דוחות חברת הנדל"ן שחשפו: בכמה נמכרה דירה במגדל היוקרה החדש?

חברת הבנייה למגורים אקרו, שפועלת בעיקר בתל אביב, רשמה קיטון חד של 70% במספר הדירות שמכרה בסיכום השנה • עם זאת, החברה הצליחה למכור יותר דירות בפרויקטים יוקרתיים בשלבים מתקדמים • חלק ניכר מהן היו בפרויקט ויסוצקי בצפון תל אביב, והמחיר הממוצע לדירה עמד על 6.7 מיליון שקל

צחי ארבוב, בעל השליטה בקבוצת אקרו / צילום: אלכס פרגמנט
צחי ארבוב, בעל השליטה בקבוצת אקרו / צילום: אלכס פרגמנט

מצבו הקשוח של ענף הנדל"ן מתבטא בנתונים שונים שהתפרסמו בחודשים האחרונים ומלמדים על ירידות במחירי דירות בערים ברחבי הארץ, לצד קיטון בהיקפי העסקאות. מכירת הדירות בתל אביב ירדה לפי נתונים שפרסמנו בחודש שעבר, דווקא בניגוד למגמה חיובית בערים אחרות.

ראיון | בנקים, אנרגיה ותקשורת: האנליסט מברקליס שמסמן שלוש מניות ישראליות 
עזיבת הלקוחות פגעה ברווח השנתי של אלטשולר שחם: ירידה של 37% 

התוצאות של חברת הבנייה אקרו , חברה שכמעט כל הפרויקטים שלה ממוקמים בשטח המוניציפלי של תל אביב, מלמדות מצד אחד על המשבר, אך מהצד השני גם על המאמץ העיקש של ההנהלה לשמר את המחירים.

אקרו בניהולו של זיו יעקובי ובראשותו של צחי ארבוב, המתמחה בפרויקטי יוקרה, רשמה ירידה חדה של כ-70% במספר הדירות שמכרה בשנת 2023, אך מחיר דירה ממוצעת שמכרה באותה תקופה עלה ב-37% ביחס לשנת 2022 ועמד על 7.4 מיליון שקל.

יש להדגיש, הדירה הממוצעת שנמכרה על ידי החברה בשנת 2023 ומחירה, אינה דומה לדירה ממוצעת שנמכרה בשנת 2022. החברה פועלת במגוון פרויקטים ברחבי תל אביב, חלקם בשכונות הדרומיות, כמו פרויקט אליפלט שסמוך ליפו, לצד פרויקטים בשדרות ירושלים ביפו ושכונות עממיות אחרות.

18 דירות נמכרו בפרויקט בצפון תל אביב

בסיכום השנה שחלפה עולה כי חלק ניכר מהדירות שמכרה (18 דירות) היו בפרויקט ויסוצקי היוקרתי בצפון תל אביב. זהו פרויקט ששיווקו החל עוד בשנת 2019, והקמתו צפויה להסתיים ברבעון השני השנה. שינוי בתמהיל הדירות שמכרה החברה ב-2023 ביחס לשנה הקודמת עשוי להסביר את הזינוק במחיר הממוצע של דירה.

החברה הצליחה לשמור על מגמה של עלייה במחיר הממוצע של דירה שנמכרה, גם ברבעון האחרון שבמהלכו פרצה המלחמה הקשה בעזה. אקרו מכרה רק 15 דירות בשלושת החודשים האחרונים של 2023, שליש ממספר הדירות שמכרה ברבעון האחרון של 2022. ועדיין גם כאן דירה ממוצעת נמכרה ב-6.7 מיליון שקל, עלייה של 24% ביחס למחיר של דירה ממוצעת שנמכרה שנה קודם לכן.

בשורת ההכנסות ממכירת דירות סיכמה אקרו את השנה שחלפה עם הכנסות של כ-820 מיליון שקל, היקף דומה ביחס לשנה הקודמת. אך בשנת 2022 בוצע שיערוך חיובי לשווי הנדל"ן להשקעה של החברה בהיקף של 292 מיליון שקל, שנרשם כהכנסה. לכן סך ההכנסות של אקרו ירד בסיכום 2023 ב-26% ל-898 מיליון שקל ביחס לשנה הקודמת. בשורה התחתונה, בעיקר בשל השינוי בשיערוך הנכסים, ירד הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בכ-80% והסתכם בכ-48 מיליון שקל.

עלות תנאי העסקתו של המנכ"ל יעקובי הסתכמה ב-4.8 מיליון שקל בשנת 2023, והיא הורכבה משכר בהיקף של 2.6 מיליון שקל, בונוס של 1.9 מיליון שקל ותשלום מבוסס מניות בגובה של 307 אלף שקל. שכרו של היו"ר צחי ארבוב, מבעלי המניות העיקריים באקרו, הסתכם ב-4.5 מיליון שקל והתחלק בין שכר של 2.5 מיליון שקל כשהיתרה היתה בונוס.

זיו יעקובי, מנכ"ל קבוצת אקרו, מסר עם פרסום התוצאות כי "החל מחודש דצמבר ניכרת התאוששות בביקושים, הנובעת בין היתר משינוי מגמת הריבית והציפייה להמשך ירידתה, לצד הסתגלות המשק למצב הלחימה". לדבריו, "במהלך השנתיים הקרובות יכנסו לשיווק מספר פרויקטים גדולים נוספים, כולל פרויקטים בירושלים ובאזורי ביקוש אחרים מחוץ לתל אביב, כאשר כבר במהלך שנת 2024 יגדל המלאי בשיווק לכ-2,518 יחידות דיור. אנו נהנים מאיתנות פיננסית ומרמת גמישות גבוהה, אשר יאפשרו את הוצאת הפרויקטים אל הפועל ואת הרחבת מלאי הדירות שברשותנו".