לאחר שלא הצליח להדיח את היו"ר: קרעי קונס את דואר ישראל ב-1.2 מיליון שקל

משרד התקשורת פועל להטיל עיצומים בסך 1,175,013 שקל על דואר ישראל, זאת בשל "סגירת שלוש יחידות דואר והפרת הוראה ישירה של השר שלמה קרעי שלא לסגור יחידות" • מנגד, בדואר טוענים: מדובר בזכיינים חיצוניים

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

משרד התקשורת בראשות השר שלמה קרעי פועל להטיל עיצומים בסך 1,175,013 שקל על דואר ישראל, זאת בשל "סגירת שלוש יחידות דואר והפרת הוראה ישירה של שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי שלא לסגור יחידות דואר". אך בדואר ישראל טוענים: מדובר בזכיינים חיצוניים, ופועלים כדי לאייש את אותן יחידות מחדש. 

"הדחה בלתי סבירה באופן קיצוני": בג"ץ ביטל את החלטת קרעי ואמסלם לפטר את יו"ר הדואר
על רקע ההפרטה והמאבק על פיטורי היו"ר: הדואר השיק את סוכנות הביטוח

בשבוע שעבר, ניסיון ההדחה של יו"ר דירקטוריון דואר ישראל מישאל וקנין נפסל בבג"ץ בשל הליך בלתי תקין בניגוד לכללי המשפט המינהלי. על-פי חוק, הדחת דירקטור (כולל היו"ר) יכולה להתבצע רק מתוך רשימה סגורה של עילות, רובן טכניות, כאשר העילה בשמה פוטר וקנין היא שהוא "אינו ממלא את תפקידו כראוי". זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שנעשה שימוש בסעיף זה בידי השר. מטרת החוק היא למנוע התערבות פוליטית בניהול החברות הממשלתיות, שאמורות להתנהל על-פי ממשל תאגידי תקין.

על-פי פסיקת בג"ץ, לא רק שההחלטה אינה עומדת במבחן הסבירות, גם על-פי החוק היבש אין לקרעי עילה לפטר את יו"ר הדואר: ההחלטה לפטר את וקנין התקבלה כבר עם כניסתו לתפקיד, והוא לא התחשב כלל בטיעוני וקנין בשימוע הקבוע לו בחוק ולא בעמדת רשות החברות הממשלתיות שהתנגדה לפיטורים. בנוסף, קרעי לא הניח תשתית עובדתית מספקת על-מנת להצדיק את הפיטורים - מלבד האמירה הכללית שהוא אינו מרוצה מתפקודו של וקנין. כך שלו עילת הסבירות הייתה מתבטלת על-פי החוק של הכנסת, גם אז בג"ץ כנראה היה פוסל את ההדחה. 

לקראת הפרטה 

דואר ישראל נמצא לקראת הפרטה, ונכפה עליו הסכם הבראה הכולל בין היתר קיצוץ בכחמישית מכוח-האדם כדי להכשיר אותו למכירה לרוכש אסטרטגי. אך למרות זאת, שר התקשורת קרעי ממשיך להתערב בניהולו הפנימי של הדואר ובפריסת יחידותיו ברחבי הארץ. כך, כאן הוא מתנגד לסגירת היחידות בראשון לציון, בנתיבות ובמיתר.

שר התקשורת קרעי מסר כי "יחד עם קידום ההפרטה בכל הכוח, נשמור על השירות לציבור ולא נאפשר להנהלת הדואר לפגוע בחלשים ביותר. כל סגירת סניף שלא באישור תלווה בקנסות, וכל פגיעה באזרחים תלווה בפיקוח הדוק. הפרטה כן ובכל הכוח לטובת הציבור, אבל גם עד אז לא נפקיר את השירות לציבור".

מנכ"לית משרד התקשורת, עו"ד עינבל משש, הוסיפה כי "החלטת הדואר על סגירה מאסיבית של סניפים פוגעת בשירות לציבור ובאוכלוסיות מוחלשות. אלפי תושבים נשארים ללא שירותי דואר נגישים וזמינים. נמשיך לפעול כל העת לטובת אזרחי ישראל".

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "מדובר בסוכנויות שהופעלו על-ידי זכיינים חיצוניים, שהחליטו להפסיק את פעילות היחידות. ההחלטה על סגירת יחידות דואר שמופעלות בידי זכיין חיצוני, אינה תלויה בהחלטה של חברת הדואר אלא בהחלטת הזכיין. נזכיר כי חברת דואר ישראל מנועה מלגייס עובדים חדשים כחלק מהסכם ההבראה מול ממשלת ישראל. הסכם ההבראה כלל פיטורים של 20% מכוח-האדם של הדואר, וכחלק מהתנאים בו, נאסר על החברה לגייס עובדים חדשים ולהגדיל מחדש את מצבת העובדים".