הפרויקט החדש שמסייע לאחיות להתמודד עם טכנולוגיות חדשות במקום עבודתן

HIT ובית החולים שיבא משתתפים בפרויקט חדש, להנגשת טכנולוגיות לאחיות • ולמרות המלחמה, בריטניה מציעה מימון ל-6 חברות ביומד ישראליות • השבוע בביומד

עיצוב: טלי בוגדנובסקי (צילומים: שאטרסטוק)
עיצוב: טלי בוגדנובסקי (צילומים: שאטרסטוק)

הכשרה דיגיטלית לאחיות

המכון הטכנולוגי חולון (HIT) הצטרפה לתוכנית Erasmus capacity building מטעם האיחוד האירופי. התוכנית נועדה לבנות תוכנית ההכשרה לתלמידי ותלמידות סיעוד לעוסקים כרגע בסיעוד. הפרויקט, שנקרא nuric - nursing informatics capabilities, נוצר כדי לסייע לאחיות להתמודד עם טכנולוגיות חדשות במקום עבודתן, להן לא קיבלו הכשרות מתאימות.

ישראל מצטרפת לפרויקט הזה בפעם הראשונה, והיא תשתתף בו יחד עם גורמים רפואיים ואקדמיים מרחבי אירופה. שני אתרי פיילוט נבחרו לתוכנית, אחד בישראל ואחד בקוסובו. ד"ר רפאל ברכאן, סגן נשיא לחדשנות, יזמות ובינלאומיות במכללה הטכנולוגית HIT מסביר כי "שם ישנה הזדמנות מיוחדת משום שהם עדיין עובדים ברשומות רפואיות בנייר. ישנה הזדמנות לכל המערכת הזו להתעדכן כך שהרשומה הרפואית באמת תשרת את הצוות, לעומת רוב המקומות בעולם שבהם הרשומה הרפואית נכפתה עליהם, והם די שונאים אותה". 

ולהבדיל מבחינת רמת החדשנות, בישראל הפרויקט ייושם בבית החולים שיבא, ביחד עם רשות ההוראה בשיבא ושיבא ביונד (Beyond). "אחד היישומים המשמעותיים ביותר של הטכנולוגיה מבחינת האחיות, היא ברפואה מרחוק", אומר ברכאן. "לכן בית החולים שיבא, המפעיל גם את בית החולים לרפואה מרחוק שיבא ביונד, היה רלוונטי מאוד. סיום הפרויקט מיועד ל-2025-2026, אבל אנחנו לא מחכים. יש לנו כבר רעיונות שמקווים ליישם בשיבא ובבתי ספר לסיעוד ברחבי הארץ".

במשך שנים, בתי חולים הטמיעו שינויים דיגיטליים לאט מאוד, משום שלצוותים לא היה זמן ללמוד את המערכות החדשות. ואז הגיעו כמה שינויים: חוקים המתמרצים דיגיטציה במערכת הבריאות בארה"ב, הקורונה שחייבה הטמעת כלים לרפואה מרחוק, לחצים כבדים של כוח אדם על מערכת הבריאות שחייבו התייעלות, וההתקדמות בעולמות הביג דאטה והבינה המלאכותית, שמשמעותם שמי שלא חי בעולם המידע, נשאר מאחור.

בבת אחת נאלצו הצוותים הרפואיים להתחיל לעבוד עם הרבה יותר מערכות דיגיטליות, ללא הכנה מספיקה. ובעוד הכשרות בנושא לרופאים ניתן למצוא פה ושם, עבור הצוות הסיעודי, שמשתמש לא פחות במערכות החדשות, זה היה עד היום יותר נדיר.

"גילינו קרקע בתולית, וזה אתגר מעניין אבל גם קצת עצוב", אומר ברכאן. הוא מספר כי בתחום ההכשרה הדיגיטלית לרופאים, HIT פעילה כבר ארבע שנים עם תואר קדם רפואה שמכשיר לחשיבה דיגיטלית את מי שמעוניינים להיכנס מאוחר יותר לתוכנית הארבע שנתית ברפואה. כעת מנסה HIT להרחיב את התחום גם לעוסקים באחיו∙ת, השם החדש למקצוע הסיעוד.

באילו תחומים הכי חשוב להכשיר את הצוותים כרגע?
"נדגיש את התחומים של ניהול מידע של חולה מורכב וניהול רפואה מרחוק. בעתיד ייתכן שהתוכנית תורחב גם עבור מקצועות כמו פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת.

שש חברות ביומד קיבלו מימון ישראלי-בריטי משותף

אף שמלחמת חרבות ברזל נמשכת ואיתה הביקורת על ישראל, שיתופי הפעולה הבינלאומיים בתחום המחקר מתחדשים בהדרגה. שגרירות בריטניה ערכה לפני מספר שבועות אירוע להשקת שיתוף פעולה בין בריטניה וישראל, במסגרתו נבחרו שש חברות ביומד ישראליות כחלק מפרויקט בינלאומי שנועד לשפר את הבריאות של תושבי צפון בריטניה, החלק במדינה המרוחק יותר מלונדון הבירה.

לתוכנית נרשמו 25 חברות ישראליות, מתוכן נבחרו שש אשר יקבלו מימון מרשות החדשנות הישראלית בשיתוף פעולה עם NHSA (איגוד שירותי הבריאות של צפון בריטניה) ובתמיכת UK- ISRAEL Tech Hub בשגרירות בריטניה בישראל. החברות יוכלו להטמיע את הטכנולוגיה שלהן במסגרת פיילוטים עם בתי חולים נבחרים בצפון בריטניה. העבודה על תוכניות הפיילוט כבר התחילה.

החברות הנבחרות מגיעות ממגוון תחומים. בתחום השיקום, Kemtai היא פלטפורמת ראייה ממוחשבת שמספקת למטופלים משוב מיידי על איכות תנועתם בביצוע תרגילי פיזיותרפיה ושיקום. בתחומי קלינאות התקשורת והריפוי בעיסוק, נבחרה חברת CogniShine אשר מוסיפה כלים דיגיטליים לעובדים בתחומים הללו.

Neurotrigger פיתחה מכשיר לביש ולא חודרני אשר מחזיר את יכולת המצמוץ לחולים עם שיתוק פנים. אי יכולת למצמץ יוצר תופעות לוואי קשות וכואבות לאותם חולים, עד כדי איבוד הראייה.

בתחום הניתוחי, PathKeeper מערכת ניווט לניתוחי עמוד שדרה, שקיבלה אישור FDA. המערכת מסתייעת במצלמה תלת-ממדית ייחודית המונחת על לייזר ועוקבת באופן עצמאי אחר כל חוליה. התמונות מעובדות באמצעות טכנולוגיית מצלמה תלת-ממדית ויישום ייחודיים, המשלבים אותן עם צילומי CT מוקדמים של המטופל. כך היא מאפשרת דיוק מירבי בניתוח. QLog היא פלטפורמה מבוססת ענן לניהול ציוד ותהליכים שאינם קליניים בארגוני בריאות , באופן שמאפשר הנעה של תהליכי טרנספורמציה דיגטלית, שיפור שקיפות, אוטומציה של תהליכים ועמידה ברגולציה. היא מוטמעת כיום בעשרות ארגונים בארץ ובעולם.