ברוב של 62 ח"כים: תקציב המדינה לשנת 2024 אושר סופית

הכנסת אישרה את התקציב המעודכן לשנת 2024 באיחור של כשלושה שבועות • שר החקלאות דיכטר, שאיים שיתנגד, הצביע בסוף בעד • 55 חברי כנסת הצביעו נגד, בהם גם גדעון סער • מסגרת התקציב החדש עומדת על 584 מיליארד שקל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

16:25

לאחר דיון שנמשך שעות ארוכות ואיומים של ח"כים מהקואליציה להתנגד, תקציב המדינה לשנת 2024 עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 62 מול 55 ח"כים. האישור הנוכחי מגיע באיחור של כשלושה שבועות מהמועד הקבוע בחוק. מסגרת התקציב החדש עומדת על 584 מיליארד שקל - גידול של כ-14% לעומת מגבלת ההוצאה המקורית שנקבעה בשנה שעברה במסגרת התקציב הדו-שנתי ל-2023-2024. הצורך בהעברת תקציב שני במספר ל-2024 נוצר בעקבות ההשלכות הכלכליות של המלחמה.

באוצר נאלצו לוותר לעת עתה על כשליש מחבילת הקיצוצים וההתאמות שביקשו להעביר לצד התקציב. זאת, בשל סירובו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני להעלות להצבעה בוועדה החלטות בהיקף של כ-6.6 מיליארד שקל, שרובן נוגעות לשנים 2025-2027.

ברגעים האחרונים שלפני ההצבעה חברי קואליציה, ובראשם שר החקלאות אבי דיכטר, איימו להתנגד בשל הקיצוצים. בסופו של דבר דיכטר חזר בו. "ראש הממשלה נענה לדרישת שר החקלאות אבי דיכטר והתחייב לפתור את המשבר בתקציב החקלאות עד חג הפסח", מסר. בנוסף, גם שר החינוך יואב קיש ויו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, דוד ביטן, איימו להתנגד. וחזרו בהם. מנגד, השר גדעון סער, שפרש מ"המחנה הממלכתי", הצביע נגד

בשל האירועים, ביטל סמוטריץ' את הנאום המסורתי של שר האוצר במליאה הנהוג בטרם ההצבעה על התקציב. סמוטריץ' נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלחץ על חברי הליכוד לאחד שורות בהצבעות, בעד התקציב ונגד ההסתייגויות הרבות שהגישה האופוזיציה.

15:05

המרד הקואליציוני נשבר והחלו ההצבעות במליאת הכנסת על חוקי התקציב. ההצבעות צפויות להימשך עד שעות הערב. שר החקלאות אבי דיכטר, שמוקדם יותר היום איים להצביע נגד התקציב בשל מחלוקות על הכספים למשרדו, צפוי לבסוף להצביע בעד. גורמים באוצר אומרים שראש הממשלה נתניהו היה מעורב בגישור על הפערים של הרגע האחרון, מול דיכטר וכן מול שר החינוך יואב קיש.

13:30

בעקבות התמרדות של 4 חברי כנסת מהקואליציה נגד התקציב, בהם שר החקלאות אבי דיכטר, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אין לי כוונה להיכנע ללחצים פוליטיים". סמוטריץ' קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ש"לא להיענות לסחטנות", לדבריו, מצד חברי הקואליציה - ודרש לאשר סופית את התקציב במליאה היום כמתוכנן.

12:55

דרמה במליאה: בעקבות חשש שחברי כנסת מהקואליציה יצביעו נגד התקציב או ימנעו מלתמוך בו, ההצבעות המתוכננות היום עלולות להידחות. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר שימסור הודעה לציבור בנושא התקציב בשעה 13:15.

11:55

הכנסת צפויה לאשר היום (ד') את תקציב המדינה המעודכן בקריאה שנייה ושלישית במליאה. בכך תתקבל החותמת הסופית על התקציב ותביא לסיומם ארבעה חודשים רצופים שבמהלכם העבירו במשרד האוצר שני תקציבי מדינה חדשים בעקבות המלחמה, תחילה לשנת 2023 וכעת ל-2024. 

לקראת אישור התקציב: באוצר מחפשים מכסה לבור של 400 מיליון שקל
הגירעון כבר על 5.6%: האם המדינה תעמוד ביעד השנתי של התקציב החדש?

דיוני התקציב במליאה, שקודמים להצבעות, נמשכים מאז אתמול. במהלך הלילה קיימו חברי הכנסת מהאופוזיציה "פיליבסטר" לעיכוב התהליך, ובשעה זו הם נואמים מעל דוכן המליאה. בצהריים צפויים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים משה גפני לסכם את התקציב בפני חברי הכנסת לקראת ההצבעות, שיימשכו עד שעות הערב לפחות.

ועדת הכספים בראשות גפני אישרה את התקציב בשבוע שעבר להצבעה במליאה, אבל לא באופן שהוא רצה - וגם לא כמו שהאוצר ביקשו. גפני, יו"ר דגל התורה של הזרם החרדי-הליטאי, לחץ בחודשים האחרונים לאשר 600 מיליון שקל בכספים קואליציוניים שמיועדים לתוספת שכר ברשתות החינוך הפרטיות של המפלגות החרדיות. האישור המשפטי לא התקבל בזמן לתקציב, וגפני לא הסתיר את אכזבתו אתמול במליאה והאשים את משרדי האוצר, החינוך והמשפטים בעבירה על החוק.

באוצר, מנגד, נאלצו לוותר לעת עתה על כשליש מחבילת הקיצוצים וההתאמות שביקשו להעביר לצד התקציב. גפני סירב להעלות להצבעה החלטות בהיקף של כ-6.6 מיליארד שקל, לפי אגף התקציבים באוצר, שרובן נוגעות לשנים 2025-2027. בתקציב 2024 עצמו יצר גפני בור של כ-400 מיליון שקל. באוצר יצטרכו לכסות אותו באמצעות קיצוץ רוחבי או הסטות תקציביות מסעיפים שלא ימומשו.

מסגרת התקציב החדש עומדת על 584 מיליארד שקל - גידול של כ-14% לעומת מגבלת ההוצאה המקורית שנקבעה בשנה שעברה במסגרת התקציב הדו-שנתי לשנים 2023-2024. הצורך בהעברת תקציב שני במספר ל-2024 נוצר בעקבות ההשלכות הכלכליות של המלחמה.