סין חזרה לפרסם נתוני אבטלת צעירים, עם כוכבית אחת גדולה

הממשל הסיני הפסיק ביוני האחרון לפרסם את נתוני תעסוקת צעירים, לאחר שציירו תמונה קודרת במיוחד • כעת הם חוזרים, אך בניכוי אזורים בעייתיים במיוחד שבהם השיעור עשוי להגיע לכ־40%

מחפשי עבודה בסין משתתפים ביריד לחיפוש עבודות, בפברואר / צילום: Reuters, CFOTO
מחפשי עבודה בסין משתתפים ביריד לחיפוש עבודות, בפברואר / צילום: Reuters, CFOTO

המפלגה הקומוניסטית בסין חזרה לפרסם את נתוני האבטלה של צעירי המדינה, וכעת הם מצביעים על שיעור של 15.3% בקרב גילי 16־24. זאת, לאחר שביוני האחרון הם הגיעו לשיא שלילי של 21%, והובילו את הממשל לנקוט צעד קיצוני ולהפסיק את הפרסומים התקופתיים. במפלגה הקומוניסטית רצו ככל הנראה להסתיר את הבעיה החמורה שמייצרת אתגר לא פשוט לכלכלה המקומית.

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות
סין מטילה מגבלות חדשות על חברות השבבים אינטל ו-AMD
מעבדת ענק סינית שנבנית מתחת לאדמה תנסה לפצח ראשונה את אחת מתעלומות היקום

שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, מסביר: "אנו רואים שבאזורים הכפריים בסין נתוני האבטלה בקרב צעירים הגיעו בעבר ל־40%, אחוז גבוה בצורה משמעותית לעומת האוכלוסייה הכללית, שם הנתונים עומדים סביב 5%".

כך, בסין שינו בפועל את אופי הדיווח באופן שישקף פחות את עומק הבעיה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הסינית הסבירה כי הפרסומים כעת לא כוללים סטודנטים בבתי הספר, מה שמקטין בדיעבד את מספר המובטלים המופיעים בנתונים. מהנתונים שפורסמו עד כה, עולה כי תעסוקת הצעירים הידרדרה בשנים האחרונות לאחר שהשוק התכווץ ומעסיקים נמנעו מגיוסים חדשים.

האקדמאים לא מוצאים עבודה

השינוי המתודולוגי של אופי הפרסומים יוצר בעיה נוספת. מדובר בנתונים שקשה כעת להקביל לנתונים במדינות אחרות, שכן הנוהג שהחלו כעת בסין אינו שגור כאשר אומדים את נתוני אבטלת הצעירים בעולם.

נתוני האבטלה שפרסמה המפלגה הקומוניסטית במדינה בשנה שעברה, הראו את מצבם העגום של הצעירים הסינים, ואת הקושי של המדינה לחזור ולצמוח לאחר סגרי הקורונה שמהם יצאה בשלהי 2022. תמונת המצב הופכת מסובכת אף יותר: קובעי המדיניות בסין צופים כי היכולת של בוגרי האוניברסיטאות בסין למצוא עבודה הופכת כיום להיות קשה יותר.

בשנה הקרובה צפויים לסיים את לימודיהם בסין כ־12 מיליון בוגרים - מדובר בנתון שיא ובעלייה של כמעט 2% מהשנה הקודמת. נתון זה צפוי גם להכביד עוד יותר על מציאת עבודה בקרב צעירים. ב־20 השנים האחרונות מספר הבוגרים הוכפל פי ארבעה.

הצמיחה במדינה מדשדשת

מספרי האבטלה הגבוהים יכולים להעיב על יכולת הצמיחה של הכלכלה השנייה בעולם. הכלכלה הסינית צמחה ב־5.2% בשנה הקודמת, ובכנס המפלגה השנתי יעד הצמיחה שנקבע ל־2024 עומד על 5% - יעד שכעת נראה לא פשוט להשגה. לשם השוואה, בעשור שלפני הקורונה הצמיחה השנתית הממוצעת בסין עמדה על יותר מ־7%.

בין הסיבות לדשדוש, ניתן לציין צעדים שנקטה המפלגה הקומוניסטית ופגעו בתחומי ליבה של הכלכלה והכבידו את הרגולציה. סקטורים כמו טכנולוגיה, חינוך אונליין ואף נדל"ן נשלטו על ידי צעירים, אך כעת סובלים ממשברים, מציגים ביצועי שפל ומתקשים להתרומם.

נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Leah Millis
 נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Leah Millis

צסלר מסביר כי ההאטה בכלכלה הסינית הביאה לכך שנוצרים פחות משרות ופחות עבודה לכל עובד. לדבריו, "הסיוע הממשלתי והזרמת הכספים של המפלגה לא סייעו לשוק התעסוקה הצעיר לחזור לתפקד. כמו כן, הורדת הריבית של הבנק המרכזי והגדלת יחס הרזרבה שהיו אמורים לתמרץ את הכלכלה הסינית עדיין לא מראים על השפעה מהותית בשוק הסיני".

האבטלה עשויה לכווץ עוד יותר את האוכלוסייה

אבטלת הצעירים טומנת בחובה השפעות נוספות על הכלכלה. מכוני מחקר מתריעים כי אי־היכולת של צעירים למצוא עבודה תפגע גם במספר הילדים שיביאו לעולם בעתיד. אוכלוסיית סין מתכווצת כבר כעת, ובשנת 2023 קטנה ב־2 מיליון איש.

הניסיון של סין לאושש את הכלכלה בדמות תמריצים כלכליים מתמקדת כרגע בסקטורים היכולים להגביר משמעותית את הצמיחה הכלכלית, קרי - ענפי הייצור במדינה. "התמריצים של הממשל עד כה התמקדו במגזר התעשייתי, מגזר שבדרך כלל מתאפיין בשכר נמוך. אם נצרף זאת לשחיקה הגדולה בתעסוקה הסינית ולכך שהרבה סינים עובדים במקצוע שלא תואם את השכלתם, מבינים את שיעור האבטלה הגבוה בקרב הצעירים", אומר צסלר.