יזם ותיק הנפיק שתי חברות ביומד. האחת זינקה ב-100% בשנה, השנייה צללה

שמעון אקהויז הוא מחלוצי הרפואה האסתטית בישראל. בשנת 2021 הוא הנפיק שתי חברות ביומד: אפיטומי וסופווייב • בשנה האחרונה סופווייב עולה על מסלול הצלחה עם זינוק במכירות ובמחיר המניה, אבל מניית אפיטומי צונחת בכ-60%

ד''ר שמעון אקהויז, מייסד סינרון / צילום: איל יצהר
ד''ר שמעון אקהויז, מייסד סינרון / צילום: איל יצהר

בשנת 2021 הנפיק דוקטור שמעון אקהויז, יזם ביומד ותיק וסדרתי, שתי חברות בבורסה בתל אביב. ובשנה האחרונה הפעילות של שתי החברות הללו, בהן הוא מכהן כיו"ר דירקטוריון, נעה בכיוונים הפוכים: האחת עלתה על מסלול הצלחה, והשנייה סטתה ממנו.

דוחות הבנקים חושפים רווחי שיא ודאגה אחת גדולה 
בזק פרסמה דוחות חיוביים ומרחיבה את מדיניות הדיבידנד 

חברה אחת שהנפיק, אפיטומי , פיתחה גלולת הרזייה, שנראתה מבטיחה ואף הובילה להסכם עם ענקית המזון נסטלה. אבל עוד לפני שההסכם בין השתיים התממש, ניסוי לא מוצלח בגלולה הוביל לביטול העסקה ולמחיקת יותר מחצי משווי החברה בשנה האחרונה. מאז הונפקה החברה, קרס שוויה ב-92% והיא נסחרת בשווי של 93 מיליון שקל.

הסיפור של סופווייב  לעומת זאת, החברה השנייה שהקים אקהויז בתחום האסתטיקה הרפואית, נראה כמו תמונת מראה לזה של אפיטומי. אחרי דשדוש במניה מאז ההנפקה, בשנת 2023 החברה הצליחה להתבסס בשוק האמריקאי עם מוצרים לטיפולי הצערת ומיצוק העור המבוססים על אנרגיית אולטרהסאונד. מניית החברה הגיבה בהתאם ובתוך שנה זינקה ב-105%. עם זאת, היא עדיין נסחרת במחיר נמוך ב-24% מבהנפקה, שבוצעה כאמור בתקופת שיא בתחום הביומד. כיום היא שווה 700 מיליון שקל.

 

"ב-2024 סופווייב תעבור לרווחיות תפעולית"

השבוע פרסמה סופווייב את תוצאותיה העסקיות מהן עולה כי מכירות החברה ב-2023 צמחו ב-41% ל-50.3 מיליון דולר וההפסד הנקי צומצם מכ-20 מיליון דולר ל-8 מיליון דולר. בשיחה עם גלובס, אקהויז מסביר כי "עברנו רף מסוים מבחינת ההיכרות של המותג, בין היתר בזכות פרסום דיגיטלי, והגענו כבר למקום שבו הרופאים עושים איתנו כסף. המודל העסקי שלנו הוא שרופא לא משלם עבור המכשיר מיד, אלא קונה 'פולסים' (תשלום עבור שימוש, ג"ו) והמחיר לא יקר. אנחנו רואים 80% עלייה במכירה של 'פולסים', כלומר יש שימוש חוזר, שמשמעתו שהלקוחות מרוצים וגם שהרופאים מרוויחים".

הרווח הגולמי של סופוויב גבוה יחסית למודל של גביית תשלום עבור שימוש ותואם את שיעורי הרווחיות בתעשייה - כ-74% מההכנסות. האתגר לרווחיות בשורה התחתונה שהיא מציגה נובע מעלויות השיווק (שהיוו 55% מההכנסות) ועלויות מחקר ופיתוח (22%). עם זאת, ברבעון הרביעי כבר רשמה סופוויב איזון תפעולי והפסד מזערי ולהערכת אקהויז הרווחיות באופק. "אנחנו מאמינים שב-2024 החברה עשויה להיות רווחית תפעולית", אומר אקהויז, "אם כי עוד מוקדם לתת תחזיות מדויקות". בקופת החברה נותר בסוף 2023 סכום של כ-24 מיליון דולר.

זריקות ההרזיה: מועילות לאחת, פוגעות בשנייה

אקהויז נחשב לאחד מחלוצי תעשיית האסתטיקה הרפואית ולמי שיחד עם אחרים הפך אותה למובילה עולמית. הוא ייסד בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת את חברת האסתטיקה הרפואית ECS שהפכה בהמשך ל"לומניס", שמניהולה הודח לאחר ההנפקה בנאסד"ק בעקבות השתלטות עוינת. בהמשך הוא הקים את סינרון שהפכה למתחרה עיקרית של לומניס. ב-20 השנים האחרונות הוא עוסק בייזום של חברות בתחום הביומד.

מה הבידול הטכנולוגי של סופוויב מול השוק?
"היכולת שלנו לתת טיפול אסתטי יעיל ובטוח בלי 'להשבית' את המטופל, כלומר המטופל יוצא מהקליניקה כשהוא לא כאוב ונראה סביר כבר מיד אחרי הטיפול, לעומת חלק מן הטיפולים האחרים שדורשים תקופה של החלמה".

אקהויז מספר כי בסופווייב מתכוונים להגיב לאחד התחומים הלוהטים בשוק הביומד - זריקות ההרזיה. מדובר בתחום שהולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות ולפי ההערכות גם לגלגל בתוך עשור היקף של כ-100 מיליארד דולר. "לאחרונה קיבלנו אישור לרכיב חדש במכשיר שלנו הפועל באמצעות גרוי שרירים כדי לחטב את השרירים ולחזק אותם. זריקות ההרזיה שנכנסות כעת לשימוש נרחב בארה"ב, מובילות בין היתר לירידה במסת שריר, והמוצר שלנו יכול לעזור לשמר מסת שריר, לצד התעמלות".

אותו תחום חם, השפיעה לרעה על פעילותה של החברה השנייה שהנפיק אקהוזי, אפיטומי. זריקות ההרזיה פועלות על מנגנון הורמונלי בשל GLP-1, לעומתן, הגלולה של אפיטומי (שטרם אושרה לשיווק) היא גלולה מכאנית שמתנפחת בקירה ויוצרת תחושת שובע. לפי הניסוי הקליני שערכה אפיטומי, נטילת הגלולה מובילה לירידה במשקל, אבל הביצועים שלה יעילים פחות מאלה של הזריקות. זו אולי אחת הסיבות לוויתור המפתיע של נסטלה על הזכויות לשיווק המוצר.

"לא יכולנו לצפות את ביטול ההסכם עם נסטלה"

ההסכם עם נסטלה היה אמור לחסוך לאפיטומי את האתגר האדיר של שיווק הגלולה לצרכן סופי - אתגר שמהווה קושי לחברת סטארט-אפ קטנה. המשקיעים בת"א הגיבו באכזבה כאשר ההסכם בוטל בנובמבר האחרון, והיו שטענו כי אפיטומי הייתה צריכה להדגיש בפניהם כי ההסכם אינו תלוי רק בהצלחה בניסוי הקליני, אלא גם בשיקולים אחרים של נסטלה (שאותם חברת המזון הגלובלית לא פירטה עם סיום ההסכם). בשל הסתלקותה של נסטלה מהסכם, הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בטענה כי על אפיטומי היה חובה לציין בתשקיף או בדיווח כי הסכם ההפצה והמסחור ע"י נסטלה כפוף לשיקול דעתה הבלעדי של האחרונה.

אקהויז לא נראה כמתרגש: "אפיטומי פיתחה מוצר מעניין שעונה על צורך מאוד גדול של הרזיה ממשקל בינוני. המוצר לא דומה בקהל היעד שלו ובאגרסיביות של הטיפול לזריקות ה-GLP-1, אבל יש הרבה אנשים שישמחו לאבד כמה קילוגרמים תוך כמה חודשים בצורה בטוחה ונוחה.

"ביטול ההסכם מול נסטלה הוא אכזבה, שלא הייתה לנו שום דרך לצפות מראש, אבל כל אתגר הוא הזדמנות. אנחנו מאמינים שהשנה נקבל את אישור השיווק למוצר, שכעת כל הזכויות עבורו נמצאות בידינו, ובוחנים את כל האופציות לשיתוף פעולה".

"רופאים בחו"ל חוששים להתבטא לטובת ישראל"

לצד היותו בעל מניות מרכזי המשמש שיושב הראש של שתי החברות, סופוויב ואפיטומי, אקהויז היה אשתקד אחד ממוביל מחאת ההייטק נגד הרפורמה המשפטית. כעת, לנוכח המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר הוא אומר כי "המצב בישראל קשה ומצב הרוח עגום". עם זאת, בכל הנוגע לעסקיו, הוא טוען כי אלו נמשכים כרגיל: "בבזינס עצמו בכל החברות שלי שמוכרות בחו"ל, הכל נמשך כרגיל. עוד לפני אירועי ה-7 באוקטובר חיזקנו את שרשראות האספקה והגדלנו את המלאי שלנו כדי להיות פחות תלויים בזמני אספקה. ואז כשבאמת התחיל לחץ בתחום הזה בגלל המשבר בספנות העולמית ומיעוט הטיסות לישראל, היינו מוכנים.

"האנטישמיות מרימה ראש במקומות מפתיעים, אבל בתחומים שבהם אנחנו פועלים, איכשהו תמיד חצי מהרופאים שאנחנו עובדים איתם הם יהודים - ובין הרופאים המובילים, אפילו יותר. הם חוששים לצערי להתבטא לטובת ישראל באופן פומבי כי מקבלים על כך ביקורת, אבל מעמדם כרופאים לא נפגע, ואין להם או לרופאים לא יהודים שום בעיה לעבוד עם חברה שהיא ישראלית במוצהר".