גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המומחה שבטוח: זה הרגע שבו סין תפלוש לטיוואן

שיחה עם פרופ' אילן אלון, מומחה לכלכלה בינלאומית וכלכלת סין ● על האינטרסים הכלכליים של סין, היחס לישראל, הפיקוח על המדיה והיום שבו תיפתח מלחמת העולם השלישית ● האזינו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' אילן אלון / צילום: יח''צ
הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' אילן אלון / צילום: יח''צ

 

פרופ' אילן אלון, לפני שנגיע לנושא השיחה העיקרי שלנו - האינטרסים הכלכליים והאסטרטגיים שמנחים את סין - נציין שיש לך היכרות קרובה עם המדינה. לימדת שם כלכלה בינלאומית ומנהל עסקים במשך שנים. עד כמה סין שהכרת שונה מסין של היום?
"מאוד. כשהגעתי לשנגחאי בסוף שנות התשעים, כפרופסור אמריקאי מטעם אוניברסיטת העיר ניו יורק, הופתעתי לראות כלכלה משגשגת. היו שם אנרגיות גבוהות שבתוכן פתיחות ורצון להתקדם וללמוד ממומחים מערביים על כלכלה בינלאומית. הם הפגינו יחס אוהד מאוד כלפי יהודים וישראל. בחנויות ספרים יכולת למצוא ספרים על התלמוד והיהדות". 

הצוללת | החוקרת שנלחמה על ההכרה בפשעי חמאס באו"ם: "כבר כשהתחלתי לדבר, שמו אותי על מיוט"
הוא קנה ביטקוין כשהיה שווה 20 דולר, אבא שלו אמר לו - "מה אתה דפוק, תקנה מניות טבע"

לסין וליהודים יש היסטוריה ארוכה, חיובית ברובה.
"זו היסטוריה ארוכה, שראשיתה בתקופה של דרך המשי (מסלול ימי ויבשתי ששימש למסחר וחיבר בין ארצות המזרח לאפריקה ואירופה - ה"ו). במאה ה-19 יהודים, למשל מעיראק, עשו עסקים בסין. חלקם אפילו החליטו לעבור ולהתגורר בסין בעיר קאיפנג, ונבנתה שם קהילה יהודית.

 

"לאט לאט הקהילה נטמעה בין הסינים ונעלמה, אבל בחלק מהבתים נשמרו פריטים מהמורשת היהודית כמו תנ"כים ופמוטים. בזמן מלחמת העולם השנייה סין הסכימה לקלוט יהודים והם התקבלו באהבה, אבל אחרי הפלישה היפנית לעיר הם רוכזו במעין גטו.

"במהפכה הקומוניסטית של 1949 כל הזרים סולקו מסין, כולל יהודים, שהגיעו לארה"ב ולישראל. ובכל זאת, לאורך שנים ישראל זכרה לחיוב את היחס המיטיב שהיהודים זכו לו מצד הסינים, והיו כמה ראשי ממשלות שביקרו בסין לאורך השנים כמו רבין, אולמרט ונתניהו".

לאורך השנים הייתה אהדה גם כלפי אמריקה?
"בהחלט, הסינים רצו ללמוד מהחברות האמריקאיות. אבל לאט לאט היחס לישראל ולארה"ב השתנה".

איפה תמקם את נקודת המפנה?
"הייתי מצביע על אמצע שנות ה-2000. סביב 2005 סין נעשתה מעצמה חזקה ובטוחה בעצמה. היא התחילה לראות את עצמה תחרותית מול ארה"ב ושינתה גישה כלפי המערב כולו וכלפי ישראל. החבר של האויב שלי הוא סוג של אויב".

לא ארה"ב ולא ישראל הן אויבות מוחלטות של סין, שהרי מתקיימים יחסים כלכליים בין המדינות. יחסי הסחר מול ארה"ב מוערכים במאות מיליארדי דולרים בשנה. רק ביוני האחרון נתניהו התגאה כשקיבל הזמנה מהנשיא שי ג'ינפינג לבקר בסין. מנגד, אחרי 7 באוקטובר סין לא גינתה כלל את מתקפת חמאס. לאיזה מחנה היא משתייכת?
"סין מונעת בעיקר מאינטרסים כלכליים. אין לה עניין ליצור אויבים גדולים במערב באופן שיעצור את הפיתוח הכלכלי שהיא מחפשת. היא משחקת משחק כפול. מכוניות חשמליות סיניות הן דוגמה טובה - הן הציפו וממשיכות להציף את השוק הישראלי. אמנם היחסים הכלכליים מול ארה"ב נחלשו, בעיקר בתחום השבבים, אבל בתחומים רבים הם ממשיכים כרגיל".

עדיין, אם נחזור להצהרה של סין, שלפיה היא מגנה ״פעולות שפוגעות באזרחים״, הרי שהיא תפסה צד ברור.
"הכול נמדד בעלות־תועלת. ברמת הכדאיות הכלכלית כדאי הרבה יותר ליישר קו עם מדינות ערב. סין תלויה במקורות האנרגיה של איראן, עיראק וערב הסעודית".

מעניין להיזכר שארה"ב סללה את הדרך של סין להיכנס לארגון הסחר העולמי (WTO) ב־2001. היא האמינה שהשילוב של סין בכלכלה ידחוף לפתיחות למערב. בפועל קרה ההפך. סין תחת שי ג'ינפינג נעשתה סמכותנית ואגרסיבית, אבל היה לכך גם מחיר כלכלי. מאז 2010 הצמיחה בהאטה.
"הממשלה הסינית חושבת שהזינוק הכלכלי בשנות התשעים הוא תולדה של מדיניות נכונה. זה בדיוק הפוך, זה קרה בזכות ההיפתחות לעולם. ככל שהם משתלטים על הכלכלה, כך יורד הפוטנציאל הכלכלי של סין. צריך לזכור שמדובר בכלכלה יחסית שבירה. שוק הנדל"ן, שהוא חלק משמעותי ממנה, עומד לקראת קריסה".

למה?
"הייתה בניית יתר בסין, אבל הבנייה המואצת הזאת הגיעה לכדי רוויה. כמה עוד בניינים וגשרים אפשר לבנות? כמה עוד הלוואות אפשר לקחת כנגד כל הבנייה הזאת?".

ישנה גם בעיה דמוגרפית. שיעור הפריון הוא 1.2 ילדים לאישה, והוא לא מספיק לפצות על הזדקנות האוכלוסייה.
"כן, כי אמנם כבר אין את מדיניות הילד האחד, אבל עדיין יש ילד אחד. בעוד 50 שנה האוכלוסייה בסין צפויה להתכווץ מ-1.4 מיליארד לכמיליארד. המשמעות היא שהאוכלוסייה בגיל העבודה תהיה במחסור. כל הפרמטרים הכלכליים עלולים להיות מושפעים מכך: התוצר, היבוא והיצוא וכן הלאה".

למה הסינים לא מביאים יותר ילדים?
"אנשים התרגלו לילד אחד, וגם הכלכלה התפתחה על גב התרבות הזאת. הסבים והסבתות לרוב מטפלים בילד של ילדיהם, כדי שההורים יוכלו לצאת לעבודה ולממן את חייהם".

מה התוכנית שלה לטווח הארוך? לתפוס את המקום של ארה"ב כמעצמה הגדולה?
"זו הייתה התוכנית מאז ומתמיד, להיות המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם. סין עשתה את כל הצעדים הנכונים כדי לעמוד בכך. לאט לאט היא השתלטה על עמדות הכוח ונכנסה למוסדות העיקריים של הכלכלה העולמית כמו ארגון הסחר העולמי (WTO) וקרן המטבע. במקביל הם פיתחו מוסדות חדשים כמו 'יוזמת החגורה והדרך', שמייצגת למעשה את דרך המשי החדשה. זוהי רשת תחבורתית שכוללת כבישים, רכבות ומסלולי ים, שנועדה לחבר בין אסיה לאירופה בשלב ראשון ולהגיע בהמשך עד אפריקה".

בפברואר סין הייתה המתווכת בחידוש היחסים בין היריבות סעודיה ואיראן.
"זה דבר גדול, כי עד היום רק ארה"ב הייתה בפוזיציות כאלה. והנה, סין מתגלה כמעצמה שיכולה לעשות שלום. היא מתחילה להראות את היכולות שלה גם בתחום הדיפלומטיה".

"כל אזרח הוא עובד ממשלה"

אם נחזור לרגע לשינוי הגישה כלפי המערב, הרי שסין מעצבת את דעת הקהל כרצונה באמצעות השליטה שלה בכלי המדיה הסיניים, שכולם נתונים לפיקוח.
"המדיה היא כלי חשוב מאוד בארסנל הסיני. זה לא משנה אם מדובר במדיה ציבורית או פרטית. אם חברה לא מיישרת קו, המנכ"ל יכול להיכנס לכלא או להיעלם לכמה שבועות".

יש דוגמה קונקרטית לכך. בנובמבר 2020 מייסד עליבאבא ג'ק מא נעלם לפתע מהעין הציבורית. זה קרה זמן קצר אחרי שנשא נאום שבו ביקר את המערכת הפיננסית הסינית. כיום הוא מתגורר בטוקיו.
"בדיוק, וזה קורה הרבה. למדיה במערב אין גישה לשוק הסיני, כך שנוצר מצב שבו הסינים משדרים לכל העולם, אבל אף אחד 'מבחוץ' לא יכול לשדר בשוק הסיני".

דוגמה לכך היא איציק הסיני, עובד המחלקה לעברית של הרדיו הבינלאומי של סין, ששמו האמיתי שי שאוצ'י.
"איציק הסיני ולצדו סטודנטים סינים שלומדים במכון ויצמן, באוניברסיטת בתל אביב ובמקומות אחרים נפגשים מפעם לפעם עם שגריר סין. הם מדברים איתו על מה הם עושים כאן. במילים אחרות, כל אזרח סיני הוא גם מין סוג של עובד ממשלה. את יודעת, מלמדים כיום עברית בכמה אוניברסיטאות בבייג'ינג. למה? כדי להכשיר 'מרגלים'".

"מגמות מדאיגות"

מהן להערכתך התוכניות של סין לגבי טייוואן? מצד אחד, בשנים האחרונות ראינו מטוסים סיניים שחגים מעל המרחב האווירי של טייוואן. מצד שני, לא נראה שלסין יש אינטרס במלחמת עולם שלישית.
"הסינים מסתכלים לטווח ארוך יותר מאשר האמריקאים למשל, שבדרך כלל בונים אסטרטגיות לארבע שנים, עד הבחירות הבאות. המגמות בסין מדאיגות".

מהן?
"הסינים אוגרים פחות דולרים ויותר זהב. הם מתחילים להגן על מקורות הנפט שלהם ולשתף פעולה עם רוסיה בתחום יבוא האנרגיה ועוד. אנחנו רואים שהם פועלים לפתח את החקלאות כדי לספק תצרוכת לכל העולם. לסין יש כמעט מונופול כיום בתחום תעשיית השום העולמית. היעד שלהם הוא שלא יצטרכו להישען על הכלכלה האמריקאית. לגבי פלישה לטייוואן, השאלה היא לא אם זה יקרה, אלא מתי זה יקרה".

מתי זה יקרה?
"ברגע שהסינים יאתרו חולשה בצד האמריקאי. כשהם יחושו שאין ביכולתה או ברצונה של ארה"ב להגן על טייוואן - הם ילכו על זה. ייתכן שזה יהיה בתצורה של אמברגו: הם יקיפו את האי, יחסמו כניסת סחורות אליו. יכול להיות שהמומנטום לתקיפת טייוואן יהיה מסונכרן עם ההידרדרות הכלכלית שתחל להתרחש בסין. מדוע? כי כשיחל משבר כלכלי, עשויה לפרוץ גם מחאה נגד הממשלה. איך עוצרים מחאה מסוג זה? מעוררים את הרגש הלאומי הסיני".

סין, אם כך, מחפשת שעת כושר מתאימה לתקיפת טיוואן?
"בדיוק, הם מחכים לרגע המתאים. הם גם יכולים לחכות 50 שנה, אבל לדעתי זה יקרה בעשור הבא. זה קשור גם להתכווצות האוכלוסייה. סין לא תוכל להרשות לעצמה הידרדרות כלכלית לפני תקיפה כזו".

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה