התמונה הערוכה של הנסיכה קייט רק הגבירה את חרושת השמועות סביבה

הנסיכה קייט רק ניסתה לכבות את חרושת השמועות. התמונה שלה עשתה את ההפך • המשרוקית של גלובס

קייט מידלטון, נסיכת ויילס (פוסט באיקס, 11.3.24) / צילום: Shutterstock
קייט מידלטון, נסיכת ויילס (פוסט באיקס, 11.3.24) / צילום: Shutterstock

סערת התמונה המרוטשת של הנסיכה קייט לא שוככת, כשהניסיון להדוף תאוריות קונספירציה בעניינה רק החמיר את המצב. משפחת המלוכה גילתה בדרך הקשה שמידע חלקי הוא לא פתרון.

תקציב המדינה המתוקן אושר, אבל מה יישאר ממנו בסוף השנה?
תחת בן גביר הייתה ירידה חדה במספר הנפגעים מטרור במהלך הרמדאן?

קייט, נסיכת ויילס, לא נראתה בציבור מאז חג המולד. מה קרה? לא ברור. ב־16 בינואר היא פונתה לבית חולים, ויום לאחר מכן ארמון קנזינגטון (מעונם של הנסיכים ויליאם וקייט) מסר שהיא עברה בהצלחה ניתוח בבטנה. בהודעה הובהר שקייט תזדקק לאשפוז של כשבועיים ושכנראה לא תחזור להופעותיה בציבור עד אחרי הפסחא. הארמון לא מסר מה הייתה סיבת הניתוח, ורק אישר שלא מדובר בסרטן.

היעדר המידע הביא רבים ברשתות החברתיות להעלות ספקולציות לגבי מצבה של קייט, ולסיבה האמיתית להיעלמותה מהחיים הציבוריים. בין ההסברים היו שקייט נעדרת, שהנישואים שלה עם יורש העצר ויליאם עלו על שרטון, שהיא מחלימה מהפרעות אכילה או ניתוח פלסטי, והיו גם מי שפקפקו בעצם היותה בחיים.

אחרי חודש של שתיקה, כדי להזים את השמועות האלה, הארמון שיגר הודעה נוספת, שמצבה של קייט "טוב" ושהיא ממשיכה בהחלמתה.

אבל הקהל ברשתות החברתיות לא השתכנע, וב־10 במרץ הוחלט להעלות הילוך. חשבון הטוויטר הרשמי של נסיך ונסיכת ויילס העלה באיקס תמונה של קייט עם שלושת ילדיה - ג'ורג', שרלוט ולואי - בצירוף הטקסט: "תודה לכולכם על האיחולים הלבביים ותמיכתכם במשך החודשיים האחרונים. מאחלת יום האם שמח לכולם, ק' (קת'רין)".

אבל בפועל נוצר יותר נזק מתועלת: עוד באותו הערב סוכנויות ידיעות מרכזיות כמו AP ורויטרס הודיעו שהן מוציאות את התמונה מהמאגר שלהן. הסיבה: חשד לכך שהתמונה עברה "מניפולציה".

במה מדובר? היו בתמונה כמה פרטים מחשידים, כפי שפירטו בודקי עובדות מסוכנות הידיעות PA Media ומהארגון הספרדי EFE Verifica. לדוגמה, אחת הידיים של קייט לא בפוקוס, בניגוד לשאר התמונה, וכך גם החלק השמאלי של שיערה בניגוד לשאר השיער. הרוכסן בחלק העליון של חולצתה חסר המשכיות. והיא לא היחידה: הסוודר של שרלוט משתלב בחוסר טבעיות עם אחת מידיה ועם החצאית שלה. קבוצות מחקר מרחבי העולם ניתחו את התמונה באמצעות תוכנות ייעודיות, והגיעו למסקנה שיש סיכוי של בין 70 ל־80 אחוז שהתמונה נערכה.

בתחילה, ארמון קנזינגטון סירב להגיב, מה שרק הגביר את האש בשדה הקונספירציות. רק בבוקר שלאחר מכן קייט פרסמה מאותו חשבון טוויטר הסבר: "כמו הרבה צלמים חובבים, גם אני מדי פעם מתנסה בעריכה. אני מבקשת להביע את התנצלותי בשל כל בלבול שהתמונה המשפחתית ששיתפנו אתמול יצרה". כעת ישנה דרישה שהתמונה המקורית תפורסם, אך הארמון הודיע זה לא עתיד לקרות. כעת, לאחר שהסערה סירבה לשכוך, הנסיכה צפויה לעדכן במצבה למרות המאמץ הראשוני לשמור על פרטיות.

הכתובת הייתה על הקיר מראש: כבר בימי הקורונה יצא מחקר של וון־יינג סילביה צ'ו ואחרים על כך שהיעדר מידע "יוצר תנאים אידיאליים למיסאינפורמציה לשגשג" ומקשה על התגובה אליה. הימים היו אחרים וכך גם הנושא שבמוקד, אבל הלקח הוא אותו לקח.

זה לא המקרה היחידי בו בית המלוכה עשה את השגיאה הזו: גם ההודעה על אבחונו של המלך צ'רלס השלישי בסרטן יצאה כדי למנוע קונספירציות, אבל ההימנעות מגילוי סוג הסרטן יצרה אחרות.

תחקיר: אוריה בר־מאיר