רגע לפני הפרידה משופרסל: וטרמן ואברכהן מציגים דוחות טובים ורווח שיא

הכנסות שופרסל בשנת 2023 הסתכמו בכ-15.2 מיליארד שקל - גידול של כ-3.6% לעומת 2022 • הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם ב-133 מיליון שקל - שיא רבעוני עבור החברה • לצד הגידול בהכנסות: חיתוך בהוצאות וצמיחה ברווח התפעולי של רשת הפארם Be • הקבוצה בוחנת דרכים למכור את החזקותיה בארנק הדיגיטלי פייבוקס

אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: יונתן בלום
אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: יונתן בלום

רגע לפני שאורי וטרמן ואיציק אברכהן, מנכ"ל ויו"ר קבוצת שופרסל , עוזבים את החברה ומעבירים אותה לידי בעלי השליטה החדשים האחים יוסי ושלומי אמיר, מתפרסמים הדוחות השנתיים ל-2023, שמציגים שיא ברווח לרבעון האחרון וצמצום משמעותי בהוצאות.

האם שופרסל בדרך לשנות לחלוטין את המותג הפרטי שלה?
שופרסל: האחים אמיר מקפיאים את תוכנית ההתייעלות של מקינזי
אברכהן יעזוב את שופרסל עם כיסים מלאים: 35 מיליון שקל בחמש שנים

ההכנסות בשנת 2023 הסתכמו בכ-15.2 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-14.7 מיליארד שקל בשנת 2022 - גידול של כ-3.6%. המכירות בסניפים זהים גדלו בשיעור של כ-2.1% בשנת 2023 לעומת השנה הקודמת. הרווח הנקי הסתכם בכ-323 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי של כ-2 מיליון שקל ב-2022.

הרווח הנקי בשנת 2023 הסתכם בכ-312 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי של כ-1 מיליון שקל בשנת 2022, בצל הירידה החדה ברווחים באותה השנה ותוכנית ההתייעלות עליה הכריזו בחברה באותה שנה. ב-2021 הרווח הנקי עמד על 393 מיליון שקל. המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר 23 וההסתערות על רשתות המזון שבשבועות שלאחר מכן הובילו את החברה לרווח נקי של 132 מיליון שקל ברבעון האחרון של השנה, לעומת כ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם ב-133 מיליון שקל (כ-132 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ומהווה שיא רבעוני עבור החברה, לעומת רווח נקי של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (כ-2 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), שנבע מתוכנית התייעלות שיושמה.

הרווח התפעולי לשנה הסתכם בכ-707 מיליון שקל, כ-4.7% ממחזור המכירות, בהשוואה לכ-283 מיליון שקל בשנת 2022, שהיוו כ-1.9% ממחזור המכירות. 

על הפרק: מכירת ההחזקות בפייבוקס

מכירות שופרסל אונליין בשנת 2023 עמדו על כ-17.5%, לעומת כ-19.4% בשנת 2022. בחברה מסבירים כי הירידה נבעה בין היתר כתוצאה מהחלשות השפעת משבר הקורונה, בעיקר ביחס לרבעון ראשון בתקופה בשנת 2022, וכן מצמצום פעילות מכירות מוצרי נון-פוד באונליין כחלק ממיקוד ברווחיות הפעילות.

נתח מכירות המותג הפרטי עמד ב-2023 על כ-27.0%, לעומת כ-27.2% ב-2022.

שיעור ההוצאות מסך הכנסות הקבוצה ירד בכ-1.9% בשנת 2023, והוא נמוך משמעותית בכ-66 מיליון שקל לעומת השנה הקודמת. בשנת 2023 הקבוצה צמצמה את מצבת העובדים לכ-15,800, לעומת כ-16,545 עובדים ב-2022. 

שופרסל בוחנת גם דרכים למכור את החזקותיה בארנק הדיגיטלי פייבוקס, בו היא מחזיקה בשותפות עם בנק דיסקונט (49.9% שופרסל, דיסקונט עם 50.1%), בין אם באמצעות הכנסת שותף או משקיע. 

צמיחה ברווח התפעולי של Be

ההכנסות של רשת הפארם Be הסתכמו ברבעון האחרון בכ-259 מיליון שקל, גידול של 1.6% מהרבעון המקביל, אז הסתכמו המכירות בכ-255 מיליון שקל, והרווח התפעולי הסתכם בכ-5 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל, בין היתר בעקבות שינויי תמהיל ותהליכי התייעלות. במבט שנתי, הרווח התפעולי במגזר Be צמח והסתכם בכ-17 מיליון שקל בשנת 2023, לעומת כ-3 מיליון שקל ב-2022.

המכירות בסניפים זהים של Be קטנו בכ-1% בעקבות המלחמה, שהובילה לירידה בפעילות סניפי העוטף והצפון וגם באזורים תיירותיים. בשנה כולה ההכנסות ירדו בפחות מ-1% - 1,036 מיליון שקל לעומת 1,045 מיליון בשנה הקודמת, מה שמוסבר בהשפעת מגפת הקורונה על המכירות ב-2022. בנטרול מוצרי קורונה, המכירות בסניפים זהים גדלו בכ-2.7%.

החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 180 מיליון שקל. עלות שכרו של היו"ר איציק אברכהן עמדה על 8.2 מיליון שקל, ועלות שכרו של המנכ"ל אורי וטרמן עמדה על 6.4 מיליון שקל. 

"ממשיכים להפגין חוסן" 

אברכהן, יו"ר דירקטוריון שופרסל, ווטרמן, מנכ"ל הקבוצה, מסרו היום (ד') כי "אנו מסכמים את שנת 2023 עם תוצאות חזקות שמשקפות את חזרת הקבוצה למסלול צמיחה. סיימנו את השנה עם גידול בהכנסות לשיא שהצגנו בשנת 2020 ושיפור בכל מדדי הרווח בהתאם למהלכי ההתייעלות ושיפור ההון החוזר שיישמנו, וכנגזר מכך קטן החוב הפיננסי נטו לכ-1.2 מיליארד שקל. הקבוצה המשיכה לפעול במיקוד בקמעונאות המזון תוך ייעול ושיפור הרווחיות התפעולית, לצד המשך פיתוח מגוון תחומי הצמיחה.

"הרבעון הרביעי הושפע ממלחמת 'חרבות ברזל' והיווה סיום חזק לשנה הן בחנויות הזהות עם עלייה חדה בביקושים והן ברווח הנקי ברבעון הרביעי המהווה שיא רבעוני לקבוצה.

"שנת 2023 התאפיינה בקפיצת מדרגה טכנולוגית עם השקת מרכז השילוח האוטומטי במודיעין. המשכנו לחזק את תשתיות האונליין והדיגיטל במטרה לבסס את ההובלה בתחום, תוך חיזוק הסינרגיה עם רשת הפארם Be.

"גם פעילות המגזר העסקי הולכת וגדלה, ואנו שוקדים גם על הרחבת מוצרי המותג הפרטי המוסדי. פעילות רשת הסטוק צוברת תאוצה עם פתיחת סניפים חדשים ויצירת סינרגיה עם זרוע הקמעונאות. בנוסף, המינוף הנמוך ויתרות נזילות מאפשרים לקבוצה לפתח את תחום הנדל"ן תוך השבחת נכסים קיימים וניצול הזדמנויות בשוק.

"הקבוצה ממשיכה להפגין חוסן, גם בתקופה מורכבת זו. באירועי אוקטובר הקבוצה הוכיחה את עוצמתה, וחיזקנו את מעמדנו כחברה המספקת ללקוחותיה מגוון מוצרים ושירותים בכל זמן ובכל מקום, כשהתשתית הפיזית והטכנולוגית שלנו מאפשרת לנו לעמוד בכל אתגר.

"בהתאם לערכיה ולפעילותה השוטפת בתרומה לקהילה, החל מפרוץ המלחמה פעלה החברה למתן סיוע ותרומות לתמיכה בתושבים שפונו מביתם, בלוחמים ובמשפחות החטופים, וגיבשה תוכנית סיוע מיידית לליווי ותמיכה בחקלאים ובתוצרת מקומית. שופרסל תמשיך כל העת במאמציה לקידום החדשנות והפיתוח העסקי, ליצירת הצעות הערך הטובות והמשתלמות ביותר ללקוחותיה ולהשאת ערך ארוך-טווח לבעלי המניות".