר כי טרם התעמקו בתוכן ההצעה, אך עצם הרעיון לבצע את המהלך תחילה כפיילוט הוא בעייתי, שכן לא ניתן לסייע לאדם אחד המתמודד עם הבעיה, ולאדם אחר, המתמודד עם אותה בעיה ונמצא באותו מצב - לא לסייע. כך או כך, נראה שההצעה של מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון תובא לבחינה רק כעת עם אנשי האוצר, ואין לדעת אם תבשיל לכדי ביצוע בפועל, על אף ההכרזות שנשמעו היום.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "המשרד בוחן מתן שיפוי לקבלנים שעבודתם הוגבלה בשל המלחמה, וזאת בגין פיצוי שיידרשו לשלם לרוכשים בשל איחור במסירה. בכלל זה, נבחנת האפשרות למתן שיפוי כאמור רק לגבי קבלנים באתרים שהגישה אליהם נמנעה לחלוטין בתקופת המלחמה".