הביקושים ממערכת הצבאית עלו, והרווחים בחברה של קרן פימי זינקו

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • והפעם: ביקושים מהשוק הצבאי ומגזר התעופה האזרחי סידרו למנועי בית שמש את השנה, והרווח של ביטוח ישיר שילש את עצמו • מדור חדש

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
העדכונים החשובים
10:42
החברה של קרן פימי מסכמת שנת שיא
מנועי בית שמש סיכמה את השנה עם זינוק של 28% בהכנסות ועלייה חדה ברווח הנקי

מניות מנועי בית שמש עולות לאחר שהחברה הציגה עלייה בביקושים מהשוק הצבאי וממגזר התעופה האזרחי, שהובילו לתוצאות שיא בסיכום שנת 2023. בשנה האחרונה עלתה המניה ביותר מ-90% ושווי השוק של החברה עומד כיום על 1.2 מיליארד שקל.

הכנסות מנועי בית שמש, שבשליטת קרן פימי (35%), עלו ב-28% בסיכום השנה והסתכמו ב-209 מיליון דולר, וכך גם ההכנסות ברבעון האחרון שעלו ב-39% ל-59 מיליון דולר. הגידול בהכנסות ברמה השנתית נבע משני מגזרי הפעילות של החברה: שיפוץ מנועי סילון, ובנית מנועים ורכיבי מנועים. החברה ציינה כי הגידול בביקושים בתחום הצבאי הגיע בעיקרו במגזר המנועים שלה. בשבוע שעבר הודיעה מנועי בית שמש כי קיבלה הזמנה לפיתוח וייצור של מנועי סילון בהזמנת המשך, שעשויה להסתכם בהמשך למיליארד שקל.

גם מכירות החברה ברבעון האחרון וגם ברמה השנתית מהווים נתוני שיא כאמור. אלה תורגמו בשורה התחתונה לעלייה חדה של 182% ברווח הנקי השנתי (בנטרול עסקה למכירת מגרש בסמוך למפעל שלה בבית שמש בסכום של מעל ל-300 מיליון שקל) וזה הסתכם ב-13.3 מיליון דולר. הסכמי המסגרת ארוכי הטווח של החברה הסתכמו בסכום של 1.7 מיליארד דולר בסוף השנה שחלפה, נמוך ביחס ל-2.1 מיליארד דולר בתום השנה הקודמת.

חזי שטרנליכט

13:23
צמיחה בפרמיות, ייקור תעריפים ורווחי השקעה: הרווח של ביטוח ישיר שילש את עצמו
חברת הביטוח רשמה רווח כולל של כ-150 מיליון שקל ב-2023, לעומת 51 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח הכולל ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם בכ-49 מיליון שקל

הרווח הכולל של חברת ביטוח ישיר בשנת 2023 הסתכם בכ-149.8 מיליון שקל, גידול של 193% בהשוואה לסך של כ-51.1 מיליון שקל ב-2022. השינוי נובע משיפור משמעותי בתוצאות החיתומיות בענף רכב רכוש שהיה הפסדי בשנתיים האחרונות עבור כל חברות הביטוח, וכן בענפי החבויות האחרים ובהכנסות מהשקעות. הרווח קוזז בחלקו מירידה בענפי רכוש אחרים, בענף רכב חובה ובמגזרי חיים ובריאות.

הרווח הכולל ברבעון הרביעי של השנה גדל ב-7% והסתכם בכ-48.8 מיליון שקל. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-65 מיליון שקל, המהווה, יחד עם דיבידנד של כ-40 מיליון שקל שחולק ב-17 באוגוסט 2023, כ-70% מהרווח השנתי השוטף לשנת 2023, וזאת בהתבסס על תוכנית ניהול ההון של החברה.

בביטוח כללי, ענף הפעילות המרכזי של ביטוח ישיר, הסתכם הרווח הכולל בכ-123.2 מיליון שקל בהשוואה להפסד של כ-37.9 מיליון שקל ב-2022. המעבר לרווח נובע בעיקר משיפור בתוצאות החיתומיות בענף רכב רכוש, בענפי החבויות האחרים ומעלייה בהכנסות מהשקעות. יצוין כי הרווח הכולל בענף רכב רכוש הושפע, ככל הנראה, מירידה זמנית בגניבות הרכב ובנסועה בחודשים אוקטובר-נובמבר, בסך מוערך של כ-40 מיליון שקל (אומדן המבוסס על השוואה לשכיחות התאונות והגניבות טרום המלחמה), ירידה שכבר פגה והיקפי הגניבות והנסועה חזרו באופן הדרגתי לנתוני טרום המלחמה.

גם ביטוח ישיר, כמו שאר חברות הביטוח, העלו בשנה האחרונה את תעריפי הביטוח, בין היתר כדי להתמודד עם עלייה בשיעור הגנבות, התייקרות החלפים והעלייה בשכיחות התאונות.

לביטוח ישיר פעילות גם מחוץ לביטוחי הרכב והדירה. הרווח הכולל לפני מס בתחום ביטוח חיים וחיסכון הסתכם בכ-45.9 מיליון שקל לעומת כ-67.3 מיליון שקל ב-2022. חלק מהקיטון ברווח נובע מתשלום תביעות עודף הנובע ממלחמת חרבות ברזל, המוערך בסך של כ-30 מיליון שקל בשייר. הרווח הכולל לפני מס בתחום ביטוח בריאות הסתכם בכ-23.5 מיליון שקל לעומת רווח של כ-29.3 מיליון שקל ב-2022.

לצד הפעילות העסקית, ביטוח ישיר נהנתה גם מהעליות בשוקי ההון. ההכנסות מהשקעות נטו, לרבות רווח כולל אחר (לפני מס), הסתכמו לסך של כ-172.9 מיליון שקל, לעומת סך של כ-69.6 מיליון שקל ב-2022, וזאת בעיקר בשל המגמות בשוק ההון והעלייה בריבית.

הפרמיות ברוטו עלו בכ-22% והסתכמו בכ-3 מיליארד שקל. בחברה ציינו כי הגידול בפרמיות נבע מגידול בהיקף הפעילות, הן במספר הלקוחות והן בתעריפים, במרבית הענפים, אך בעיקר בענף רכב רכוש ובענף דירות.

רועי ויינברגר