גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

מייסדי Eleos Health. מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ' ודרור זיידה
מייסדי Eleos Health. מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ' ודרור זיידה

 

מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" התחדד הפער בין כמות המטפלים הנפשיים בישראל למספר הזקוקים לטיפול, מה שהוביל ליצירת עומסים רבים במערכת הבריאות. לצד הרצון והצורך להספיק כמה שיותר, עלה גם חשש לפגיעה בתיעוד הטיפול, מה שמשפיע על האפקטיביות שלו בהמשך. אחד הפתרונות לכך הוא טכנולוגיית הבינה המלאכותית שפיתח הסטארט־אפ הישראלי Eleos Health.

ישראל מתגייסת | בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור
ישראל מתגייסת | מיזם "חוסן ילדינו" של רוני דואק ייסד מתחם חינוכי חדש בקיבוץ גבולות

מדובר בסט מוצרים שמציע אוטומציה של סיכומי פגישות רפואיות, אשר עד כה היו בשימוש בעיקר בארה"ב, וכעת נכנסים לראשונה לשוק הישראלי, במסגרת שיתוף־פעולה עם רשת הטיפולים הפסיכולוגיים תלם של קבוצת "עמל ומעבר".

"תחשבי שאת הולכת לביקור בבית של מטופל, וצריכה לסכם אוטומטית את מה שנאמר, באופן שיעמוד בדרישה של קופות החולים, ביטוח לאומי ומשרד הבריאות", מסביר המנכ"ל והמייסד המשותף, אלון יופה. "שמונה מפגשים ביום זה עומס מנטלי. מ־6,000 מלים ששומעים בטיפול צריך לרדת לסיכום של 400, וקוגניטיבית זה קשה".

"לסכם 60 דקות ב־3 דקות"

אליאוס נוסדה ב־2020 על ידי יופה, אלון רבינוביץ' ודרור זיידה. "המסע החל מתוך חיבור אישי שלנו - יש לנו חברים שמתמודדים עם גוונים של פוסט טראומה, ורצינו להביא אימפקט בנושא הזה", מספר יופה. "עד כה עבדנו באנגלית ובספרדית, והיכולת לעבוד בעברית הצריכה מאיתנו השקעה גדולה בטכנולוגיות שפה, אבל הבנו שרמות הביקוש גבוהות בעקבות המלחמה. כמות האנשים שצריכים טיפול היא אדירה, וכמות המטפלים היא סטטית".

איזה תגובות קיבלתם ממטפלים עד היום?
"הם אמרו שזה שינה להם את החיים. אם עד כה הם הלכו לכל מקום עם מחברת, עכשיו יש מחשב שמסכם להם אוטומטית 80%-90% מהדברים מייד כשהשיחה מסתיימת. פתאום התפנה להם המון זמן. כדי לסכם מפגש של 60 דקות מטפל צריך 15 דקות, ואיתנו זה יורד ל־3-4 דקות.

"אבל הערך הוא לא רק בחיסכון בזמן. בארה"ב ראינו שיפור בסימפטומים של המטופלים, כי המטפלים הרבה יותר נוכחים בחדר. הם לא צריכים לרשום כל דבר או לדאוג לזכור דברים".

למה בחרתם דווקא בתחום בריאות הנפש?
שם הצורך מאוד חזק, כי זה תחום שבו מתנהלות השיחות הארוכות ביותר בעולם הרפואה. כל פגישה היא 45-60 דקות, והשיחה עצמה היא הטיפול. אז כשהסיכום כתוב טוב, המטופלים מקבלים טיפול יותר טוב. אם רופא המשפחה צריך לעשות פולו־אפ, או אם יש החמרה במצב וצריך לתת עוד שירותים או להפנות לפסיכיאטריה, יש חשיבות לתיעוד".

לדברי יופה, בעתיד סוג הטיפול הזה יהפוך לסטנדרט המקצועי בבריאות הנפש. "יש שכבת דאטה שלא מחליפה את האדם, אבל על בסיסה אפשר לקבל החלטות. בדיוק כמו צילום רנטגן או בדיקת CT לא אומרים לרופא מה לעשות, אבל מסייעים לו לקבל החלטות. מה שנכון לרפואה הפיזית, נכון גם לרפואה הנפשית".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בנק הפועלים
קרן "פועלים לתקומה" של בנק הפועלים אישרה מהלך תמיכה למען פצועי צה"ל שנפצעו במלחמת חרבות ברזל, בהיקף של כ-10 מיליון שקל. במסגרת היוזמה, שנעשית בשיתוף עם אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל, לחיילים ואנשי כוחות הביטחון שנפצעו במהלך מלחמת חרבות ברזל תוצע שורה של הטבות, ביניהן כניסה חינם למשך חצי שנה לכל בית לוחם בישראל, תוכנית שיקום מותאמת אישית, 'חישוב מסלול מחדש' - תוכנית יעוץ וליווי המסייע לפצועים לחזור למסלול החיים האזרחיים באמצעות הכשרות, לימודים ותעסוקה, וקרן סיוע שתעניק מענקים חד פעמיים לצרכים מיידיים עד גובה של 4,000 שקל.

לדברי ראובן קרופיק, יו"ר הפועלים, "זהו הפרויקט הראשון והמשמעותי עליו אנו מכריזים כחלק מקרן 'תקומה' שייסד הבנק מיד עם תחילת המלחמה. אך טבעי שהחלטנו להתחיל את מסע השיקום עם אלה שהקריבו מגופם ונפשם בקרבות.

"זו חובה מוסרית של כולנו וזכות גדולה עבורנו לפעול למען הפצועים ומשפחתם במסלול המתחיל באשפוז ונמשך בהאצת החזרה לחיים מלאים ותעסוקה איכותית".

עדי שטראוס, יו"ר אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל, מציין כי המהלך הוא חלק "מהחובה המוסרית של החברה ישראלית בכלל, והמגזר העסקי בפרט, לחבק את פצועות ופצועי צה"ל וכוחות הביטחון, ששילמו בגופם ובנפשם למען ביטחון המדינה ואזרחיה - ולתמוך בהם בדרכם לשוב לחיות חיים מלאים כאזרחים פעילים ותורמים בחברה הישראלית".

ישר אדריכלים
משרד "ישר אדריכלים", בהובלת המנכ"ל אלעד יהודה, העניקה חסות לטורניר פוצ'יוולי, באירוע ספורט מיוחד שנערך בחוף אכדיה הרצליה, בשיתוף קבוצת Escola FTV, במטרה להעלות את המודעות לעמותת "לא מפקירים פצועים בשטח".

בטורניר, שנערך בנוכחות חיים הלד מנכ"ל העמותה, השתתפו שחקנים מקצועיים, מדורגים ומובילים בעולם, לצד חיילים בסדיר ובמילואים שחזרו מחזית הלחימה.

בחברה הסבירו כי מטרת הטורניר היא להראות לדור הצעיר ולכל מי שמתמודד עם הלם קרב, שיש מי שיושיט להם יד לסיוע בעת הצורך. מטרה נוספת היא לקרוא לכל ישראלי וישראלית להירתם ולתרום למשימה הלאומית - טיפול ושיקום הלומי הקרב.

Israeli Children's Fund וקפה עלית
עמותת "עטופים באהבה", התומכת בילדים שאיבדו את הוריהם במלחמה, יוצאת במיזם בשיתוף עם קפה עלית. במסגרת היוזמה, קפה עלית תמכור תחתיות קפה שעיצבו והכינו נשות קהילת "אימהות עם מהות" באתר קפה עלית ובסניפים נבחרים ברשת קפה. התחתיות יימכרו החל מהשבוע, וכל ההכנסות ייתרמו ל"עטופים באהבה".

לדברי סיגלית ניבודובסקי יזמית ומתנדבת בעמותת "עטופים באהבה" ואוצרת אמנות, "בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר התאחדו מנהיגי טכנולוגיה ועסקים ישראלים סביב משימה משותפת: להבטיח שהילדים האלה לא יצטרכו להתמודד עם המשימה המפחידה של לבנות את חייהם לבד".

לרכישת ציוד נוסף לסיוע ותמיכה בילדי עמותת "עטופים באהבה", ניתן לפנות במייל Home.Art.Israel@gmail.com

הסוכנות היהודית
הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית משיקה את תערוכת "יד אחות", שבה צלמת העיתונות והדוקו אבישג שאר-ישוב תיעדה נשים שאיבדו את היקר להן מכל, לצד נשים שהתגייסו לסייע לקהילות שנפגעו במלחמה.

דניאלה מור וליאור איילון, מתוך התערוכה ''יד אחות'' / צילום: אבישג שאר ישוב

בין המשתתפות בתערוכה נמנות איילת נחמיאס ורבין, יו"ר הקרן לנפגעי טרור ו-ורד ליבשטיין, אלמנתו של אופיר ליבשטיין ז"ל, ששכלה גם את בנה ואמה ואחיינה בשבת השחורה; יעל רז, מנהלת הקרן לנפגעי טרור, ודליה קושניר עובדת הסוכנות היהודית שגיסיה, איתן ויאיר הורן, נחטפו לעזה ומוחזקים בשבי החמאס ועוד.

לדברי נחמיאס ורבין, "התערוכה היא הומאז' ראשון מסוגו לקשר המיוחד שנרקם בין נשות הצוות לנפגעות הטרור. בחודשים מאז האסון אני צופה בהתפעלות אדירה בחוסן של הנשים שזכיתי להוביל - ברגעים הקשים ביותר הן רואות את הנפגעות והנפגעים והמשימה לתמוך בשיקומם היא באמת 'יד אחות' עבורן".

התערוכה נפתחת ב-19. 3 בגלריה ZOA ע"ש דבורה פישר, בית ציוני אמריקה. אבן גבירול 26 פינת דניאל פריש 1, תל אביב

עוד כתבות

רועי ורמוס, קרן נוקד קפיטל / צילום: שלומי יוסף

נוקד הפכה לבעלת עניין בשופרסל: שווי החזקותיה – 362 מיליון שקל

המניות נרכשו במחיר נמוך ב-3% מהמחיר שבו נסחרה שופרסל הבוקר ● בנוסף, הדיווח מגלה את היקף ההחזקות של רועי ורמוס ורעייתו טל בקרן הגידור

ירידה בשיעור החרדים המועסקים / צילום: יוסי זמיר

נתוני למ"ס מגלים: שיעור התעסוקה של גברים חרדים ממשיך לרדת

שיעור תעסוקת הגברים החרדים על פי נתוני הלמ"ס ירד ב-2.4% ברבעון האחרון ● תעסוקת יהודים שאינם חרדים נשארה יציבה יחסית, כאשר שיעור התעסוקה של גברים עלה ב-0.5%

הגנרל האמריקאי הבכיר בביקורת נדירה: זו השגיאה הגדולה של צה"ל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בית הדין הפלילי מסתכן באיבוד לגטימיות אם יוצא צו מעצר לנתניהו, גנרל בכיר בצבא ארה"ב בביקורת נדירה על צה"ל, האם ישראל תהיה חלק מההסכם עם סעודיה והסופר המפורסם סלמאן רושדי נגד מדינה פלסטינית בראשות חמאס ● כותרות העיתונים בעולם 

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

דוח המשפחות העשירות השנתי / צילום: Shutterstock, Tyler Olson

עושר עד: כיצד משקיעות המשפחות ששוות 600 מיליארד דולר

דוח הפאמלי אופיס החדש של UBS מבוסס על תיקי השקעות של משפחות בעלות שווי נקי ממוצע של 2.6 מיליארד דולר ● גם הן לא פוסחות על השקעה בתחום הבינה המלאכותית ולמעלה מ-78% מהן מדווחות שסביר שהוא יהיה אחד מאפיקי ההשקעה הבולטים שלהן בשנים הקרובות

ראש ממשלת אירלנד, סיימון האריס / צילום: Reuters, Artur Widak

"גל ראשון" של הכרה במדינה פלסטינית באירופה, והתגובה הישראלית

מנהיגי נורבגיה, אירלנד וספרד כינסו מסיבות עיתונאים בהן הצהירו כי הכרה במדינה פלסטינית היא "צעד הכרחי לשלום" ● מדינות אחרות באירופה כבר הכירו במדינה פלסטינית, אך שר החוץ ישראל כ"ץ הורה להחזיר באופן מיידי את השגרירים להתייעצויות

ניסים זוארץ / צילום: טל גבעוני

נשיא חדש לבורסה ליהלומים: ניסים זוארץ

ניסים זוארץ, הבעלים של DN יהלומים, נבחר לנשיאות הבורסה ליהלומים ● לאחר הבחירות אמר זוארץ: "כבר 28 שנה שאני מקדיש את חיי לענף היהלומים היקר שלנו ואני מתחייב להמשיך ולפעול למענו"

איראן בטוחה שהיא מנצחת את ישראל, אבל מה חושבים המומחים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן בטוחים שהם מנצחים אבל המציאות עשויה להיות שונה, בבריטניה לא רואים בעיה במכירת נשק לישראל והסכנה בניתוק הקשר בין בנקים ישראליים לבנקים פלסטיניים ● כותרות העיתונים בעולם 

רכב ''ת'מיס'' מתוצרת מילרם רובוטיקס / צילום: Shutterstock

רוסיה רצתה רכב אוטונומי למלחמה. אז היא גנבה אותו לאוקראינה

רוסיה הציעה פרס כספי ללוחמים שישיגו את הרכב הצבאי "ת'מיס" שבו משתמשת יריבתה ● הכלי שנלכד בולט בתחום הבלתי מאויש במלחמה ומשמש בין השאר לטיפול במוקשים ואיסוף מודיעין

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ירידות בת"א; ארית תעשיות מזנקת בכ-9%, מיטרוניקס צוללת ב-30%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות קלות בנעילה בוול סטריט; טסלה קפצה ב-7%, צים ירדה ב-5%

הנאסד"ק עלה ב-0.3% ושוב שבר שיא ● מחירי הנפט נסחרו בירידות • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

מרפסות בבניין בתל אביב. העישון ייאסר? / צילום: שלומי יוסף

למה לא אוסרים על עישון במרפסת? הצו של בג"ץ שמחייב את המדינה לספק תשובות

בג"ץ הוציא היום צו על-תנאי המורה למדינה להסביר מדוע היא אינה פועלת למנוע מפגע של חדירת עשן סיגריות מדירת מגורים אחת לשנייה ● בדיון שהתקיים אתמול בנושא עמדו השופטים על הקושי להתערב לאדם במעשיו בתוך מרחב ביתו

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר פעיל (מימין) ומאט כהן, מנכ''ל סייברארק / צילום: יח''צ

זו אחת הרכישות הגדולות בתולדות ההייטק הישראלי. מה עומד מאחוריה?

חברת אבטחת הסייבר מפתח תקווה הודיעה כי תרכוש את חברת טכנולוגיות הזיהוי Venafi, תמורת 1.5 מיליארד דולר ● מיליארד דולר ישולם באמצעות קופת המזומנים המלאה של סייברארק, והשאר במניות ● בעקבות העסקה האנליסטים צופים זינוק של 20% לפחות במניה

סלים ראמג'י, המנכ''ל המיועד של ונגארד גרופ / איור: גיל ג'יבלי

ינהל טריליוני דולרים: האם המנכ"ל החדש יוביל מהפכה בוונגארד?

סלים ראמג'י הקנדי שצמח בחברות הענק מקינזי ובלקרוק, נבחר לאחרונה לנהל את הגוף שאחראי על נכסי הפרישה של עשרות מיליוני אמריקאים ● מה מחכה לו

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים

נתיבי איילון הודיעו על חסימה הרמטית של הכבישים לצפון ולדרום, מערב יום חמישי ה-30 במאי ועד הערב שלמחרת, בשל עבודות להנפת גשר בראשון לציון ● גם תנועת הרכבות באזור תופסק ● בדיקת גלובס העלתה שלא הוגשה בקשה לקיום העבודות במהלך סוף השבוע - על אף שמדובר בכביש העמוס ביותר במדינה

ינון אזולאי, ש''ס וילנסקי את ברדוגו, גלי צה''ל, 25.05.21 / צילום: יח''צ

האם החינוך החרדי מפוקח יותר מכל זרם חינוך אחר בישראל?

האם החינוך החרדי מופלה בסוגיית הפיקוח? לא בכיוון עליו חשב אזולאי ● המשרוקית של גלובס

ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

בשבועות האחרונים המשקיעים החזקים בעולם דיווחו על השינויים בהחזקות שלהם ברבעון הראשון של השנה ● וורן באפט מכר מניות אפל וחשף השקעה סודית בחברת ביטוח נוספת, ביל ומלינדה גייטס מכרו מניות מיקרוסופט וברקשייר האת'ווי ביותר ממיליארד דולר, ביל אקמן השתדל להימנע מתזוזות גדולות ומייקל ברי בעיקר קונה מניות

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

וולט מייבאת לישראל את פיצ׳ר ההזמנה הכפולה

פיצ'ר ההזמנה הכפולה ממסעדות (Double Order) מושק כעת בישראל ● הפיצ'ר החדש מהווה חלק משורה של פיצ'רים טכנולוגיים שמציגה החברה, והוא מאפשר הזמנה משני בתי עסק במקביל ללא תוספת דמי משלוח ● בשלב זה מתקיים פיילוט באזור המרכז, ובמהלך הקיץ צפויה התרחבות לכלל הארץ

מפעל מיטרוניקס / צילום: איל יצהר

הרווח של מיטרוניקס צנח ב-55%, והחברה מחקה שווי של מיליארד שקל בשעה

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות הציגה דוחות כספיים חלשים ומנייתה צוללת בכ-24% ●  מעבר לרווח הנקי שנחתך ב-55%, גם צבר ההזמנות התכווץ והתחזית להמשך ירדה ● החברה איבדה משוויה מעל 6 מיליארד שקל מאז השיא שרשמה בסוף 2021

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך"

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"