למרות הביקורת על ישראל: חברת השבבים שגייסה מיליונים מהאיחוד האירופי

חברת השבבים הישראלית ניוריאליטי הודיעה על השקעה בהיקף של 20 מיליון דולר, בהובלת הקרן של מועצת החדשנות באיחוד האירופי • החברה מפתחת חומרה שמאפשרת לעקוף את השימוש במעבדים גרפיים של אנבידיה, וסך גיוסיה עומד על כ־70 מיליון דולר

מייסדי NeuReality. משמאל: יוסי קסוס (סמנכ''ל לפיתוח שבבים), משה תנך (מנכ''ל), צביקה שמואלי (סמנכ''ל תפעול) / צילום: אביב קורט
מייסדי NeuReality. משמאל: יוסי קסוס (סמנכ''ל לפיתוח שבבים), משה תנך (מנכ''ל), צביקה שמואלי (סמנכ''ל תפעול) / צילום: אביב קורט

בימים האחרונים, החריף האיחוד האירופי את הטון שלו כלפי ישראל; ההתבטאויות ההולכות וגוברות מצד מדינות האיחוד על רעב בעזה והיוזמה לארגון משלוח סיוע ימי, החזרת המימון לאונר"א, וקריאה להשעיית הסכמי הסחר עם ישראל לא סייעו לקירוב בין הצדדים, או לפתרון המלחמה בעזה.

בזכות שיגעון ה-AI: מייסד החברה האלמונית לבדיקת שבבים שהפך למיליארדר
אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית
החברה הלוהטת בעולם רוצה לקנות אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

יחד עם זאת, בידו השנייה, ממשיך האיחוד האירופי לחזק את קשריו עם ענף ההייטק הישראלי. רק לאחרונה, התקבלה ישראל לרשת מחשבי העל באירופה, המנוהלת מבלגיה (Europe HPC), שתאפשר לישראל לבנות מחשב־על ובטווח הארוך לחבר אותו לתשתית האירופית. 

היום (ג') מודיעה חברת השבבים הישראלית ניוריאליטי (Neureality) על השקעה בהיקף של 20 מיליון דולר, בהובלת הקרן של מועצת החדשנות באיחוד האירופי (EIC). החברה מפתחת מערכת חומרה שמאפשרת לחוות שרתים ולמחשבי־על לעקוף את השימוש במעבדים גרפיים של אנבידיה ולחסוך בהוצאות החשמל על קירור.

בגיוס השתתפו גם משקיעים נוספים כגון קרנות ההון סיכון XT של אודי אנג'ל, קליבלנד אבניו, וורנה קפיטל ואוורקראוד הישראלית. סך הגיוסים לחברה הישראלית מגיע אגב כך ל-70 מיליון דולר.

האיחוד האירופי שואף לייתר את התלות בחברות שבבים אמריקאיות וסיניות

ככל שנודע, ניוריאליטי ניגשה לתוכנית מענקים באיחוד האירופי ואף קיבלה מענק בן 2.5 מיליון אירו, אך לאחר מכן, פנתה הקרן לחברה וביקשה להשתתף בסבב הגיוס הבא, מתוך כוונה להפוך את מוצריה לחלק מאסטרטגיית ההשקעה של האיחוד בחברות שבבים, ובפרט בחברות שבבים המייתרות את התלות בחברות אמריקאיות וסיניות. לפי ההערכה, באיחוד האירופי מעוניינים ליישם את הטכנולוגיה גם לשימושים צבאיים ולא רק אזרחיים, בדומה למתרחש בחברות שבבים בסין ובארה"ב.

בניואירליטי פיתחו, יחד עם ענקית השבבים AMD, ארכיטקטורת חומרה המייתרת את השימוש בשרתים היקרים של אנבידיה, שמחירם יכול להאמיר עד חצי מיליון דולר, ותצרוך בו בזמן פחות חשמל. היא מתמקדת בשלב ההסקה (inference), השלב שבו חברות מאמצות מודלים של בינה מלאכותית מן המוכן, ומעבדות עליו את המידע הארגוני הקיים. שלב זה מכונה לעיתים שלב ה"תחזוקה" או ה"הפעלה" של הבינה המלאכותית, לאחר שזו עברה אימון מתוחכם ויקר להפעלה, לרוב באמצעות המעבדים של אנבידיה. שבב ההסקה של ניוריאליטי מפותח בטכנולוגיה של 7 ננומטר, והוא נכנס לייצור סדרתי ב-TSMC הטייוואנית בשנה שעברה.