"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאת מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית • למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט
מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

קבוצת דיפלומט , יבואנית המזון והטואלטיקה, פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 כולה ולרבעון האחרון של השנה והזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה. 

ההבטחה הכפולה התנפצה: המספרים מאחורי הכישלון של סבן אילבן וקרפור
רגע לפני הפרידה משופרסל: וטרמן ואברכהן מציגים דוחות טובים ורווח שיא
התוכנית האסטרטגית של שטראוס: לייצר חיסכון של 300-400 מיליון שקל עד 2026

דיפלומט הציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית, שנבעה הן מגידול אורגני והן מאיחוד לראשונה של החברות שנרכשו - נוה פארמה, ביגדם ודורות - שתרמו כ-120 מיליון שקל להכנסות. ההכנסות בשנת 2023 צמחו לכ-3.37 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-2.91 מיליארד שקל בשנת 2022.

ההכנסות בישראל בשנת 2023 הסתכמו בכ-2 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.7 מיליארד שקל בשנת 2022. ההכנסות מפעילות בחו"ל - דרום אפריקה, גאורגיה, ניו זילנד וקפריסין - הסתכמו בשנת 2023 בכ-1.3 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.1 מיליארד שקל בשנת 2022. הצמיחה בהכנסות מיוחסת לגידול אורגני והתחלת מכירה של מותגים חדשים בכל הטריטוריות, בתוספת תרומה בגין הפרשי תרגום חיוביים בסך כ-64 מיליון שקל.

הרווח הגולמי עמד על כ-729 מיליון שקל, בהשוואה לכ-615 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח התפעולי הסתכם בכ-139 מיליון שקל, בהשוואה לכ-113 מיליון שקל בשנה הקודמת. הרווח הנקי לבעלי המניות הסתכם בכ-73 מיליון שקל, בהשוואה לכ-75 מיליון שקל בשנת 2022. 

לקראת העלאת מחירים

נזכיר כי דיפלומט התכוונה להעלות מחירי מוצריה לאחר החגים, אולם דחתה את ההתייקרויות לאחר המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס על העוטף ב-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה. בהמשך דיפלומט גם נכללה ב"רשימה הירוקה" של שר הכלכלה ניר ברקת, כשהתחייבה כי לא תעלה מחירים בתקופה זו - אולם תום תקופת ההתחייבות נותר מעורפל.

בדוחות ציינה דיפלומט כי במהלך השנה היא חוותה עליות במחירי המוצרים שהיא מייבאת, בין היתר בגלל האינפלציה והיחלשות השקל מול מטבעות אחרים, ואכן העלתה מחירים פעמיים בשני הרבעונים הראשונים של 2023. עם זאת, החברה ציינה כי הצליחה למנוע עליות מחירים מצד ספקיה מאז אוקטובר.

עם זאת, דיפלומט מזהירה בדוחות כי למיטב ידיעתה, חלק מהספקים מתכוון להמשיך בהעלאות המחירים במהלך השנה הקרובה, כך שהיא צופה כי תיאלץ להעלות מחירים בעצמה. 

בדוחות, דיפלומט מציינת כי "נוכח עליית מחירי המוצרים מספקיה ברבעונים קודמים והתייקרות התשומות שהחברה נושאת בהן בתקופת הדוח מחד גיסא, האתגרים בהעלאת מחירי מוצריה ללקוחותיה מאידך גיסא, בהם גם דחיית העלאות ביוזמת החברה ברבעון הרביעי עקב המלחמה שפרצה בישראל, רווחיותה הגולמית של החברה על חלק ממוצריה נשחקה. שחיקה זו קוזזה בזכות רכישות חברות חדשות בתחום פעילותה שביצעה החברה בתקופת הדוח והכללת תוצאותיהן בדוחותיה הכספיים. למיטב ידיעתה של החברה, חלק מספקיה מתכוון להמשיך בהעלאות המחירים במהלך 2024. משכך ולאור היחלשות השקל אל מול האירו והדולר, החברה צופה כי תיאלץ להעביר התייקרויות אלה ללקוחותיה, שאם לא, תהיה לכך השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות".

שלוש רכישות  

בחודש ינואר 2023 השלימה דיפלומט את רכישתן של החברות נוה פארמה (65%) וביגדם (90.2%) ובחודש מרץ 2023 השלימה את רכישתה של דורות (51%). נוה פארמה עוסקת בפיתוח ושיווק תוספי תזונה ואביזרים רפואיים וכן בפיתוח וייצור מותגים פרטיים בעבור חברות פארמה במספר מדינות בעולם. ביגדם עוסקת במכירות מוצרי נוה פארמה בערוץ האונליין מחוץ לישראל, בעיקר באמצעות פלטפורמת המכירות של אמזון.

דורות פועלת בתחום הפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של מוצרי ירק ותיבול קפואים תחת המותג "דורות" בישראל ופועלת גם בארה"ב ובמספר מדינות באירופה, המהוות כמחצית מסך המכירות של הקבוצה.

בנובמבר האחרון חתמה דיפלומט גאורגיה על הסכם להקמת שותפות (חלק החברה - 51%) עם חברה מקומית בגאורגיה למכירה ושיווק של מוצרי החברה המקומית האלכוהוליים בגאורגיה.

בתחילת השנה מונה ירון בלום לתפקיד מנכ"ל החברה, ונעם וימן מונה לתפקיד יו"ר הדירקטוריון.

בחודש שעבר חברת סטארקיסט חתמה על הסכם למכירת מלוא זכויות החכירה שלה בקרקע בטירת הכרמל בתמורה לסך של כ-63 מיליון שקל, בתוספת מע"מ. בכפוף להשלמת העסקה, צפויה החברה להכיר ברווח הון לפני מס בסך של כ-47.5 מיליון שקל בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2024.

דיפלומט עוסקת ביבוא, שיווק מכירות והפצה של למעלה מ-100 מותגי צריכה המוניים בינלאומיים ומקומיים בתחומי המזון, הטיפוח האישי, ההיגיינה וניקיון הבית. דיפלומט, שהוקמה בשנת 1963, פועלת כיום ב-5 מדינות: ישראל, דרום אפריקה, גאורגיה, ניו זילנד וקפריסין. החברה מוכרת את מוצריה, בין היתר, לרשתות קמעונאיות בתחומי המזון, רשתות הדראגסטור, בתי מרקחת, מכולות, השוק המוסדי וסיטונאים.